Εννέα στους δέκα εξαγωγείς αντιμετωπίζουν πρόβλημα από την απεργία των τελωνειακών

Προκαλεί ζημία τόσο στη φήμη, όσο και στους τζίρους των επιχειρήσεων

Parallaxi
εννέα-στους-δέκα-εξαγωγείς-αντιμετωπ-258713
Parallaxi

Φόβους ότι η συνεχιζόμενη αποχή των τελωνειακών από τη νυχτερινή βάρδια στην Πύλη 16 του λιμανιού της Θεσσαλονίκης προκαλεί ζημία τόσο στη φήμη, όσο και στους τζίρους των επιχειρήσεων, εκφράζουν οι Βορειοελλαδίτες εξαγωγείς, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα έρευνας του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), σε δείγμα 70 μελών του. Σύμφωνα με την έρευνα, που κοινοποιείται στο υπουργείο Οικονομικών, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και την Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος, περίπου εννέα στους δέκα ερωτηθέντες (ποσοστό 88,7%) υποστηρίζουν ότι αντιμετωπίζουν ήδη δυσκολίες από τη συνεχιζόμενη απεργία. Το μεγαλύτερο πρόβλημά τους (με ποσοστό 81,8% σε λίστα πολλαπλών απαντήσεων) προκύπτει από τις καθυστερήσεις στη φορτοεκφόρτωση των πλοίων, ενώ ακολουθούν κατά σειρά η αδυναμία τήρησης των απαιτούμενων χρόνων για την παράδοση εμπορευμάτων σε πελάτες του εξωτερικού (67,3%), η δυσκολία αποστολής προϊόντων εκτός των συνόρων (56,4%) και η νέα αμφισβήτηση της αξιοπιστίας των ελληνικών επιχειρήσεων έναντι των ξένων συνεργατών τους (54,5%). “Αγκάθι” συνιστά ακόμη η δυσκολία για την παραλαβή πρώτων υλών/εμπορευμάτων από το εξωτερικό (52,7%) και το αυξημένο κόστος μεταφοράς, λόγω αλλαγής λιμανιού αναχώρησης ή ανάγκης συνδυασμού μεταφορικών μέσων (38,2%). Επιδείνωση προβλημάτων λόγω …Χριστουγέννων Όπως επισημαίνουν οι επιχειρηματίες, λόγω της διαρκούς αλλαγής ή κατάργησης δρομολογίων από τις ναυτιλιακές εταιρείες, αδυνατούν να εκτιμήσουν τον χρόνο παράδοσης/παραλαβής των εμπορευμάτων και να κάνουν οποιονδήποτε προγραμματισμό ακόμη και στην αναπλήρωση του στοκ των προϊόντων τους. “Ιδιαίτερα, μάλιστα ενόψει των Χριστουγέννων, που η αγορά τα αναμένει για να καλύψει μέρος του τζίρου που ούτως ή άλλως είναι μειωμένος, το πρόβλημα παίρνει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις” επισημαίνει η διοίκησητου ο ΣΕΒΕ, σύμφωνα με την οποία αν η βάρδια καταργηθεί οριστικά “το πλήγμα που θα δεχθεί η αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων από τις καθυστερήσεις (…), η αύξηση των τιμών λόγω αναγκαστικής επιλογής εναλλακτικών λιμανιών και κατά συνέπεια η μείωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων, ακόμη και η απώλεια πελατών, είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις”. Οι μισοί αναγκάστηκαν ήδη να αλλάξουν λιμάνι Πάντως, οι μισοί ερωτηθέντες απαντούν ότι προς το παρόν δεν έχουν υποχρεωθεί να χρησιμοποιήσουν ανταγωνιστικά της Θεσσαλονίκης λιμάνια, λόγω περιορισμού/αλλαγής δρομολογίων ναυτιλιακών γραμμών. Ωστόσο το 27% από αυτούς έχει ήδη διερευνήσει τη χρήση εναλλακτικών λιμανιών, στην περίπτωση που συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις. Οι υπόλοιποι μισοί (ποσοστό 48%) δηλώνουν πως έχουν ήδη αναγκαστεί να αλλάξουν λιμάνι, χρησιμοποιώντας αυτό του Πειραιά ή εκείνα των γειτονικών χωρών. Οι κλάδοι που φαίνεται να αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο μέρος των προβλημάτων είναι αυτοί των τροφίμων και των μηχανημάτων. Ακολουθούν εκείνοι των δομικών υλικών και των χημικών, ενώ λιγότερο φαίνεται να έχουν επηρεασθεί άλλοι τομείς δραστηριότητας (π.χ. πλαστικά, ένδυση, ξύλο). Μείωση πωλήσεων και οικονομική ζημία Ερωτηθέντες ποιες είναι οι κατ’ εκτίμηση συνολικές ζημίες της επιχείρησής τους μέχρι στιγμής, πάνω από τρεις στους δέκα (ποσοστό 32%) επισημαίνουν ότι είναι νωρίς να αποτυπωθεί σε οικονομικούς όρους το μέγεθος των ζημιών. Και αυτό διότι, αφενός πρόκειται για καθυστερήσεις που αφορούν προγραμματισμένες-πληρωμένες παραγγελίες πελατών και, αφετέρου για έλλειψη στοκ εμπορεύματος που έχει παραγγελθεί και επίσης πληρωθεί. Ωστόσο, σε ποσοστό 46% απαντούν είτε ότι αντιμετωπίζουν ποσοστιαία μείωση των πωλήσεων κατά 15% περίπου είτε ότι έχουν ζημίες μεταξύ 1.300 και 150.000 ευρώ. Το 22% των επιχειρήσεων σημειώνει ότι προς το παρόν η ζημία είναι ελάχιστη ή μηδαμινή. Στο ερώτημα ποιες θα είναι οι εκτιμώμενες ζημίες/επιπτώσεις της επιχείρησής τους στο μέλλον, σε περίπτωση οριστικής κατάργησης της τρίτης βάρδιας, οι ερωτηθέντες απαντούν ότι το πλήγμα που θα δεχθεί η αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων από τις καθυστερήσεις αποστολής ή/και παραλαβής εμπορευμάτων, η αύξηση των τιμών λόγω αναγκαστικής επιλογής εναλλακτικών λιμανιών και κατά συνέπεια η μείωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων, ακόμη και η απώλεια πελατών, είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα αυτά. Σε ονομαστική δε αξία οι ζημίες εκτιμάται από τις επιχειρήσεις ότι μπορούν να αγγίξουν τις εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Στις 59 ώρες ο μέσος χρόνος αναμονής στο Σ.ΕΜΠΟ Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ (ΟΛΘ ΑΕ), που επικαλείται ο ΣΕΒΕ, ο μέσος χρόνος αναμονής των πλοίων στο αγκυροβόλιο για την εξυπηρέτησή τους στο Σ.ΕΜΠΟ έχει πλέον φτάσει στις 59 ώρες, έναντι 19,5 ωρών πέρυσι, δηλαδή ο χρόνος τριπλασιάστηκε. “Τα εγχώρια προς εξαγωγή κοντέινερς, που φορτώθηκαν από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ) της ΟΛΘ ΑΕ τον Οκτώβριο 2017 μειώθηκαν κατά 2,06%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016, ενώ η συνολική διακίνηση του φετινού Οκτωβρίου ήταν αυξημένη κατά 4,25% TEUs (σ.σ. μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων) σε σχέση με τον περσινό. Ο δείκτης αυτός δείχνει την ανακοπή της τάσης αύξησης της διακίνησης των ελληνικών εξαγωγών λόγω της διακοπής λειτουργίας της Πύλης 16 τη βραδινή βάρδια. Για τον ΣΕΒΕ πρόκειται για το πλέον αξιόπιστο στοιχείο διαπίστωσης των επιπτώσεων στη διακίνηση” υπογραμμίζει η διοίκηση του ΣΕΒΕ. Όλα σχεδόν τα εμπορευματοκιβώτια (ΕΚ) που διακινούνται από το λιμάνι Θεσσαλονίκης περνούν από την Πύλη 16, σε αντίθεση με αυτό του Πειραιά που έχει σε συντριπτικά μεγάλο ποσοστό κατεξοχήν δραστηριότητα transshipment, δηλαδή Ε/Κ που ξεφορτώνονται από πλοίο και ξαναφορτώνονται σε πλοίο και α. δεν περνούν από τις πύλες του λιμανιού, β. απαιτούν λιγότερες κινήσεις μηχανημάτων και γ. αποφέρουν λιγότερα έσοδα. Η ιδιαιτερότητα αυτή υπαγορεύει κατά τον ΣΕΒΕ τη λειτουργία του σε 24ωρη βάση, τουλάχιστον μέχρι τη δημιουργία χώρου προσωρινής εναπόθεσης εντός λιμένος. Με βάση όλα τα παραπάνω, ο ΣΕΒΕ καλεί όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να συμβάλλουν στην επίλυση του προβλήματος. Καλεί δε ιδίως τους τελωνειακούς υπαλλήλους να αναστείλουν την απεργία ώστε να επαναλειτουργήσει άμεσα η τρίτη βάρδια, σε αυτή την κρίσιμη και μεταβατική περίοδο για το λιμάνι ενόψει της ολοκλήρωσης της διαδικασίας παραχώρησης, η οποία έχει δημιουργήσει υψηλές προσδοκίες στην επιχειρηματική κοινότητα για την ανάπτυξη του λιμανιού, που αναμφίβολα θα πρέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα από τη μεταβίβαση να περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός χώρου προσωρινής εναπόθεσης. Γιατί απεργούν οι τελωνειακοί Όπως έχει δηλώσει πρόσφατα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Β’ Ένωσης Τελωνειακών Μακεδονίας και αντιπρόεδρος της ΟΤΥΕ, Θεοδόσης Κρέτσης, οι τελωνειακοί απεργούν διότι, όπως υποστηρίζουν, τα κοντέινερ προς εξαγωγή από τον ΟΛΘ (π.χ., βαμβάκι Σερρών, μάρμαρα Δράμας και κομπόστες Σκύδρας), θα έπρεπε κανονικά να εισέρχονται από την Πύλη 16, να γίνονται εκεί οι προβλεπόμενες τελωνειακές εργασίες και έλεγχοι, ανάλυση κινδύνου, ταυτοποίηση κτλ- και στη συνέχεια να παραμένουν επί τόπου, μέχρις ότου φορτωθούν στα καράβια. Ωστόσο, υποστηρίζουν, παρότι ο ΟΛΘ είναι ένα από τα 90 λιμάνια που ανήκουν στο κεντρικό διευρωπαϊκό δίκτυο, είναι το μοναδικό που δεν έχει χώρο εναπόθεσης στην ελεύθερη ζώνη, της οποίας διαχειριστής είναι ο ΟΛΘ και την οποία εποπτεύουν οι τελωνειακοί. Έτσι, αντί το κοντέινερ προς εξαγωγή να βρίσκεται μέσα στο λιμάνι όπως προβλέπεται, πηγαίνει σε περίπου 14 ιδιωτικές μάντρες, που εδρεύουν σε χώρους του λιμανιού μισθωμένους από ιδιώτες, και περιμένει εκεί να έρθει το καράβι.

Αλεξάνδρα Γούτα

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα