Εισιτηριοδιαφυγή: Ο πρώτος απολογισμός της επιβίβασης από την μπροστινή πόρτα στα λεωφορεία

Πώς εφαρμόστηκε το συγκεκριμένο μέτρο στη Θεσσαλονίκη και πώς αντέδρασαν επιβάτες και εργαζόμενοι

Ανδρέας Νεοκλέους
εισιτηριοδιαφυγή-ο-πρώτος-απολογισμ-1065447
Ανδρέας Νεοκλέους

Από το πρωί της Δευτέρας (23/9), τέθηκε σε ισχύ η πιλοτική επιβίβαση στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ, με τους επιβάτες να εισέρχονται αποκλειστικά από την μπροστινή είσοδο σε 20 συγκεκριμένες γραμμές. Η πρωτοβουλία αυτή στοχεύει στην αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής, ενώ παράλληλα αναμένεται να αλλάξει ριζικά τη διαδικασία επιβίβασης.

Η Parallaxi βρέθηκε στους δρόμους της Θεσσαλονίκης για να καταγράψει τις πρώτες αντιδράσεις, τόσο των επιβατών όσο και των οδηγών, και να διαπιστώσει το επίπεδο ενημέρωσης και προσαρμογής των πολιτών στα νέα μέτρα.

Ωστόσο, ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων του ΟΑΣΘ, Γιάννης Δήμκας, εξέφρασε επιφυλάξεις για το χρονικό πλαίσιο στο οποίο εφαρμόζεται η πιλοτική επιβίβαση.

«Δεν είμαστε αντίθετοι με τον νέο τρόπο επιβίβασης, η εισιτηριοδιαφυγή πρέπει σαφώς να καταπολεμηθεί. Παρόλα αυτά, πιστεύουμε ότι για να λειτουργήσει ομαλά το καινούργιο εγχείρημα, πρέπει να εφαρμοστεί όταν το μετρό θα είναι σε λειτουργία και οι λεωφορειακές γραμμές θα έχουν αναδιαμορφωθεί». Σύμφωνα με τον κ. Δήμκα, η εφαρμογή του μέτρου αυτή την περίοδο δημιουργεί νέα προβλήματα, όπως αυξημένους χρόνους αναμονής και κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Επίσης, σημείωσε ως ακατάλληλη την επιλογή ορισμένων γραμμών, όπως το λεωφορείο 28, που εξυπηρετεί πιο πολυσύχναστα σημεία της πόλης, ενώ θεωρεί πως οι τοπικές γραμμές θα ήταν πιο κατάλληλες για αυτή τη δοκιμή.

Προχωρήσαμε στην επίσκεψη διαφορετικών στάσεων της πόλης, ξεκινώντας από μια πιο ήσυχη στάση, τον Τ.Σ. Βενιζέλου, προκειμένου να συνομιλήσουμε με πολίτες αλλά και τον οδηγό του λεωφορείου 24. Ένας άνδρας υποστήριξε ότι η πιλοτική πρωτοβουλία εφαρμόζεται γιατί ιδιαίτερα οι μαθητές και φοιτητές όχι μόνο δεν αγοράζουν εισιτήριο αλλά διπλοχτυπούν το εισιτήριο που διαθέτουν. Ο ίδιος, αν και δεν ήταν πλήρως ενημερωμένος για το μέτρο, προσπάθησε να εξηγήσει τη νέα διαδικασία σε μια ανυποψίαστη συνεπιβάτισσα.

Ωστόσο, και οι δύο διαπίστωσαν ότι η ενημέρωση μέσω της πινακίδας της στάσης δεν ήταν αρκετή, καθώς η ανακοίνωση έγραφε μόνο:

«Πιλοτική εφαρμογή επιβίβασης από την πρώτη θύρα σε 20 γραμμές» – Ήταν και κάπως δυσδιάκριτο καθώς συνεχώς παρεμβαλλόταν από τις αφίξεις των λεωφορείων που επρόκειτο να φτάσουν, είτε από άλλα μηνύματα που αναγράφονταν στην πινακίδα. Επομένως, το να ενημερωθεί κανείς για το τι συμβαίνει, μόνο κοιτώντας την πινακίδα, είναι κάπως δύσκολο.

Ο οδηγός, ανέφερε ότι η εφαρμογή της πιλοτικής διαδικασίας προκαλεί σύγχυση στους επιβάτες. «Ο κόσμος δεν έχει συνηθίσει να μπαίνει μόνο από μπροστά και να δείχνει το εισιτήριό του. Και εγώ, ως οδηγός, πρέπει να διαχειρίζομαι καταστάσεις, ενώ παράλληλα να προσέχω τους δρόμους που είναι γεμάτοι εμπόδια. Αυτό δημιουργεί πίεση και σκέφτομαι πως αυτό θα επηρεάσει την ψυχολογική μου κατάσταση εν ώρα εργασίας», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας την ανάγκη καλύτερης ενημέρωσης του κοινού.

Δεν παρέλειψε να αναφέρει πως «εδώ ακόμα είναι ήρεμα είμαστε στον τερματικό σταθμό Βενιζέλου – στον κόμβο της Καμάρας να δεις τι γίνεται».

«Για να παρκάρω σε μια στάση, πρέπει να βάλω το λεωφορείο κάπως λοξά – ούτως ώστε να έχει χώρο ο κόσμος όταν εισέρχεται εντός αυτού. Αυτό λειτουργεί αλυσιδωτά – δεν επιτρέπει στο πίσω λεωφορείο να σταθμεύσει και σε δεύτερο χρόνο το γεγονός αυτό προκαλεί καθυστέρηση στα πίσω λεωφορεία και αυξάνεται η αναμονή για τους επιβάτες στις επόμενες στάσεις».

Τέλος, στον τερματικό σταθμό Αριστοτέλους, ένας επιβάτης του λεωφορείου 38 εξέφρασε τις σκέψεις του σχετικά με τη νέα πιλοτική εφαρμογή. Για εκείνον, το πιο σημαντικό στοιχείο του νέου μέτρου είναι η δυνατότητα να σταματήσει ένα φαινόμενο που παρατηρείται σχεδόν αποκλειστικά στη Θεσσαλονίκη: Το γεγονός ότι οι επιβάτες συγκεντρώνονται μπροστά από τη δεύτερη πόρτα του λεωφορείου, περιμένοντας να επιβιβαστούν πριν προλάβουν να κατέβουν οι αποβιβαζόμενοι. Αυτό το φαινόμενο δυσκολεύει αφάνταστα την αποβίβαση, καθώς δεν υπάρχει επαρκής χώρος και χρόνος για την ομαλή κίνηση των επιβατών.

Ο επιβάτης τόνισε ότι για να λειτουργήσει το μέτρο και να βελτιωθούν οι συνθήκες στις μετακινήσεις, απαιτείται συλλογική προσπάθεια.

«Είναι σημαντικό να δούμε τη θετική πλευρά του νέου συστήματος. Μπορεί να αποτρέψει αυτές τις δυσλειτουργίες και να βελτιώσει την καθημερινότητα όλων μας. Ωστόσο, αυτό θα συμβεί μόνο αν συνεργαστούμε όλοι και τηρήσουμε τους κανόνες».

Με αυτή τη δήλωση, υπογράμμισε τη σημασία της ατομικής και συλλογικής ευθύνης, προσκαλώντας τους υπόλοιπους επιβάτες να προσαρμοστούν και να συμβάλουν στη βελτίωση των συνθηκών στις δημόσιες συγκοινωνίες.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα