Θεσσαλονίκη

Δημόσιος χώρος: Δρόμοι και πεζοδρόμια έχουν γίνει… ένα, χάος από μηχανάκια και πατίνια

Μοτοσυκλέτες και ηλεκτρικά πατίνια έχουν κατακλύσει τους πεζόδρομους και τις πλατείες του κέντρου Θεσσαλονίκης. Τί ποινές προβλέπονται;

δημόσιος-χώρος-δρόμοι-και-πεζοδρόμια-1183511

Εικόνες: Ευθύμης Βλάχος

Η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα, και ιδιαίτερα το κέντρο της.

Ενα από τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν -και χρειάζεται μεγάλη προσοχή- όσοι διασχίζουν το κέντρο πεζοί, είτε πηγαίνοντας στη δουλειά, είτε κάνοντας μια βόλτα ή τουρισμό είναι τα  μηχανάκια που κινούνται «ανέμελα» σε πεζόδρομους και σε πεζοδρόμια για να «κόβουν δρόμο» μέσα από τις πλατείες.

Είναι ένα φαινόμενο που αρκετές φορές προκαλεί ατυχήματα, ενώ θέτει σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα πεζών, αλλά και οδηγών.

Πολλοί εξ αυτών, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, είναι εργαζόμενοι καταστημάτων και ντελίβερι. Είναι βέβαια και αρκετοί αυτοί που απλά βολεύονται με πάρκινγκ και παρακάμψεις, εκμεταλλευόμενοι τον δημόσιο χώρο.

«Χάος», όπως δήλωσε εργαζόμενος, καταστήματος εστίασης επικρατεί στην πλατεία Ναυαρίνου, με καθημερινούς καυγάδες μεταξύ πεζών και οδηγών.  «Δεν βλέπουν μπροστά τους. Επικρατεί ένα χάος και δεν λέει να διορθωθεί. Σήμερα, μάλιστα, ένα μηχανάκι κόντεψε να πατήσει ένα παλικάρι που περπατούσε αφηρημένο στο πεζοδρόμιο.  Το παιδί τον έβρισε και ξεκίνησε καυγάς», ανέφερε στην Parallaxi.

Είναι σημαντικό να επισημανθεί, πως η πλατεία Ναυαρίνου αποτελεί μία από τις πιο πολυσύχναστες πλατείες της Θεσσαλονίκης, με εκατοντάδες άτομα καθημερινά να τη διασχίζουν. Βρίσκεται κοντά στα πανεπιστήμια και πολλοί νέοι περιηγούνται, γευματίζουν στα μαγαζιά της, καθώς επίσης κάθονται πίνοντας μία μπίρα.

«Υπάρχουν μηχανάκια που μπαίνουν στο πεζοδρόμιο, με τους ντελιβεράδες να είναι το πιο μεγάλο θέμα. Βέβαια, πολλά χρησιμοποιούνται και από τους επαγγελματίες της περιοχής. Τα αφήνουν έξω από τα μαγαζιά, στη μέση της πλατείας. Είναι παράνομο, αλλά όλοι κάνουν τα στραβά μάτια. Δεν μπορούν να κατέβουν με τα αμάξια τους και χρησιμοποιούν τα μηχανάκια ως την εύκολη λύση. Βολεύονται με αυτά. 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όμως, το δημιουργούν τα ηλεκτρικά πατίνια. Ούτε άδειες υπάρχουν, ούτε γνώσεις. Τα καβαλάει ο καθένας, με αποτέλεσμα να τρέχουνε, να χάνουν τον έλεγχο και να γλιστράνε. Δεν υπάρχει σεβασμός.», δήλωσε υπάλληλος βιβλιοπωλείου.

Τα ηλεκτρικά πατίνια διευκολύνουν πολλούς νέους στις μετακινήσεις τους. Αποτελεί ένα οικολογικό μέσο, το οποίο στηρίζει η πολιτεία. Μαζί με τα ηλεκτρικά ποδήλατα και με χαμηλό κόστος μπορεί ο οποιοσδήποτε να τα χρησιμοποιήσει και να κυκλοφορήσει στην πόλη, κατεβάζοντας την σχετική εφαρμογή ή σκανάροντας το QR code του οχήματος.

«Αγόρασα ηλεκτρικό πατίνι για να γλιτώσω τα λεωφορεία. Μένω στην Μπότσαρη και κατεβαίνω πανεπιστημιούπολη με αυτό. Με έχει βολέψει αρκετά. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι οι οδηγοί με κορνάρουν όταν κυκλοφορώ στον δρόμο και οι πεζοί με φωνάζουν στο πεζοδρόμιο. Δεν τρέχει με μεγάλη ταχύτητα, αλλά για εμένα είναι ό,τι πρέπει», τόνισε φοιτητής, κάτοχος ηλεκτρικού πατινιού.

«Τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά οχήματα αφήνονται πολλές φορές πεσμένα στο πεζοδρόμιο και παρατημένα στην άκρη του δρόμου. Τα μαζεύουμε εμείς γιατί ενοχλείται ο κόσμος. Δεν ξέρω αν υπάρχει Αρχή ή αν θεωρούνται παραβάτες. Δρόμοι και πεζοδρόμια έχουν γίνει μπ@ρδέλ@!», ισχυρίστηκε υπάλληλος καφετέριας.

Εκπρόσωπος της τροχαίας μίλησε στην Parallaxi για το πότε τα μοτοποδήλατα και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα χαμηλών ταχυτήτων παραβιάζουν τον Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.):

«Βεβαιώνουμε συνεχώς παραβάσεις. Αν είναι πεζόδρομος και πρόκειται για οχήματα που προβαίνουνε στην διαδικασία μεταφοράς αγαθών και σταματήσουν στο πεζοδρόμιο ή πορευτούν στην Ναυαρίνου για παράδειγμα, έχουν δικαίωμα να το κάνουν. Μόνο για να εξυπηρετήσουν κόσμο. Οποιοσδήποτε άλλος που το κάνει για να κόψει δρόμο είναι παράνομος.

Τα πατίνια εάν κινούνται μέχρι 6χλμ την ώρα, ο αναβάτης θεωρείται πεζός. Ως εκ τούτου, μπορεί να κυκλοφορεί στο πεζοδρόμια. Αν ένα πατίνι κινείται από 6 έως 25χλμ την ώρα μπορεί να κινηθεί στο άκρο δεξιό της οδού και στους χαραγμένους ποδηλατοδρόμους ή στον λεωφορειόδρομο. Το θέμα με τα πατίνια είναι ότι οι αναβάτες δεν περνάνε από κάποιου είδους εκπαίδευση για ένα όχημα που έχει βρεθεί στην ζωή μας τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Δεν μαθαίνουν πως να τηρούν τον ΚΟΚ με το πατίνι, πως να ανεβαίνουν και να στέκονται, πως να διαφυλάσσουν τον εαυτό τους και να ξεχωρίζουν. Αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Υπάρχει ένα εκπαιδευτικό έλλειμμα. Πέντε μαθήματα αρκούν και μπορούν και στα σχολεία να γίνουν. Το όριο ηλικίας της χρήσης τους είναι από 16 χρονών και άνω. Για αυτούς που κυκλοφορούν με τα κοινόχρηστα του Δήμου και τα παρατήσουν σε απρεπή θέση προβλέπεται πρόστιμο 20 ευρώ

Από την άλλη, όσον αφορά την ποινή για τις μοτοσικλέτες στα πεζοδρόμια, σύμφωνα με το Άρθρο 34, παρ. 2 του Κ.Ο.Κ.: «απαγορεύεται η στάση ή στάθμευση σε πεζοδρόμια, πλατείες, ειδικά ερείσματα που προορίζονται για πεζούς ως και ποδηλαταδρόμους, εκτός αν επιτρέπεται σε αυτούς η στάθμευση με ειδική σήμανση. Όσοι δεν συμμορφώνονται με αυτό θα πρέπει να πληρώσουν διοικητικό πρόστιμο 80 ευρώ». Ενώ εάν χρειαστεί γερανός να μεταφέρει το όχημα τότε και αυτά τα έξοδα βαραίνουν τον παραβάτη.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα