Μανώλης Εμμανουήλ: Ο Έλληνας ηθοποιός που διαπρέπει στο εξωτερικό
Η διεθνής καριέρα, το Netflix και η συμμετοχή του στην ελληνική σειρά «Ο Όρκος».
Ο Μανώλης Εμμανουήλ είναι το λαμπρό παράδειγμα πως όλα μπορούν να συμβούν με σκληρή και επίμονη δουλειά. Άλλωστε γι’ αυτό συγκαταλέγεται στους Έλληνες ηθοποιούς που κάνουν διεθνή καριέρα.
Η συμμετοχή του στην ταινία «Greed» στο Netflix, στην σειρά «The Durrells», ο πρωταγωνιστικός του ρόλος στην βρετανική καμπάνια για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα αλλά και ο αινιγματικός ρόλος του στην σειρά της ΕΡΤ1, «Ο Όρκος» είναι μόνο λίγες από τις δουλειές του.
Είναι η ελληνική φωνή της Easy Jet από το 2005, ενώ επίσης κρατά βασικούς ρόλους σε διεθνή βιντεοπαιχνίδια, όπως τα δύο τελευταία Assassin’s Creed.
Σπουδές και πρώτα βήματα στον χώρο της υποκριτικής
Για τον Μανώλη όλα ξεκινούν από πολύ μικρή ηλικία. Τότε που ταλαιπωρούσε την αδερφή του και την υποχρέωνε να βρίσκεται είτε πίσω από την κάμερα είτε να παίζει στους ρόλους που της ανέθετε.
Από την Κηφισιά και μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του από το τμήμα Θεατρικών Σπουδών της φιλοσοφικής βρίσκεται στο Λονδίνο και κάπως έτσι αρχίσει το ταξίδι.
«Ήθελα να πολύ να ζήσω την εμπειρία κάποια χρόνια στο εξωτερικό, εφόσον μέχρι τα 22 μου έμενα στο πατρικό μου στην Κηφισιά. Έτσι με μεγάλη μου χαρά έγινα δεκτός στο Royal Central School of Speech and Drama και μετακόμισα στο Λονδίνο. Αρχικά μόνο για σπουδές με σκοπό να γυρίσω πίσω μετά. Όσο για το πότε κατάλαβα ότι θέλω να γίνω ηθοποιός… από μικρό παιδί. Πάντα συμμετείχα στις θεατρικές παραστάσεις του σχολείου, τα καλοκαίρια έγραφα σενάρια και τα ανέβαζα με τα γειτονόπουλα στον κήπο μας. Ένα από τα καλύτερα δώρα που μου έκαναν οι γονείς μου ήταν μία βιντεοκάμερα όταν ήμουν 10 χρονών. Επί χρόνια δεν την αποχωριζόμουν ποτέ και ταλαιπωρούσα την καημένη την αδερφή μου με το να την υποχρεώνω πότε να είναι πίσω από την κάμερα (σκεφτείτε ένα κοριτσάκι οχτώ χρονών να κουβαλάει μια τεράστια VHS τύπου βιντεοκάμερα) και πότε να πρέπει να υποδύεται τους ρόλους που της ανέθετα»
Για τον ίδιο το να μείνει στην Αγγλία μόνιμα δεν κάτι που σκεφτόταν καιρό, απλώς το ένα έφερε το άλλο. Μετά την αποφοίτηση του, ένας ατζέντης του πρότεινε να τον εκπροσωπήσει και επομένως αποφάσισε να μείνει εκεί και να δοκιμάσει την τύχη του σε διεθνές επίπεδο.
«Χρόνο με το χρόνο οι δουλειές στο Λονδίνο πήγαιναν όλο και καλύτερα και παράλληλα ξεκίνησε και η κρίση στην Ελλάδα που επηρέασε, όπως όλοι ξέρουν, απίστευτα τον χώρο, επομένως το να γυρίσω δεν ήταν κάτι που πλέον σκεφτόμουν»
Το να είσαι ηθοποιός και να βιοπορίζεσαι μόνο απ’ αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο. Πόσω μάλλον όταν είσαι ένας νέος άνθρωπος και ξεκινάς από το μηδέν σε μία ξένη χώρα. Ο Μανώλης αναφέρει ότι για κανέναν δεν είναι εύκολο να εργαστεί στο εξωτερικό και να κάνει καριέρα σ’ ένα επάγγελμα στο οποίο η γλώσσα είναι το πιο βασικό εργαλείο.
«Στην Ελλάδα ως ηθοποιός θα μπορούσα να παίξω τα πάντα. Στην Αγγλία αναγκαστικά τυποποιήθηκα. Στις οντισιόν και στα κάστινγκ με διάλεγαν όταν ήθελαν έναν μεσογειακό/λατίνο τύπο. Αυτό ήταν κάτι που φυσικά και με πείραζε αλλά έπρεπε να αποδεχτώ και να προσπαθήσω να το χρησιμοποιήσω ως πλεονέκτημα. Αν και τα αγγλικά μου εδώ και χρόνια είναι τόσο καλά όσο και τα ελληνικά μου, ποτέ δεν θα μπορούσα να πείσω ότι είμαι γέννημα-θρέμμα Άγγλος. Η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν (και ως ένα βαθμό παραμένει να είναι) το να καταφέρω να πείσω παραγωγούς ή σκηνοθέτες ότι μπορώ να παίξω και άλλα πράγματα εκτός από την καρικατούρα του Έλληνα, του Ιταλού, του Ισπανού. Στο θέατρο ήταν πιο εύκολο να το πετύχω αλλά στο σινεμά και την τηλεόραση ταλαιπωρήθηκα. Η δεύτερη μεγάλη δυσκολία είναι, όπως και στην Ελλάδα και όπως και στους περισσότερους χώρους, το να γνωρίσεις τους ανθρώπους που “μετράνε”, που πρέπει να ξέρεις ώστε να σε σκεφτούν όταν έρθει η κατάλληλη δουλειά»
Ελληνική μυθοπλασία και ο «Όρκος»
Πολύς κόσμος μπορεί να μην γνώριζε για την πορεία του Μανώλη στο εξωτερικό, όμως τον ανακάλυψαν μέσα από τον τηλεοπτικό του ρόλο στην ΕΡΤ στην σειρά «Ο Όρκος», η οποία αποτελεί την πρώτη παραγωγή που παίζει στην μητρική του γλώσσα. Όπως ξεκαθαρίζει τον κάλεσε ο σκηνοθέτης, Σπύρος Μιχαλόπουλος και η casting director, Αντζελίκα Καψαμπέλη, για μία συνάντηση.
«Εκεί μου μίλησαν για την υπόθεση, το καστ καθώς και για τον ρόλο, έναν άνθρωπο μυστήριο, που οι προθέσεις του δεν είναι ξεκάθαρες και που θα πάρει καιρό να καταλάβει το κοινό με ποιου το μέρος είναι τελικά. Εκείνη την περίοδο έψαχνα την κατάλληλη πρόταση για να παίξω επιτέλους στα ελληνικά και “Ο Όρκος” ήταν ακριβώς αυτό που περίμενα, έκανε “τικ” σε όλα τα κουτάκια. Πάντα με ιντριγκάρουν οι πολύπλοκοι ρόλοι, χαρακτήρες των οποίων οι προθέσεις δεν είναι ξεκάθαρες, που τίποτα για εκείνους δεν είναι μαύρο ή άσπρο»
Έχοντας ζήσει αρκετά χρόνια στο εξωτερικό ο Μανώλης βλέπει την κατάσταση της μυθοπλασίας στην Ελλάδα όλο και καλύτερη τα τελευταία χρόνια.
«Όσο περισσότερο υπάρχει επένδυση στη μυθοπλασία και μεγαλώνουν και τα budget, τόσο πιο καλές σειρές θα γυρίζονται και ελπίζω πως κάποιες απ’ αυτές θα αποκτήσουν και διεθνή απήχηση. Έχουμε καταπληκτικούς σκηνοθέτες/σεναριογράφους/ηθοποιούς. Αυτό που χρειάζεται είναι να γίνουν μεγαλύτερες επενδύσεις στην παραγωγή και προώθηση ελληνικών σειρών και ταινιών στο εξωτερικό»
Netflix
Βέβαια στο πλούσιο βιογραφικό του προστίθεται η συμμετοχή του στην ταινία “Greed” του Μάικλ Γουιντερμπότομ που μπορεί εύκολα κανείς να δει στο Netflix. Ο Μανώλης δηλώνει πως η προβολή στην δημοφιλή πλατφόρμα είναι ένας τρόπος να “ξεπεράσεις” τα όρια μιας χώρας και η δουλειά σου να παιχτεί παγκοσμίως.
«Όταν το Greed μπήκε στην πλατφόρμα του Netflix, είδα αμέσως τη διαφορά στα κοινωνικά μου δίκτυα και πολύς κόσμος που μέχρι τότε δεν το είχε δει, το είδε από την πρώτη κιόλας εβδομάδα που ανέβηκε. Παράλληλα, το Netflix είναι και μια διαβεβαίωση ποιότητας (σε γενικές γραμμές) και σου δίνει και μια επιπλέον αίσθηση περηφάνιας για τη δουλειά στην οποία έχεις συμμετάσχει. Ελπίζω πως η κρίση που βιώνει η πλατφόρμα αυτή την στιγμή δεν θα επηρεάσει το σκηνικό παραγωγής ταινιών και σειρών. Η κρίση υπάρχει λόγω δυνατών ανταγωνιστών που έχουν μπει για τα καλά στο παιχνίδι. Έχουμε το Amazon Prime, το Apple TV, το HBO MAX και πιο πρόσφατα και την Disney+, που πλέουν παράγουν εξίσου δυνατές σειρές μυθοπλασίας και διεκδικούν κομμάτι της πίτας. Ελπίζω πραγματικά πως αυτό θα βοηθήσει θετικά και στο ότι για να συνεχίσουν να είναι δυνατοί στον τομέα τους, θα επικεντρωθούν ακόμη περισσότερο στην ποιότητα και το υψηλό επίπεδο των παραγωγών τους»
Ανάμεσα στο θέατρο, την τηλεόραση και το σινεμά στην Ελλάδα, ο Μανώλης αναφέρει πως ευχαρίστως θα έκανε και τα τρία, αρκεί να ήταν μία δουλειά και ένας ρόλος που θα τον ενδιέφερε.
«Το θέατρο μου έχει λείψει υπερβολικά και θα ήθελα και την εμπειρία του να παίξω στη σκηνή στα ελληνικά. Στο Λονδίνο έχω κάνει πολύ θέατρο και όπως και για πολλούς ηθοποιούς είναι η μεγάλη μου αγάπη. Εννοείται θα ξαναέκανα και τηλεόραση ή ταινία με συγκεκριμένες πάντα προυποθέσεις/συνεργάτες. Όσο για συγκεκριμένες παραγωγές/ανθρώπους που θα ήθελα να συνεργαστώ, είδα μόλις χθες το trailer του “Maestro” του Παπακαλιάτη, που όντως φαίνεται εξαιρετική δουλειά. Και από όσα έχω δει, θαυμάζω πολύ δουλειές του Τσαφούλια, του Παπαδουλάκη, τις πιο πρόσφατες του Μανουσάκη…»
Ακόμη μέσα στην πανδημία ο Μανώλης έβαλε το δικό του λιθαράκι στις συντονισμένες προσπάθειες που γίνονται για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα από το Βρετανικό Μουσείο. Συμμετείχε στο πολύ ευρηματικό βίντεο-«mockumentary» του “Lost My Marbles” που εντάσσεται στη μεγάλη καμπάνια “Reutine Parthenon”, η οποία υποστηρίζεται από επιφανείς Έλληνες, αλλά και Βρετανούς. Όπως κάνει γνωστό:
«Ειλικρινά πιστεύω πως ο μέσος Βρετανός δεν το έχει πολυσκεφτεί- δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες του, κυρίως με όλα όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια. Δυο πράγματα μπορώ να πω με σιγουριά όμως- πρώτον, πως όλοι όσοι είδαν το βίντεο στο οποίο συμμετείχα ως μέρος της καμπάνιας και επικοινώνησαν μαζί μου, ήταν υπέρ της επιστροφής. Το βίντεο τους έκανε όντως να σκεφτούν πώς θα ένιωθαν αν ήταν στη θέση των Ελλήνων και τα μηνύματα που έχω λάβει είναι από ανθρώπους που θεωρούν πως είναι πολύ άδικο να μη βρίσκονται στην Αθήνα και πως ήρθε η ώρα να γυρίσουν στον τόπο τους. Και δεύτερον, από πρόσφατα γκάλοπ που έχουν γίνει και από άρθρα που έχουν γραφτεί, είναι φανερό πως το κλίμα έχει αλλάξει και πως τεράστιο ποσοστό των Βρετανών τάσσεται υπέρ της επιστροφής. Κατά την άποψη μου είναι πλέον θέμα χρόνου»
Κλείνοντας την κουβέντα μας και μιλώντας για το μέλλον ο Μανώλης κάνει γνωστό πως αυτή την περίοδο ολοκληρώνονται τα γυρίσματα για τον «Όρκο».
«Πηγαινοέρχομαι Αθήνα-Λονδίνο, όπου έχω κάποια διαφημιστικά και σπικάζ. Μετά απ’ αυτό θα δούμε, υπάρχουν κάποιες συζητήσεις τόσο στο Λονδίνο όσο και στην Αθήνα αλλά ακόμα δεν έχω κλείσει κάτι. Ιδανικά σ’ αυτό το σημείο θα ήθελα να κάνω δουλειές που με ενδιαφέρουν και στις δύο χώρες/σε διεθνές επίπεδο. Το τι θα γίνει στο μέλλον δεν το ξέρω όμως… ο χρόνος θα δείξει»