Άγριο δούλεμα με το μετρό στα δυτικά της Θεσσαλονίκης
H κυκλική γραμμή που τελικά δε θα γίνει ποτέ.
Την ώρα που στην Αθήνα το μετρό έχει φτάσει πλέον στις περισσότερες γειτονιές της δυτικής Αττικής, τον Πειραιά και με την ολοκλήρωση της γραμμής 4 θα ενώσει το Γαλάτσι με το Παγκράτι, στη Θεσσαλονίκη οι κάτοικοι των φτωχότερων δυτικών συνοικιών θα μείνουν προφανών με τις εξαγγελίες.
Οι υποσχημένοι νέοι σταθμοί για το μετρό της δυτικής Θεσσαλονίκης το 2018
Είχε γίνει τότε λόγος για μια γραμμή που θα κάλυπτε όλες τις δυτικές συνοικίες.
Το 2018 επί Σύριζα σε έναν σχεδιασμό που ανακοινώθηκε ο Χρήστος Σπίρτζης στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση στην Κεντρική Μακεδονία, παρουσιασε τη χάραξη με κυκλική γραμμή στα δυτικά που θα εξυπηρετεί ένα εκ. κατοίκους και θα θα συνδέει τις περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης μεταξύ τους, δηλαδή τον Εύοσμο με τη Σταυρούπολη, με την Πολίχνη, με τη Νεάπολη κλπ..
Τον Απρίλιο του 2018 μιλάνε ξανά για τη λύση ενιαίας κυκλικής γραμμής, που θα συνδέει με εννέα σταθμούς και δίδυμες σήραγγες, σε μήκος 22 χιλιομέτρων συνολικά, τις δύο δυτικές επεκτάσεις προς Κορδελιό – Εύσμο και προς Νεάπολη – Σταυρούπολη, προτάσσει για τη δυτική Θεσσαλονίκη, η Αττικό Μετρό, όπως τονίστηκε στη διάρκεια της σημερινής συνάντησης εργασίας που έγινε, με τη συμμετοχή εκπροσώπων αρμόδιων φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Υπογραμμίζεται, ότι τον αρχικό πρώτο σχεδιασμό της Αττικό Μετρό, για την επέκταση του Μετρό στις περιοχές δυτικά της Θεσσαλονίκης, παρουσίασαν με τις τοποθετήσεις τους ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε, Γιάννης Μυλόπουλος, ο διευθυντή Στρατηγικής Ανάπτυξης της εταιρείας, Νικόλαος Μπούσουλας και ο διευθυντής Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης. Βάσει αυτού, η επέκταση του μετρό στα δυτικά θα αφορά σε εννέα σταθμούς και δίδυμες σήραγγες μονής κατεύθυνσης, που συνολικά θα διανύουν 22 χλμ, ενώ μελλοντικά ενδέχεται να διασυνδεθεί με τον Δυτικό Προαστιακό Θεσσαλονίκης του ΟΣΕ.
Βάσει των όσων ανέφεραν οι τρεις εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό, έχουν ολοκληρωθεί οι γεωλογικές και γεωτεχνικές έρευνες στην οδό Λαγκαδά και για τη γραμμή προς Πολίχνη, ενώ σε εξέλιξη είναι αυτές για την κατεύθυνση προς Κορδελιό – Εύοσμο. Εντός των επόμενων μηνών, Αττικό Μετρό θα τεκμηριώσει τον σχεδιασμό της λύσης που προτείνει και εντός του 2018 θα προκηρύξει τη σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες,που αφορούν την αρχαιολογική έρευνα και τις μετακινήσεις των δικτύων κοινής ωφελείας.
Η στήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και στο νέο εγχείρημα της Αττικό Μετρό για επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης στα Δυτικά, εξέφρασε από την πλευρά του ο περιφερειάρχης, Απόστολος Τζιτζικώστας, λέγοντας ωστόσο δεν θα πρέπει να τοποθετηθούν λαμαρίνες εάν δεν εξασφαλιστεί το ποσό, ύψους άνω 1 δισ. ευρώ, που απαιτείται για την υλοποίηση του project. “Είναι αστείο να συζητάμε για ένα έργο ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, έχοντας εξασφαλισμένα μόλις 30 εκατ. ευρώ”, είπε ο κ. Τζιτζικώστας, ενώ, μεταξύ άλλων, ζήτησε να κοστολογηθεί το έργο επέκτασης του μετρό στα δυτικά και από ανεξάρτητο ελεγκτή, ώστε – όπως είπε – να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των μεγάλων εκπτώσεων από πλευράς εργολάβων. Επιπλέον, σημείωσε, ότι όταν το Project μπει σε γραμμή αφετηρίας, αυτό να “τρέξει” με εργαζόμενους που θα προσληφθούν από τους όμορους δήμους.
“Κανένα έργο δεν κατασκευάζεται, χωρίς να το σχεδιάσεις, Για να πας να ζητήσεις χρήματα, πρέπει να παρουσιάσεις το φάκελο της μελέτης και, για να το κάνεις αυτό, πρέπει να γίνουν οι πρόδρομες εργασίες, ότι δηλαδή κάνουμε τώρα. Πως θα πείσεις χωρίς το φάκελο;Δεν πάμε να κάνουμε το έργο της επέκτασης του μετρό στα δυτικά με 30 εκατ. ευρώ”, τόνισε ο κ. Μυλόπουλος, απαντώντας στην περιφερειάρχη, προσθέτοντας ότι θα βρεθούν πόροι από τα κοινοτικά ταμεία, καθώς – όπως υπογράμμισε “η επόμενη εποχή θα είναι η εποχή των σιδηροδρόμων, αστικών και υπεραστικών και ήδη υπάρχει θετική διάθεση από πλευράς Ευρώπης”.
Ο μητροπολίτης Νεαπόλεως – Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, δήλωσε ότι το πληθυσμιακό μέγεθος της δυτικής Θεσσαλονίκης ανέρχεται σε 400.000-420.000 κατοίκους, ενώ επέμεινε ότι το Μετρό θα πρέπει να εξασφαλίσει την πρόσβαση στις συγκοινωνίες, ισότιμα, και στους κατοίκους των δυτικών συνοικιών, ενώ εξέφρασε την ανησυχία του για την χρηματοδότηση του έργου.
Μέχρι και πριν από έναν χρόνο ο τότε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, συνέχιζε να κάνει λόγο για την ίδια γραμμή.
Στην ανάγκη επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς τα δυτικά αναφέρθηκε – μεταξύ άλλων – ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας σε ημερίδα της Νέας Δημοκρατίας για τα έργα στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία.
«Δυτική Θεσσαλονίκη σημαίνει πολύ νεολαία, σημαίνει δυναμικά κοινωνικά στρώματα και μία περιοχή που έχει ξεπεράσει το μισό εκατομμύριο κατοίκους. Επομένως η λογική λέει ότι πρέπει να πάμε στα δυτικά. Συμφωνούμε όλοι σε αυτό», επισήμανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, προσθέτοντας ότι το επόμενο χρονικό διάστημα ολοκληρώνεται η μελέτη ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης που θα αποτελέσει και το βασικό εργαλείο για τη χρηματοδότηση της επέκτασης προς τα δυτικά.
Ο υπουργός επισήμαινε ότι μέσω της μελέτης θα καθοριστεί και το πού θα κατασκευαστούν οι σταθμοί, κάτι που σημαίνει ότι ενδέχεται να γίνουν τροποποιήσεις στον υφιστάμενο χάρτη (δείτε τον παρακάτω με την κίτρινη γραμμή) της Αττικό Μετρό.
Η βορειοδυτική γραμμή θα ξεκινά από τον τερματικό σταθμό Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός και θα περιλαμβάνει, σε κυκλική μορφή, τους σταθμούς: Επτάλογος, Μενεμένη, Κορδελιό, Εύοσμος, Ηλιούπολη, Σταυρούπολη, Πολίχνη και Νεάπολη. Το μήκος της γραμμής θα είναι περίπου 11 χλμ.
Το Φεβρουάριο του 2023 μιλώντας στην ημερίδα με θέμα «Δυτική Θεσσαλονίκη, η πρόκληση της ισόρροπης ανάπτυξης», που διοργάνωσε η εφημερίδα «Μακεδονία» σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και με την υποστήριξη του ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Καραγιάννης, υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ήδη ετοιμάζουμε τις επόμενες επεκτάσεις και προς το Αεροδρόμιο και προς τα Δυτικά, έτσι ώστε δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας από το Κορδελιό, τους Αμπελοκήπους, τον Εύοσμο και τις άλλες περιοχές της Δυτικής Θεσσαλονίκης να μπορούν να έχουν γρήγορη και ασφαλή δυνατότητα μετακίνησης σε όλη την πόλη».
Ο Νίκος Ταχιάος έρχεται σήμερα να διαψεύσει πανηγυρικά όλα τα παραπάνω και να μας επαναφέρει στην πραγματικότητα.
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών απέδειξε με τα λεγόμενά του πως τίποτε από όσα ακούγαμε από το 2018 δεν πρόκειται να γίνει πράξη.
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, προκρίνεται η επέκταση προς Σταυρούπολη και τα νοσοκομεία της πόλης.
Ο ίδιος αποκάλυψε πως δεν πρόκειται να προχωρήσει η υλοποίηση της κυκλικής γραμμής που κάλυπτε τα δυτικά προάστια καθώς δεν θεωρείται ως μια ρεαλιστική λύση για το μέλλον του δικτύου.
Οι λεπτομέρειες, η χάραξη, οι σταθμοί και το τελικό κόστος προφανώς θα προκύψει από την ωρίμανση του έργου όπως αυτή θα εξελιχθεί όταν ληφθούν οι απαραίτητες αποφάσεις.
Με πληροφορίες από ypodomes.com