Ελλάδα

Το διαμάντι του Βορείου Αιγαίου σταμάτησε να είναι το πιο παρεξηγημένο νησί της χώρας

Εξωτικές παραλίες, φιλόξενα ορεινά χωριά, μοναδική φύση, βουτιές στην πιο Instagrammable φυσική πισίνα - Η Θάσος μπαίνει δυναμικά και στη νέα τουριστική σεζόν

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
το-διαμάντι-του-βορείου-αιγαίου-σταμά-478386
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Λίγες ημέρες απομένουν για το Πάσχα που θα σημάνει και την έναρξη της τουριστικής σεζόν για όλους τους δημοφιλείς προορισμούς της χώρας.

Ανάμεσα τους και η Θάσος. Ένα νησί στο μυαλό των περισσοτέρων… παρεξηγημένο, καθώς -κακώς- θεωρούν ότι εάν δεν έχεις δύο ή τρία παιδιά δε θα σε αφήσουν να περάσεις απέναντι από τα λιμάνια της Καβάλας.

Η εικόνα όμως του περασμένου καλοκαιριού, οι ενδείξεις για το φετινό και κυρίως η προβολή που τυγχάνει στο εξωτερικό, αποδεικνύουν ότι η Θάσος μετατρέπονται σε έναν από τους πιο… hot προορισμούς για ανθρώπους κάθε ηλικίας από την Ελλάδα και από το εξωτερικό.

Το νησί των 13.000 μόνιμων κατοίκων, μια ημέρα του καλοκαιριού θα φτάσει τις 80.000 ψυχές, ενώ τα τελευταία χρόνια παρατηρείται «έκρηξη» στην ανοικοδόμηση του νησιού κυρίως σε βίλες και μεγάλα σπίτια, προκειμένου να διατεθούν στην τουριστική αγορά για τους μήνες των διακοπών και όχι για ιδιοκατοίκηση.

Είναι μεγάλο προνόμιο να βρίσκεσαι σε έναν τόπο που συνδυάζει βουνό και θάλασσα, να βρίσκεις καταφύγιο από τη ζέστη και στο βαθύ μπλε και στο πλούσιο πράσινο.

Καζαβίτια, Παναγιά, Θεολόγος, Αλυκή, «Παράδεισος», Γκιόλα, Ρωσογκρεμός είναι μόνο μερικοί από τους «θησαυρούς» που σε περιμένουν να τους ανακαλύψεις.

Εικόνα: Νίκος Κουγιουμτζής

Σχεδόν 1,5 εκατομμύριο επιβάτες το καλοκαίρι του 2023

Τα στοιχεία του Κεντρικού Λιμεναρχείου Καβάλας δείχνουν πως από τα λιμάνια Κεραμωτής και Καβάλας κινήθηκαν από και προς το νησί της Θάσου, σχεδόν 1,5 εκατομμύριο επιβάτες το καλοκαίρι του 2023.

Αριθμός κατά πολύ αυξημένος σε σύγκριση με το «χρυσό» τουριστικά 2019 πριν ξεσπάσει η πανδημία, αλλά και από το 2022 που ήταν το πρώτο καλοκαίρι της… κανονικότητας.

Συνολικά το 2023, περισσότερα από δυο εκατομμύρια επιβάτες από και προς το νησί της Θάσου, μέσω της πορθμειακής γραμμής Κεραμωτή – Λιμένας.

Ακτή Σαλονικιός, Θάσος

Οι τοπικοί φορείς της Καβάλας και της Θάσου έκαναν λόγο για μια πολύ καλή τουριστική χρονιά, που κορυφώθηκε τέλη Ιουνίου με αρχές Σεπτεμβρίου.

Ιδιαίτερα αυξημένοι είναι και οι αριθμοί για την κίνηση των οχημάτων. Στο νησί της Θάσου διακινήθηκαν σχεδόν 620 χιλιάδες οχήματα από και προς την Κεραμωτή, ενώ από την Καβάλα σχεδόν 40 χιλιάδες.

Η τουρκική… απόβαση μετά από επτά χρόνια

Η μεγάλη έκπληξη του περσινού καλοκαιριού για τη Θάσο ήταν η δυναμική επιστροφή των Τούρκων τουριστών με τις εικόνες στο νησί να θυμίζουν εποχές 2016.

Με βάση τα στοιχεία από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης από την 1η Μαΐου μέχρι και τα μέσα του Ιουλίου παρουσιάστηκε κατακόρυφη αύξηση διέλευσης Ι.Χ. οχημάτων και επιβατών από την Τουρκία, έναντι των προηγούμενων ετών, με τους μεθοριακούς σταθμούς να καταγράφουν τη διέλευση 540.626 επιβατών από τους Κήπους Αλεξανδρούπολης, 62.342 επιβατών από τον Κυπρίνο Ορεστιάδας, 130.040 από το συνοριακό σημείο των Καστανέων Ορεστιάδας και 174.053 επιβατών από το τμήμα διαβατηριακού ελέγχου Ορμενίου Ορεστιάδας.

Μάλιστα, οι ομορφιές της Θάσου διαφημίστηκαν πολύ στη γειτονική χώρα από δημοσιογράφους που επισκέφτηκαν το νησί και έμειναν εντυπωσιασμένοι όχι μόνο από τις παραλίες, αλλά και από τις τιμές, ιδιαίτερα στο «μπαλίκ» (σ.σ ψάρι), που όπως σημείωναν ήταν πολύ φθηνότερο σε σχέση με το κόστος του στα τουρκικά παράλια.

Αρσανάς, στην άγρια πλευρά του…

Η πιο… Instagrammable φυσική πισίνα

Υποκλιθείτε στη Γκιόλα. Το Νο1 σημείο αναφοράς στο νησί αφού βραβεύτηκε ως το πιο φωτογραφημένο σημείο της Θάσου στο Instagram (κατόρθωμα ομολογουμένως δύσκολο). Οι ντόπιοι αποκαλούν αυτήν τη βραχώδη λίμνη δίπλα στη θάλασσα με πλάτος 20 Χ15 μέτρα, Δάκρυ της Αφροδίτης.

Η Γκιόλα, αργά το απόγευμα…

Πρόκειται για μια φυσική πισίνα, λαξεμένη στους θαλασσινούς βράχους που τα νερά της προσφέρουν υπέροχες χρωματικές αντιθέσεις. Το καλύτερο; Ο φυσικός βατήρας ύψους 8 μέτρων στο βάθος, είναι τέλειος για θεαματικές βουτιές, ή χαλαρές τούμπες – ανάλογα με το στυλ του καθενός. Είτε κολυμπώντας είτε χαλαρώνοντας στα βράχια το υπόλοιπο απόγευμα, το σίγουρο είναι ότι εδώ θα απολαύσετε τη Θάσο στα καλύτερά της.

Το αρχαίο θέατρο αποκαταστάθηκε με το φημισμένο λευκό μάρμαρο του νησιού

Μετά από έντεκα ολόκληρα χρόνια που παρέμενε κλειστό, το αρχαίο θέατρο της Θάσου, ένα από τα παλαιότερα στον ελληνικό χώρο, ανοίγει και πάλι για το κοινό στα μέσα Μαΐου, μετά την ολοκλήρωση των εκτεταμένων εργασιών αναστήλωσης και αποκατάστασής του κοίλου (που ξεκίνησαν το 2018 και ολοκληρώθηκαν πριν λίγους μήνες).

Το τελικό αποτέλεσμα εντυπωσιάζει πραγματικά τον επισκέπτη καθώς ντύθηκε εξ’ ολοκλήρου με το φημισμένο λευκό μάρμαρο που εξορύσσεται στα λατομεία του νησιού. Σημειώνεται ότι το θέατρο αποκαταστάθηκε στη φάση που βρίσκονταν στα Ρωμαϊκά χρόνια.

Κατασκευασμένο τον 4ο αιώνα π.Χ. σε πρανές λόφου στα ανατολικά της αρχαίας πόλης της Θάσου (της σημερινής πρωτεύουσας του νησιού, του Λιμένα), το αρχαίο θέατρο με την απαράμιλλη θέα στη θάλασσα, ετοιμάζεται να περάσει σε μια νέα περίοδο λειτουργίας, σχεδόν έναν αιώνα μετά την πρώτη ανασκαφή που διενήργησε (1921) η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, αποκαλύπτοντας το κοίλο, την ορχήστρα, τις παρόδους κι ένα τμήμα της σκηνής.

Το έργο της αναστήλωσης του μνημειακού αυτού θεάτρου ήταν ίσως ένα από τα δυσκολότερα τεχνικά έργα που υλοποίησε τα τελευταία χρόνια η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου, υπό την επίβλεψη της αρχαιολόγου Κωνσταντίνας Πανούση. Στην πραγματικότητα, το κοίλο του θεάτρου σκάφτηκε εκ βάθρων προκειμένου να αποκατασταθούν φθορές του παρελθόντος, να δοθεί λύση σε θέματα στατικότητας, να ολοκληρωθούν σημαντικές υποδομές που θα εξασφάλιζαν την διάσωσή του και εν τέλει θα συνέβαλαν στη σύγχρονη λειτουργία του ως χώρου που μπορεί να φιλοξενεί ξανά πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Με την απόδοση του θεάτρου στους κατοίκους και τους χιλιάδες επισκέπτες του νησιού ικανοποιείται ένα μεγάλο αίτημα της τοπικής κοινωνίας της Θάσου και προσωπικά του πρώην δημάρχου του νησιωτικού δήμου Κώστα Χατζηεμμανουήλ, ο οποίος επέμενε για την αποκατάσταση του κοίλου του αρχαίου θεάτρου στην αρχική μαρμάρινη μορφή.

Με την αμέριστη συμπαράσταση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού που ενέταξε το έργο στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της, του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία-Θράκη» και του προσωπικού της Επιτελικής Δομής του ΥΠΠΟ (ΕΔΕΠΟΛ), η αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου αποτελεί μια πραγματικότητα παρά τις πολλές και μεγάλες δυσκολίες που έπρεπε να ξεπεραστούν. Το συνολικό κόστος αποκατάστασης του κοίλου του αρχαίου θεάτρου ανήλθε στο ποσό των 3.500.000 ευρώ.

Είναι γεγονός πως η πανδημία του κορωνοϊού και η έλλειψη εργατικού δυναμικού στο νησί δυσχέραινε σε μεγάλο βαθμό την ομαλή εκτέλεση των εργασιών. Χαρακτηριστική είναι μάλιστα η περίπτωση του έργου της βελτίωσης του λιθόκτιστου βαθμιδωτού μονοπατιού που οδηγεί στο αρχαίο θέατρο. Στη σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος κατατέθηκε μόνο μία προσφορά, ωστόσο ο μοναδικός ανάδοχος παραιτήθηκε στη συνέχεια γιατί δεν κατόρθωσε να βρει χτίστες!

Στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να απομακρυνθεί από το εσωτερικό του αρχαίου θεάτρου ο γερανός, με τη βοήθεια του οποίου έγινε η τοποθέτηση των εδωλίων, ώστε στη συνέχεια να ολοκληρωθεί και το έργο της επίστρωσης της ορχήστρας. Το αρχαίο θέατρο θα είναι εν μέρει επισκέψιμο, κυρίως στο κοίλο του, αφού οι εργασίες θα συνεχίζονται στο εσωτερικό του, ωστόσο οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά το έργο της αποκατάστασης που έγινε.

Η πλήρης και επαρκής ηλεκτροδότηση του αρχαίου θεάτρου είναι μία από τις εκκρεμότητες στο συνολικό έργο της αποκατάστασης του μνημείου, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα να πραγματοποιούνται σε αυτό σύγχρονες θεατρικές παραστάσεις. Όπως εξηγεί η κ. Πανούση, το επόμενο διάστημα αναμένεται να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την πλήρη αποκατάσταση του δικτύου, το οποίο παρουσίαζε θέματα με διακοπές σε όλη τη διάρκεια του έργου.

Να σημειωθεί ότι μέχρι και το 2013, οπότε το θέατρο έκλεισε οριστικά προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες, τα εδώλια του θεάτρου ήταν ξύλινα, που στηρίζονταν πάνω σε μεταλλικές εξέδρες, οι οποίες τοποθετήθηκαν τη δεκαετία του 1990. Το αρχαίο θέατρο της Θάσου, όλα τα προηγούμενα χρόνια πέρασε από πολλές φάσεις συντήρησης, έως ότου ξεκινήσουν, το Νοέμβριο του 2018, οι οριστικές εργασίες της πλήρους αποκατάστασής του κοίλου. Κατά το παρελθόν, ωστόσο, φιλοξένησε μεγάλα και σημαντικά πολιτιστικά δρώμενα, όπως ήταν οι εκδηλώσεις στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων – Θάσου.

Το αρχαίο θέατρο της Θάσου είναι και πάλι έτοιμο να «μιλήσει» στους χιλιάδες θεατές, μεταφέροντας την ιστορία του, τις περιπέτειες και την πορεία που χάραξε στο χρόνο. Είναι αυτή η ιστορία που μεταφέρουν στους νεότερους τα αρχαία ονόματα δεκάδων ανθρώπων και οικογενειών του νησιού που είναι χαραγμένα πάνω στα μαρμάρινα εδώλια του κοίλου και μαρτυρούν τη συνεχή πορεία του μνημείου μέσα στους αιώνες.

Αντίδραση για τις «παντόφλες»

Το δημοτικό συμβούλιο Θάσου ενέκρινε ψήφισμα με το οποίο εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του για το ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που συνδέουν το νησί με το χερσαίο τμήμα του νομού Καβάλας «εξοπλίζονται» με παλαιά ferry boat τύπου «παντόφλα». Το ψήφισμα εγκρίθηκε από την παράταξη του Δημάρχου Ελ. Κυριακίδη και την αξιωματική αντιπολίτευση του Λευτέρη Μερέση, ενώ απείχε της ψηφοφορίας η «Λαϊκή Συσπείρωση Θάσου».

Το ψήφισμα αναφέρει:

«Το τελευταίο διάστημα γινόμαστε λήπτες πληροφοριών και γεγονότων, πλήρως επιβεβαιωμένων, ότι η πορθμειακές γραμμές Θάσος – Κεραμωτή και Θάσος (Πρίνος) – Καβάλα, συνεχώς «εμπλουτίζονται» με πλοία ολοένα και παλαιότερα και μόνο μονόπλωρα (παντόφλες).

Πλοία με ηλικία πέραν των 50 ετών, η παρουσία των οποίων ουδόλως συνάδει με την αναπτυξιακή δυναμική και προοπτική του τόπου μας. Παρουσιάζεται το φαινόμενο να δρομολογούνται σκάφη που ΔΕΝ καλύπτουν και εξυπηρετούν τις συγκοινωνιακές ανάγκες του νησιού της Θάσου.

Η Θάσος το 2023 δέχθηκε πέραν του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) επισκέπτες και πλοία παλαιά, μικρά, μονόπλωρα, χωρίς κυλικεία ΔΕΝ πρέπει να εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές της Θάσου.

Ενώ από τη μία υπάρχουν εταιρείες που επενδύουν δεκάδες εκατομμύρια για τη ναυπήγηση σκαφών «στολιδιών» που συμβάλλουν στην αναβάθμιση των συγκοινωνιακών υποδομών και παροχών, από την άλλη υπάρχουν εταιρείες που «επενδύουν» σε πλοία γερασμένα και παλαιά που αναμφίβολα υποβαθμίζουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες και εν τέλει δυσφημούν το νησί μας.

Παρακαλούμε όπως άμεσα και με αποτελεσματικό τρόπο ληφθούν εκ μέρους σας πρωτοβουλίες ώστε να μην καταστεί η Θάσος εν δυνάμει «γηροκομείο» και εν τέλει «νεκροταφείο» σκαφών και ανακοπεί η τροχιά ανάπτυξης του νησιού μας.

Η οποιαδήποτε επιχειρηματική δυνατότητα δε θα πρέπει να οδηγεί τόπους με τουριστική δυναμική στην παρακμή και στην οπισθοδρόμηση. Η Θάσος ως ο 20ος τουριστικός προορισμός σε ευρωπαϊκό επίπεδο ΔΕΝ θα επιτρέψουμε να «γυρίσει» 30 χρόνια πίσω».

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα