Καφές, ποτό, σουβλάκι, παγωτό: Όλα όσα αγαπάμε έχουν ακριβύνει
Πώς και πόσο ακρίβυνε η διασκέδαση μας χωρίς καν να το καταλάβουμε;
Θυμάστε τις εποχές που βγαίναμε με ένα 20ρικο κάναμε τσάρκα στο σινεμά, στο bar της γειτονιάς και με τα ψιλά που έμεναν πηγαίναμε να τσιμπήσουμε και κάτι πριν γυρίσουμε στο σπίτι; Λογικά οι παλαιότεροι θα θυμούνται και θα αναζητούν αυτές τις χρυσές εποχές, που δεν χρειαζόταν να έχεις πάρα πολλά λεφτά για να κυκλοφορήσεις έξω με την παρέα σου. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν υπάρχει πια.
Στο σήμερα μόνο για πας σινεμά, οριακά χρειάζεσαι 20 ευρώ, αν συμπεριλάβεις το εισιτήριο, τα ποπ κορν και ένα αναψυκτικό. Δεν μιλάμε για κάποια υπερβολή, παρά μόνο για τα “βασικά” που θα ήθελε κάποιος όταν θα τύχει να πάει να δει μια ταινία στον κινηματογράφο.
Οι αυξήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες είναι ένα γεγονός. Μία πραγματικότητα στην οποία προσπαθούμε να επιβιώσουμε.
Παρακάτω συγκεντρώσαμε πράγματα που οι τιμές τους έχουν αυξηθεί κατακόρυφα με αποτέλεσμα πολλοί νέοι (κι όχι μόνο) να αναγκάζονται πολλές φορές να περιορίσουν.
1-Καφές. Θυμάστε την εποχή που πληρώναμε 1,50-1,80 ευρώ για έναν φρέντο εσπρέσο στο χέρι; Αυτές οι μέρες αποτελούν παρελθόν αφού πλέον χρειάζεσαι στην καλύτερη 2,00 ευρώ και σε πολλά καταστήματα φτάνει μέχρι και 2,50 ευρώ. Αναφορικά με τις τιμές στα καταστήματα εστίασης και εκεί παρατηρούνται αυξήσεις. Ενδεικτικά χρεωνόταν 3,00-3,50 ευρώ, ενώ πλέον αγγίζει σε πολλά μαγαζιά μέχρι και τα 4,50 ευρώ!
2-Ποτό. Όλοι αναζητούμε τις μέρες που ένα ποτό κόστιζε 6-7 ευρώ! Αξέχαστες στιγμές αφού πλέον χρειάζεσαι περίπου 10 ευρώ για ένα απλό ποτό. Αντίστοιχα και τα μπουκάλια από εκεί που κόστιζαν 70-80 ευρώ, πλέον έχουν φτάσει στα 100-120 ευρώ ανάλογα το κατάστημα. Δεν συζητάμε για τα cocktail, τα οποία σε πολλά καταστήματα αποτελούν «είδος πολυτελείας».
3-Φαγητό. Παλαιότερα μπορούσες εύκολα να βγεις και να φας μέχρι σκασμού σε μία ταβέρνα με ένα 10ρικο. Αυτό το φανταστικό σενάριο δεν υπάρχει πια, καθώς για να φας όσα θα έτρωγες παλαιότερα, χωρίς να χρειαστεί να κόψεις πράγματα από το τραπέζι, θα χρειαστείς σίγουρα πάνω από 20 ευρώ.
4-Παγωτό. Μπορεί να μην το σκεφτεί κανείς. Κι όμως η αύξηση στην τιμή του είναι τρομακτική. Θυμάμαι σαν χθες τα 0,50 λεπτά που έδινα στο ζαχαροπλαστείο της γειτονιάς για μια μπάλα παγωτό και αν αυτό ήταν εξαιρετικά φθηνό, σε άλλα καταστήματα μπορεί να έδινα 1,00 ευρώ. Πλέον η τιμή του παγωτού στα ζαχαροπλαστεία έχει απογειωθεί, καθώς το 2022 για μία μπάλα παγωτό δίναμε από 1,40 μέχρι 2 ευρώ και 30 λεπτά και φέτος αναμένεται να δώσουμε από 2,5 μέχρι 3 ευρώ.
5- Σάντουιτς. Με 3 ευρώ πριν από λίγα χρόνια, θα μπορούσες άνετα στη Θεσσαλονίκη να φας ένα τίμιο σάντουιτς και να χορτάσεις. Πλέον χρειάζεσαι τουλάχιστον 4 ευρώ για ένα απλό σάντουιτς. Δεν υπολογίζουμε τις αλοιφές που μπορεί να προσθέσεις ή την περίπτωση να θέλει να φας κάτι πιο παράξενο (άλλο ψωμάκι, club sandiwch κλπ).
6- Ταξί. Μπορεί να μην συμπεριλαμβάνεται στη διασκέδαση, όμως πρόκειται για κάτι που πολλοί χρησιμοποιούν συχνά. Από τον περασμένο Ιούνιο αυξήθηκαν τα κόμιστρα στα ταξί κατακόρυφα. Πιο συγκεκριμένα με βάση την αναπροσαρμογή του κομίστρου, η πτώση της σημαίας αυξήθηκε στο 1,80 από 1,19 ευρώ, ενώ η ελάχιστη διαδρομή θα φτάσει τα 4 ευρώ από 3,16 σήμερα.
7-Βενζίνη. Σίγουρα η αμόλυβδη κατέγραψε το τελευταίο διάστημα μια από τις μεγαλύτερες αυξήσεις όλων των εποχών, αφού στη Θεσσαλονίκη έφτασε μέχρι και 2,10/λίτρο. Ενδεικτικά το 2000 στη Θεσσαλονίκη η αμόλυβδη πωλούνταν έναντι 241,50 δραχμές το λίτρο. Σε ευρώ ισοδυναμούν με μόλις 0,71 ευρώ το λίτρο. Χρονιά «σταθμός» ήταν το 2007, όταν για πρώτη φορά πέρασε το φράγμα του 1 ευρώ το λίτρο. Το Μάιο του 2010 έσπασε κάθε «ρεκόρ» στα 1,6€/λτ. και μέχρι το 2016 κυμαίνονταν στα 1,7-1,8€ λτ. Χαμηλή τιμή στη βενζίνη με τιμή κοντά στα 1,4€/λτ. είδαμε ξανά το 2020 γιατί κυκλοφορούσαν ελάχιστα αυτοκίνητα λόγω της πανδημίας. Πλέον μπορείς να βρεις περίπου στα 1,8 με 1,9€ λτ.
8-Delivery. Παλιά σηκώναμε το σταθερό μας και παραγγέλναμε ό,τι θέλαμε να φάμε. Πλέον σε πολλές υπηρεσίες που παρέχουν δικό τους delivery, χρειάζεται να πληρώσεις extra από 0,50 έως και 3,50 ευρώ για να κάνουν delivery το φαγητό σου ή τον καφέ σου.
Βέβαια υπάρχουν αυξήσεις και σε πολλούς άλλους τομείς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI Ελλάς), στο 10% έφτασε η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ στο α’ τρίμηνο, ενώ παρατηρείται περαιτέρω ενίσχυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (+18%).
Μεγάλες αυξήσεις έχουν σημειωθεί σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, όπως το ψωμί, το λάδι, το τυρί, σε είδη ατομικής υγιεινής, καθαριστικά σπιτιού, απορρυπαντικά, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, σνακ, αναψυκτικά κλπ.
Η Χρυσάνθη, 21 ετών, από την πλευρά της αναφέρει ότι οι αυξήσεις τιμών που έχει παρατηρήσει η ίδια αφορούν κυρίως το φαγητό.
«Πλέον πολλά μαγαζιά για φαγητό, ακόμα και τα πιο «χαλαρά», τύπου μεζεδοπωλεία, έχουν γίνει ανέγγιχτα για τους νέους με αποτέλεσμα ενώ θέλουμε, να μην μπορούμε να πηγαίνουμε τόσο συχνά. Οι τιμές στην νύχτα είναι πάνω κάτω οι ίδιες, με μερικές αυξήσεις που μπορεί να έχουν τα κοκτέιλ, αλλά αυτό δεν επηρεάζει ιδιαίτερα την διασκέδαση μας, όπως βλέπω όχι μόνο από μένα αλλά και από τους γύρω μου. Λόγω της γενικότερης ακρίβειας που υπάρχει αλλά και της αύξησης στις τιμές τους, έχω κόψει τελείως τις εξόδους για καφέ και brunch. Τις θεωρώ αρκετά περιττές και η αλήθεια είναι ότι προτιμώ να κρατάω τα λεφτά μου για άλλες εξόδους»
Σύμφωνα με δημοσκόπηση που διενήργησε η Parallaxi και στην οποία συμμετείχαν 300 άτομα, 167 άτομα πιστεύουν ότι η διασκέδαση έχει ακριβύνει πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια, 101 πιστεύουν ότι έχει αυξηθεί πολύ, 22 απάντησαν πως θεωρούν ότι η διασκέδαση έχει ακριβύνει λίγο, ενώ μόλις 10 άτομα απάντησαν πως πιστεύουν ότι η διασκέδαση δεν έχει αυξηθεί καθόλου.
Στη δεύτερη ερώτηση που αφορούσε το εάν έχει χρειαστεί να περιορίσουν τη διασκέδαση τους λόγω των αυξήσεων το 76% απάντησε «Ναι» και το 24% απάντησε «Όχι».
Ανάμεσα στις απαντήσεις για το που παρατηρούν τις μεγαλύτερες αυξήσεις οι συμμετέχοντες ανέφεραν: «Καφές, φαγητό, βενζίνη, ποτό, τρόφιμα, σουπερμάρκετ, φούρνοι, σάντουιτς,
Στις δέκα χώρες με την ακριβότερη βενζίνη στον κόσμο η Ελλάδα
Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των χωρών με την πιο ακριβή βενζίνη στον κόσμο με τις τιμές να διαμορφώνοντα σε πιο υψηλά επίπεδα ακόμη και από άλλες μεγάλες οικονομίες της Ευρώπης όπου οι μισθοί είναι πολύ υψηλότεροι –όπως η Γερμανία και η Ελβετία.
Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία τιμών από την World of Statistics, που εκφράζονται όλα σε δολάρια ΗΠΑ ώστε να είναι εφικτή η σύγκριση σε παγκόσμιο επίπεδο, η χώρα βρίσκεται στη δέκατη θέση της σχετικής λίστας με το κόστος για ένα λίτρο αμόλυβδη να υπολογίζεται σε 2,13 δολάρια (1,96 ευρώ με τη σημερινή ισοτιμία).
Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε χθες τους δείκτες ευημερίας στην Ελλάδα, καθώς και κοινωνικής και πολιτιστικής συμμετοχής του πληθυσμού ηλικίας 16 ετών και άνω, όπως προέκυψαν από τα στοιχεία της Έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των Νοικοκυριών έτους 2022, με περίοδο αναφοράς εισοδήματος το έτος 2021.
Από τα στοιχεία της έρευνας προέκυψε ότι:
- πλήρως ικανοποιημένο από τη ζωή του, δηλώνει το 5,2% του πληθυσμού ηλικίας 16 ετών και άνω, ενώ καθόλου ικανοποιημένο δηλώνει το 1,1%.
- πολύ ικανοποιημένο από τη ζωή του (βαθμοί 7 έως 9 της κλίμακας), δηλώνει το 56,8% του πληθυσμού 16 ετών και άνω.
Αναφορικά με τον βαθμό ικανοποίησης του πληθυσμού 16 ετών και άνω από την οικονομική του κατάσταση, ποσοστό 5,7% δηλώνει ότι δεν είναι καθόλου ικανοποιημένο, ενώ πλήρως ικανοποιημένο δηλώνει το 1,9%.
Συντριπτικό είναι το ποσοστό στη συχνότητα εξάσκησης δραστηριοτήτων, όπως μουσική, τραγούδι, χορό , θέατρο, φωτογραφία το 2022, με το 62,2% να δηλώνει «Ποτέ». «Καθημερινά» δήλωσε μόλις το 7% του πληθυσμο, ενώ το 7,1% «τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο».
Από εκεί και πέρα:
- Το μεγαλύτερο ποσοστό του φτωχού πληθυσμού (70,2%) δηλώνει καθόλου έως λίγο ικανοποιημένο (βαθμοί 0 έως 4 της κλίμακας) από την οικονομική του κατάσταση, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχεται σε 25,9%. Πλήρως ικανοποιημένο από την οικονομική του κατάσταση δηλώνει μόνο το 2,3% του μη φτωχού πληθυσμού. Πολύ ικανοποιημένο (βαθμοί 7 έως 9 της κλίμακας) από τη χρήση του χρόνου του, δηλώνει το 33,1% του πληθυσμού ηλικίας 16 ετών και άνω, ενώ πολύ ικανοποιημένο από τις προσωπικές του σχέσεις, δηλώνει το 59,0%.
- Το 1,5% του πληθυσμού ηλικίας 16 ετών και άνω δηλώνει ότι, κατά τη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων εβδομάδων (που προηγήθηκαν της συνέντευξης), αισθανόταν μοναξιά, ενώ για τον φτωχό και τον μη φτωχό πληθυσμό τα ποσοστά ανέρχονται αντίστοιχα σε 2,3% και 1,3%.
- Το 17,1% του πληθυσμού ηλικίας 16 ετών και άνω δηλώνει ότι, κατά τη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων εβδομάδων, ήταν ευτυχισμένο όλο το διάστημα, ενώ για τον φτωχό και τον μη φτωχό πληθυσμό τα αντίστοιχα ποσοστά ανέρχονται σε 14,1% και 17,8%.