Γιατί αυξήθηκαν τα ανταποδοτικά τέλη κατά 30% στο Δήμο Θεσσαλονίκης
Τι αναφέρει ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών και τι καταλογίζουν στο δήμο παρατάξεις της αντιπολίτευσης
Εγκρίθηκε στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης η αύξηση κατά 30% των ανταποδοτικών τελών για το 2025.
Στην ψηφοφορία, που πραγματοποιήθηκε μετά το τέλος της συνεδρίασης αργά το βράδυ της Δευτέρας, υπέρ ψήφισαν 22 δημοτικοί σύμβουλοι και κατά 12.
Η διοίκηση του δήμου και ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης ανέφεραν πως η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη ως πρόταση που καλύπτει το έλλειμμα των 25 εκατομμυρίων ευρώ που άφησε η διοίκηση Ζέρβα και μάλιστα πως πρόθεση της νυν διοίκησης είναι να το κλείσει.
Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιώργος Αρβανίτης σημείωσε πως τα ελλείμματα προέρχονται κυρίως από την πολιτική μείωσης των δημοτικών τελών χωρίς ορθολογισμό από την προηγούμενη διοίκηση, διότι δεν γίνεται ο δήμος να λειτουργεί συνεχώς στο κόκκινο και δεν γίνεται η καθαριότητα να παίρνει πόρους από την κοινωνική πολιτική και τον πολιτισμό και χαρακτήρισε ως απόφαση που θα κλείσει αυτό το έλλειμμα.
Από τα νούμερα μάλιστα προκύπτουν τα εξής σε ό,τι αφορά σε έσοδα, δαπάνες και συντελεστές.
Συντελεστές |
ΕΣΟΔΑ Χωρίς Χρηματικό Υπόλοιπο | ΔΑΠΑΝΕΣ | ΕΛΛΕΙΜΜΑ
ΑΝΑ ΕΤΟΣ |
|
2019 | 1,72 | 43.529.198,70 | 41.301.278,81 | 2.227.919,89 |
2020 | 1,50 | 37.164.162,72 | 42.640.254,21 | -5.476.091,49 |
2021 | 1,31 | 31.710.380,06 | 44.767.947,41 | -13.057.567,35 |
2022 | 1,24 | 34.258.511,06 | 40.086.789,00 | -5.828.277,94 |
2023 | 1,24 | 31.070.353,21 | 45.209.594,09 | -14.139.240,88 |
2024 | 1,67 | 38.630.885,32 | 48.586.832,22 | -9.955.946,90 |
Μάλιστα σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, το 2023, για να κλείσει το άνοιγμα, χρησιμοποιήθηκαν 13.283.228 ίδιοι πόροι του Δήμου, ενώ για την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού του 2024, η διοίκηση Ζέρβα αύξησε κατά 35% τους συντελεστές γεγονός που απέδωσε 8.017.114,88 ευρώ χωρίς να κλείσει το έλλειμμα και δόθηκαν από ίδιους πόρους ποσό 6.765.146,20 ευρώ. (378.000 ευρώ από έσοδα κοιμητηρίων (ειδικευμένοι) και 6.387.146,20 ευρώ από ίδιους πόρους (ανειδίκευτοι).
Δηλαδή, όπως ανέφερε ο κ. Αρβανίτης, προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα των δαπανών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, αφαιρέθηκαν κονδύλια που προορίζονταν για τις παρεμβάσεις σε έργα συντήρησης σχολείων, κτηρίων, πεζοδρομίων, πάρκων, ασφαλτοστρώσεων, αναπλάσεων, αποκατάστασης ζημιών, και αναγκαίων διαγωνισμών.
Ο κ. Αρβανίτης σημείωσε:
«Το 2024 είναι αδιαμφισβήτητα ορατά τα αποτελέσματα της βελτίωσης της κατάστασης στο τομέα καθαριότητας.
Παρά την τεράστια προσπάθεια εξορθολογισμού και μείωσης του κόστους, στο προϋπάρχον έλλειμμα της διοίκησης Ζέρβα προστέθηκαν οι μισθολογικές αυξήσεις, το επιμένον κόστος ενέργειας, οι πληθωριστικές πιέσεις και το τέλος ταφής απορριμμάτων.
Ο Δήμος Πυλαίας αύξησε τα ανταποδοτικά τέλη κατά 39% (οικίες) και 49% (επιχειρήσεις). Ο Δήμος Μενεμένης αύξησε κατά 20%. Ο Δήμος Συκεών αύξησε κατά 37% και πάρα πολλοί δήμοι σε όλη τη χώρα, ώστε να ισοσκελίσουν τα έσοδα με τις δαπάνες της καθαριότητας.
Οι παραπάνω Δήμοι βέβαια δεν έχουν την εξυπηρέτηση του αυξημένου αριθμού των τουριστών, ούτε των χιλιάδων επισκεπτών από τα κρουαζιερόπλοια. Ούτε την επισκεψιμότητα που έχει ο Δήμος μας από όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και τις όμορες περιοχές.
Απαιτείται, λοιπόν, αύξηση των ανταποδοτικών τελών το 2025 30%. 0,5 Ευρώ το τμ το χρόνο (4 λεπτά/τον μήνα), για να κλείσει το έλλειμμα της υπηρεσίας καθαριότητας ανακύκλωσης και ηλεκτροφωτισμού, όπως με νόμους επιβάλλεται, για να σταματήσουμε την αφαίμαξη των ίδιων πόρων, που στερεί τον Δήμο από άλλες υπηρεσίες και δεν μπορεί να συνεχίζεται διότι ήταν εξαίρεση από τους νόμους λόγω Covid και για να εξυγιάνουμε τον Προϋπολογισμό.
Έκτακτη επιχορήγηση για το Fly over
O κ. Αρβανίτης σημείωσε πως η νέα δημοτική αρχή διεκδίκησε και πέτυχε, έκτακτη επιχορήγηση 13 εκατ. ευρώ, από τα οποία 4,5 εκατ. καλύπτουν τα έργα κατασκευής του Flyover (βραδινή αποκομιδή των απορριμμάτων, εργασία, δρομολόγια), ενώ 8,5 εκατ. θα ενισχύσουν τον εξοπλισμό της αντιδημαρχίας καθαριότητας για τα επόμενα 4 χρόνια.
Επίσης, ανέφερε ότι ενισχύεται η κοινωνική πολιτική με την έκπτωση του 50% σε 75% στους πολύτεκνους, στους τρίτεκνους και τις μονογονεϊκές οικογένειες, στα άτομα με πλήρη τύφλωση και τύφλωση κάτω του 1/20, στους άπορους, στους δικαιούχους του Κ.Ε.Α., στους μακροχρόνια άνεργους και σε όσους έχουν ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω.
Χρέη 4,9 εκατ. από αέριο και τηλεπικοινωνίες
Αυτό που προκάλεσε αίσθηση πάντως είναι η αναφορά ότι από τη διοίκηση Ζέρβα προκύπτουν, όπως είπε ο κ. Αρβανίτης, ληξιπρόθεσμα χρέη Σχολικών Επιτροπών για αέριο και για άλλες δαπάνες ύψους 3,5 εκατ. ευρώ, αλλά και χρέη για τηλεπικοινωνίες 1.400.000, αλλά και χρέη πολλών εκατομμυρίων για απαλλοτριώσεις κλπ..
Παράλληλα, καταργήθηκε το τέλος εισόδου εξόδου στις πυλωτές και σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης, ενώ επιχορηγείται η ευζωία των ζώων συντροφιάς με το Πρόγραμμα «AΡΓΟΣ», αλλά και η μικροεπιχειρηματικότητα με τη μείωση στο μισό του τέλους εισόδου – εξόδου στα συνεργεία και στα πρατήρια υγρών καυσίμων.
Πέγκας: «Τσεκουράτη διοίκηση»
Σκληρή κριτική πάντως άσκησε για την απόφαση αύξησης των ανταποδοτικών τελών η παράταξη «Θεσσαλονίκη για όλους» με επικεφαλής το Σπύρο Πέγκα.
Αναλυτικά, σε ανακοίνωσή της αναφέρει:
«Όσο περνάει ο καιρός και όσο πιο ορατό θα γίνεται το ανύπαρκτο έργο της διοίκησης Αγγελούδη, τόσο πιο επιθετικός και προσβλητικός θα γίνεται ο δήμαρχος απέναντι στην αντιπολίτευση.
Στο χθεσινό δημοτικό συμβούλιο, στις πρώτες 3 ώρες των ανακοινώσεων και προτού αρχίσει η συζήτηση των θεμάτων, ο δήμαρχος είχε ήδη μιλήσει 1 ώρα και 15 λεπτά. Σε αυτό το χρόνο είχε, μεταξύ άλλων, κατηγορήσει πολλάκις τους επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Κωνσταντίνο Ζέρβα και της ελάσσονος Σπύρο Πέγκα, ότι λένε ψέματα. Ο Στέλιος Αγγελούδης.
Είχε προλάβει να συγχαρεί τους αντιδημάρχους του για την πρόνοια και το έργο που δείξανε κατά την πρόσφατη κακοκαιρία και να απευθυνθεί στις «αυταρχικές μειοψηφίες» της πόλης, που δεν επιτρέπουν κανένα έργο να προχωρήσει στη Θεσσαλονίκη.
Όλα αυτά βέβαια και ενώ η πόλη, τα πάρκα της, οι σχολικές αυλές και οι γειτονιές της έμοιαζαν ακόμα με πεδίο μάχης από την πτώση δέντρων και τις άλλες καταστροφές. Ζητούμενο, βέβαια, ήταν να κ. αποπροσανατολίσει τη συζήτηση από το βασικό θέμα της ημέρας, την αύξηση των δημοτικών τελών.
Η διοίκηση Αγγελούδη, μετά την αύξηση κατά 35% της πρώτης της χρονιάς, αυξάνει φέτος επιπλέον 30% τα δημοτικά τέλη.
Από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Θεσσαλονίκη Για Όλους», Σπύρος Πέγκας, χαρακτήρισε την ομάδα του κ. Αγγελούδη ως «την κ. πιο τσεκουράτη διοίκηση της τελευταίας εικοσαετίας» και πρόσθεσε πως την «χαρακτηρίζει η έλλειψη ενσυναίσθησης, όταν η ακρίβεια είναι το πιο σοβαρό πρόβλημα των πολιτών σήμερα».
«Ίσως δεν έχει καταλάβει ο μάνατζερ κ. Αγγελούδης, ότι οι βασικοί μέτοχοι του δήμου είναι οι δημότες! Σε μια ιδιωτική εταιρεία αν ο Διευθύνων Σύμβουλος, ο Διευθυντής της εταιρείας, κ. ανάγκαζε τους μετόχους να βάλουν 35% από την τσέπη τους τη μία χρονιά και 30% επιπλέον τη δεύτερη χρονιά, τότε αυτός ο CEO δεν θα είχε την ευκαιρία μιας τρίτης χρονιάς. Οι μέτοχοι θα τον είχαν απολύσει», είπε ο Σπύρος Πέγκας.
Η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης επέβαλλε στην αγορά της πόλης επιπλέον αύξηση 50% στα τέλη παρεπιδημούντων, χωρίς πραγματικά η ίδια να αφουγκράζεται την πραγματική εικόνα της τοπικής οικονομίας και χωρίς η ίδια για ένα χρόνο να έχει συνεισφέρει ούτε κατά ελάχιστον στην αναπτυξιακή προοπτική της Θεσσαλονίκης».
Η ανακοίνωση Ζέρβα
Ανακοίνωση είχε εκδώσει και η παράταξη του Κωνσταντίνου Ζέρβα «Ναι στη Θεσσαλονίκη», στην οποία αναφέρει:
«Γιατί λέμε όχι στην επιβάρυνση μισθωτών, συνταξιούχων, μικρομεσαίων και επιχειρήσεων φιλοξενίας και εστίασης με την αύξηση δημοτικών τελών και τέλους παρεπιδημούντων που προανήγγειλε η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης».
Με την προτεινόμενη σημαντική αύξηση των δημοτικών τελών, καθώς και του τέλους παρεπιδημούντων, από τη Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, τελειώνει οριστικά η πολιτική της περιόδου 2019-2023, που στόχευε στη στήριξη των δημοτών και της τοπικής επιχειρηματικότητας απέναντι στις πολλαπλές κρίσεις της πανδημίας, του ενεργειακού κόστους και της ακρίβειας.
Αντιστρέφεται πλήρως εκείνη η πολιτική που μετέφερε στη Δημοτική Αρχή την ευθύνη να βρίσκει πόρους για την κάλυψη των αναγκών του Δήμου, χωρίς να μετακυλίει το βάρος στους δημότες και τις επιχειρήσεις. Μια πολιτική που στηρίχθηκε:
Στη μείωση εσωτερικών δαπανών, ακόμη και όταν αυτό προκαλούσε δυσαρέσκεια ή πολιτικό κόστος.
Στην εξεύρεση πόρων από χρηματοδοτούμενα προγράμματα
Στη διεκδίκηση έκτακτων ενισχύσεων από την Πολιτεία, εξαιτίας των πολλαπλών δυσκολιών που αντιμετώπισε η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Στον περιορισμό δαπανών για μη απολύτως αναγκαίες δράσεις, όπως δαπάνες προβολής, επιχορηγήσεων και δημοσίων σχέσεων.
Στη χρηστή διαχείριση που επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη έκθεση των Ορκωτών Ελεγκτών, που η ίδια η παρούσα Δημοτική Αρχή ζήτησε και αποδέχθηκε για τα οικονομικά του Δήμου.
Η απόφαση για αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων κατά 50%, ειδικά για την πόλη της Θεσσαλονίκης, η οποία αντιμετωπίζει χρόνια προβλήματα με καθυστερήσεις στην ανάπτυξη και στις υποδομές, αποτελεί πρόσθετο πλήγμα για έναν τομέα που προσπαθεί να ανακάμψει.
Οι επιχειρήσεις φιλοξενίας και εστίασης, που υπόκεινται σε αυτό το τέλος, κινδυνεύουν να επωμιστούν αυξημένα κόστη σε μια περίοδο κατά την οποία η τουριστική κίνηση παραμένει ασταθής, ενώ η απόδοσή του συχνά δημιουργεί αβεβαιότητα λόγω ασάφειας ή καθυστερήσεων στη διαχείριση τους.
Παρότι συμφωνούμε με την ανάγκη δίκαιης επιβάρυνσης των μεγάλων επιχειρήσεων λιανεμπορίου, που έχουν αυξημένα έσοδα, διαφωνούμε με την οριζόντια αύξηση δημοτικών τελών που πλήττει ιδιαίτερα τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους, τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες του τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου.
Η νέα πολιτική της Διοίκησης βασίζεται στην επιβάρυνση των δημοτών, ώστε να μη χρειαστεί η Διοίκηση του Δήμου να μεταφέρει στις ανταποδοτικές δαπάνες, πόρους που προορίζει για άλλες προτεραιότητες, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών προβολής και επιχορηγήσεων σε φορείς και συλλόγους.
Και αυτό γίνεται ακόμα πιο δύσκολο να δικαιολογηθεί, σε μια περίοδο που η Κυβέρνηση επιδεικνύει μια ιδιαίτερα γενναιόδωρη στάση απέναντι στον Δήμο Θεσσαλονίκης μέσω έκτακτων ενισχύσεων.
Καλούμε τη Διοίκηση να επανεξετάσει το ύψος της προτεινόμενης αύξησης των δημοτικών τελών κατά 30% και του τέλους παρεπιδημούντων κατά 50%, που θα επιβαρύνει το -ούτως ή άλλως- αυξημένο κόστος των λογαριασμών των συμπολιτών μας.
Διαβεβαιώνουμε ότι, ως υπεύθυνη αντιπολίτευση, δεν θα διστάσουμε να στηρίξουμε κάθε μέτρο που θα ωφελεί τους δημότες και την τοπική κοινωνία.
Τέλος, ζητούμε να δοθούν πειστικές εξηγήσεις σχετικά με την πρόσφατη παραίτηση της Γενικής Γραμματέως του Δήμου, κ. Γεωργίας Κωτίδου.
Η διαφάνεια είναι θεμελιώδης και η έρπουσα φημολογία περί συγκρούσεων λόγω άρνησης υπογραφής αποφάσεων με οικονομικό αντίκτυπο, είτε λόγω διαδικασιών που αφορούν τον νέο Οργανισμό του Δήμου, δεν πρέπει να παραμένει αδιευκρίνιστη.
Ούτε καλύπτεται από φτωχές εξηγήσεις περί «προσωπικών λόγων», οι οποίοι, όταν υπάρχουν βεβαίως και πρέπει να γίνονται σεβαστοί, αλλά προφανώς δεν εμποδίζουν την πρώην γ.γ. να αναλάβει άλλες -απλώς συμβουλευτικές – αρμοδιότητες».
Πόλη Ανάποδα: «Άδικη η κατανομή»
Ανακοίνωση εξέδωσε αναφερόμενη στο θέμα και η παράταξη «Θεσσαλονίκη Ανάποδα» με επικεφαλής τη Μαρία Κέκη.
«Να πούμε εξαρχής ότι και μια αύξηση κατά 30%, μετά την αντίστοιχη περσινή, σε ένα τέλος ή έναν φόρο που πληρώνουν με τον ίδιο, ισοπεδωτικό τρόπο και οι φτωχοί και οι πλούσιοι, είναι αρκετό για να καταψηφίσουμε και να καταγγείλουμε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο αυτή την εισήγηση.
Εμείς, και συνολικά η αριστερά δεν είμαστε γενικά ενάντια στους φόρους και τα τέλη: οι δημόσιοι φορείς πρέπει να έχουν επαρκείς πόρους για να εκτελούν τα καθήκοντά τους προς την κοινωνία με επάρκεια.
Γι’ το λόγο αυτό μάλιστα, ήμασταν η μόνη παράταξη που τοποθετηθήκαμε ρητά και ενάντια στις άκριτες μειώσεις των τελών που έκανε η προηγούμενη διοίκηση, για να καταλήξει η ίδια να τις ακυρώσει με την περσινή αύξηση που πρότεινε.
Αυτό στο οποίο είμαστε ενάντια είναι στην άνιση κατανομή των βαρών. Και δυστυχώς και αυτή η κατανομή που προτείνει η διοίκηση παραμένει εξίσου άδικη, όσο και οι προηγούμενες, μεταφέροντας δυσανάλογα μεγάλο βάρος στα σπίτια σε σχέση με τις επιχειρήσεις.
Οι επιχειρήσεις οι οποίες παράγουν τεράστιες ποσότητες απορριμμάτων σε σχέση με τα νοικοκυριά, καλούνται να πληρώσουν μόνο 2,5 φορές μεγαλύτερα τέλη. Για να το πούμε με ένα παράδειγμα, ένα κατάστημα take away που φορτώνει την πόλη με χιλιάδες συσκευασίες μιας χρήσης, με έκταση 20 τετραγωνικά μέτρα, πληρώνει τα ίδια τέλη με ένα μικρό διαμέρισμα 50 τετραγωνικών. Αυτό είναι μια καθαρή μεταφορά βαρών από τις επιχειρήσεις στα νοικοκυριά.
Επίσης, δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται όλα τα σπίτια και όλες οι επιχειρήσεις με τον ίδιο συντελεστή. Δεν καταναλώνει το ίδιο και δεν παράγει τα ίδια απορρίμματα ένα φτωχό κι ένα πλούσιο σπίτι, ή ένα αρχιτεκτονικό γραφείο και ένα κατάσταση εστίασης, ή ένα εστιατόριο που σερβίρει εντός και ένα κατάστημα take away.
Η μόνη σωστή μακροπρόθεσμα λύση θα ήταν να κάνει μια σχετική μελέτη ο Δήμος και να επιβάλει τέλη με βάση την πραγματική παραγωγή απορριμμάτων. Όσο δεν την κάνει, θα έπρεπε τουλάχιστον να αυξήσει τις κατηγορίες, βάζοντας διαφορετικούς συντελεστές στις διαφορετικές επιχειρήσεις, ή σε διαφορετικά εισοδήματα κοκ.
Τέλος, να μείνουμε σε κάτι πολύ πρακτικό: ενώ έχει τη δυνατότητα από το νόμο, και αυτή η διοίκηση, όπως και η προηγούμενη, αρνείται να βάλει τους άνεργους σε ειδική κατηγορία, ώστε να μειώνονται τα τέλη που πληρώνουν κατά 50%. Θα είναι μια μικρή επιβάρυνση για τον προϋπολογισμό, αλλά μια τεράστια ανακούφιση για τους άνεργους και τις άνεργες. Το καταθέτουμε σαν πρόταση εδώ και 5 χρόνια, το λέμε και τώρα. Γιατί δεν το υιοθετεί η διοίκηση;».