Ελλάδα

Από τα Stellplatz της Γερμανίας… στο κυνήγι πάρκινγκ στην Ελλάδα

Οδικός τουρισμός: Γιατί η Ελλάδα απέχει από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα;

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
από-τα-stellplatz-της-γερμανίας-στο-κυνήγι-πάρ-1319878
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Τον γύρο των ελληνικών μέσων ενημέρωσης προκάλεσαν τα πρόσφατα περιστατικά που ανέδειξε η parallaxi γύρω από την εφαρμογή του νέου νόμου 5170/2025, άρθρο 27, που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2025 και προκάλεσαν σφοδρές αντιδράσεις στους ιδιοκτήτες τροχόσπιτων, αυτοκινούμενων τροχόσπιτων αλλά και των σχετικών επαγγελμάτων.

Σύμφωνα με τον νόμο 5170/2025, άρθρο 27, απαγορεύεται η στάθμευση και η εγκατάσταση αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε κοινόχρηστους χώρους, όπως αιγιαλούς, παραλίες, παρυφές δημόσιων δασών και αρχαιολογικούς χώρους.

Η παράβαση αυτών των διατάξεων επιφέρει πρόστιμο ύψους 300 ευρώ ανά άτομο ή όχημα, το οποίο μπορεί να αυξηθεί έως και 3.000 ευρώ κατά την εκδίκαση της υπόθεσης.

Ο «θόρυβος» που προκλήθηκε από το παραπάνω θέμα φέρνει στην επιφάνεια και το πόσο πίσω βρίσκεται η Ελλάδα όσον αφορά το θέμα των κατάλληλων υποδομών, όπως οι χώροι προσωρινής στάθμευσης (Camper Stops), που είναι άκρως διαδεδομένοι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η απουσία τέτοιων υποδομών δυσχεραίνει την εύρεση νόμιμων σημείων στάθμευσης και διαμονής για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, καθιστώντας δύσκολη τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία.

Η αυστηροποίηση μάλιστα του νόμου, δημιουργεί εύλογα ανησυχία σε όσους ήθελαν να ταξιδέψουν και φέτος το καλοκαίρι με τα τροχόσπιτά τους ανά την επικράτεια, αλλά παράλληλα προκαλεί δεύτερες σκέψεις σε όσους ήθελαν να επισκεφτούν τη χώρα μας από το εξωτερικό με τα αυτοκινούμενά τους.

«Θα έχουμε σίγουρα ακυρώσεις εάν συνεχιστεί αυτό το καθεστώς με τις κλήσεις. Θα πηγαίνουν με τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτά τους σε χώρες πιο φιλόξενες και πιο οργανωμένες. Ακόμη και εμείς το σκεφτόμαστε για το πού θα πάμε φέτος το καλοκαίρι.

Δεν υπάρχουν υποδομές στη χώρα, από τον Φεβρουάριο κλείνουν όλες οι θέσεις στα κάμπινγκ για τον Ιούλιο και έπειτα και τώρα έρχεται να προστεθεί και αυτό με το κίνδυνο των κλήσεων. Καλύτερα να πάμε στην Ρουμανία ή τη Βουλγαρία που έχουν εξαιρετικά τοπία και είναι όλα πιο οργανωμένα» είχε δηλώσει πριν λίγες ημέρες στην parallaxi η έφορος του ΔΣ της ΕΛΑΤ, κυρία Γεωργία Κάρλου δίνοντας ένα στίγμα του αναβρασμού που επικρατεί στους κόλπους της κοινότητας.

Στην Ελλάδα ο όρος campers stop είναι άγνωστος, την ώρα που στην Ευρώπη υπάρχουν σχεδόν 30.000 επίσημα καταγεγραμμένα!

Άνθρωποι που επισκέπτονται από το εξωτερικό τη χώρα μας με τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτά τους δεν ξέρουν πού να αδειάσουν τη χημική τους τουαλέτα, ή να ανεφοδιαστούν με νερό και ρεύμα.

Είναι χαρακτηριστικό όπως μας λένε οι άνθρωποι του κλάδου, ότι εξαιτίας αυτής της τεράστιας παράλειψης, η Ελλάδα χάνει χιλιάδες τουρίστες από την αγορά της Γερμανίας οι οποίοι επιλέγουν να ταξιδέψουν προς την Ισπανία διότι γνωρίζουν ότι θα βρουν όλα όσα χρειάζονται εκεί στο ταξίδι τους με ένα αυτοκινούμενο τροχόσπιτο.

Τι είναι τα camper stop

Camper stop, motorhome aire, Stellplatz, area di sosta, ανάλογα με τη χώρα που θα επισκεφτείτε, είναι ένας ειδικά διαμορφωμένος χώρος όπου οι ταξιδιώτες με τα αυτοκινούμενα οχήματα τους μπορούν να σταθμεύσουν για λίγες ώρες ή για διανυκτέρευση.

Συνήθως τους βρίσκουμε κοντά σε πόλεις, τουριστικά αξιοθέατα ή φυσικά σημεία ενδιαφέροντος.

Προσφέρει βασικές ή και πλήρεις υπηρεσίες για τους χρήστες camper.

Όσοι έχουν φάει με το… κουτάλι τα χιλιόμετρα σε χώρες του εξωτερικού με τα αυτοκινούμενά τους, σημειώνουν ότι θα πρέπει ακόμη και πριν την αναχώρησή σας να έχετε ήδη «μαρκάρει» τα camper stop που θα επισκεφτείτε, καθώς εάν τα αναζητήσετε τελευταία στιγμή μπορεί να έχετε πρόβλημα και με τη σύνδεσή σας στο διαδίκτυο όσο βρίσκεστε καθ’οδόν ή να μην τα βρείτε τόσο εύκολα όσο θα περιμένατε.

Μη ξεχνάμε άλλωστε ότι οδηγείτε σε μια χώρα που δεν τη ξέρετε και δε θα θέλατε να περάσετε το βράδυ σας στη μέση του πουθενά ή μακριά από έναν χώρο όπου θα μπορείτε να ανεφοδιαστείτε για τη συνέχεια του ταξιδιού σας.

Το να αναζητήσει κανείς τα camper stop στην Ευρώπη είναι… παιχνιδάκι στις μέρες μας μέσω του διαδικτύου, ενώ για τους… παραδοσιακούς, υπάρχουν και οι εκτυπωμένες εκδόσεις σε βιβλία που ανανεώνονται κάθε χρόνο, ωστόσο θα πρέπει να γνωρίζετε ότι δεν κυκλοφορούν μεταφρασμένα στα ελληνικά.

Επίσης, υπάρχουν ειδικές εφαρμογές στα κινητά όπως το Park4Night, Campercontact, SearchForSites, αλλά φυσικά στο εξωτερικό θα συναντήσετε στο οδικό δίκτυο και ειδικές ταμπέλες σήμανσης.

Τι υπηρεσίες προσφέρουν

Οι πιο συχνές παροχές είναι οι εξής:

  • Στάθμευση για το camper
  • Ανεφοδιασμό νερού
  • Δυνατότητα απόρριψης λυμάτων (γκρι και μαύρα νερά)
  • Ηλεκτρικό ρεύμα
  • Δημόσιες τουαλέτες ή ντουζιέρες
  • Wi-Fi
  • Κοντινές παροχές (ταβέρνες, σούπερ μάρκετ, πρατήρια)

Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να είναι εντελώς δωρεάν, ενώ άλλες φορές απαιτείται μια χαμηλή χρέωση, συχνά πιο οικονομική από ένα κάμπινγκ.

Σε τι διαφέρουν από τα κάμπινγκ

  • Είναι σχεδιασμένα για παραμονή από 1 έως 3 ημέρες
  • Έχουν πιο περιορισμένες παροχές
  • Δεν προσφέρουν απαραίτητα χώρους για σκηνές ή παρατεταμένη διαμονή
  • Τα περισσότερα λειτουργούν αυτόματα, χωρίς προσωπικό

Τα πλεονεκτήματα

Είναι τα ιδανικότερα μέρη για γρήγορη στάθμευση, ανεφοδιασμό και ξεκούραση στο ταξίδι.

Προσφέρουν:

  • Ελευθερία και ευελιξία στο ταξίδι
  • Οικονομία σε σχέση με τα οργανωμένα κάμπινγκ
  • Πρόσβαση σε υπηρεσίες χωρίς ανάγκη κράτησης
  • Καλύτερη σύνδεση με την τοπική κοινότητα, καθώς συχνά βρίσκονται κοντά σε χωριά ή κέντρα πόλεων

Πόσο πίσω βρίσκεται η Ελλάδα

Όπως προαναφέραμε, το θέμα της αυστηροποίησης του νόμου έφερε στο προσκήνιο και τη «μαύρη» αλήθεια για το πόσο πίσω βρίσκεται η χώρα μας στο θέμα των camper stop παρά το γεγονός ότι πολλοί συμπολίτες μας έχουν διαθέσει ένα σεβαστό ποσό για την αγορά ενός τροχόσπιτου και ταξιδεύουν σε όλη τη χώρα, όχι μόνο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, αλλά και τις υπόλοιπες εποχές.

Η χώρα μας δεν διαθέτει ξεκάθαρη νομοθεσία που να ορίζει τι ακριβώς είναι ένα camper stop, πού μπορεί να ιδρυθεί και με ποια προδιαγραφή. Το υπάρχον νομικό πλαίσιο για τον ελεύθερο και οργανωμένο κάμπινγκ είναι περιοριστικό, με αυστηρούς κανόνες και πρόστιμα για ελεύθερη στάθμευση ή διανυκτέρευση εκτός οργανωμένων χώρων.

Στην Ευρώπη (Γαλλία, Ιταλία κ.α) δήμοι έχουν προχωρήσει δωρεάν camper stops για να προσελκύσουν τουρίστες. Στην Ελλάδα των χιλιάδων παραλιών και των τοπίων απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς, εν έτει 2025, και δεν υπάρχει στρατηγική πολιτική για την ανάπτυξη του οδικού τουρισμού.

Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και η αδιανόητη προκατάληψη που υπάρχει από μερίδα συμπολιτών μας απέναντι στους παραπάνω ταξιδιώτες τους οποίους τους «τσουβαλιάζουν» με εκείνους που επιλέγουν να κάνουν ελεύθερο camping και τους βλέπουν ως… απειλή για το φυσικό περιβάλλον και του τί μπορεί να αφήσουν πίσω τους.

Ενώ βέβαια, μιλάμε για ταξιδιώτες όπως με όλους τους υπόλοιπους, που πολλές φορές μάλιστα αφήνουν περισσότερα χρήματα σε τοπικές αγορές, φαγητό, καύσιμα και αξιοθέατα, ακόμη και από ξένους επισκέπτες.

Γραφειοκρατία και έλλειψη συνεργασίας μεταξύ κρατικών και δημοτικών φορέων αφήνουν αναξιοποίητους εκατοντάδες εγκαταλειμμένους χώρους και παλιά κάμπινγκ που θα μπορούσαν κάλλιστα να μετατραπούν σε camper stop.

Θα πατήσουμε… γκάζι;

Ελπίδα φυσικά όλων, το θέμα που έχει προκύψει τις τελευταίες ημέρες, έστω και για τους λάθους λόγους, να αποτελέσει επιτέλους αφορμή για να βρεθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι στο τραπέζι του διαλόγου και να ανοίξει επιτέλους η συζήτηση για τον οδικό τουρισμό στην Ελλάδα.

Απαιτείται, νομοθετική πρόβλεψη για camper stops (όχι ως οργανωμένα κάμπινγκ αλλά ως υποδομές στάθμευσης και εξυπηρέτησης), να δοθούν κίνητρα για δήμους ή ιδιώτες να δημιουργήσουν τέτοιους χώρους, να υπάρχουν καμπάνιες ενημέρωσης για τα οφέλη του οδικού τουρισμού και φυσικά -όταν με το καλό γίνουν- να ενσωματωθούν άμεσα σε διεθνείς βάσεις δεδομένων (apps, οδηγούς, Google Maps κ.λπ.).

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα