Η «fly over» έλευση Σταικούρα και τα άλυτα συγκοινωνιακά προβλήματα της πόλης
Ο υπουργός Μεταφορών απέφυγε επιμελώς να δώσει σαφή χρονοδιαγράμματα για μετρό, εξέλιξη ΟΑΣΘ και εναέρια οδό στην περιφερειακή
Κακοπαιγμένη οπερέτα, αν όχι πανηγυριώτικη εκδήλωση, στο πνεύμα του Αυγούστου, θύμισε όλη αυτή η φασαρία με την έλευση στη Θεσσαλονίκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, με αντικείμενο τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης.
Ο υπουργός επισκέφθηκε εγκαταστάσεις και αμαξοστάσια, παρακάθισε σε συσκέψεις και διαβουλεύσεις, έκανε δηλώσεις και έδωσε συνεντεύξεις, αλλά ανέβηκε και σε συρμούς και λεωφορεία, κόβοντας μάλιστα, παρουσία πάντα των απαραίτητων τηλεοπτικών καμερών, και εισιτήριο στη γραμμή 3Κ (ΙΚΕΑ – Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός), του ΟΑΣΘ, για να δείξει πόσο νοιάζεται για τα προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών της πόλης.
Ουσιαστικά όμως δεν είχε να μας πει τίποτα καινούργιο. Η επίσκεψη ήταν καθαρά επικοινωνιακού χαρακτήρα. Ήρθε στη Θεσσαλονίκη για να αποδείξει ότι το κεντρικό κράτος δεν μας ξεχνάει, ιδίως σε προεκλογικές περιόδους.
Όπως προέκυψε από τις συναντήσεις και τις συσκέψεις για τα μεγάλα συγκοινωνιακά θέματα, όλα βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά χωρίς σαφή χρονοδιαγράμματα: το μετρό θα λειτουργήσει κάποτε μέσα στο 2024, η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, που θα καθορίσει την πορεία του Οργανισμού, θα τελειώσει κάποτε το επόμενο διάστημα, τα ηλεκτρικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ θα έρθουν κάποτε μέσα στο 2024. Επίσης κάποτε το 2024 θα γίνουν και κάποιες προσλήψεις για τους 400 οδηγούς που λείπουν στον ΟΑΣΘ ενώ ο διαγωνισμός για τις «γραμμές» που έχουν αναλάβει τα ΚΤΕΛ, θα δρομολογηθεί αορίστως σύντομα.
Επίσης υπήρξε μεγάλη αγωνία για το fly over, (υπερυψωμένη ταχείας κυκλοφορίας λεωφόρος) καθώς οι εταιρίες που έχουν αναλάβει τη εργολαβία, ύψους κοντά στα 400 εκατομμύρια ευρώ, ανησυχούν, διότι το έργο καθυστερεί καθώς δεν είναι έτοιμες ακόμη οι μελέτες εφαρμογής. Για το θέμα αποφασίστηκε να συγκροτηθεί ειδική ομάδα που θα συνεδριάζει κάθε βδομάδα για να λαμβάνει αποφάσεις. Σε αυτήν θα συμμετέχουν 8 φορείς και η ανάδοχος εταιρία. Καλώς να γίνει το έργο αν είναι να βοηθήσει το κυκλοφοριακό της πόλης, αν και κάποιοι διατηρούν επιφυλάξεις.
Τελικά δηλαδή από την έλευση Σταικούρα στην πόλη, δεν προέκυψε τίποτα συγκεκριμένο και όλα μοιάζουν μετέωρα και στάσιμα. Σαν τα ακινητοποιημένα, στην κίνηση, λεωφορεία του ΟΑΣΘ, τα γεμάτα και πατικωμένα κόσμο, με τους επιβάτες «κονσερβοποιημένους», να αναζητούν λίγο δροσερό και καθαρό αέρα, καθώς σε πολλά λεωφορεία, ο κλιματισμός δεν λειτουργεί, ενώ παράθυρα δεν υπάρχουν.
Στο 40% των λεωφορείων δεν υπάρχει κλιματισμός
Πολύ φασαρία για τίποτα δηλαδή, ενώ οι τοπικοί άρχοντες και παράγοντες, για μία ακόμη φορά έδειξαν ότι δεν επιθυμούν καμία διένεξη ή ρήξη με το “κράτος των Αθηνών” και την κεντρική εξουσία, παρότι όλοι, και ιδίως τώρα προεκλογικά, διακηρύσσουν την πρόθεση τους να είναι διεκδικητικοί έναντι της κεντρικής κυβέρνησης.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης π.χ ζήτησε περισσότερη ενημέρωση ενώ ο περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας έθεσε θέμα για το φορέα που θα λειτουργεί το Μετρό.
Οι αρμόδιοι υπουργοί, δυστυχώς για την πόλη και ευτυχώς για τους ίδιους, όταν έρχονται στην Θεσσαλονίκη, σπάνια θα συναντήσουν δυσκολίες και θα «στριμωχτούν» για τα μεγάλα προβλήματα, όπως στην προκειμένη περίπτωση, τις αστικές συγκοινωνίες, που αποτελούν κανονικό βραχνά και βάσανο για πολίτες και πολεοδομικό συγκρότημα.
Πέρα από το «ανέκδοτο» του Μετρό και τις μαντεψιές και προφητείες για το πότε θα ξεκινήσει η λειτουργία του, οι αστικές συγκοινωνίες και η επίλυση των προβλημάτων του ΟΑΣΘ είναι το θέμα που θα έπρεπε να απασχολεί σε καθημερινή βάση όλους τους τοπικούς φορείς.
Αυτό όμως που, όπως φαίνεται, απασχολεί την κυβέρνηση, δεν είναι ότι δεν υπάρχουν λεωφορεία στην πόλη, καθώς κυκλοφορούν μόλις 240 εκ των οποίων τα 210 είναι νοικιασμένα με περίπου 3000 ευρώ το μήνα το καθένα. Ούτε οι τεράστιες καθυστερήσεις στα δρομολόγια τις ώρες αιχμής, με τον κόσμο να συνωστίζεται στις στάσεις χωρίς σκίαστρα και καθίσματα και να περιμένει, μέσα στον καύσωνα, να φανεί λεωφορείο στον ορίζοντα.
Ο υπουργός Σταικούρας, επιβιβάστηκε σε λεωφορείο της γραμμής 3 και όχι σε κάποιο από τα «ταλαιπωρημένα» που πάνε δυτικά, αυτά που μερικές φορές πιάνουν φωτιά, όπως έγινε πρόσφατα, και τα περισσότερα δεν διαθέτουν κλιματισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες το 40% των λεωφορείων του ΟΑΣΘ παρουσιάζουν πρόβλημα με το σύστημα κλιματισμού λόγω κακής συντήρησης.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ιδιώτης που νοικιάζει τα λεωφορεία στον ΟΑΣΘ δεν τα συντηρεί, διότι η σύμβαση του λήγει στο τέλος του χρόνου και ενδέχεται να πάψει να απασχολείται στο μεταφορικό έργο του ΟΑΣΘ.
Οι σκέψεις για την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ
Εξάλλου η στάση του «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε», του υπουργού Μεταφορών για το θέμα της εκκαθάρισης και της μελλοντικής φυσιογνωμίας του ΟΑΣΘ, δεν ήταν καθόλου τυχαία. Αυτό άλλωστε είναι που απασχολεί την κυβέρνηση και γι αυτό αποφεύγει να ανοίξει τα χαρτιά της. Η απάντηση είπε ο υπουργός θα δοθεί μέχρι το τέλος του 2023, ενώ ζήτησε και προτάσεις από τον ΟΣΕΘ και τον ΟΑΣΘ.
Δηλαδή ακόμα το σκέφτονται και το σχεδιάζουν; Τι αλήθεια σχεδιάζουν; Αν στα πλάνα της κυβέρνησης είναι ο ΟΑΣΘ να παραμείνει στο δημόσιο, γιατί αυτή η θολή εικόνα για την πορεία και το μέλλον του Οργανισμού; Όταν μάλιστα είναι γνωστό ότι ο ΟΑΣΘ χρωστά σε τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές κοντά στα 200 εκατομμύρια.
Προς τι αυτή η σιωπή και η θολούρα που προκαλεί κύμα φυγής και αιμορραγίας εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, οι οποίοι είτε βιάζονται να συνταξιοδοτηθούν, είτε να πάρουν μετάταξη σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός σήμερα να έχει έλλειμμα, για το χειμερινό πρόγραμμα, περίπου 400 οδηγών;
Η νύξη – πρόταση Σταικούρα, ότι η κυβέρνηση θα προωθήσει την πρόσληψη 200 οδηγών στον ΟΑΣΘ, μέσω των ΚΤΕΛ ή των ιδιωτών που νοικιάζουν λεωφορεία στον Οργανισμό, αν μη τι άλλο δείχνει τις προθέσεις της εμπλέξει ακόμα περισσότερο τον ιδιωτικό παράγοντα στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης.
Με ποιο όμως καθεστώς θα απασχοληθούν αυτοί οι νέοι οδηγοί στον ΟΑΣΘ; Θα ανήκουν μισθολογικά στα πλαίσια που θέτει η ΣΣΕ ή στο καθεστώς που η κυβέρνηση σχεδιάζει να προσδώσει στον Οργανισμό μετά την εκκαθάριση;
Όπως τονίζει ο Νικήτας Τσαρίδης, μέλος της διοίκησης του Σωματείου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ, η κυβέρνηση σχεδιάζει να δημιουργήσει εργαζόμενους πολλών ταχυτήτων γεγονός που ανοίγει θέματα μονιμότητας των εργαζομένων και συρρίκνωσης τελικά του κρατικού ΟΑΣΘ.
Όσο για τα περίφημα ηλεκτρικά λεωφορεία, που επρόκειτο να έρθουν στην πόλη από τον Σεπτέμβριο, πληροφορίες αναφέρουν ότι θα έρθει ένα και μοναδικό, το οποίο θα κάνει και δοκιμαστικές διαδρομές στην πόλη. Μάλιστα θα είναι ένα από τα “event” της φετινής ΔΕΘ και της παρουσίας Μητσοτάκη στην Θεσσαλονίκη.
Να θυμίσουμε ότι ο ΟΑΣΘ, είχε αναφέρει ότι από τον Σεπτέμβριο και μέχρι το τέλος του 2023, σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, ο Οργανισμός θα παραλάμβανε 130 ηλεκτρικά λεωφορεία. Τελικά ο υπουργός Μεταφορών, μετέφερε την προμήθεια των ηλεκτρικών λεωφορείων για το 2024. Ίσως και αργότερα καθώς, όπως αναφέρουν πληροφορίες, δεν έχει γίνει καμία προετοιμασία, για την ώρα στα αμαξοστάσια σχετικά με την υποστήριξη και φιλοξενία ηλεκτρικών οχημάτων….