Featured

Η δημοτική αντιπολίτευση προσφεύγει δικαστικά και διοικητικά για την πλατεία Ελευθερίας

Με κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων και αίτημα παρέμβασης προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση

Φίλιππος Δεργιαδές
η-δημοτική-αντιπολίτευση-προσφεύγει-861225
Φίλιππος Δεργιαδές

Με προσφυγή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων για αυθαίρετη μετατροπή της πλατείας Ελευθερίας σε πάρκινγκ, αποφάσισε να αντιδράσει σύσσωμη, σχεδόν, η αντιπολίτευση στον δήμο Θεσσαλονίκης, στην απόφαση της διοίκησης να εντάξει την επίμαχη πλατεία στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης του δήμου.

Να σημειωθεί ότι τα έργα “ανάπλασης” της πλατεία Ελευθερίας σε πάρκινγκ, βρίσκονται στο τελικό τους στάδιο και ο δήμος τις επόμενες ώρες αναμένεται να θέσει σε λειτουργία το χώρο στάθμευσης. Η ασφαλτόστρωση και η διαγράμμιση έχουν ολοκληρωθεί και γίνονται οι τελευταίες εργασίες στα παρτέρια και περιμετρικά της πλατείας, που θα ολοκληρωθούν με την απομάκρυνση των λαμαρινών στις οδούς Ι. Δραγούμη και Βενιζέλου.

Τεχνικός σύμβουλος με 35.000 ευρω

Επίσης η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης αποφάσισε να αναθέσει απευθείας, σε ιδιωτική τεχνική εταιρία των Αθηνών, με αντίτιμο περίπου 35.000 ευρώ, να διερευνήσει τα τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά που απαιτεί η κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ στο χώρο της πλατείας. Όπως αναφέρει η απόφαση που υπογράφει ο ίδιος ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας «ανάθεση παροχής τεχνικών υπηρεσιών συμβούλου για τη διερεύνηση της οικονομικής βιωσιμότητας και των τεχνικών χαρακτηριστικών υπογείου χώρου στάθμευσης στην πλατεία Ελευθερίας και για την επιλογή της βέλτιστης διαδικασίας για την ανάθεση της κατασκευής του σε ιδιώτη» προεκτιμώμενης αμοιβής 33.452,10 € στην εταιρεία NOVUS ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε., ΑΦΜ 999844184 (ΦΑΕ ΑΘΗΝΩΝ), με έδρα Ελαιών 1Α, Κηφισιά 14564, μετά την υποβολή της οικονομικής προσφοράς της που ανέρχεται στο ποσό των 31.444,97 €. Η διάρκεια της Σύμβασης είναι οκτώ (8) μήνες.

Η απόφαση: ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

Η αντιπολίτευση συντονίζεται

Ωστόσο και από τον χώρο της δημοτικής αντιπολίτευσης, το τελευταίο διάστημα, υπάρχει έντονη κινητικότητα, με το θέμα της πλατείας να αναδεικνύεται σε συνδετικό κρίκο ώστε να υπάρξει διαπαραταξιακή συνεννόηση: σε σύσκεψη, μέσω τηλεδιάσκεψης που πραγματοποιήθηκε προχθές το βράδυ, με τη συμμετοχή σχεδόν όλων των παρατάξεων της δημοτικής αντιπολίτευσης, ήταν κοινή η αντίληψη ότι η διοίκηση του δήμου προχωρά σε μία ενέργεια που δεν έχει καμία νομιμοποιητική βάση.

Όπως ειπώθηκε, δεν υπάρχει καμία σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και της Οικονομικής Επιτροπής για την πλατεία Ελευθερίας, όπως δεν υπάρχουν οι σχετικές άδειες για τις εργασίες που έγιναν, αλλά ούτε και μετατροπή της σύμβασης με την εταιρία Intrakat, που έχει εγκαταστήσει και λειτουργεί το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, η οποία εντάσσει και περιλαμβάνει την πλατεία Ελευθερίας στο σύστημα. Υπάρχουν μόνο οι δηλώσεις και οι ανακοινώσεις του δημάρχου και των αντιδημάρχων, οι οποίες δεν συνιστούν αποφάσεις θεσμικών συλλογικών οργάνων. Επίσης δεν υπάρχει καν η απαραίτητη άδεια από την τροχαία για την είσοδο και έξοδο του χώρου που θα λειτουργεί ως σταθμός αυτοκινήτων.

Στη συνάντηση συμμετείχαν και εκπροσωπήθηκαν με δημοτικούς συμβούλους και εκπροσώπους τους, 7 δημοτικές παρατάξεις δηλαδή: «Θεσσαλονίκη Μαζί», με τις Κατερίνα  Νοτοπουλου, Ρία Καλφακάκου, Έλλη Χρυσίδου και Μαρία Πασχαλίδου,  «Θεσσαλονίκη είναι το Μέλλον» με τον Γιώργο Ορφανό, «Πολήχρωμη Πόλη»με τους  Σπύρο Βούγια και Ανδρέα Κουράκη, «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα» με τους Δέσποινα Αηδονά και Σταύρο Καλαιτζίδη και «Μένουμε Θεσσαλονίκη» με τον Γιώργο Ρακκά. Επίσης συμμετείχαν οι ανεξάρτητοι Δρόσος Τσαβλής και Ιωάννα Σπανού ενώ η παράταξη της «Πόλης Ανάποδα» συμμετείχε με εκπρόσωπο της και η «Οικολογία Αλληλεγγύη» εξέφρασε την συμπαράταξη της, μέσω μηνύματος. Επίσης επικουρικά κλήθηκαν να συμβάλουν ο πρώην αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Θανάσης Παππάς και ο πρώην διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου Κώστας Μπελιμπασάκης, οι οποίοι γνωρίζουν καλά τα θέματα σχετικά με την πλατεία Ελευθερίας.

Σε ό,τι αφορά τα ασφαλιστικά μέτρα αποφασίστηκε να ανατεθεί σε ομάδα νομικών να μελετήσει και να εξετάσει όλα τα δεδομένα. Σχετικά με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση συμφώνησαν, από κοινού οι δημοτικοί σύμβουλοι, να απευθύνουν έκκληση ελέγχου για την λειτουργία υπαίθριου πάρκινγκ, καθώς η Αποκεντρωμένη στο παρελθόν και συγκεκριμένα στις 16-11-2013, είχε απορρίψει αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου για την εκμίσθωση του χώρου. «Ο χώρος  είναι κοινόχρηστος χώρος πρασίνου-που δεν μπορεί να είναι χώρος στάθμευσης. Επιτρέπεται στάθμευση εφόσον δεν αναιρεί την ιδιότητα του κοινοχρήστου χώρου η εφόσον πρόκειται για υπόγειο χώρο στάθμευσης» είχε αποφανθεί η Αποκεντρωμένη Διοίκηση επικαλούμενη και το άρθρο 966 του Αστικού Κώδικα, απορρίπτοντας παράλληλα την προσφυγή του Δήμου με την απόφαση 1/2014.

Επίσης σχετικά με την ένταξη της πλατείας στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, τονίζουν πως υπάρχουν μία σειρά από ζητήματα που παραμένουν μετέωρα και σε εκκρεμότητα καθώς η υπάρχουσα σύμβαση με την INTRAKAT δεν τα καλύπτει. Τονίστηκε δε πως η εν λόγω σύμβαση αναφέρεται σε συγκεκριμένες οδούς και θέσεις στάθμευσης και δεν περιλαμβάνει καμία αναφορά σε πλατεία, ενώ απαιτούνται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις προκειμένου να ληφθούν οι κανονιστικές αποφάσεις για τις οδούς εφαρμογής ελεγχόμενης στάθμευσης, πριν την διαδικασία εφαρμογής του συστήματος.

Σε ό,τι αφορά δε Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που έχει εγκριθεί, στα προτεινόμενα πάρκινγκ, δεν έχουν συμπεριλάβει την Πλατεία Ελευθερίας ενώ ο πολεοδομικός σχεδιασμός και οι εγκεκριμένες κυκλοφοριακές μελέτες για το κέντρο, υποδεικνύουν πως έπρεπε και πρέπει να προχωρήσουν οι αστικές αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις για την αναβάθμιση της φυσιογνωμίας του ιστορικού- εμπορικού κέντρου. Το αποτέλεσμα με την εκ νέου λειτουργία του πάρκινγκ, θα ήταν η επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος.

Τα ερωτήματα δε που θα απευθυνθούν την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, καταγράφουν σφαιρικά όλα τα επιχειρήματα που συνηγορούν ότι η απόφαση για την πλατεία Ελευθερίας είναι αυθαίρετη:

  1. Το καθεστώς χώρου-χρήση γης και προϊστορία με Αποκεντρωμένη Διοίκηση, δημιουργούν βάσιμες ανησυχίες για την εξέλιξη των προσπαθειών δημιουργίας εσπευσμένα υπαίθριου πάρκινγκ χωρίς καμία απόφαση συλλογικού οργάνου του Δήμου. Πως θα προσπεραστούν τα προβλήματα, εφόσον κάποιος προσφύγει στην Αποκεντρωμένη;
  2. Η σύμβαση της Ελεγχόμενης αφορά τη διαχείριση θέσεων στάθμευσης παρά την οδό. Αυτό φαίνεται στη Σύμβαση και στις Αποφάσεις των συλλογικών Οργάνων. Δεν αναφέρονται πλατείες. Στην πλατεία Ελευθερίας διαμορφώνεται ένας υπαίθριος σταθμός αυτοκινήτων που δίνεται στην Ελεγχόμενη Στάθμευση χωρίς να το προβλέπει η σύμβαση και επιπλέον αφού θα γίνεται εκμετάλλευση από ιδιώτη πρέπει να εκδοθεί άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υπαίθριου σταθμού κατηγορίας μεγάλου μεγέθους.
  3. Οι οδοί που ανήκουν στο ΒΟΔ δεν είχαν περιληφθεί ούτε στη σύμβαση, ούτε σε κατοπινές αποφάσεις του Δήμου. Οι 4 οδοί που περιβάλλουν την πλατεία Ελευθερίας ανήκουν στο ΒΟΔ (Βασικό Οδικό Δίκτυο), άρα χρειάζεται έγκριση κυκλοφοριακής μελέτης για τις εισόδους/εξόδους.  Πρέπει να ελεγχθεί το απαιτούμενο μήκος αναμονής, το οποίο επηρεάζει τη διατομή των οδών και το καθεστώς στάθμευσης (απαγόρευση), η επιτρεπτή απόσταση των εισόδων/εξόδων από σηματοδότες – διαβάσεις πεζών, η ασφαλής διέλευση πεζών από το πεζοδρόμιο, η σήμανση κλπ . Υπάρχει απαλλακτικό από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας;
  4. Η διαμόρφωση που γίνεται, προσωρινή ή όχι, χρειάζεται έγκριση Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής και/ή έγκριση της Νεότερων (ιστορικός τόπος).  Υπάρχει απαλλακτικό;
  5. Υποκρύπτεται μίσθωση/διάθεση προς εκμετάλλευση/παραχώρηση με αντάλλαγμα  του κοινοχρήστου χώρου στον ανάδοχο της ΕΣ, άρα πρέπει να εκδοθεί ΑΔΣ ή έστω ΑΟΕ και να εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη.
  6. Ποιος πληρώνει τη δαπάνη για τις εργασίες διαμόρφωσης σταθμού αυτοκινήτων που εκτελούνται σε δημόσιο χώρο;  Αν είναι χορηγία της ΣΤΕΛΣΤΑΘ, τότε πότε εγκρίθηκε από την ΟΕ; Ποια υπηρεσία ενέκρινε τη μελέτη διαμόρφωσης του δημοσίου χώρου σύμφωνα με το άρθρο 20 του ΝΟΚ; Ποια υπηρεσία επιβλέπει τις εργασίες και ποιος θα τις παραλάβει;  Το έργο που εκτελείται έχει δηλωθεί στο ΑΤ, στο ΕΦΚΑ, στην Επιθεώρηση Εργασίας και όπου αλλού πρέπει;
  7. Με ποιο δικαίωμα θα κόβει πρόστιμα η Δημοτική Αστυνομία σε ένα χώρο που δεν ανήκει τυπικά στη σύμβαση της Ελεγχόμενης Στάθμευσης; Πώς θα εφαρμοστεί το ωράριο αποκλειστικής χρήσης επισκεπτών με αντίτιμο χωρίς νόμιμες πινακίδες κατά ΚΟΚ;
  8. Η μετατροπή της πλατείας Ελευθερίας σε χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων και μάλιστα με ειδικούς όρους αποκλειστικής χρήσης, χρειάζεται Κανονιστική Απόφαση από το ΔΣ. Εάν είναι προσωρινή, τότε η Κανονιστική θα πρέπει να έχει ξεκάθαρη προθεσμία ισχύος, πχ τριετία.
  9. Πώς θα αποφύγουν την είσοδο και κατάληψη θέσεων στάθμευσης από δίκυκλα και μεγάλα οχήματα, πχ φορτηγά, τουριστικά λεωφορεία κλπ;  Θα βάλουν μπάρες;  Θα υπάρχει απαγορευτική πινακίδα;  Βάσει ποιας απόφασης Τροχαίας;

Σπύρος Βούγιας: Το μοιραίο λάθος του Κωνσταντίνου Ζέρβα

Ο επικεφαλής της “Πολήχρωμης Πόλης” δημοτικός σύμβουλος, Σπύρος Βούγιας, γνωστός συγκοινωνιολόγος που γνωρίζει άριστα τα κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης, σε αναφορά του σχετικά με το θέμα, είναι περιεκτικά σαφής και τονίζει:

“Στη διάρκεια της θητείας κάθε διαφορετικής διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης (από τις δέκα τελευταίες που θυμάμαι), υπάρχει πάντοτε μια ξεχωριστή επιτυχία ή ένα κορυφαίο σφάλμα που χρωματίζει και χαρακτηρίζει ολόκληρη την περίοδο, θετικά ή αρνητικά. Τα παραδείγματα είναι πολλά αλλά ο χώρος δεν επαρκεί.

Στην περίοδο που διανύουμε, με δήμαρχο τον Κωνσταντίνο Ζέρβα, φαίνεται πως (ενώ κάποιο καθοριστικό θετικό «συμβάν» δεν έχει προκύψει ακόμη), υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα που κυριαρχεί αρνητικά στην καθημερινότητα της πόλης και συγκινεί ιδιαίτερα τους πολίτες: η αναστολή του έργου της ανάπλασης και της δημιουργίας του «πάρκου μνήμης» στην Πλατεία Ελευθερίας για να γίνει, υποτίθεται και ένα μεγάλο υπόγειο πάρκινγκ.

Σύμφωνα με το ιστορικό της υπόθεσης, μια από τις πρώτες ενέργειες της νέας διοίκησης (υπό την επήρεια μιας πρώιμης και εμμονικής «απομπουταροποίησης»), ήταν να διακόψει ένα έργο που είχε αρχίσει να κατασκευάζεται ύστερα από μεγάλη προσπάθεια, έναν πολύ επιτυχημένο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και έφερε (πέρα από την πολεοδομική) και μια μεγάλη συμβολική σημασία: την απόδοση τιμής στους 50.000 Εβραίους συμπολίτες μας που συγκεντρώθηκαν εκεί από τους ναζί κατακτητές για να μεταφερθούν και να εξοντωθούν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Είχα ματαίως προσπαθήσει (από την προεκλογική ακόμη περίοδο) να εξηγήσω στον υποψήφιο, τότε, δήμαρχο, πως οι αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας (τις οποίους κι αυτός επιθυμεί θεωρητικά αλλά και υποχρεούται να υπηρετήσει) έχουν αλλάξει: τους παλαιότερους κανόνες της προσέλκυσης και στάθμευσης των ΙΧ  στα κέντρα των σύγχρονων πόλεων έχει αντικαταστήσει η εξυπηρέτησή τους περιφερειακά και η απόδοση περισσότερου δημόσιου χώρου στους πεζούς, τα ποδήλατα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Είχα χαρακτηρίσει την άποψή του αυτή ως «αντιπολίτευση στην πόλη» και η διαφωνία μας στο κρίσιμο αυτό θέμα αποτέλεσε (ευτυχώς, ίσως, και για τους δύο), τον κύριο λόγο της δυσκολίας συνεργασίας τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά, αφού αποτελεί, για μένα τουλάχιστον, θέμα αρχής.

Υπάρχει χρονικό περιθώριο για την αποφυγή μιας μεγαλύτερης πολιτικής βλάβης για τη διοίκηση ή (αυτό μας ενδιαφέρει περισσότερο) ενός ακόμη αχρείαστου τραύματος και ενός στείρου διχασμού για την πόλη; Πιστεύω ναι, αν ξεπεραστεί το πείσμα και αναγνωριστεί με γενναιότητα ένα λάθος που οφείλεται στην πολιτική απειρία της νέας διοίκησης. Πρέπει άμεσα να διακοπεί η επαναλειτουργία υπαίθριου πάρκινγκ που σχεδιάζεται, να σταματήσει η μη βιώσιμη τεχνικοοικονομικά και περιβαλλοντικά προσπάθεια κατασκευής υπόγειου ( στην πραγματικότητα«υποβρύχιου») και πανάκριβου πολυώροφου σταθμού αυτοκινήτων και να ενεργοποιηθεί, όπως ορίζει ο νόμος, η πρόσκληση στον επόμενο υποψήφιο ανάδοχο να ολοκληρώσει την  ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας και να τιμήσει παράλληλα, όπως της αξίζει, τη μνήμη των χιλιάδων αδικοχαμένων συμπολιτών μας.

“Πόλη Ανάποδα”: Συγκέντρωση ενάντια στη μετατροπή της Πλατεία Ελευθερίας σε πάρκινγκ

Στο μεταξύ η δημοτική παράταξη «Πόλη Ανάποδα», σήμερα στις 6μμ διοργανώνει συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην πλατεία Ελευθερίας,  με αίτημα η πλατεία Ελευθερίας να παραμείνει χώρος Μνήμης και Πρασίνου.  Όπως τονίζει σε ανακοίνωση της:

«Καλούμε σε συγκέντρωση την Πέμπτη 23/12 στις 18:00 στην Πλατεία Ελευθερίας ενάντια στα σχέδια της Δημοτικής Αρχής να μετατρέψει τον τόπο μαρτυρίου των Εβραίων συμπολιτών μας και πάλι σε πάρκινγκ. Η Πλατεία Ελευθερίας πρέπει να γίνει επιτέλους αντάξια του ονόματος και της ιστορίας της, να τιμηθεί η ιστορική μνήμη όπως της αρμόζει, και να δημιουργηθεί άμεσα ένας ελεύθερος δημόσιος χώρος με υψηλό πράσινο στο κέντρο της πόλης. Ο λαός της Θεσσαλονίκης πρέπει να αποτρέψει κάθε άλλο σχέδιο προς την αντίθετη κατεύθυνση, συμπεριλαμβανομένου και του πάρκινγκ -επίγειου ή υπόγειου. Σας καλούμε όλες και όλους για να αγωνιστούμε γι’ αυτό!»

Δείτε επίσης

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα