Υπερυψωμένη (fly over)… Καλά πλάκα με κάνεις!

Χρειάζεται πράγματι η υπερυψωμένη; Δεν υπάρχουν άλλοι τρόποι ώστε να λυθεί το κυκλοφορικό της πόλης;

Parallaxi
υπερυψωμένη-fly-over-καλά-πλάκα-με-κάνεις-1085328
Parallaxi

Λέξεις: Γιάννης Παπαθανασίου

Δεν είναι όνειρο επιστημονικής φαντασίας… Είναι πραγματικότητα. Η Κ. Καραμανλή, η Β. Όλγας, η Τσιμισκή δεν έχουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα! Οι λεωφορειολωρίδες είναι άδειες!

Πολλά έχουν γραφτεί τις τελευταίες εβδομάδες για την υπερυψωμένη λεωφόρο (fly over). Έγραψαν ειδικοί και ανέλυσαν τα πάντα με επιστημονικά επιχειρήματα. Όμως οι τελευταίες εξελίξεις μας οδηγούν στο να δούμε τα πράγματα από την αρχή.

Η υπερυψωμένη λεωφόρος μας παρουσιάστηκε από τον πρωθυπουργό σαν αναγκαιότητα, ότι θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη.

Είναι όμως έτσι; Χρειάζεται πράγματι η υπερυψωμένη; Δεν υπάρχουν άλλοι τρόποι ώστε να λυθεί το κυκλοφορικό της πόλης;

Για να απαντήσουμε ας δούμε με ποιους τρόπους ρυθμίζεται η κίνηση στην πόλη. 1. Πρώτα απ’ όλα έχουμε τον περιφερειακό με όλα τα προβλήματά του, που είχαν επισημανθεί από τον καιρό της κατασκευής του, δηλ. έλλειψη Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), λάθος κλίσεις (π.χ. στο τούνελ με κατεύθυνση προς τα δυτικά η κλίση είναι ανάποδη). Ο περιφερειακός, λοιπόν, απορροφά καθημερινά ένα τεράστιο μέρος της κίνησης, χωρίς προβλήματα. Αν δημιουργούνται προβλήματα οφείλονται κυρίως στην έλλειψη αστυνόμευσης. Για παράδειγμα: Ποιος έχει πληρώσει πρόστιμο για υπερβολική ταχύτητα; Ποιος οδηγός νταλίκας ή λεωφορείου έχει πληρώσει πρόστιμο επειδή κινείται στη μεσαία ή στην αριστερή(!) λωρίδα; Ποιος οδηγός τιμωρήθηκε επειδή οδηγεί σαν φίδι, αλλάζοντας συνεχώς λωρίδες από την αριστερή στη δεξιά και από τη δεξιά στην αριστερή; Ποιος οδηγός πλήρωσε πρόστιμο επειδή δεν τηρεί την ελάχιστη απόσταση ασφαλείας; (Κύρια αιτία για τις συγκρούσεις)

Τα όποια προβλήματα δημιουργούνται (μποτιλιάρισμα) οφείλονται στις συγκρούσεις. Εκεί φαίνεται πόσο μεγάλο λάθος ήταν έλλειψη της ΛΕΑ, αλλά και η έλλειψη τροχονόμων για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, ώστε να μην καθυστερούν οι περίεργοι οδηγοί χαζεύοντας το υπερθέαμα μιας τράκας!

2. Μέσα στην πόλη οι δρόμοι με τη μεγάλη κίνηση είναι συγκεκριμένοι: η Βασιλίσσης Όλγας, η Τσιμισκή, η Κων. Καραμανλή, η Εγνατία, η Αγ. Δημητρίου, η Λαγκαδά. Δεκάδες άρθρα έχουν γραφτεί για την κατάσταση σ’ αυτούς τους δρόμους, για τα παρκαρισμένα και διπλοπαρκαρισμένα και τριπλοπαρκαρισμένα. Κλασική περίπτωση η Αγίου Δημητρίου. Δρόμος με τρεις καθαρές λωρίδες κυκλοφορίας, γίνεται δρόμος με μια λωρίδα. Πότε ενδιαφέρθηκε ο Δήμος ή η Τροχαία να λύσει το πρόβλημα; Πάντα η δικαιολογία ήταν η έλλειψη προσωπικού. Και τώρα πώς και πού βρέθηκε το προσωπικό και μοιράζουν νυχθημερόν κλήσεις; Γιατί δεν γινόταν τόσα χρόνια;

3. Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Εδώ έχουμε δύο παραμέτρους: από τη μια η έλλειψη λεωφορείων και από την άλλη οι λεωφορειολωρίδες. Γιατί να πεταχτεί πάνω από μισό δις (που θα γίνει σίγουρα 1 δις) για την κατασκευή ενός δρόμου και να μην ενισχυθεί ο στόλος των λεωφορείων; Το πρόβλημα με τις λωρίδες των λεωφορείων είναι παλιό. Και γι’ αυτό έχουν γραφτεί δεκάδες άρθρα. Τα όποια μέτρα παίρνονταν είχαν ισχύ λίγων ημερών. Πώς γίνεται τις τελευταίες μέρες να έχει λυθεί κι αυτό το πρόβλημα; Οι εντατικοί έλεγχοι από τη μεριά της Τροχαίας και της Δημοτικής Αστυνομίας έχουν φέρει κάποια αποτελέσματα. Συνεπώς, πολλά μπορούν να διορθωθούν αν όλοι κάνουν τη δουλειά τους. Και γιατί δεν την έκαναν ως τα τώρα; Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ως τελευταίο παράδειγμα τη Μητροπόλεως· ενώ είχε λυθεί το πρόβλημα της κίνησης με τα πασαλάκια, εξασφαλίζοντας μια καθαρή λωρίδα για τα λεωφορεία, και μια για τα υπόλοιπα οχήματα, ποιος φαεινός νους τα αφαίρεσε, επιτρέποντας το διπλοπαρκάρισμα και δημιουργώντας έτσι καθημερινό μποτιλιάρισμα;

4. Στο τέλος έμεινε το Μετρό, το οποίο, (παρότι στη ουσία αποδείχτηκε περίτρανα με τις τόσες καθυστερήσεις ότι ήταν η πιο λανθασμένη λύση) όποτε λειτουργήσει θα αφαιρέσει ένα μεγάλο μέρος της κίνησης. Αντί να δοθεί ως πρώτη προτεραιότητα η αποπεράτωση και η επέκτασή του και προς τα ανατολικά και προς τα δυτικά καθυστερεί και καθυστερεί, για διάφορους εκ του πονηρού λόγους, και όλο αναβάλλεται η πρώτη μέρα λειτουργίας του. Ήμουν νιος και γέρασα… που λέει και η παροιμία. Αντίθετα στην Αθήνα, το μετρό όλο και μεγαλώνει… Αν και οι τέσσερεις προηγούμενοι παράγοντες λειτουργούν σωστά, όχι μόνο δεν χρειάζεται η υπερυψωμένη, αλλά θα μειωθεί η κίνηση και στους δρόμους της πόλης και στον περιφερειακό!

Με λίγα λόγια το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη τρόπων ή η έλλειψη δρόμων για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. Και τρόποι υπάρχουν πολλοί και δρόμοι υπάρχουν πολλοί που είναι υπεραρκετοί και σίγουρα δεν χρειάζονται άλλοι.

Εκείνο που χρειάζεται είναι ακριβώς το αντίθετο. Όχι μόνο δεν είναι αναγκαία η υπερυψωμένη, αλλά είναι και άχρηστη και βλαβερή, διότι με το κόψιμο 80 χιλιάδων δέντρων, θα κάνουμε ακόμη χειρότερο τον ατμοσφαιρικό αέρα της πόλης· άλλωστε δεν πρέπει να το ξεχνάμε ότι η πόλη εξαιτίας της παρανοϊκής δημοτικής πολιτικής έχει καταδικαστεί από το ευρωπαϊκό δικαστήριο για την ποιότητα του αέρα.

Για να πάμε ένα βήμα παραπέρα, η πόλη χρειάζεται λιγότερους δρόμους ή λιγότερες λωρίδες κυκλοφορίες στους υπάρχοντες. Και οι δρόμοι που θα καταργηθούν θα πρέπει να μετατρέπονται σε ποδηλατοδρόμους ή πράσινες λεωφόρους με τη δεντροφύτευση χιλιάδων δέντρων.

Και για να γίνουν αυτά πρέπει αφενός να ενισχυθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και αφετέρου να προωθηθούν εναλλακτικοί τόποι μετακίνησης, με άλλα λόγια το ποδήλατο ή το ηλεκτρικό ποδήλατο ή το ηλεκτρικό μηχανάκι. Το μέλλον είναι αυτό. Ό,τι άλλο είναι αντίθετο προς το συμφέρον της πόλης και των κατοίκων της.

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα