Τρία memes, δύο μιμίδια, της γενιάς μου αποκαΐδια

Έτσι μία γενιά δίνει βήμα σε ανθρώπους που δεν έχουν τίποτα απολύτως να της πουν - Μπαίνοντας στη προσωπική ζωή φαινομενικά διάσημων ανθρώπων.

Μυρτώ Τούλα
τρία-memes-δύο-μιμίδια-της-γενιάς-μου-αποκα-1093886
Μυρτώ Τούλα

Πέρασε μία εβδομάδα από ένα άκομη drama που ξέσπασε και εξαπλώθηκε στον εικονικό κόσμο των social media. Δεν ξέρω αν ανήκω στην γενιά που έδωσε δύναμη στους influencers, ανήκω όμως σίγουρα στην γενιά που επικοινωνεί με memes και βιντεάκια γεμάτο σπόντες.  Ανήκω σίγουρα στην γενιά που ακολουθεί σελίδες με χιλιάδες followers είτε γιατί ταυτίζεται είτε γιατί -ας πούμε- “οφείλει” να ακολουθήσει την μάζα.

Για εκείνους που δεν ζουν “στον ίδιο κόσμο” με την γενιά μου λοιπόν, από τότε που εμφανίστηκαν οι διάφορες περσόνες στα social media και κυρίως το 2012 όταν και η πλατφόρμα του YouTube ήταν στα high της, ξεκινήσανε να εμφανίζονται και οι πρώτες κόντρες.

Ξαφνικά λοιπόν, άνθρωποι, σαν εσένα που διαβάζεις αυτό το κείμενο, μας έβαζαν στην ζωή τους, χωρίς να βλέπουμε πολυτέλειες. Θυμάμαι ότι παρακολουθούσα vlogs και outfit videos από την Fosbloque, την Venetia Kamara και την Mara Samartzi, αν ήθελα να «επενδύσω» το χρόνο μου στο διαδίκτυο στα πολιτικά ή σε ιδεολογικές απόψεις είχα τον Tsach, αν από την άλλη ήθελα να δω video που σχετίζονται με εγκληματολογικές υποθέσεις έμπαινα στο κανάλι της Vasilikou.

Εκείνη την εποχή το πρώτο drama που “σόκαρε”, την ελληνική κοινότητα τoυ digital κόσμου ήταν της Another Make Up World ενάντια της Μάρας Σαμαρτζή.

Η μία βγήκε δημόσια με ένα video και αποκάλεσε στο κοινό της την άλλη «πουτ@ν@».

Πρώτο faul. Το κοινό και των δύο αποτελείται κυρίως από μικρά παιδιά ηλικίας 12-16.

Δεύτερο faul. Ακολούθησαν video οργής από διάφορους creators που έπαιρναν θέση.

Τρίτο faul. Αυτή η -ας πούμε- κόντρα κράτησε για μήνες ατελείωτους που όλοι περιμέναμε να δούμε τι θα αποφασίσουν τα δικαστήρια γιατί προφανώς υπήρξαν και μηνύσεις.

Τότε λοιπόν ήταν της μόδας το snapchat. Βλέπαμε τα πάντα από εκεί και μόλις είχαν κυκλοφορήσει τα stories στο instagram οπότε κάθε λεπτό είχαμε ενημέρωση για την υπόθεση.

Πέραν των videos που ήταν trend στο YouTube ξεκινήσανε και οι live μεταδόσεις. Κάθε βράδυ οι followers των γνωστών και άγνωστων καναλιών παρακολουθούσαν αποσβολωμένοι την εξέλιξη των “beefs”. Τελείωνε το ένα drama ξεκινούσε ένα άλλο, με άλλους “πρωταγωνιστές”.

Σε παρέες έπεφτε το αυτί σου τυχαία σε συζητήσεις γύρω από αυτό, ως που ξεφούσκωσαν και η γενιά μου σταμάτησε να ασχολείται.

Εδώ όμως αξίζει να σημειώσω πως ανήκω στην γενιά εκείνοι που μιλούσαμε με MSN και ανεβάζαμε στο Hi5, ενθουσιαζόμασταν με το Tumblr, ήρθε η μόδα του Facebook και τρέχαμε να μαζέψουμε likes, και μετά το Facebook ήρθε το Instagram και μετά το TikTok,

Είμαστε -ας πούμε- η γενιά των “δοκιμών” κι εμείς ορίζουμε τις τάσεις.

Και κάπως έτσι αφού εμείς ορίζουμε τις τάσεις, ήρθαν στην ζωή μας και οι influencers που εμείς μπορεί όταν γίναμε 22 να πατήσαμε το unfollow αλλά οι επόμενες γενιές τους έδωσαν δύναμη.

Και κάπως έτσι φτάσαμε στο σήμερα.

Ας ξεκαθαρίσουμε όμως κάτι. Δεν είμαι κατά αλλά ούτε υπέρ της δύναμης που έχουν αυτοί οι άνθρωποι, διότι είναι η εξέλιξη των τηλεπαρουσιαστών που πάσαραν τηγάνια και ηλεκτρικές συσκευές στις εκπομπές τους και τα προϊόντα αυτά ξεπουλούσαν.

Από την Ελένη Μενεγάκη και την Ρούλα Κορομηλά της τότε εποχής, στο σήμερα όπου ο κάθε χρήστης μέσα από μία μικρή οθόνη μπορεί να «ακολουθεί» όποιον θέλει, όπου και αν βρίσκεται.

Όμως, τι γίνεται όταν οι σελίδες αυτές πλασάρουν “μαύρο χιούμορ κακεντρέχειας” για άλλους διάσημους και μη.

Τί γίνεται όταν οι σελίδες αυτές περνούν στερεότυπα, υποσυνείδητα και μή, και τί συμβαίνει όταν τα σοβαρά θέματα της καθημερινότητας γίνονται σημεία καμπής και εξευτελισμού γι’ αυτές τις περσόνες;

Τί συμβαίνει όταν ο μέσος χρήστης των social media δέχεται ανούσιες πληροφορίες που υπόδουλα κρύβουν μίσος και δεν έχει βρει ακόμη σελίδες με δύναμη που μπορούν να του περάσουν την σωστή γνώση και να τον ενδυναμώσουν ή έστω να τον προβληματίσουν;

Ένα τέτοιο profile που αυτή την στιγμή μετρά 404 χιλιάδες ακόλουθους είναι εκείνο της Soula Glamorous. Μίας περσόνας που μέχρι πρότινος δεν γνωρίζαμε τίποτα για εκείνη και για το ποιος βρίσκεται πίσω από το συγκεκριμένο profil,  όμως τώρα μέσα από ένα ακόμη drama που «έπαιξε» στις οθόνες μας, μάθαμε και τους διαχειριστές.

Πρόκειται για μία σελίδα στο instagram που βασίζεται στο “μαύρο χιούμορ”, όμως, πατά επί πτωμάτων, φωτογραφίζει, κόβει και ράβει ατάκες και προσωπικότητες σε reality και δημιουργεί memes και σκετσάκια, άλλες φορές σεξιστικά, άλλες φορές προσβλητικά και όχι δεν είναι όλα χιούμορ!

Παίζει πολύ με τα Q&A με τους ακόλοθους του profile να μαθαίνουν όλα τα κουτσομπολιά για ανθρώπους που θαυμάζουν ή τους αντιπαθούν.

Ποιος τα έχει με ποια, αν ο τάδογλου απατάει την τάδογλου. Όλα αυτά ανώνυμα προφανώς.

Κάπως έτσι, έσκασε η βόμβα με τον Eponimo Alkooliko. Το συγκεκριμένο profile λοιπόν, πριν ο creator μιλήσει ανοιχτά για την σεξουαλικότητα του, πήρε την απόφαση να κάνει για τον ίδιο “outing”.

Μιλάμε λοιπόν για την απόλυτη ταύτιση μίας digital σελίδας με μίας κίτρινης μεσημεριανής εκπομπής της τηλεόρασης του 2000.

Και μεταξύ μας δεν κατανοώ ούτε τους 404 χιλιάδες που την ακολουθούν και ούτε τους διαχειριστές της οι οποίοι βρίσκουν “αστείο” και “έξυπνο” το περιεχόμενο της συγκεκριμένης σελίδας, όμως έχει την δύναμη να κλείνει συμφωνίες με διαφημιστικές εταιρείες, να επηρεάζει κόσμο, να πουλά προϊόντα, να πατάει cancelled σε δημόσια και μη πρόσωπα.

Ξαφνικά λοιπόν, μετά από το drama που ξέσπασε ανάμεσα στην σελίδα και στον Eponimo Alkooliko στην αρχική του Tik Tok έβλεπες μόνο γι αυτό. Ήσουν πια αναγκασμένος να ενημερωθείς.  Influencers πήρανε θέση και πατήσανε cancelled στην σελίδα, πορωμένοι followers στήριζαν την Soula και της έλεγαν να μην σταματήσει αυτό που κάνει – το οποίο είναι τί; – ο digital κόσμος διχάστηκε και πάλι στα δύο έπαψαν να παίζουν οι παλαιστινιακές σημαίες στα stories – δεν είναι πια της μόδας – έπαψαν να παίζουν post με αστέγους, έπαψαν να παίζουν οι διαδηλώσεις των θυμάτων των Τεμπών, η ζωή συνεχίστηκε και περιτριγυρίστηκε γύρω από το τι θα πει η Soula και ο Eponimos.

Kάπου εκεί, στο χάος αυτού του φάyλου κύκλου που φαίνεται πια ανεξέλεγκτος, έπιασα τον εαυτό μου να συγκρίνει τα πρότυπα που είχα εγώ στην ηλικία των παιδιών που είναι φανατισμένοι με τέτοιου είδους profile.

Mου κάνει τρομερή εντύπωση ότι μικρά παιδιά ηλικίας 18-22 ετών στο TikTok μετρούν χιλιάδες followers και στον δρόμο φωτογραφίζονται σαν να είναι stars, επειδή φτιάχνουν μια σειρά από βίντεο, επειδή έκλεισαν συνεργασίες με εταιρείες, επειδή πληρώνονται για να προωθήσουν συγκεκριμένα προϊόντα.

Και που καταλήγω; Είναι όλα θέμα marketing. Η διαφήμιση πια προωθεί ανθρώπους που δεν έχουν καμία επαφή με τον παλμό της κοινωνίας.

Ξαφνικά με ένα giveaway, η διπλανή που καθόσασταν στο ίδιο θρανίο για χρόνια, περηφανεύεται για το πόσο καλά τα έχει καταφέρει στην ζωή της και στο τρίβει στα μούτρα σου. Επειδή έχει διψήφιο αριθμό ακόλουθων στο instagram. Αυτό είναι το μέλημα της.

Εσύ αντίστοιχα μπορεί να είσαι ο πρωταγωνιστής της δικής σου ζωής, να έχεις φάει bullying, απορρίψεις, απογοητεύσεις αλλά να μην μετράς 20 χιλιάδες ακόλουθους, οπότε με συγχωρείς, αλλά δεν είσαι τόσο σημαντικός.

Μία βιομηχανία που βάζει στο επίκεντρο το φαίνεσθαι. Ανάμεσα σε τιμούλες προϊόντων, σε “beef”, σε μίσος, σε στερεότυπα, σε κοινότυπο περιεχόμενο, σε αλαβάστρινες εικόνες που δεν σπάνε ποτέ παρά μόνο φτιασιδώνονται για να γίνουν ακόμη καλύτερες, σε τέλειες επιδερμίδες που κρέμες με αυγά βατράχου εξαφανίζουν τα σπυράκια της ακμής στο δευτερόλεπτο, σε mooc bank που δεν παχαίνουν ομορφαίνουν, σε χλευαστικά σχόλια του στιλ “κοίτα πώς ήμουν στο γυμνάσιο και πώς είμαι τώρα”, σε υπερέκθεση έρωτα και σχέσης γιατί μόνο έτσι θα κλείσει η δουλειά από τα μεγάλα brands

. Και τι αφήνει πίσω της όλη αυτή η τρικυμία των social media;

Ανθρώπους αποχαυνωμένους στα κινητά που συζητούν ποια προϊόντα που έχουν γίνει… viral θα αγοράσουν αυτή την εβδομάδα και τι φωτογραφία θα ανεβάσουν μπροστά στον καθρέφτης τους με το καλλίγραμμο σώμα τους μπας και φτάσουν ποτέ την εικόνα που ζηλεύουν από τους άλλους.

Μια ζωή άνευ ουσίας, πάντα εκτός υπηρεσίας.

Λογαριασμοί με δύναμη που όταν τους χρειάζεσαι δεν θα σου δώσουν ποτέ την λύση δεν θα περάσουν ποτέ κανένα σωστό μήνυμα, δεν θα μιλήσουν ποτέ για το που βαδίζουμε ως κοινωνία.

Δεν είναι “in” όλα αυτά λυπάμαι.

Ας αρκεστούμε λοιπόν στα drama. Και οι νέοι γονείς που δίνουν τα κινητά τους και τα tablet στα 10χρονα παιδιά ας ψάξουν να δουν τι πρότυπα έχει το παιδί, τι βλέπει και τι διαβάζει.

Όρια δεν υπάρχουν στον κόσμο της ανθρωποφαγίας. Μπήκαμε στον χορό πολλά χρόνια πριν και χορεύουμε, γιατί γουστάρουμε που είναι εύκολο ο καθένας μας να ανέβει και να μπει στην λίστα των cancelled με ένα πάτημα κουμπιού, ένα upload και μία λάθος άποψη.

Απλώς οι σωστές απόψεις, οι δημιουργικοί άνθρωποι, εκείνοι που ζουν κάτω από το πέπλο της δημοσιότητας δεν είναι και τόσο “in”.

Ας αρκεστούμε σε αυτό και ας συνεχίζουμε να στηρίζουμε περσόνες που δεν έχουν να μας πουν τίποτα.

Υ. Γ. Αφήνω τους στίχους από το τραγούδι του Πάνου Βλάχου εδώ.

Με τι φράγκαΜε τι φράγκαΠήρες τα BalenciagaΧτες δεν είχες ούτε τοστΣήμερα μου θέλεις post

Όλο λες πως σου ανήκειΤων προγόνων μας το νοίκιΚι όσο αλλάζεις μένεις ίδιαΜην σου λείψουν τα στολίδιαΜε ρητά και με τσιτάταΔεν μιλάς ποτέ σταράταΤρία memes δύο μιμίδιαΤης γενιάς μου αποκαΐδιαΚατεβαίνεις 3ΒΓια μεγάλη dolce vitaΜε Balmain αλά ΠαρίΞεμυαλίστηκες ΜαρήΜια θυμάσαι τα αρχαίαΜια να ζεις θέλεις μοιραίαΜια σου φταίει η αναρχίαΔυο η πατριαρχίαΜα μου θες εθνικισμόΜ’ αλλουνού λογαριασμόΜε βραβεία και αιδοίαΝα ξεπλένεις θες τη βίαΔεν χρωστάς και σε κανέναΤα λουλούδια κερασμέναΜια ζωή άνευ ουσίαςΠάντα εκτός υπηρεσίας

Πάνω στην απελπισίαΤσαμπουνάς συνομωσίαΠαίρνεις πάντα απουσίαΣτην Δευτέρα παρουσίαΜε φασαίους αφασίαΜια φθορά μια αφθαρσίαΥπαρκτή ανυπαρξίαΠατρίς θρησκεία υποκρισίαΚάτι πας να επωάσειςΣε γιορτές και παρελάσειςΠως μου κάθεσαι ευθείαΓια να βγεις φωτογραφίαΑγκαλιάζεις το μαυράκιΆμα ξερει μπασκετάκιΚαι θυμάσαι τα ΑΜΕΑΜόνο κάτω απ’ τη σημαίαΣ’ όποιον πέταξε τρικάκιαΤου περνάτε βραχιολάκιαΜα βαράτε παλαμάκια σ’ όποιονΤι κι αν είσαιΤι κι ανΈνα πράγμα σε γλυτώνειΦίλοι σου να είναι οι πόνοι

Αν δεν φέρνεις αντιρρήσειςΣτις μεγάλες κυβερνήσειςΚι άμα έχεις και λεφτάΤη γλιτώνεις πάραυταΜια κυρία πέντε δούλαΜια ζωάρα τρεις ζωούλαΠες μου κάτι μια στιγμούλαΤο μπλουζάκι σου, τιμούλα

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα