Δάφνη Μπεχτσή | Η Θεσσαλονικιά που δημιούργησε την πρώτη ελληνική πλατφόρμα για σινεφίλ
Μια νέα προσπάθεια, που χαρακτηρίζεται από πολλούς ως το «ελληνικό Νetflix», αλλά δείχνει έναν άλλο δρόμο, εκείνον του ποιοτικού κινηματογράφου.
Η μεγάλη έκπληξη για τις μέρες της καραντίνας στο χώρο της ψυχαγωγίας είναι χωρίς αμφιβολία η γέννηση του CINOBO. Tο Cinema No Border, όπως σημαίνει το όνομα της νέας ελληνικής streaming πλατφόρμας Cinobo, που λανσαρίστηκε στην Ελλάδα και στην Κύπρο στις 12 Μαρτίου, είναι το αποτέλεσμα της επίμονης προσπάθειας πολλών ανθρώπων και κυρίως ενός κοριτσιού από τη Θεσσαλονίκη. Της Δάφνης Μπεχτσή που ονειρεύτηκε και έστησε ένα μικρό οικιακό κινηματογράφο ανεξάρτητων, arthouse και ελληνικών ταινιών.
Είναι μια νέα προσπάθεια, που χαρακτηρίζεται από πολλούς ως το «ελληνικό Νetflix», αλλά δείχνει έναν άλλο δρόμο, εκείνον του ποιοτικού κινηματογράφου. Οι απορίες μου πολλές. Ποιος; Πώς; Γιατί;
Μπορεί να μετράμε πλέον αντίστροφα για την επάνοδο της χώρας σε ρυθμούς αργής και σταδιακής κανονικότητας αλλά τα περισσότερα φεστιβάλ και εκδηλώσεις πολιτισμού θα αργήσουν να κάνουν την εμφάνιση τους. Σε αυτό το timing διάλεξε να κάνει την επίσημη πρεμιέρα της η πρώτη ελληνική streaming πλατφόρμα, που σπάει τα σύνορα και έρχεται να μας προτείνει ξεχωριστές ταινίες από όλο τον κόσμο. Ο λόγος για τη νέα ελληνική streaming πλατφόρμα Cinobo, που εδώ και περίπου ένα μήνα αποτελεί μια εναλλακτική πρόταση ψυχαγωγίας. με έναν πλούσιο κατάλογο από ανεξάρτητες, arthouse αλλά και ελληνικές ταινίες το Cinobo θα έλεγε κανείς ότι αποτελεί ένα κινηματογραφικό home φεστιβάλ.
Δημιουργός του μια ανήσυχη νέα γυναίκα από τη Θεσσαλονίκη και μια ομάδα ανθρώπων που αγαπάνε το σινεμά. Η Δάφνη Μπεχτσή, managing director του Cinobo, μεγάλωσε σε μια οικογένεια που ζούσε από το σινεμά. Το γεγονός αυτό ήταν αρκετό για την ίδια ώστε η τριβή της με το αντικείμενο να μοιάζει αναπόφευκτη : «Αγαπώ το σινεμά πολύ. Αδιαμφισβήτητα τα ερεθίσματα που έλαβα από την οικογένειά μου, το γεγονός ότι είχα την ευκαιρία να λύσω αμέτρητες απορίες για το πως δουλεύει η αγορά και πως να έρθω σε επαφή με τους κατάλληλους ανθρώπους έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία του Cinobo».
Την ρωτάω να μου πει ένα top-3 με αγαπημένες ταινίες της. «Τρεις από τις ταινίες που αγαπώ είναι το Frances Ha, το Aquarius και το Una Mujer Fantástica».
Πως γεννήθηκε η ιδέα του Cinobo; Η Δάφνη Μπεχτσή μας λέει πως η εμπειρία της από τις αγορές των μεγάλων φεστιβάλ του εξωτερικού της πρόσφερε την δυνατότητα να δει από κοντά τους θησαυρούς του ανεξάρτητου σινεμά: «Υπάρχει απέραντος πλούτος ανεξάρτητου κινηματογράφου διαθέσιμος παγκοσμίως αλλά πολύ μικρό μέρος του φτάνει τελικά στα μάτια του ελληνικού κοινού. Γυρνούσα από τα φεστιβάλ του εξωτερικού έχοντας απολαύσει τόσες ταινίες που ήθελα να προτείνω σε φίλους, αλλά αβέβαιη για το πως και αν θα έχουν την ευκαιρία να τις δουν -νόμιμα τουλάχιστον. Αυτή η σκέψη υπήρξε και το έναυσμα για τη δημιουργία του Cinobo».
Αυτή είναι άλλωστε η πρωταρχική ανάγκη που καλύπτει το Cinobo με την δημιουργία του. «Το κενό που ευελπιστούμε να καλύψουμε είναι αυτό ανάμεσα στο ανεξάρτητο σινεμά και στο κοινό που το απολαμβάνει ή θέλει να το ανακαλύψει. To Cinobo ήρθε να αποκαταστήσει αυτή τη σχέση, δίνοντας για πρώτη φορά στον Έλληνα θεατή συγκεντρωμένο και προσεκτικά επιμελημένο ανεξάρτητο κινηματογράφο από όλο τον κόσμο, και κάνοντας πιο εύκολη και άμεση την πρόσβαση σε αυτόν. Επίσης στοχεύει να καλύψει ένα κενό στην εγχώρια αγορά στο οποίο εντάσσονται ταινίες που δεν θα έφταναν αλλιώς στα μάτια του Έλληνα θεατή ή που προβλήθηκαν για πολύ μικρό χρονικό διάστημα στις αίθουσες και μετά έπαψαν να είναι προσβάσιμες. Θέλουμε, λοιπόν, να δώσουμε ζωή στις ταινίες μετά τις αίθουσες και τα φεστιβάλ».
Τι σημαίνει άραγε για μια νέα γυναίκα να τολμάει να μπει στο επιχειρείν στην Ελλάδα του σήμερα (μετά από μια δεκαετή οικονομική κρίση και εν μέσω κορονοϊού); «Πιθανώς κάποιοι με αντιμετώπισαν με επιφύλαξη γιατί δεν σχετιζόμουν με το χώρο. Δεν θέλω να πιστεύω ότι είχε να κάνει με το γεγονός ότι είμαι…¨μια νέα γυναίκα¨. Εννοείται, βέβαια πως η επιτυχία του εγχειρήματος είναι μια υπόθεση που οφείλεται σε όλη την μικρή μεν, αλλά πραγματικά φανταστική και κεφάτη ομάδα του Cinobo. Η πολυετής οικονομική κρίση στην Ελλάδα πράγματι δυσκόλεψε το εγχείρημα, για τους ίδιους λόγους που δυσκολεύτηκαν και άλλες νέες επιχειρήσεις. Όσον αφορά το άμεσο μέλλον, το πραγματικό μέγεθος τον επιπτώσεων λόγω της πρωτόγνωρης κατάστασης που βιώνουμε είναι άγνωστο ακόμα νομίζω. Οι συνθήκες αυτές είχαν και θα έχουν τόσο δυσάρεστες επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο που η οποιαδήποτε δυσκολία μπορεί να έχει βρεθεί στο δρόμο μου πραγματικά θεωρείται αμελητέα».
Αν και πολύς κόσμος έχει συνδέσει την οικιακή θέαση με τις μεγάλες πλατφόρμες του εξωτερικού (όπως το Νetflix και το Amazon) και υπάρχει αναμονή στην αγορά σχετικά με την δυναμική είσοδο-ανταγωνισμό σημαντικών εταιρειών όπως η Disney και η Apple η Δ. Μπεχτσή υποστηρίζει πως η ομάδα του Cinobo δεν αισθάνεται πως λειτουργεί ανταγωνιστικά: «Κι αυτό γιατί αυτό που παρέχουμε αλλά και ο τρόπος που το παρουσιάζουμε είναι διαφορετικός. Το Cinobo ειδικεύεται στον ανεξάρτητο και arthouse κινηματογράφο και είναι μια πλατφόρμα που φτιάχτηκε με στόχο να προσφέρει το κινηματογραφικό περιεχόμενο που λείπει από τις διαθέσιμες πλατφόρμες στην Ελλάδα. Στοχεύει να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ ποσότητας και ποιότητας στο χώρο του streaming, δίνοντας πρόσβαση στον μεγαλύτερο επιμελημένο κατάλογο ανεξάρτητου κινηματογράφου με ελληνικό υποτιτλισμό. Συγκεντρώνει μοναδικό κινηματογραφικό περιεχόμενο από όλο τον κόσμο και την Ελλάδα, που είναι διάσπαρτο και συχνά δυσεύρετο».
Άλλο ένα στοιχείο διαφοροποίησης αποτελεί η φιλοδοξία της ομάδας του Cinobo να λειτουργήσει ως πυλώνας υποστήριξης και διάδοσης του ανεξάρτητου κινηματογράφου στην Ελλάδα και την Κύπρο. Με προβολές, εκδηλώσεις και συνέργειες με φορείς που δραστηριοποιούνται στον κινηματογραφικό χώρο: «Το όραμα μας είναι το Cinobo να αποκτήσει μια θέση στην καρδιά του Έλληνα θεατή ως μια εναλλακτική πρόταση ψυχαγωγίας και να δημιουργήσει μια δυναμική κοινότητα εντός και εκτός πλατφόρμας, με σημείο αναφοράς την αγάπη για το σινεμά».
Ένα από τα πλεονεκτήματα της νέας ελληνικής πλατφόρμας είναι η εύκολη πρόσβαση των χρηστών σε ταινίες του νέου ελληνικού κινηματογράφου. Ένα από τα πρώτα αφιερώματα άλλωστε αφορούσε τα βραβεία Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου: «Υπάρχουν πολλές σκέψεις, διαθέσεις και όνειρα για τη σχέση μας με το ελληνικό σινεμά. Προς το παρόν προσπαθούμε να μείνουμε προσγειωμένοι και συγκεντρωμένοι στο πιο βασικό: στη δημιουργία μιας προσβάσιμης στέγης που θα καταφέρει να συγκεντρώσει το νέο ελληνικό σινεμά, στην οποία το κοινό θα μπορεί να το εξερευνήσει και να το αγαπήσει, να βρει τους Έλληνες δημιουργούς που αναζητά αλλά και να ανακαλύψει νέους. Στοχεύουμε επίσης να φιλοξενήσουμε ελληνικές ταινίες μικρού μήκους, μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ που αυτή τη στιγμή είναι πολύ δύσκολα προσβάσιμα. Σκεφτήκαμε πως θα ήταν προς όφελος όλων η συνεργασία με έναν υπάρχοντα θεσμό και έτσι ξεκινήσαμε δυναμικά με την υποστήριξη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Επιμεληθήκαμε παρέα την πρώτη ελληνική συλλογή, τα Βραβεία ΊΡΙΣ Καλύτερης Ταινίας της δεκαετίας και ακολουθούμε με πολλές ακόμα».
Ωστόσο οι τεχνικές απαιτήσεις του εγχειρήματος δεν είναι σε κάθε περίπτωση υψηλές; Η Δ. Μπεχτσή το γνωρίζει: «Το διαδίκτυο και ειδικά ο χώρος των εφαρμογών γνωρίζουν διαρκείς αλλαγές και αναβαθμίσεις σε ότι αφορά το λογισμικό, στο περιβάλλον περιήγησης και το περιεχόμενο τους. Προφανώς οι τεχνικές απαιτήσεις του εγχειρήματος είναι υψηλές και είμαστε διαρκώς με τις κεραίες μας ανοιχτές, ώστε να παραμένουμε up to date με τις τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο, να προσαρμοζόμαστε αναλόγως και διαρκώς να βελτιωνόμαστε».
Με την πρώτη υποδοχή από το κοινό να είναι θετική έρχεται στην κουβέντα μας το ποια μπορεί να είναι τα επόμενα βήματα του Cinobo. Άραγε θα ενδιέφερε ίσως την πλατφόρμα η παρουσίαση και φιλοξενία κάποιων τηλεοπτικών σειρών ; Μήπως σκέφτεται να υποστηρίξει την παραγωγή δικού του υλικού (σε ταινίες/ντοκιμαντέρ ή σήριαλ); Η Δ. Μπεχτσή είναι αρκετά συγκρατημένη και προσεκτική στο ποια θα είναι τα μελλοντικά βήματα του Cinobo: «Όλα αυτά είναι διαφορετικά σκαλοπάτια που θα τα ανέβουμε εφόσον το Cinobo σταθεροποιηθεί ως πλατφόρμα παρουσίασης κινηματογραφικών ταινιών. Σχετίζεται με την ανάπτυξή μας, αλλά σίγουρα είναι κάτι που σκεφτόμαστε για το μέλλον».
Όσο για τα αμέσως επόμενα βήματα το Cinobo μας υπόσχεται όπως πάντα δημιουργικές προτάσεις: «Καθώς το φεστιβάλ των Καννών δε θα γίνει φέτος, ο Μάιος θα είναι ένας μήνας με επίκεντρο τις Κάννες. Το κοινό θα μπορεί να απολαύσει ταινίες που έχουν λάβει τον Χρυσό Φοίνικα και άλλα βραβεία, όπως τις Ομπρέλες του Χερβούργου, τη Ζωή της Αντέλ και Το Τετράγωνο. Επίσης, μέσα στον Μάιο θα γίνει ένα αφιέρωμα στον μεγάλο νικητή των του φετινού Χρυσού Φοίνικα και Όσκαρ καλύτερης ταινίας, τον Κορεάτη Μπον-Τζουν-Χο, με τρεις ταινίες του που φέρνουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και θα βρίσκονται αποκλειστικά στο Cinobo. Θα γίνει και ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Κριστόφ Κισλόφσκι, με μεγάλο μέρος της φιλμογραφίας του που θα περιλαμβάνει την Διπλή Ζωή της Βερόνικα και την τριλογία των Χρωμάτων. Είναι ήδη προγραμματισμένες και δύο ακόμα συλλογές με την επιμέλεια της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου: τα βραβεία ΙΡΙΣ καλύτερου ντοκιμαντέρ και πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη της περασμένης δεκαετίας (2010-2019)».