Design

Ο Θανάσης Μπάμπαλης από τη Θεσσαλονίκη σχεδιάζει Drinks Mixers για όλο τον κόσμο

Η συνεργασία made in Thessaloniki που γέννησε τα πιο διαφορετικά μίξερ της ζωής σου.

Parallaxi
ο-θανάσης-μπάμπαλης-από-τη-θεσσαλονίκ-355039
Parallaxi

Μία συνεργασία εξ ολοκλήρου «made in Thessaloniki» γέννησε τη νέα σειρά από Drinks Mixers της θεσσαλονικιώτικης εταιρείας Gruppe. H νέα σειρά από ηλεκτρικές συσκευές φέρει την υπογραφή του πολυ-βραβευμένου και γνωστού product designer με έδρα τη Θεσσαλονίκη, Αθανάσιου Μπάμπαλη. Και κάπως έτσι η πιο ενδιαφέρουσα «φραπιέρα» που συναντήσαμε ποτέ, έγινε υπόθεση της πόλης.

Η Gruppe πρόσφατα αποφάσισε να κυκλοφορήσει τα δικά της σχεδιασμένα προϊόντα με την υπογραφή του Θεσσαλονικιού designer και αυτό που ακολουθεί είναι το πρώτο αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας: ένα επιτραπέζιο μίξερ ροφημάτων και φραπέ – κοινώς μια «φραπιέρα» και ένα μίξερ ροφημάτων χειρός.

O σχεδιαστής κατάφερε να κάνει την φραπιέρα να μοιάζει νοερά με κυκλαδικό ειδώλιο ενώ ταυτόχρονα είναι χρηστική και λειτουργικά καινοτόμα. Το γεγονός πως προϊόντα με τέτοια πολυπλοκότητα έχουν σχεδιαστεί και παραχθεί από ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στην πόλη είναι αρκετά ενδιαφέρον και σπάνιο. Ίσως να είμαστε και οι πρώτοι” λέει ο κ. Μπάμπαλης στην parallaxi.

Τα Drinks Mixers συμμετείχαν στην έκθεση Greek Good Design τον περασμένο Ιούνιο στην Αθήνα αποσπώντας διθυραμβικά σχόλια και μπορείτε να τα βρείτε στην αγορά σε επιλεγμένα καταστήματα πανελλαδικά. Αναμένοντας να κυκλοφορήσει μέχρι το τέλος του έτους ένα ακόμα κομμάτι της σειράς και μακροπρόθεσμα μέσα στο 2019 επιπλέον ένα, μιλήσαμε με τον Αθανάσιο Μπάμπαλη για το συγκεκριμένο πρότζεκτ με τον ίδιο να μας αποκαλύπτει παράλληλα και αρκετά ενδιαφέρουσες πτυχές του συνολικότερου πεδίου του.

Άραγε πόσο ιντριγκαδόρικο είναι για έναν designer να σχεδιάζει μίξερ και ποια είναι η εικόνα του βιομηχανικού σχεδίου στη Θεσσαλονίκη σήμερα;

Η συνεργασία του με την Gruppe προέκυψε σχεδόν αβίαστα. Ο ίδιος μας περιγράφει πώς ξεκίνησαν όλα μέχρι να φτάσουμε στην ολοκλήρωση του πρότζεκτ. 

Θ.Μ: Με τον Πέτρο και Δημήτρη Χατζηγεωργίου (σσ. οι ιδιοκτήτες της Gruppe) γνωριστήκαμε το 2013-2014 όταν γίναμε γείτονες στην Βαλαωρίτου. Από τότε είχαμε συζητήσει την πιθανότητα μελλοντικής συνεργασίας και αυτή ήρθε το 2016, όταν ο Πέτρος Χατζηγεωργίου μου ζήτησε να σχεδιάσω ένα μίξερ ροφημάτων και φραπέ – κοινώς μια «φραπιέρα».

Μου είχε εξηγήσει πως ήταν πολύ σημαντικό για τους ίδιους η συγκεκριμένη προσπάθεια να γίνει με συνεργάτες από την Ελλάδα και ειδικά από την Θεσσαλονίκη, μιας και η “πίστη” τους στο ελληνικό design ήταν και είναι σημαντική. Η εταιρεία ήθελε ένα μίξερ ροφημάτων που να ξεχωρίζει για την ομορφιά και την κομψότητά του αλλά την ίδια στιγμή να είναι απόλυτα βελτιωμένο χρηστικά και εργονομικά.

Από τα πρώτα ραντεβού φάνηκε ότι είχε δημιουργηθεί μια μικρή αλλά δυνατή ομάδα εργασίας που πραγματικά είχε τα ίδια ιδανικά, στόχους και πάθος για το σωστό αποτέλεσμα.

Ο σχεδιασμός της πρώτης συσκευής ολοκληρώθηκε σε περισσότερο από ένα χρόνο μετά από πολλές αλλαγές, βελτιώσεις αλλά και πολλά πρωτότυπα.

Η δεύτερη συσκευή ήταν ένα μίξερ ροφημάτων χειρός. Ο σχεδιασμός της ολοκληρώθηκε πολύ γρήγορα – σε λιγότερο από τρεις με τέσσερις μήνες- καθώς είχαμε ήδη αποφασίσει την σχεδιαστική και χρηστική «γλώσσα» του προϊόντος με την πρώτη συσκευή.

Τα προϊόντα αυτά είναι τώρα στην αγορά σε διάφορα καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, με τα “μηνύματα” να είναι ήδη πολύ θετικά.

Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Drinks mixers της Gruppe;

Θ.Μ: Είναι πολύ σημαντικό και ιδιαίτερο ότι και στα δύο αντικείμενα που σχεδιάστηκαν μέχρι στιγμής (αλλά και αυτά που σχεδιάζονται τώρα) δόθηκε μεγάλη προσοχή στην συνολική βελτίωση τους και όχι απλά στην αισθητική.

Η εργονομία, η ποιότητα των υλικών και των εξαρτημάτων, ο τρόπος συναρμολόγησης και παραγωγής τους, αποτέλεσαν σημαντικά στοιχεία που μας απασχόλησαν ιδιαίτερα. Ο σκοπός μας ήταν να κάνουμε την εμπειρία χρήσης πολύ ικανοποιητική στον άνθρωπο που θα το επιλέξει.

Στο επιτραπέζιο μίξερ ροφημάτων και φραπέ (PDH330), ο βασικός στόχος μας ήταν ένα πολύ απλό και αφαιρετικό σχήμα και παράλληλα λεπτό και κομψό. Πειραματιστήκαμε με διάφορες φόρμες και γεωμετρίες μέχρι να καταλήξουμε στο τελικό. Προσωπικά, η καθαρή μορφή τους μου θυμίζει Κυκλαδικό ειδώλιο αν το φανταστεί κάποιος ολόλευκο.

Χρηστικά, βελτιώσαμε την δι-επαφή με τον χρήστη βάζοντας ένα μεγάλο κουμπί επάνω, που είναι πολύ πιο χρηστικό από τους μικρούς διακόπτες του ανταγωνισμού. Στην συνέχεια προσθέσαμε και το LED φωτάκι εμπρός που ανάβει κατά την λειτουργία, και αυξήσαμε το μέγεθος της βάσης για μεγαλύτερη σταθερότητα στην χρήση, αλλά με έξυπνο τρόπο που δεν το κάνει να δείχνει “χοντροκομμένο”.

Προστέθηκε ένα κορυφαίο μοτέρ δύο ταχυτήτων και άλλα ποιοτικά εξαρτήματα και μετά ή φόρμα αποδομήθηκε σε πολλά διαφορετικά μέρη ώστε να μπορέσει να παραχθεί και να συναρμολογηθεί άψογα.

Στο μίξερ ροφημάτων χειρός (PDH007), τα πράγματα ήταν πολύ πιο εύκολα καθώς είχαμε αποφασίσει να χρησιμοποιήσουμε την ίδια αισθητική προσέγγιση. Εργονομικά και χρηστικά πάλι βελτιώθηκε πολύ σε σχέση με τον ανταγωνισμό, το κουμπί χρήσης μπήκε στην άκρη της συσκευής με αποτέλεσμα να είναι πιο ξεκάθαρο πώς ο κάθε χρήστης θα «πιάσει» την συσκευή κατά την χρήση.

Αυτό ήταν και το σημαντικό στοιχείο που καθόρισε την υπόλοιπη γεωμετρία. Φυσικά έγιναν και άλλες βελτιώσεις πχ. πιο δυνατό μοτέρ δύο ταχυτήτων και νέος μεταλλικός άξονας σύνδεσης με εύκολη συνδεσμολογία.

Ποια προϊόντα έχουν κυκλοφορήσει και μπορούμε να βρούμε στην αγορά και ποια αναμένεται να διατεθούν σύντομα;

Θ.Μ: Τα δύο προϊόντα που ανέφερα ήδη: το επιτραπέζιο μίξερ ροφημάτων (φραπιέρα) και τo μίξερ ροφημάτων χειρός (φραπιέρα χειρός) είναι ήδη σε κυκλοφορία στην αγορά σε όλη την Ελλάδα και Κύπρο σε επιλεγμένα καταστήματα.

Αυτή τη στιγμή είμαστε σχεδόν έτοιμοι για την παραγωγή και διάθεση του τρίτου αντικειμένου που σχεδιάστηκε: ένας πολυκόφτης (Multi) το οποίο θα κυκλοφορήσει πριν το τέλος του 2018.

Πολυκόφτης (Multi) το οποίο θα κυκλοφορήσει σύντομα.
Πολυκόφτης (Multi) το οποίο θα κυκλοφορήσει σύντομα.
Πολυκόφτης (Multi) το οποίο θα κυκλοφορήσει σύντομα.

Επιπλέον ήδη ξεκίνησε ο σχεδιασμός μιας τέταρτης συσκευής (που θα αποτελέσει κομμάτι αυτής της οικογένειας συσκευών) για την οποία θα μπορέσω να σας δώσω λεπτομέρειες αργότερα – με το νέο έτος.

Ο μεγάλος στόχος είναι να δημιουργηθεί μια μικρή συλλογή από ιδιαίτερα σχεδιασμένες συσκευές που στο μέλλον θα αρχίσουν να διατίθενται και εκτός συνόρων – στην παγκόσμια αγορά!

Πόσο ενδιαφέρον έχει για έναν designer πρότζεκτ όπως αυτό; 

Θ.Μ: Δύο είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που ένας σχεδιαστής βρίσκει ενδιαφέροντα:

· Η πολυπλοκότητα και το πλήθος των λεπτομερειών που έχει κάποιος να αντιμετωπίσει σε ένα τέτοιο πρότζεκτ και

· Το γεγονός ότι το αντικείμενο θα μπει στην ζωή πολλών ανθρώπων και άρα θα την επηρεάσει.

Οι ηλεκτρικές συσκευές για οικιακή χρήση είναι προϊόντα που παράγονται και πωλούνται σε μεγάλες ποσότητες – ειδικά αυτές που είναι καθημερινής χρήσης. Επίσης έχουν αυξημένες απαιτήσεις σχετικά με την χρηστικότητα, την ποιότητα και την εργονομία, λόγω του γεγονότος ότι ο ανταγωνισμός στην αγορά είναι μεγάλος και εύκολα ένα προϊόν μπορεί να αποτύχει γιατί έχει γίνει κάποια, έστω και μικρή, αστοχία στον σχεδιασμό του. Είναι, επίσης, προϊόντα για τα οποία η αρχική επένδυση σε καλούπια και τεμάχια παραγωγής είναι πολύ μεγάλη σε σχέση με άλλα. Αυτό σημαίνει ότι το ρίσκο ενός μικρού λάθους έχει μεγάλο κόστος. Όλα τα χαρακτηριστικά του προϊόντος πρέπει να μετρηθούν σωστά και να επιβεβαιωθούν απόλυτα πριν ξεκινήσει η παραγωγή.

Νομίζω κάθε σχεδιαστής προϊόντων θα ήθελε τα αντικείμενα που σχεδίασε να αγοραστούν από όσους το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους. Προσωπικά παίρνω μεγάλη ικανοποίηση όταν ξέρω ότι κάποιος έχει αγοράσει το προϊόν που σχεδίασα και παίρνει μια καθημερινή ικανοποίηση από την χρήση αυτού. Άρα, όταν οι χρήστες ενός προϊόντος είναι πολλοί τότε, αντίστοιχα, πολλαπλασιάζεται και η ικανοποίησή μου!

Κατά μία έννοια, είναι η αντίστροφη εμπειρία από αυτή που έζησα όταν ήμουν μέρος της ομάδας που σχεδίασε το επετειακό Steinway Piano, το 2000, για την Steinway and Sons. Η ομάδα τότε ήταν 10 άνθρωποι συνολικά σε τρεις χώρες και δουλεύαμε σχεδόν καθημερινά για ένα χρόνο. Η πολυπλοκότητα ήταν συγκρίσιμη.

Τότε όμως σχεδιάσαμε κάτι που πολύ λίγοι θα μπορούσαν να χαρούν μια και το κόστος του τελικού προϊόντος ήταν σχεδόν 100 χιλιάδες δολάρια το ένα (παράχθηκαν 300 αντίγραφα μόνο). Στην περίπτωση της Gruppe και των νέων προϊόντων που σχεδιάστηκαν, τα προϊόντα θα μπουν σε 100 χιλιάδες σπίτια σε λίγα χρόνια. Οι πελάτες θα τα χρησιμοποιήσουν σαν «εργαλεία καθημερινότητας». Αυτή η καθημερινή, μικρή, ικανοποίηση που θα δίνει η χρήση του σωστά σχεδιασμένου εργαλείου.

Έχετε ως βάση τη Θεσσαλονίκη, πώς θα χαρακτηρίζατε το πεδίο του βιομηχανικού σχεδίου σήμερα στην πόλη;

Θ.Μ: Στο παρελθόν έχω δηλώσει ότι ο βιομηχανικός σχεδιασμός, στην Ελλάδα γενικότερα, είναι ακόμα σε βρεφικό στάδιο και οι ευκαιρίες λίγες, γεγονός που κάνει τους σχεδιαστές της χώρας να στρέφονται στο εξωτερικό ή να δημιουργούν δικές τους μικρές παραγωγικές βιοτεχνίες μέσω των οποίων μπορούν να επιβιώσουν και να εκτονώσουν την δημιουργικότητά τους. Η αλήθεια είναι ότι αυτό συνεχίζει να ισχύει αλλά πλέον αυξάνονται οι Ελληνικές παραγωγικές εταιρείες που επενδύουν στον σχεδιασμό των προϊόντων τους. Αυτό με κάνει να είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος για το μέλλον.

Ο Θανάσης Μπάμπαλης εξηγεί τι είναι για κείνον έμπνευση

Στην Θεσσαλονίκη το περιβάλλον βελτιώνεται σιγά σιγά και οι βιομηχανικοί σχεδιαστές πολλαπλασιάζονται και αναλαμβάνουν δράση και συνεργασίες με μικρές ή μεσαίες επιχειρήσεις που έχουν εξαγωγικό όραμα, αλλά δεν νομίζω ότι οι ευκαιρίες είναι αρκετές για όλους ακόμα. Ελπίζω αυτή η κρίση που περνάμε να οδηγήσει σε μια πιο δυναμική επιχειρηματική βάση που θα θέσει σοβαρά σαν σκοπό της την εξωστρέφεια, την καινοτομία και τις εξαγωγές, όπου θα μπορέσει να ανθίσει και το επάγγελμά μας.

“Τρέχετε” και άλλα πρότζεκτ αυτό το διάστημα, έχουμε να περιμένουμε κάτι στο άμεσο μέλλον;

Θ.Μ: Αυτή η περίοδος είναι πολύ παραγωγική για εμένα και έχω πολλές συνεργασίες με εταιρείες στην ευρύτερη Θεσσαλονίκη, ενώ παράλληλα σχεδιάζω νέα προϊόντα για την εταιρεία μας www.shibui.ch με τον συνεργάτη μου Κωνσταντίνο Χούρσογλου. Τα πρότζεκτ είναι πολλά και διαφορετικά: από αξεσουάρ (shibui.ch) – έπιπλα (anesis.com.gr και Αφοί Σαρρή) – μηχανήματα και εξοπλισμός εστίασης (vimitex.gr), μέχρι αξεσουάρ για γιώτ και εξαρτήματα κουφωμάτων (alumil.com).

Όταν είχε σχεδιάσει θήκη για mac 

Θανάσης Μπάμπαλης με σπουδές στο βιομηχανικό σχέδιο στο Λονδίνο και επαγγελματική εμπειρία που ταξίδεψε από την Ευρώπη μέχρι τη Νέα Υόρκη έχει ως έδρα του την Θεσσαλονίκη. Το έργο του πολυβραβευμένο (Dieline Awards ΗΠΑ το 2010, Royal Society of Arts 1994 and 1995 κα), η παρουσία του στη Θεσσαλονίκη διακριτική και επιδραστική με το shibui -στο οποίο είναι συνιδρυτής- ως label να αντιπροσωπεύει την απλότητα, το σύγχρονο, ευθύ και μελετημένο σχεδιασμό και την υψηλή αισθητική. Αξίζει να σημειωθεί πως το label έχει διαδικτυακή παρουσία μέσω της ομώνυμης ιστοσελίδας του με τα προϊόντα του να είναι απευθείας διαθέσιμα παγκοσμίως μέσω αυτής.

Διαβάστε επίσης: Η λιακάδα ενός δημιουργικού ανθρώπου 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα