Oι ταξιδιώτες των ΗΠΑ θα επιλέγουν πτήσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα
Μια νέα μελέτη δείχνει πώς οι άνθρωποι θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές τους ενώ εξακολουθούν να πετούν σε αεροπλάνα, εάν μπορούσαν να επιλέξουν τις πιο φιλικές προς τον άνθρακα διαδρομές.
Η εμπορική πτήση είναι μια πραγματική βόμβα άνθρακα καθώς οι εκπομπές από την εμπορική αεροπορία αυξάνονται ραγδαία και πρόκειται να τριπλασιαστούν έως το 2050, όταν θα μπορούσαν να καλύψουν περίπου το ένα τέταρτο του παγκόσμιου προϋπολογισμού για τον άνθρακα.
Αλλά τώρα μια νέα μελέτη δείχνει πώς οι άνθρωποι θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές τους ενώ εξακολουθούν να πετούν σε αεροπλάνα, εάν μπορούσαν να επιλέξουν τις πιο φιλικές προς τον άνθρακα διαδρομές.
Το ερευνητικό έγγραφο εξέτασε πιθανούς τρόπους για τη μείωση του βάρους της πτήσης. Οι ερευνητές στο Διεθνές Συμβούλιο για τις καθαρές μεταφορές ανέλυσαν τα αποτυπώματα άνθρακα των 20 πιο δημοφιλών εσωτερικών αεροπορικών γραμμών των ΗΠΑ το 2019. Διαπιστώνει ότι κατά μέσο όρο, το δρομολόγιο με τις λιγότερες εκπομπές σε μια διαδρομή μπορεί να εκπέμψει 63% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από ό, τι το δρομολόγιο με περισσότερες εκπομπές και 22% λιγότερο από το μέσο όρο της διαδρομής.
«Τα μεγάλα κενά εκπομπών δείχνουν δυνητικά σημαντικά κλιματικά οφέλη στην ενθάρρυνση των καταναλωτών να επιλέξουν πτήσεις με τις χαμηλότερες εκπομπές», γράφουν οι συντάκτες. Το πρόβλημα είναι ότι δεν είναι πάντα εύκολο να προσδιοριστούν ποιες διαδρομές δημιουργούν τις λιγότερες εκπομπές.
Γενικά, η απευθείας πτήση και τα νεότερα αεροσκάφη μπορούν να βοηθήσουν τον καταναλωτή να επιλέξει πτήσεις με λιγότερες εκπομπές, αλλά όχι πάντα, λένε οι ερευνητές. Άλλες μεταβλητές, συμπεριλαμβανομένου του συντελεστή φόρτωσης και της διαμόρφωσης θέσεων, επηρεάζουν επίσης την ένταση άνθρακα ενός ταξιδιού. Τα μονόκλινα αεροσκάφη, τα κύρια αεροσκάφη ή τα turboprops έχουν γενικά χαμηλότερες εκπομπές από τα περιφερειακά αεροσκάφη, αν και η σχετική απόδοση των καυσίμων των αεροπορικών εταιρειών ποικίλλει μεταξύ των δρομολογίων.
Ορισμένοι αερομεταφορείς είναι πιο αποδοτικοί ως προς τα καύσιμα από άλλους, αλλά το έγγραφο δείχνει ότι καμία αεροπορική εταιρεία δεν πραγματοποίησε πτήσεις χαμηλών εκπομπών σε όλα τα δρομολόγια το 2019. Επομένως, η αναφορά εκπομπών μέσω δρομολογίου θα βοηθούσε στην καθοδήγηση των αποφάσεων των καταναλωτών, λένε.
O χαμηλότερος άνθρακας δεν χρειάζεται να σημαίνει ακριβότερος: στα τρία τέταρτα των δημοφιλών διαδρομών, η πτήση με τις λιγότερες εκπομπές ήταν επίσης μία από τις φθηνότερες και ένας καταναλωτής θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές έως και 55% επιλέγοντας ένα εισιτήριο μέσα από τα φθηνότερα 25 % των ναύλων. Αλλά θα μπορούσε να αναγκάσει το ιπτάμενο κοινό να χωρίσει με την προτιμώμενη επωνυμία αερομεταφορέων: η επιλογή του δρομολογίου με τις λιγότερες εκπομπές μπορεί να είναι πρόκληση για άτομα που πετούν με έναν και μόνο αερομεταφορέα, ιδίως έναν αερομεταφορέα πλήρους υπηρεσίας.
Ορισμένες μηχανές αναζήτησης ταξιδιών, όπως οι πτήσεις Google, το Kayak και το Skyscanner έχουν εισαγάγει “φίλτρα οικολογικής πτήσης” στις πλατφόρμες τους, οι οποίες επισημαίνουν πτήσεις με εκπομπές χαμηλότερες από τον μέσο όρο μεταξύ όλων των αποτελεσμάτων αναζήτησης – αλλά οι απόλυτες εκπομπές CO2 για κάθε δρομολόγιο δεν εμφανίζονται προς το παρόν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η δημοσιοποίηση των δεδομένων εκπομπών θα βοηθούσε τους καταναλωτές να λαμβάνουν ενημερωμένες αποφάσεις.
Οι ερευνητές λένε ότι τα δεδομένα εκπομπών σε επίπεδο πτήσης είναι το κλειδί για την ενδυνάμωση των καταναλωτών για την επιβράβευση των αερομεταφορέων που επενδύουν στην αποδοτικότητα καυσίμων και πιο βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα μπορούσαν να βοηθήσουν απαιτώντας από τις αεροπορικές εταιρείες να αποκαλύπτουν εκπομπές μέσω πτήσης και να απαιτούν ελέγχους για να διασφαλίσουν την ακρίβεια των αναφερόμενων δεδομένων. «Μόλις τεθούν σε εφαρμογή, οι επιλογές για τους καταναλωτές με γνώμονα το κλίμα θα μπορούσαν να επιταχύνουν την απαλλαγή από τον άνθρακα των αεροπορικών ταξιδιών», γράφουν οι ερευνητές, «καθώς οι αεροπορικές εταιρείες βλέπουν ένα κέρδος που προσφέρουν περισσότερες επιλογές χαμηλών εκπομπών.
Πηγή: Guardian