Θεσσαλονίκη

«Δυστοπική εικόνα» VS «Μονίμως γκρινιάζετε»: Τι πιστεύουν τελικά οι Θεσσαλονικείς για το Flyover

Ένα έργο, δύο στρατόπεδα - Πώς μερικές φωτογραφίες και μια ανάρτηση αποτελούν καθρέφτη της τοπικής κοινωνίας

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
δυστοπική-εικόνα-vs-μονίμως-γκρινιά-1399513
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Talk of the town, που λένε και στα χωριά μας, έγιναν οι αεροφωτογραφίες που κυκλοφόρησαν χτες από την πρόοδο των εργασιών του Flyover στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης.

Τα όσα αποτύπωσε από ψηλά ο φωτογραφικός φακός της Eurokinissi προκάλεσαν έντονες συζητήσεις μεταξύ των Θεσσαλονικέων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Εκατοντάδες ήταν τα σχόλια αναγνωστών στη σχετική ανάρτηση που έκανε η parallaxi για το θέμα στη σελίδα της στο Facebook, με πολλούς χρήστες να εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους, εστιάζοντας στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, την έλλειψη σχεδιασμού, αλλά και το υψηλό κόστος του έργου.

Ορισμένοι αναφέρουν ότι «κόπηκαν δέντρα και τμήματα του βουνού χωρίς ουσιαστικό λόγο», ενώ άλλοι κάνουν λόγο για «έργο που γίνεται παράλληλα με τον υπάρχοντα δρόμο χωρίς μελέτη».

Δεν λείπουν και οι κατηγορίες περί «εργολαβικών συμφερόντων» και «σπατάλης δημοσίου χρήματος».

Άλλοι χρήστες, ωστόσο, υπερασπίζονται το έργο, τονίζοντας ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση στον Περιφερειακό απαιτούσε εδώ και χρόνια μια ουσιαστική παρέμβαση.

Επισημαίνουν ότι «όποιο έργο κι αν γίνει, πάντα υπάρχει γκρίνια» και πως «η ανάπτυξη δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς κατασκευές υποδομής».

Πέρα από την πολιτική αντιπαράθεση, αρκετοί σχολιαστές εκφράζουν αισθητικές και πρακτικές ανησυχίες, χαρακτηρίζοντας το έργο «δυστοπικό οπτικά» και «ανεπαρκές ως προς τη λύση του κυκλοφοριακού», ενώ άλλοι φοβούνται ότι στο μέλλον θα επιβληθούν διόδια, παρόμοια με αυτά της Αττικής Οδού.

ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝHTOΔΡΟΜΟΥ (FLYOVER) ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.(ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ)

Κάπου ανάμεσα, υπάρχουν και οι πιο ψύχραιμες φωνές που παρατηρούν ότι το έργο ίσως λύνει προσωρινά το κυκλοφοριακό, αλλά δεν αγγίζει τη ρίζα του προβλήματος — την υπερεξάρτηση από το αυτοκίνητο.

Πάμε να δούμε μερικά ενδεικτικά σχόλια από το «debate» που προκάλεσαν οι φωτογραφίες που είδαν το φως της δημοσιότητας.

«Αντί να φτιάξουν μέσα μεταφοράς να μη παίρνει ο κόσμος το αμάξι του αυτοί 2025 φτιάχνουν δρόμους …χωρίς σχέδιο χωρίς μελέτες»

«Οι ίδιοι που κάνουν κριτική σήμερα, πάλι κριτική θα έκαναν ότι και να έκανε ή δεν έκανε αυτή η κυβέρνηση ! Μη τους δίνετε σημασία. Τους ενοχλεί η ανάπτυξη και η πρόοδος από αυτή την κυβέρνηση!»

«Θα μπορούσε να διδάσκεται στα πανεπιστήμια ως αντιπαράδειγμα. Πως με ένα έργο Και ξοδεύονται εκατοντάδες εκατομμύρια και η πόλη ασχημαίνει και το περιβάλλον επιβαρύνεται και το κυκλοφοριακό δεν λύνεται.. Εντωμεταξύ στον πολιτισμένο κόσμο έχει ήδη εδώ και χρόνια αποδειχθεί ότι η μοναδική λύση στο κυκλοφοριακό είναι η μείωση τής χρήσης τού ΙΧ. Στο πλαίσιο αυτό όχι μόνο δεν κατασκευάζονται πλέον τέτοια οδικά εκτρώματα αλλά κατεδαφίζονται και τα ήδη υπάρχοντα…»

«Μετρό ανοίγει δεν μας αρέσει. Δρόμος γίνεται δεν μας αρέσει. Δεν είχαμε τπτ είχαμε κίνηση και λεωφορεία δεν μας άρεζε. Είπαμε δεν είμαστε οκ με τους πολιτικούς μας . Αλλά όταν γίνεται ένα έργο γιατί πάλι γκρινιάζουμε ; Όταν ολοκληρωθούν τα έργα (μετρό που συνδέει και Καλαμαριά και το flyover ) θα είναι καλύτερες οι συνθήκες στους δρόμους. Τι να γίνει άλλο; Να μην τα ξεκινήσουν ποτέ επειδή θα πάρουν καιρό; Μας πειράζει που τρώνε; Να αλλάξουμε όλοι νοοτροπία . Μπορούμε;»

«Αισθητικά να το δεις είναι μια δυστοπική εικόνα πολύ άσχημη. Χρηστικά να το δεις δεν λύνει το κυκλοφοριακό εφόσον είναι απλώς μια διαπλάτυνση με μια είσοδο που στο τέλος στενεύει στην έξοδο για Φοίνικα που ήδη γίνεται χαμός εκεί. Άλλωστε γιατί υπερυψωμένο εφόσον είναι δίπλα στον δρόμο κι όχι από πάνω.. Οικολογικά να το δεις, καταστροφή ανεπανόρθωτη του δάσους που οφείλαμε να το διαφυλάσσουμε με νύχια και με δόντια. Οικονομικά να το δεις φαίνεται να πήρανε δημόσια χρήματα όλων μας και τα μοιράσανε μεταξύ τους σε έργο χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο και όπως αναφέρθηκε στη διάρκεια των δημοτικών εκλογών από υποψήφιο δήμαρχο της περιοχής: «Ας ξεκινήσει και βλέπουμε». Και δεν είμαστε ούτε ψέκια, ούτε γκρινιάρηδες για τα έργα που δεν γίνονται στη Θεσσαλονίκη εφόσον ανεχτήκαμε 30 χρόνια την κοροϊδία του μετρό».

ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝHTOΔΡΟΜΟΥ (FLYOVER) ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.(ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ)

«Είναι απίστευτοι οι σχολιασμοί και η παραπληροφόρηση βασιλεύει….Όλοι ειδικοί συγκοινωνιολόγοι, μηχανικοί, δασολόγοι, βιολόγοι. … άλλοι μιλάνε για διόδια…σε άλλους άρεσε η πρότερη κατάσταση… Μιζέρια και γκρίνια….Ένας λαός γερασμένος εγκεφαλικά!»

«Έτσι γκρίνιαζαν τότε που ξεκίνησε ο περιφερειακός»

«Εντελώς περιττό για μια πόλη μόλις 1,5 εκατομμύρια.. Ακόμα και με2 λωρίδες που έχουν τώρα η κίνηση γίνεται πολύ άνετα , εφόσον γίνεται παράλληλα με τον υπάρχοντα δρόμο θα έπρεπε να γίνει πολύ απλά μια διαπλάτυνση… Ζούμε στην εποχή του παράλογου, κάτι άλλο εξυπηρετεί αυτό το έργο. κι όποιος έπιασεν έπιασεν»

«Στις μελλοντικές συντηρήσεις (αν υπάρξει πλάνο, σε κανένα έργο δεν υπάρχει), πάλι θα κλείνει ο δρόμος από κάτω! , η πόλη με αντιγραφή τρόπων όμοιου αναγλύφου (Σμύρνη) θα μπορούσε να έχει μικρά επιβατικά πλοιάρια (για πολλές στάσεις) και μικρά οχηματαγωγά (για λιγότερα σημεία) σε συνεχή δρομολόγια αντί της πλήρους εξάρτησης από περιφερειακό, συν τραμ σε όλο το παραλιακό μήκος»

ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝHTOΔΡΟΜΟΥ (FLYOVER) ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.(ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ)

«Το drone ξεσκέπασε το ατόπημα και παρουσίασε την πραγματικότητα ακόμη και στους αδαείς και στους αφελείς! Στους υπολοίπους έγινε αντιληπτό από το εκτεταμένο “σκάμμα”. Δυστυχώς η πραγματικότητα θα παραμείνει εκεί και τα έργα και οι ήμερες των υπεύθυνων δεν θα είναι άμοιρες κριτικής και ευθυνών. Και όσο περνάει ο καιρός όλο και περισσότεροι θα καταλαβαίνουν τη δυστοπικοτητα το μέγεθος της περιβαλλοντολογικής καταστροφής. Μας γοήτευσε και συσκότισε ο ξενικός όρος fly over που θεωρήσαμε εξορισμού τέλειο ανεξάρτητα πως εφαρμόζεται! Μου έρχεται στο μυαλό κατασκευή πολυκατοικίας με άδειους τους τέσσερις πρώτους ορόφους και κατοικήσιμους τους πάνω από αυτόν! Μεγάλο έργο δεν είναι αυτό που κοστίζει πολλά! Μεγάλο και μεγαλόπνοο έργο είναι αυτό που εξυπηρετεί τον σκοπό που έγινε και επιβεβαιώνεται προϊόντος του χρόνου! Η Θεσσαλονίκη δεν είχε ανάγκη από φλαιοβερ αλλά από έναν ολοκληρωμένο περιφερειακό πενήντα χιλιόμετρων που θα ένωνε το Αγγελοχωρι με το Δέλτα του Αξιού με υποθαλάσσια ή γέφυρα τύπου Ριου Αντίρριου!»

«Είναι ένα έργο που εμποδίζει τα οφέλη του δάσους του Σέιχ Σου, να φτάσουν στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η ξεχέρσωση του δάσους είναι τραγική. Ένα ένα τούνελ που θα εξυπηρετούσε την έξοδο στην περιφερειακή των κατοίκων του Ασβεστοχωρίου, Ρετζίκι κ.α Ήταν η μόνη λύση, ασχέτως πόσο θα κόστιζε».

ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝHTOΔΡΟΜΟΥ (FLYOVER) ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.(ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ)

«Με τόσα λεφτά θα φτιαχνόταν άλλη μια γραμμή μετρό και ο προαστιακός δυτικής Θεσσαλονίκης με πολύ μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, θα εξυπηρετούσαν πολύ περισσότερο κόσμο και δεν θα χρειαζόταν να γίνει αυτό το κομφούζιο στην περιφερειακή. Αν είναι δυνατόν το 2025 να φτιάχνουμε δρόμους στις πόλεις»

«Αυτό που βλέπουμε αποκλείεται να τελειώσει σε ενάμιση χρόνο. Για το 2029 το βλέπω»

Τι έδειξε το βαρόμετρο του ΕΒΕΘ

Στη συζήτηση που άνοιξαν οι αεροφωτογραφίες από τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη για την κατασκευή του Flyover έρχονται να προστεθούν και τα αποτελέσματα του βαρόμετρου του ΕΒΕΘ για το μήνα Σεπτέμβριο.

Στην ερώτηση «Στην επιχείρησή σας έχετε βιώσει δυσκολίες ή αρνητικές επιπτώσεις από τις μέχρι σήμερα εργασίες κατασκευής του FLYOVER στον Περιφερειακό αυτοκινητόδρομο της Θεσσαλονίκης;», το 55% απαντάει αρνητικά, ενώ το 45% παραδέχεται ότι έχει αντιμετωπίσει προβλήματα.

Η κατάσταση βέβαια είναι τελείως διαφορετική σε σχέση με αυτήν που επικρατούσε πριν από έναν χρόνο, όταν το «ναι» ήταν στο 73%.

Όσον αφορά τους κλάδους που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα λόγω των εργασιών του flyover, αυτοί είναι του Εμπορίου και των Κατασκευών.

Η «ταυτότητα» του Flyover

Όπως επισημαίνεται στην ιστοσελίδα της Κεδρηνός Λόφος, της εταιρείας ειδικού σκοπού που συστάθηκε τον Δεκέμβριο του 2022, για την παροχή υπηρεσιών και εργασιών αναβάθμισης, λειτουργίας και συντήρησης της εσωτερικής περιφερειακής («Flyover») Θεσσαλονίκης, τα βασικά Χαρακτηριστικά του Κατασκευαστικού Έργου είναι τα εξής:

  • 12 χιλιόμετρα έργου
  • 9 ανισόπεδοι κόμβοι
  • 7,6 χιλιόμετρα υπερυψωμένης λεωφόρου ταχείας κυκλοφορίας με τις προσβάσεις αυτής
  • 4 χιλιόμετρα γέφυρας ταχείας κυκλοφορίας (Flyover)
  • 9 γέφυρες
  • 2 στέγαστρα
  • 1 σήραγγα
  • 20.000 συνολική χωρητικότητα οχημάτων/ώρα στις δύο κατευθύνσεις στην περιοχή της ΥΤΛ
  • Εκσυγχρονισμός και βελτιστοποίηση υποδομών και εγκαταστάσεων υφιστάμενου δικτύου, καθώς και στοχευμένες επεμβάσεις στο παράπλευρο οδικό δίκτυο.
ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΝΑΕΡΙΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝHTOΔΡΟΜΟΥ (FLYOVER) ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.(ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ)

Ενώ, όσον αφορά τα οφέλη από τη λειτουργία του έργου, διαβάζουμε τα εξής:

  • Κυκλοφοριακή επάρκεια στον περιφερειακό και στους κόμβους του
  • Εκτροπή του 25 % -35 % της κυκλοφορίας στο επίπεδο +1
  • Μείωση χρόνου μετακίνησης σε όλα τα τμήματα της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης – μείωση απρόβλεπτων συμβάντων και καθυστερήσεων
  • Σημαντική βελτίωση της οδικής ασφάλειας, με στόχο την μείωση των ατυχημάτων
  • Μείωση αέριων ρύπων στην ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης
  • Δημιουργία ενός ασφαλούς οδικού δικτύου δίχως την επιβολή διοδίων
  • Οικονομία για τους οδηγούς, καθώς μειώνεται ο χρόνος και το κόστος μετακίνησης
  • Βελτίωση της προσβασιμότητας από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη (Ευκαρπία Καλαμαριά)
  • Γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς τους πιο κρίσιμους προορισμούς όπως ΠΑΘΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ, αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, Χαλκιδική
  • Ευκολότερη πρόσβαση στη Θεσσαλονίκη από τις γειτονικές πόλεις (Σέρρες, Γιαννιτσά, Κιλκίς, Κατερίνη)
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα