Ο σταθμός «Αγίας Σοφίας» είναι ένας από τους συνολικά τρεις που χαρακτηρίζονται ως «υψηλού αρχαιολογικού ενδιαφέροντος» (μαζί με τους σταθμούς «Βενιζέλου» και «Πλατεία Δημοκρατίας»). Η ανασκαφική έρευνα που έγινε αποκάλυψε τμήματα της βυζαντινής αγοράς κατά μήκος της κεντρικής οδού, της λεγόμενης Λεωφόρου ή Μέσης των Βυζαντινών. Το ανώτερο στρώμα που εντοπίστηκε στους δύο σταθμούς «Αγίας Σοφίας» και «Βενιζέλου» έδωσε στοιχεία για την πολεοδομική οργάνωση της Θεσσαλονίκης κατά την τελευταία περίοδο της Τουρκοκρατίας (β΄ μισό του 19ου αι. κ.ε.). Όλο αυτό το μαγικό ταξίδι στα αρχαία του Μετρό παρουσιάστηκε πρόσφατα και μπορείτε να το διαβάστε αναλυτικά και να δείτε τη Θεσσαλονίκη κάτω από τη… Θεσσαλονίκη.
Επιστρέφοντας στο σήμερα, οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων που συνεχίζουν και παλεύουν για να κρατήσουν ζωντανές τις επιχειρήσεις τους περιγράφουν στην Parallaxi το πόσο πολύ τους έπληξε η κατάσταση που επικρατεί τα τελευταία 12 χρόνια. Μάλιστα, η απογοήτευσή τους είναι τόσο μεγάλη που σχεδόν δεν πιστεύουν ότι οι λαμαρίνες θα αφαιρεθούν πραγματικά.
«Με έχει επηρεάσει πάρα πολύ. Πριν τις λαμαρίνες, η κίνηση ήταν πολύ μεγάλη. Με αυτή την εικόνα στις διανυκτερεύσεις ούτε μπορούν να με δουν ούτε να παρκάρουν. Η χασούρα μου υπολογίζεται στο 50%» λέει η Ιωάννα Μισιούδη, ιδιοκτήτρια φαρμακείου.
Για την δυσκολία στην πρόσβαση κάνει λόγο και ο Δημήτρης Ταρπάγκος, ιδιοκτήτης μικροβιολογικού εργαστηρίου, που εμφανίζεται δυσαρεστημένος. «Αυτό που μας ζορίζει είναι ότι έχουμε ηλικιωμένους ασθενείς που δεν είναι δυνατόν να παρκάρουν ή να έρθουν με το ταξί και να σταματήσουν ακριβώς από κάτω», σημειώνει.
Για μια περιοχή που έχει καταντήσει «απαρατήρητη» μιλά η Ευαγγελία Μίχου, υπάλληλος σε κατάστημα παπουτσιών και τη δική της αίσθηση συμπληρώνει η Ευδοκία Οικονόμου, υπάλληλος σε κατάστημα μεταχειρισμένων ρούχων. «Το κατάστημα στο οποίο δουλεύω άνοιξε αφότου ξεκίνησαν οι εργασίες, αλλά και πάλι η κίνηση φαίνεται να έχει επηρεαστεί το ίδιο», παρατηρεί.
Και συμπληρώνει: «Έχουμε φοβερή μείωση από τη στιγμή που έφτιαξαν αυτήν την γέφυρα και έκαναν την ευθεία. Έχουμε μία μείωση του κόσμου από ανατολικά προς δυτικά σε ένα ποσοστό 70 με 80% αλλά και όσοι έρχονται από τα δυτικά βλέπουν τη λαμαρίνα και σκέφτονται ότι δεν συνεχίζει ο δρόμος. Βρίσκουν τα στενά και φεύγουν ή περνάνε απέναντι. Επίσης, είμαστε και εγκλωβισμένοι που σημαίνει ότι αν συμβεί κάτι, όπως κάποιο περιστατικό βίας, δεν μπορούμε να περάσουμε το δρόμο και να φύγουμε». Από την άλλη μεριά, ο ιδιοκτήτης ενός καταστήματος παπουτσιών κάνει λόγο για «υπολογίσιμο ρίσκο» που ενδέχεται να αποδώσει όταν το μετρό λειτουργήσει κανονικά.
Οι περαστικοί, οι άνθρωποι που περπατούν καθημερινά στην περιοχή της Αγίας Σοφίας για να πάνε στη δουλειά, τη σχολή τους ή να κάνουν τη βόλτα τους, έχουν τη δική τους άποψη για το θέμα. «Ποιες λαμαρίνες θα φύγουν; Αυτό εδώ θα κάνει πολύ καιρό για να φύγει. Αν γίνει, βέβαια, θα είναι πιο καλά. Προς το παρόν αποφεύγω το πέρασμα αυτό, πάω κατευθείαν από την Δραγούμη», λέει ο Δημήτρης Γιωτάκης, συνταξιούχος.
«Ελπίζω ότι θα φύγουν αυτές οι λαμαρίνες και μάλιστα σύντομα. Δεν με έχει επηρεάσει το μετρό στο να περνάω από εδώ. Ποτέ δεν ψώνιζα ιδιαίτερα από την Εγνατία αλλά δεν με σταμάτησε και το μετρό. Πιστεύω ότι τα πράγματα θα ναι καλύτερα», δηλώνει ο Θανάσης Περηφάνης, φοιτητής.