Φάκελος τουρισμός: Θα είναι όντως φέτος Success Story;
Τα «γερά» βαλκανικά πορτοφόλια βαρέθηκαν τις ουρές στα σύνορα - Οι Γερμανοί πάνε Τουρκία και οι Έλληνες σε εξοχικά φίλων και με... ταπεράκι στην παραλία
Όσο και αν ο καιρός… παλεύει για το αντίθετο, έχουμε ξεπεράσει ήδη τα μέσα Ιουνίου και το μυαλό των περισσότερων από εμάς «ταξιδεύει» στις πολυπόθητες ημέρες άδειας για να ξεφύγουμε από τους ρυθμούς της καθημερινότητας και να φορτίσουμε τις μπαταρίες μας ενόψει της απαιτητικής συνέχειας.
Βέβαια ο σχεδιασμός των φετινών διακοπών έχει εξελιχτεί σε γρίφο για πολλούς από εμάς, καθώς αναλόγως με το μπάτζετ που είναι διατεθειμένος ο καθένας να ξοδέψει αναγκάζεται πολλές φορές να σβήνει και να γράφει, να αναπροσαρμόζει τα πλάνα του, να αναζητά την οικονομικότερη επιλογή.
Το αφήγημα περί μίας «χρυσής» χρονιάς στον τουρισμό πάντως δε φαίνεται να ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα.
Οι επαγγελματίες του κλάδου κρατάνε μικρό καλάθι. Σίγουρα η χρονιά θα είναι η καλύτερη από το 2022, αλλά δε φαίνεται να ξεπερνάει τα δεδομένα του 2019 που αποτελεί χρονιά ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό πριν το ξέσπασμα της πανδημίας.
Η Χαλκιδική «βλέπει» λόγω καιρού τον μισό Ιούνιο να έχει φύγει, ευρωπαϊκές αγορές γυρνάνε την πλάτη σε δημοφιλή ελληνικά νησιά, τα «γερά πορτοφόλια» των Βαλκανίων αρχίζουν να εγκαταλείπουν την Βόρειο Ελλάδα και οι Έλληνες ταξιδιώτες περιμένουν τις επιταγές κοινωνικού τουρισμού ή με τρικ και αλχημείες προσπαθούν να κόψουν από που βρουν μπας και κερδίσουν μερικές μέρες παραπάνω διακοπών.
Χαλκιδική: «Πονοκέφαλοι» καιρός και ακρίβεια στην Ευρώπη
Οι κακές καιρικές συνθήκες που επικράτησαν το προηγούμενο διάστημα, αλλά και ένα ακόμη σαββατοκύριακο με βροχές, έχουν προκαλέσει προβληματισμό στους επαγγελματίες της Χαλκιδικής.
Πέρα από τους τουρίστες από το εξωτερικό που ούτως ή άλλως είχαν κλείσει τις διακοπές τους για τον Ιούνιο, δεν υπήρχε μεγάλη ανταπόκριση από πλευράς Θεσσαλονικιών για μονοήμερες αποδράσεις ή και για περισσότερες ημέρες μιας και είχε προηγηθεί και το τριήμερο του Αγ. Πνεύματος.
Κάτι βέβαια που οι επαγγελματίες θεωρούν λογικό, αφού όπως σημειώνουν οι προορισμοί της Χαλκιδικής ταυτίζονται με τον ήλιο και τη θάλασσα, με τον καιρό όμως να τα κάνει… μούσκεμα και να μας κρατάει σπίτι.
Χαρακτηριστικό είναι άλλωστε και το γεγονός ότι το περασμένο σαββατοκύριακο πολλά beach bar αναγκάστηκαν να προσφέρουν τα προϊόντα τους και τις υπηρεσίες τους σε τιμές καθημερινής, καθώς ο κόσμος που τα επισκέφτηκε ήταν ελάχιστος, και έτσι με κάποιον τρόπο έπρεπε να βγάλουν τα… σπασμένα.
Προβληματισμό πάντως προκαλεί και το κλίμα που «έρχεται» από αγορές των Βαλκανίων, αλλά και της Ευρώπης, με αρκετούς ταξιδιώτες να επιλέγουν είτε να μειώσουν τις ημέρες των διακοπών τους το φετινό καλοκαίρι, ενώ δεν λείπουν και οι περιπτώσεις εκείνες που αποφασίζουν να ακυρώσουν τελικά το ταξίδι τους. Η ακρίβεια, η πτώση των εισοδημάτων και ο φόβος για ένα δύσκολο χειμώνα, κάνει τους ανθρώπους των συγκεκριμένων αγορών πιο διστακτικούς όσον αφορά τις τελικές επιλογές τους.
Παρά το κλίμα που έχει διαμορφωθεί για τον Ιούνιο, όσον αφορά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο τα πράγματα φαίνεται ότι θα «ζεσταθούν», αλλά ο ενθουσιασμός για χρονιά ρεκόρ σε σχέση με το 2019 φαίνεται για την ώρα να μετριάζεται και τις επιδόσεις να δείχνουν ότι θα κινηθούν στα ίδια επίπεδα με εκείνα της προ πανδημίας.
Τα «γερά πορτοφόλια» των Βαλκανίων πηγαίνουν προς τα νησιά
Το καλοκαίρι του 2023 ίσως να είναι και η αφετηρία μιας νέας πραγματικότητας όσον αφορά τους Βαλκάνιους που επισκέπτονται την πατρίδα μας για τις διακοπές τους.
Χαλκιδική, Πιερία, Ασπροβάλτα, Θάσος ήταν όλα αυτά τα χρόνια ο κύριος προορισμός της πλειοψηφίας των Βαλκάνιων ταξιδιωτών, όμως μια σειρά από παράγοντες φαίνεται να αλλάζει αυτό το κλίμα.
Οι πολύωρες ουρές στα σύνορα και η κακή κατάσταση του ελληνικού οδικού δικτύου σε ορισμένα σημεία, φαίνεται να έχουν κουράσει τους γείτονες μας.
Παράλληλα, τα «γερά πορτοφόλια» επιλέγουν πλέον να ταξιδέψουν αεροπορικώς για την Αθήνα και από εκεί να ανακαλύψουν τα νησιά του Αιγαίου, είτε να επιλέξουν άλλους προορισμούς, όπως το Μαυροβούνιο και η Τουρκία.
Οι Βαλκάνιοι και φέτος το καλοκαίρι βέβαια θα κάνουν απόβαση στους καλοκαιρινούς προορισμούς της Β. Ελλάδας, όμως στην πλειοψηφία τους θα πρόκειται για ανθρώπους που θα κοιτάξουν να μην ξοδέψουν πολλά, αφού φροντίζουν να εφοδιάζονται με τα απαραίτητα από την πατρίδα τους και κατά την παραμονή τους στη χώρα μας να μην τρώνε κάθε μέρα σε κάποια ταβέρνα, αλλά να μαγειρεύουν στα ενοικιαζόμενα δωμάτια και τα ξενοδοχεία που επιλέγουν για τη διαμονή τους.
Οι Γερμανοί μας γυρίζουν την πλάτη λόγω ακρίβειας
Πλήγμα για τον ελληνικό τουρισμό αποτελεί η «στροφή» που κάνουν το φετινό καλοκαίρι οι Γερμανοί τουρίστες για άλλους προορισμούς τους οποίους θεωρούν πιο οικονομικούς.
Η Τουρκία με μεγάλη ποικιλία προσφορών τουριστικών πακέτων, ποιοτικά ξενοδοχεία και διαθεσιμότητα φαίνεται να κεντρίζει το ενδιαφέρον των Γερμανών.
Τα στοιχεία έρευνα της ταξιδιωτικής πλατφόρμας Urlaubsguru αναφέρουν ότι η Τουρκία είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός για τους καλοκαιρινούς μήνες, για τους Γερμανούς τουρίστες. Το γεγονός αυτό δεν ήταν έκπληξη για την ομάδα του Urlaubsguru, καθώς η γειτονική χώρα, πέρασε μετά την πανδημία στην αντεπίθεση, με μεγάλη ποικιλία προσφορών τουριστικών πακέτων, ποιοτικά ξενοδοχεία και διαθεσιμότητα. «Η σχέση τιμής – ποιότητας για διακοπές στην Τουρκία είναι σχεδόν ασυναγώνιστη φέτος», δηλώνει η Annika Hunkemöller από το Urlaubsguru, εξηγώντας ότι μετά την Τουρκία, το αγαπημένο νησί των Γερμανών είναι η Μαγιόρκα που σκοράρει με καλές προσφορές.
Όπως δείχνουν οι κρατήσεις, η Αίγυπτος είναι επίσης ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς τους καλοκαιρινούς μήνες, αφού χάρη στις σχετικά πολύ φθηνές προσφορές, πολλοί Γερμανοί επιλέγουν επίσης τη διαμονή τους στη βορειοανατολική Αφρική.
Όσον αφορά την Ελλάδα οι τιμές των τουριστικών πακέτων που προσφέρονται στις χώρες της κεντρικής και βόρειας-δυτικής Ευρώπης για την Ελλάδα, είναι 8-15% υψηλότερες από πέρυσι.
Η γερμανική Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία έχει υπολογίσει ότι για τον Γερμανό που κάνει διακοπές στο εξωτερικό, το κόστος διαμονής (ξενοδοχεία και φαγητό) στην Ελλάδα είναι περίπου 4% χαμηλότερο απ’ ό,τι στην Ισπανία. Όμως σε σχέση με την Τουρκία η Ελλάδα είναι περίπου 34% ακριβότερη.
Στην Αττάλεια περιμένουν περισσότερους από ένα εκατομμύριο επισκέπτες από τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ελβετία φέτος το καλοκαίρι.
Απογοητευτική εικόνα στην Κρήτη
Απογοητευτική είναι η εικόνα έξω από το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης του Ηρακλείου που δείχνει τον χώρο μπροστά από τις αφίξεις των επιβατών να είναι άδειος από κόσμο.
Άδειο είναι το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης του Ηρακλείου όπως φαίνεται στη φωτογραφία που τράβηξε ο τουριστικός πράκτορας Αντύπας Σηφάκης το μεσημέρι της Τρίτης, 14 Ιουνίου.
Βρισκόμαστε στα μέσα Ιουνίου και όπως αποκαλύπτει η εικόνα δεν υπάρχει η αναμενόμενη τουριστική κίνηση.
Δεν υπάρχουν λεωφορεία και σίγουρα η φωτογραφία καταδεικνύει πως οι ειδήσεις για μια αρκετά κερδοφόρα χρονιά στον τουρισμό είναι δυνάμει διαψεύσιμες.
Το τοπίο είναι «νεκρό». Δεν υπάρχουν τουρίστες. Και σίγουρα είναι μια εικόνα που θέτει αρκετά εύλογα ερωτήματα.
Ο κ. Σηφάκης με δηλώσεις του στην ιστοσελίδα neakriti.gr επεσήμανε:
«Δυστυχώς είναι μια φωτογραφία που αποτυπώνει μια σκληρή πραγματικότητα. Βρισκόμαστε στα μέσα Ιουνίου και ο τουριστικός κόσμος δε διαφαίνεται στο αεροδρόμιο. Πραγματικά, κρανίου τόπος. Δεν υπάρχουν άνθρωποι. Δεν υπάρχουν τουριστικά λεωφορεία. Και όλα αυτά συμβαίνουν στην Κρήτη που είναι το μεγάλο brand name του ελληνικού τουρισμού».
Τι συμβαίνει με τη Μύκονο;
Η διεθνής επιβατική κίνηση στη Μύκονο το Μάιο κατέγραψε πτώση σε ποσοστό -17,5%, σε σχέση με τον ίδιο μήνα το 2022, με το σύνολο των αφίξεων να φτάνει τις 36.000, με κύρια αγορά τη Βρετανική. Συγκριτικά με το Μάιο του 2019 η μείωση ξεπερνά το -22%. Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι η τουριστική σεζόν στη Μύκονο ξεκινά το Μάιο, με τα περισσότερα ξενοδοχεία να ανοίγουν μετά τα μισά του μήνα. Σε κάθε περίπτωση τα νούμερα, δεν μπορούν παρά να προκαλούν προβληματισμό στο νησί.
Οι προβλέψεις για το σύνολο της σεζόν στη Μύκονο, σύμφωνα με τις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις από το εξωτερικό, δεν είναι θετικές, αφού δείχνουν μείωση κατά 17,6%.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι πάντως το γεγονός, ότι υπερπολυτελή και ιδιαίτερα ακριβά ξενοδοχεία της Μυκόνου αυτή τη στιγμή ανακοινώνουν εκπτώσεις και προσφορές για τους επόμενους μήνες, που φτάνουν και το 30%. Την ίδια ώρα το νησί των ανέμων καταγράφει ρεκόρ στην κρουαζιέρα, με πολλές επισκέψεις κρουαζιεροπλοίων να υπάρχουν καθημερινά. Οι επιβάτες αυτοί ωστόσο μένουν για λίγες ώρες και αναχωρούν.
Ενδεχομένως και οι αποκαλύψεις για το όργιο παρανομίας ξενοδοχειακών μονάδων και beach bar, καθώς και οι μπουλντούζες και οι κόκκινες κορδέλες σε γνωστά μαγαζιά, να επηρεάζουν και αυτές αρνητικά τους επίδοξους ταξιδιώτες από το να επισκεφτούν το νησί των ανέμων.
Εξοχικά, μαγείρεμα, ταπεράκι στην παραλία
Οικονομικότερες λύσεις διακοπών και για να εξοικονομήσει χρήματα αλλά και για να μείνει περισσότερες μέρες, θα επιδιώξει ο μέσος Έλληνας φέτος, με την ακρίβεια να έχει κάνει «ανελέητη» έφοδο στις τσέπες των καταναλωτών, «στραγγίζοντας» τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς για διασκέδαση και εκδρομές.
Η έρευνα για την αγορά των διακοπών 2023 του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος που υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2022 σε δείγμα 880 καταναλωτών, αποκαλύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία για το πώς θα πάνε διακοπές οι Έλληνες και το καλοκαίρι του 2023.
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, η πλειοψηφία επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (26%), είτε διαμονή (22%). Το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.
Αξιοσημείωτο είναι ότι σχεδόν ένας στους δύο (ποσοστό 45%) λέει πως κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης. Παράλληλα το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη, είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κλπ.
Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία.
Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους. Με βάση αυτά τα στοιχεία, η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380 εκατ. ευρώ.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. Αναφορικά με τους λόγους, από την έρευνα προκύπτει ότι κυρίως οφείλεται στο μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων (με αύξηση από 63% σε 69%), ακολουθεί το κόστος μεταφορικών (με μείωση από 52% σε 43%), το αυξημένο κόστος διαμονής (με αύξηση από 23% σε 38%) και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας (με μείωση από 50% σε 37%).
Τα στοιχεία δείχνουν, σύμφωνα με την έρευνα, ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι αρκετοί Θεσσαλονικείς καταφεύγουν αντί να ξοδέψουν μία περιουσία για να ταξιδέψουν σε κάποιο νησί του Αιγαίου ή του Ιονίου, να επιλέξουν κάποιο από τα προσφερόμενα πακέτα των τουριστικών γραφείων της πόλης για προορισμούς του εξωτερικού, γι’ αυτό το λόγο και υπάρχει μεγάλη ζήτηση και πληρότητα γι’ αυτά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.