Κάτι αλλάζει και στο Καπάνι;
Υλοποίηση πιλοτικής δράσης για την Αγορά Βλάλη (Καπάνι) της Θεσσαλονίκης από το ΚΕΠΑ στο πλαίσιο του έργου ''Design for Europe'' της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Η ταυτότητα και η ιστορία
Η Αγορά Βλάλη, γνωστή ως Καπάνι, είναι παραδοσιακή αγορά στη Θεσσαλονίκη (η παλαιότερη υπαίθρια αγορά της πόλης). Χωροταξικά βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, δίπλα από την πλατεία Αριστοτέλους και περιλαμβάνει τους πεζοδρόμους (οδοί Μενεξέ, Βλάλη, Σολωμού, Ασκηπού, Χαλκέων, Κυδωνιάτη, Σπανδώνη, και άλλοι μικρότεροι) που περικλείονται από τις οδούς Εγνατία, Αριστοτέλους, Ερμού και Βενιζέλου.
Το όνομα “Καπάνι“ προέρχεται από την Τούρκικη φράση Ουν-Καπάν, (από το kaban- την μεγάλη δημόσια ζυγαριά) που σημαίνει αγορά αλεύρων (αλευροπάζαρο). Στην ιστορική του χωροταξία η αγορά αυτή βρισκόταν στη σημερινή Πλατεία Άθωνος. Τη χρησιμοποιούσαν και ως αγορά μικρών ζώων, προβάτων και πουλερικών. Στο κέντρο της η χαρακτηριστική κυκλική στέρνα που σήμερα αντικαταστάθηκε με το συντριβάνι χρησίμευε για το πότισμα τον ζώων. Από αυτήν την πλατεία προέρχεται η ονομασία «Καπάνι» που χρησιμοποιείται σήμερα για όλη την παλιά αγορά της πόλης που εκτείνεται μεταξύ Βενιζέλου και Αριστοτέλους και μεταξύ Εγνατίας και Ερμού (γνωστή και ως Αγορά Βλάλη).
Το ΚΕΠΑ, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο έργο Design for Europe, που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε στρατηγική συνεργασία με το Σύλλογο Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου, το Resilient Thessaloniki, το Youthnest και το Creativity Platform, προχωρά στην υλοποίηση πιλοτικής δράσης με στόχο την επίλυση προβλημάτων που αντιμετωπίζει η παραδοσιακή Αγορά Βλάλη (Καπάνι).
Συγκεκριμένα μετά από την συνέντευξη των ενδιαφερόμενων μερών, τη σύνθεση των κοινά προβεβλημένων προβλημάτων και τη συνεργασία με εξειδικευμένους πάνω σε ζητήματα Αγορών συνεργάτες του ΚΕΠΑ από το εξωτερικό, αποφασίστηκε η προτεινόμενη παρέμβαση να είναι η ανάπτυξη ενός λογότυπου με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ταυτότητας της αγοράς Καπάνι.
Σκοπός της Δράσης
Παράλληλα μέσω της εφαρμογής της μεθοδολογίας του Σχεδιασμού (Design), η δράση στοχεύει στα εξής:
- Να εντοπιστούν προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες της Αγοράς Βλάλη.
- Να σχεδιαστούν από κοινού με τους τοπικούς φορείς μια σειρά από λύσεις που θα απαντάνε στα παραπάνω προβλήματα.
- Να γίνει μικρής κλίμακας δοκιμή των λύσεων αυτών σε πραγματικές συνθήκες.
- Να προωθηθεί η μεθοδολογία του σχεδιασμού στην Ελλάδα.
- Να αναδειχθεί ο σχεδιασμός ως εργαλείο για την αντιμετώπιση πολύπλοκων αστικών προκλήσεων.
Nεώτερες ανακοινώσεις θα υπάρξουν τις αμέσως προσεχείς ημέρες.
Πηγή: http://www.e-kepa.gr/