Ταξίδι

Η Gen Z αγαπάει τα ταξίδια, όμως έχει τα χρήματα για να τα κάνει;

Νέα παιδιά μιλούν για το πως οργανώνουν τα ταξίδια τους και το πως τα social media "αποφασίζουν" που θα πάνε.

Νίκος Γκάγιας
η-gen-z-αγαπάει-τα-ταξίδια-όμως-έχει-τα-χρήμ-997122
Νίκος Γκάγιας

Τα ταξίδια ήταν, είναι και θα είναι ο μοναδικός τρόπος για να γίνει κάποιος πλουσιότερος, ξοδεύοντας ταυτόχρονα χρήματα. Όλοι μας έχουμε ταξιδέψει είτε λίγο είτε πολύ. Πλέον είναι αδύνατον κιόλας να μην μπεις στον πειρασμό, καθώς στα social media τα ερεθίσματα είναι πολλά. Από ειδικούς travel bloggers μέχρι καθημερινούς ταξιδιώτες αναρτώνται χιλιάδες βίντεο καθημερινά από κάθε προορισμό που μπορείς να βάλεις στο μυαλό σου.

Το ζήτημα βέβαια είναι το κατά πόσο ένας Gen Z μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά για να κάνει πραγματικότητα όλα αυτά τα ταξίδια, που τόσο επιθυμεί.

Σύμφωνα με έρευνα της Morning Consult, «παρά τη νεότητά τους και το συγκριτικά χαμηλό εισόδημά τους, περισσότεροι από τους μισούς Αμερικανούς ενηλίκων Gen Z είναι συχνοί ταξιδιώτες, έχοντας κάνει τρία ή περισσότερα ταξίδια αναψυχής τον περασμένο χρόνο»

Αυτό συμβαίνει επειδή τα ταξίδια είναι πλέον πιο mainstream και οι Gen Z εμπνέονται διαρκώς μέσω των social media, δήλωσε η Lindsey Roeschke, αναλυτής ταξιδιών και φιλοξενίας στο Morning Consult.

Οι Gen Zs – όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012 – ταξιδεύουν περισσότερο από τους Gen Xers και τους baby boomers και είναι «ισάξιοι με τους millennials, που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο επίκεντρο της βιομηχανίας», είπε η Roeschke.

Τρία νέα παιδιά μιλούν για το πόσο ταξιδεύουν, το πως οργανώνουν τις περιπέτειες τους καθώς και το πως καταλήγουν στους προορισμούς που θα επισκεφθούν.

Η Χρυσάνθη, 22 ετών, εξηγεί πως για εκείνη τα ταξίδια είναι το καλύτερο δώρο που μπορεί να κάνει στον εαυτό της.

«Μου είναι πολύ δύσκολο να επιλέξω ανάμεσα σε μικρές εκδρομές της τελευταίας στιγμής που με βγάζουν από την ρουτίνα της καθημερινότητας και τα μεγάλα ταξίδια που τα οργανώνεις με την παρέα σου μπορεί και ένα χρόνο πριν, όποτε ο ενθουσιασμός είναι αρκετά χτισμένος. Λόγω της καλύτερης εμπειρίας που αποκτάς μέσα από τα μεγαλύτερα ταξίδια, καθώς κιόλας συνήθως υπάρχει και καλύτερη οργάνωση, θα διαλέξω αυτά. Εννοείται ότι θα ήθελα να ταξιδεύω παραπάνω, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει αυτή η οικονομική δυνατότητα. Τα ταξιδια εκτός από χρόνο, θέλουν και χρήματα. Για να μπορέσεις να ζήσεις μια ολοκληρωμένη εμπειρία, όσο budget friendly πράγματα και να βρεις, πιστεύω ότι πρέπει να ξοδέψεις και κάτι παραπάνω, ειδικά στο εξωτερικό.»

Η Κλεοπάτρα, 21 ετών, αναλύει ότι προτιμάει να κάνει συνήθως μεγαλύτερα ταξίδια για να μπορεί να νιώθει το μέρος πιο κοντά της, να μην πηγαίνει δηλαδή μόνο στα κυριότερα τουριστικά αξιοθέατα αλλά να ζει λίγο σαν τους ντόπιους.

Σε κάθε περίπτωση η Χρυσάνθη αναφέρει ότι αν η εκδρομή που έχει αποφασίσει να κάνει είναι σε κοντινό μέτρο, λίγες μέρες, συνήθως το budget είναι αναγκαστικά μικρό. 

«Για τα ταξίδια που κάνω εντός Ελλάδας, σε ελληνικά νησιά τα καλοκαίρια κυρίως, η οργάνωση γίνεται μερικούς μήνες πριν, 2 ή 3, αλλά έχουμε ήδη αρχίσει να κοιτάμε τις τιμές από αρκετά νωρίτερα για να έχουμε μια ιδέα για το συνολικό ποσό που θα ξοδέψουμε και να μπορέσουμε να το μαζέψουμε. Τα ταξίδια που κάνω στο εξωτερικό τείνω να τα συνδυάζω με συναυλίες ξένων καλλιτεχνών, των οποίων τα εισιτήρια βγαίνουν προς πώληση τουλάχιστον ένα χρόνο πριν. Όποτε η διαδικασία αρχίζει από τότε, καθώς και για τα εισιτήρια πρέπει να έχεις ένα συγκεκριμένο budget . Και αφού τα έχω εξασφαλίσει, μαζεύω για τους υπόλοιπους μήνες τα λεφτά για τα αεροπορικά και διαμονή που συνήθως τα κλείνω 1-2 μήνες πριν, για να βρω καλύτερη τιμή»

Από την πλευρά του ο Νίκος, 24 ετών, που επίσης αγαπάει τα πολυήμερα ταξίδια αναφέρει πως η οργάνωση για εκείνον ξεκινάει περίπου 3-4 μήνες νωρίτερα. 

«Σ’ αυτό το χρονικό διάστημα έχω το χρόνο να προετοιμαστώ κατάλληλα για το ταξίδι μου τόσο εγώ όσο και οι φίλοι μου, επειδή συνήθως ταξιδεύω με φίλους»

Η Κλεοπάτρα αγαπάει να ταξιδεύει επειδή καταφέρνει να συνδυάζει ξεκούραση, εξερεύνηση και διασκέδαση. 

«Για μένα τα ταξίδια είναι στην ουσία ένας τρόπος να γνωρίσω νέους πολιτισμούς και κουλτούρες και να βιώσω λίγο την διαφορετική καθημερινότητα των ανθρώπων»

Η Χρυσάνθη επισημαίνει ότι εντός Ελλάδας ταξιδεύει κυρίως για ξεκούραση και διασκέδαση, καθώς τα ταξίδια που κάνει είναι κυρίως σε τουριστικούς προορισμούς το καλοκαίρι για να ξεφύγει από την καθημερινότητα. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις θα βγει σε club, θα κάτσει στην παραλία με τις ώρες και θα είναι πιο χαλαρή με το πρόγραμμα. 

«Όμως στα ταξίδια μου στο εξωτερικό, μου αρέσει να περιλαμβάνω την εξερεύνηση. Πάντα επιλέγω  να πηγαίνω σε μέρη όπου μπορώ να μάθω πράγματα για την χώρα, την κουλτούρα και την ιστορία της. Σε προορισμούς του εξωτερικού θα επισκεφτώ τουλάχιστον ένα μουσείο και το πρόγραμμα γενικότερα θα είναι πιο σφιχτό, έτσι ώστε να μπορώ να κάνω και να δω όσο περισσότερα πράγματα γίνεται. Φυσικά δεν λείπει η διασκέδαση καθώς τα ταξίδια που κάνω στο εξωτερικό συνδυάζουν συναυλίες, αλλά τα κλαμπ και τα ποτά έρχονται λίγο σε δεύτερη μοίρα»

Σχετικά με την επιλογή του προορισμού και τα χρήματα που απαιτούνται για να γίνει ένα ταξίδι, ο Νίκος αναλύει πως « κάποιοι προορισμοί είναι απλησίαστοι. Ιδιαίτερα όσο φεύγουμε εκτός Ευρώπης τα χρήματα που χρειάζονται είναι υπερβολικά πολλά για ένα άτομο στην ηλικία μας. Ωστόσο, θεωρώ πως υπάρχουν πολλά μέρη ακόμα για να εξερευνήσεις σε κοντινή απόσταση και σε πολύ προσιτές τιμές και γι’ αυτό προτιμώ να ταξιδεύω σε αυτά»

Τα social media μας δείχνουν που να ταξιδέψουμε

Είναι γεγονός πως όλοι λίγο πολύ επηρεαζόμαστε από τις εικόνες διάφορων σημείων που βλέπουμε στα social media. Το ίδιο συμβαίνει και στην Κλεοπάτρα, η οποία επηρεάζεται από το TikTok, όπου βλέπει έναν προορισμού και σε περίπτωση την ενδιαφέρει και της κάνει το κλικ ψάχνει περισσότερες λεπτομέρειες.

Η Χρυσάνθη δηλώνει ότι κάθε φορά τα κριτήρια επιλογής ενός προορισμού διαφέρουν. 

«Αν έχω ανάγκη την ξεκούραση, θα βρω κάτι κοντά στη Θεσσαλονίκη με εύκολη πρόσβαση και συνήθως όλο και και κάποιος φίλος θα έχει ένα εξοχικό. Τα ταξίδια σε νησιά γίνονται συνήθως με τα γούστα της παρέας εκείνο το καλοκαίρι, αν θέλουμε να κάνουμε έξαλλη ζωή, όπως όταν είχαμε πάει στην Σκιάθο ή να είμαστε λίγο πιο χαλαρά και είχαμε επιλέξει τους Παξούς. Τα ταξίδια στο εξωτερικό μέχρι στιγμής έχουν συγχρονιστεί με τις συναυλίες που ήθελα να πάω. Βλέπω το πρόγραμμα της περιοδείας του καλλιτέχνη που με ενδιαφέρει και από εκεί αποφασίζω τον προορισμό που θέλω να πάω και είναι αρκετά βολικό γιατί μέσα από το ταξίδι έχω την ευκαιρία να ζήσω και μια εμπειρία σε συναυλίες ξένων καλλιτεχνών που δεν θα την είχα στην Ελλάδα»

Σύμφωνα με την έρευνα της Morning Consult, τα τρία κορυφαία κίνητρα για τους ταξιδιώτες της American Gen Z αντικατοπτρίζουν εκείνα άλλων γενεών: να χαλαρώσουν, να δραπετεύσουν ή να ξεφύγουν και να περάσουν χρόνο με φίλους και οικογένεια.

Ωστόσο, τα δεδομένα δείχνουν ότι υπάρχουν και άλλα κίνητρα όπως η ψυχική υγεία, η περιπέτεια που θα ζήσουν και οι πολιτιστικές εμπειρίες.

Οι Gen Z θέλουν όλο και περισσότερο οι ταξιδιωτικές τους εμπειρίες να έχουν νόημα, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ταξιδιωτικής τεχνολογίας StudentUniverse σε 4.000 φοιτητές πλήρους φοίτησης.

Περίπου το 68% των ερωτηθέντων, ηλικίας 18 έως 25 ετών, δήλωσε ότι ενδιαφέρεται να γνωρίσει μια νέα κουλτούρα, ενώ μόνο το 21% αναζητά νυχτερινή ζωή και κλαμπ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα