Ανακαλύψτε τα κτίρια της πόλης: Μέγαρο Βαρβιτσιώτη
Το άλλοτε στέκι της ελίτ των τεχνών από το οποίο πέρασαν σημαντικές προσωπικότητες, σήμερα στέκι σιωπηλό.
Πνιγμένα από το καυσαέριο και τις μοντέρνες πολυκατοικίες. Στέκουν δίπλα μας ενάντια στο χρόνο και την φθορά. Τα προσπερνάμε, δεν τα παρατηρούμε, σε κάποια από αυτά ζούμε και εργαζόμαστε, κάνουμε τα ψώνια μας η πίνουμε έναν καφέ. Άλλα μαραζώνουν από την αδιαφορία μας. Ζωντανά και περήφανα σύμβολα της ιστορίας της πόλης, κρύβουν σημαντικά γεγονότα, σκοτεινά μυστικά, οικογενειακές ιστορίες, τραγωδίες και χαρές. Νεοκλασικά, διατηρητέα, του ευρωπαϊκού εκλεκτισμού, του κλασικισμού, μπαρόκ, σύγχρονα αυτά είναι τα κτήρια σύμβολα της πόλης.
Κτίριο του 1926 όπως μαρτυρά και η επιγραφή του το μέγαρο Βαρβιτσιώτη ήταν η κατοικία του Τάκη Βαρβιτσιώτη μέχρι και το θάνατο του.
Ο Τάκης Βαρβιτσιώτης, ένας από τους σημαντικότερους λογοτέχνες της Θεσσαλονίκης σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διορίστηκε ως δικηγόρος το 1940.
Παρ όλα αυτά η οικονομική του άνεση του επέτρεψε να αφοσιωθεί στην ποίηση και την λογοτεχνία, τις μεταφράσεις και την συλλογή έργων τέχνης.
Το κτίριο επί της οδό Πρασακάκη έγινε στέκι λογοτεχνών και ανθρώπων τις τέχνης αφενός γιατί εκεί ήταν η κατοικία του Βαρβιτσιώτη, αφετέρου γιατί στο ισόγειο του κτηρίου στεγαζόταν το φαρμακείο του πεζογράφου Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη από το οποίο περνούσαν άνθρωπο των γραμμάτων και τεχνών καθ όλη την διάρκεια της ημέρας. Στο πρώτο όροφο του κτιρίου μάλιστα στεγαζόταν η “Ποιητική εστία” στην οποία κάθε Τρίτη συγκεντρώνονταν φίλοι της ποίησης και της λογοτεχνίας.
Εκτός από την είσοδο επί της Πρασακάκη, η ονομασία του μεγάρου διακρίνεται και σε μαρμάρινη επιγραφή στον τελευταίο όροφο στο κέντρο της προεξοχής επί της Εγνατία οδού.
Γωνιακό με δύο προεξοχές επί των δύο δρόμων, με στοιχεία εκλεκτισμού και art deco, ξεχωρίζουν τα ιδιαίτερα σκαλίσματα που περικλείουν περιμετρικά τα παράθυρα και τα μπαλκόνια με το καμπυλωτό σχήμα και τα ιδιαίτερα σχέδια στα κάγκελα τους.
Εντυπωσιακή η είσοδος με ένα έμβλημα να διακρίνεται στο κέντρο της πόρτας και την αναπαράσταση 3 μορφών στην επιγραφή του ονόματος καθώς και δυο κολώνες που αναπτύσσονται δεξιά και αριστερά σαν είσοδος σε ναό.
Σήμερα ενώ κανείς μπορεί να θαυμάσει την αρχιτεκτονική του, το άλλοτε στέκι της ελίτ των τεχνών από το οποίο πέρασαν σημαντικές προσωπικότητες στέκι σιωπηλό.