Κοινόχρηστα πατίνια στη Θεσσαλονίκη: Συμμόρφωση πολιτών αλλιώς στο τραπέζι η απαγόρευσή τους
Τι περιλαμβάνει η κανονιστική που θα πάει στο Δημοτικό Συμβούλιο - Τι απαγορεύεται, ποια τα πρόστιμα, σε ποια σημεία της πόλης μπαίνει «φρένο» - Το μήνυμα Αγγελούδη
Μισός μήνας έχει περάσει από την ημέρα που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος 4784/2021, ο οποίος ρυθμίζει τη χρήση των ελαφρών προσωπικών οχημάτων, με ιδιαίτερη έμφαση στα ηλεκτρικά πατίνια. Ο νέος νόμος επηρεάζει άμεσα την οδική συμπεριφορά των αναβατών και εισάγει αυστηρότερους κανόνες ασφαλείας, τόσο για τους κατόχους όσο και για τους ενοικιαστές πατινιών που βρίσκονται σε διάφορα σημεία της πόλης.
Η μη συμμόρφωση με τις νέες διατάξεις, όπως η μη χρήση κράνους, η απουσία ανακλαστικού γιλέκου κατά τη νύχτα, καθώς και η χρήση κινητού τηλεφώνου ή ακουστικών κατά την οδήγηση, αποτελούν παραβάσεις που τιμωρούνται με πρόστιμα. Επίσης, η μεταφορά δεύτερου ατόμου πάνω στο πατίνι είναι αυστηρά απαγορευμένη.
Στο πλαίσιο της εφαρμογής του νέου νόμου, η Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης και η αστυνομία πραγματοποιούν εντατικούς και στοχευμένους ελέγχους σε αναβάτες ηλεκτρονικών πατινιών, για να διασφαλίσουν την τήρηση των κανόνων. Οι έλεγχοι αυτοί στοχεύουν στη βελτίωση της ασφάλειας στους δρόμους και στη μείωση των ατυχημάτων που αφορούν τα ηλεκτρονικά πατίνια.
Παρά βέβαια το νέο αυστηρό πλαίσιο, υπάρχουν χρήστες πατινιών που φαίνεται να κάνουν του… κεφαλιού τους, κάτι που αποτυπώθηκε και στις παραβάσεις που κατέγραψε η Τροχαία στη Θεσσαλονίκη το διάστημα 20-25 Σεπτεμβρίου.
(107) για μη χρήση κράνους, (12) για μη χρήση ανακλαστικού γιλέκου, (8) για μεταφορά επιβατών, (4) για χρήση κινητού τηλεφώνου, (4) επειδή ο οδηγός δεν έφερε έγγραφο ταυτοποίησης και (1) για μη ύπαρξη φώτων.
Το ζήτημα των πατινιών απασχολεί έντονα τον κεντρικό δήμο της Θεσσαλονίκης, κάτι που φάνηκε και από την τοποθέτηση του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου το πρωί της Πέμπτης.
Ο δήμαρχος αναφέρθηκε και στην προσπάθεια να μπει τάξη στην κυκλοφορία των πατινιών και στους νέους κανόνες που έρχεται να βάλει η νέα κανονιστική. Δήλωσε πως η κανονιστική θα έρθει προς συζήτηση και έγκριση στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο, ενώ οι έλεγχοι από τα κλιμάκια της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης και της Δημοτικής Αστυνομίας θα συνεχιστούν.
«Η κανονιστική θα έρθει προς ψήφιση. Δεν γίνεται σε μια πολιτισμένη πόλη να έχουμε έναν αστυνόμο για κάποιον που παραβιάζει βασικές διατάξεις του δημόσιου χώρου. Εάν στον επόμενο χρόνο δεν υπάρξει συμμόρφωση, θα προχωρήσουμε σε εκτεταμένη διαβούλευση με τους πολίτες για ενδεχόμενη κατάργηση της κυκλοφορίας των δημόσιων πατινιών», σημείωσε.
Ο γενικός κορμός της κανονιστικής που θα έρθει προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο τις επόμενες ημέρες είναι σχεδόν έτοιμος.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει έρθει μεταξύ άλλων σε διαβούλευση και με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο και αναμένει να δει αν υπάρχει κάποια άλλη πρόταση από αυτούς, ώστε να εξεταστεί και να συμπεριληφθεί στην κανονιστική.
Ένα από τα βασικά στοιχεία του περιεχόμενου της κανονιστικής αφορά το γεγονός ότι μπαίνει «φρένο» στην κίνηση των ηλεκτρικών πατινιών στις οδούς Τσιμισκή, Εγνατία (από Εθνικής Αμύνης μέχρι Δωδεκανήσου) και Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά τις ώρες 08:00-22:00, σε σημεία δηλαδή στα οποία κυκλοφορούν ευρέως και αστικά λεωφορεία στην ίδια λωρίδα με την οποία πρέπει από το νόμο να κινούνται τα πατίνια.
Όσον αφορά τις ταχύτητες το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα και στα 6 χλμ/ώρα για παιδιά κάτω των 12 ετών.
Τα πατίνια απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
Ωστόσο, ο Δήμος έχει το δικαίωμα να κατεβάσει τα παραπάνω όρια σε κάποιες περιοχές, ακόμα και στα 15 χλμ/ώρα, ιδιαίτερα εντός πλατειών, πάρκων, πεζοδρόμων και πεζοδρομίων.
Για τα πατίνια απαγορεύεται να:
α) ρυμουλκούνται από άλλο όχημα, β) ρυμουλκούν ή ωθούν διάφορα αντικείμενα. Εξαιρούνται της απαγόρευσης οι οδηγοί ποδηλάτων, γ) μεταφέρουν αντικείμενα, τα οποία εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματός τους ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους λοιπούς χρήστες της οδού, δ) κινούνται ανά δύο ή και περισσότεροι παράλληλα, ε) σύρουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί, στ) χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές. Από τη διάταξη αυτή εξαιρούνται ακουστικά και κεφαλόφωνα ανοικτής ακρόασης φορητών συσκευών ραδιοεπικοινωνίας, που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία σε μικρή απόσταση μεταξύ των οδηγών ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και Ε.Π.Η.Ο. ή μεταξύ των οδηγών των οχημάτων αυτών και σταθμών βάσης ή άλλων κινητών σταθμών ραδιοδικτύων, καθώς επίσης και μεταξύ των οδηγών εκπαιδευτικών μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών και των εκπαιδευτικών αυτοκινήτων κατά τις φάσεις της εκπαίδευσης ή της εξέτασης των υποψηφίων οδηγών, ζ) χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.
Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα.
Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.
Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους.
Σε οδούς, οι οποίες έχουν λωρίδα κυκλοφορίας για την κίνηση ποδηλάτων ή μοτοποδηλάτων, απαγορεύεται στους οδηγούς αυτών και των Ε.Π.Η.Ο. να χρησιμοποιούν το υπόλοιπο του οδοστρώματος.
Οι οδηγοί που για την εκτέλεση της εργασίας τους οδηγούν Ε.Π.Η.Ο. για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, υποχρεούνται κατά την εκτέλεση της εργασίας τους κατά τη νύκτα να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκο ή πανωφόρι, που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις. Επίσης, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. κατά τη νύκτα υποχρεούνται να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις.
Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο, εξαιρουμένων των οδηγών ηλεκτροκίνητων αμαξιδίων ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένων και απλών, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.
Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο., εφόσον το όχημά τους δεν διαθέτει δείκτες κατεύθυνσης, πριν την αλλαγή κατεύθυνσης, δίνουν με το χέρι τους την κατάλληλη προειδοποίηση σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 21.
Στάση και στάθμευση
1. Η στάση και η στάθμευση επιτρέπονται, αν δεν δημιουργείται εξ αυτών κίνδυνος ή παρακώλυση της κυκλοφορίας και αν δεν υπάρχουν σχετικές απαγορευτικές πινακίδες ή διαγραμμίσεις.
2. Η στάση ή στάθμευση οχήματος απαγορεύεται:
α) επάνω σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από πέντε (5) μέτρα από αυτές, β) σε απόσταση μικρότερη από δώδεκα (12) μέτρα από στάσεις αστικών, υπεραστικών, ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και τροχιοδρομικών οχημάτων, γ) σε εισόδους και εξόδους κόμβων και σε απόσταση μικρότερη από δέκα (10) μέτρα από τη νοητή προέκταση της πλησιέστερης οριογραμμής του κάθετου οδοστρώματος, δ) σε σιδηροδρομικές ή τροχιοδρομικές γραμμές ή πολύ πλησίον αυτών, ώστε να παρεμποδίζεται η κίνηση των σιδηροδρομικών ή τροχιοδρομικών οχημάτων, ε) σε πεζοδρόμια πλατείες, ειδικά ερείσματα που προορίζονται, για πεζούς ως και ποδηλατοδρόμους, εκτός αν επιτρέπεται σε αυτούς η στάθμευση με ειδική σήμανση, στ) πάνω και κάτω από τις γέφυρες, εκτός αν υπάρχουν χώροι για στάθμευση ειδικά προορισμένοι, ζ) πλησίον και πάνω σε κυρτές καμπύλες αλλαγής των κατά μήκος κλίσεων των οδών (ράχεων) και σε στροφές ανεπαρκούς ορατότητας για προσπέρασμα, η) σε οδοστρώματα που είναι χωρισμένα σε δύο λωρίδες κυκλοφορίας και αν το εναπομένον πλάτος της λωρίδας μεταξύ οχήματος και απαγορευτικής γραμμής υπέρβασης είναι μικρότερο από τρία (3) μέτρα, θ) σε απόσταση μικρότερη από είκοσι (20) μέτρα από φωτεινούς σηματοδότες και δώδεκα (12) μέτρα από πινακίδες υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOP), ως και σε θέση, στην οποία το όχημα κρύβει από τους χρήστες της οδού τη θέα των πινακίδων σήμανσης και σηματοδοτών, ι) σε απόσταση πέντε (5) μέτρων από την τομή ρυμοτομικών γραμμών ή των νοητών προεκτάσεων αυτών, ια) πάνω στις νησίδες ασφαλείας ως και στις διαχωριστικές νησίδες, ιβ) στους αυτοκινητοδρόμους και τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, εκτός των χώρων στάθμευσης, που καθορίζονται με σήμανση, ιγ) σε λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης, ιδ) σε σήραγγες που υποδεικνύονται από ειδικές πινακίδες, εκτός από τους χώρους που υποδεικνύονται ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό, ιε) επί σημασμένης βοηθητικής οδού, η οποία προορίζεται για οχήματα που μετακινούνται βραδέως, ιστ) σε θέση όπου βρίσκεται κεκλιμένο επίπεδο (ράμπα) διάβασης Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ), ιζ) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ), ιη) σε χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ).
3. Η στάθμευση οχήματος στο οδόστρωμα απαγορεύεται και:
α) σε απόσταση μικρότερη από δεκαπέντε (15) μέτρα προ και μετά τις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις, β) μπροστά από την είσοδο και έξοδο οχημάτων παροδίου ιδιοκτησίας ως και απέναντι από αυτήν, όταν η οδός είναι στενή και παρεμποδίζεται η είσοδος έξοδος οχημάτων εξ αυτής, γ) σε θέση από την οποία παρεμποδίζεται όχημα που σταθμεύει κανονικά να εξέλθει από το χώρο που έχει σταθμεύσει, δ) αν το ελεύθερο μέρος της οδού που απομένει είναι ανεπαρκές για την κυκλοφορία των οχημάτων, ε) παράπλευρα άλλου οχήματος, σε στάση ή στάθμευση, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση. Κατ’ εξαίρεση, τα δίτροχα ποδήλατα, μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες χωρίς καλάθι, καθώς και τα Ε.Π.Η.Ο., μπορούν να σταθμεύουν το ένα παράπλευρα με το άλλο σε διπλή σειρά, ζ) σε απόσταση μικρότερη από πέντε (5) μέτρα προ και μετά από πυροσβεστικά σημεία, η) προ της εισόδου και εξόδου της προοριζόμενης για τη διακίνηση ασθενών προς και από νοσοκομεία, κλινικές και σταθμούς πρώτων βοηθειών γενικά, θ) αν εμποδίζει τη χρήση χώρων στάθμευσης που σημαίνεται κατάλληλα, ι) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης επιβατηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (TAXI), ια) στις εισόδους και εξόδους των πεζόδρομων ως και πάνω σε αυτούς, ιβ) επί του κεντρικού οδοστρώματος οδών τριών οδοστρωμάτων, καθώς και εκτός κατοικημένων περιοχών, επί των οδοστρωμάτων οδών σημασμένων ως οδών προτεραιότητας με κατάλληλες πινακίδες.
3Α. Ειδικά η στάση και στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο. που κινούνται εντός κατοικημένων περιοχών απαγορεύεται: α) επάνω σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από πέντε (5) μέτρα από αυτές, β) σε απόσταση μικρότερη από δώδεκα (12) μέτρα από στάσεις αστικών, υπεραστικών, ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και τροχιοδρομικών οχημάτων, γ) σε εισόδους και εξόδους κόμβων και σε απόσταση μικρότερη από δέκα (10) μέτρα από τη νοητή προέκταση της πλησιέστερης οριογραμμής του κάθετου οδοστρώματος, δ) σε σιδηροδρομικές ή τροχιοδρομικές γραμμές ή πολύ πλησίον αυτών, ώστε να παρεμποδίζεται η κίνηση των σιδηροδρομικών ή τροχιοδρομικών οχημάτων, ε) πάνω και κάτω από τις γέφυρες, εκτός αν υπάρχουν χώροι για στάθμευση ειδικά προορισμένοι, στ) πάνω στις νησίδες ασφαλείας ως και στις διαχωριστικές νησίδες, ζ) στους αυτοκινητοδρόμους και τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, εκτός των χώρων στάθμευσης που καθορίζονται με σήμανση, η) σε λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης, θ) σε σήραγγες που υποδεικνύονται από ειδικές πινακίδες, εκτός από τους χώρους που υποδεικνύονται ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό, ι) σε θέση όπου βρίσκεται κεκλιμένο επίπεδο (ράμπα) διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ), ια) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ), ιβ) σε χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ), ιγ) σε απόσταση μικρότερη από επτά (7) μέτρα πριν και μετά τις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις, ιδ) σε θέση από την οποία παρεμποδίζεται όχημα που σταθμεύει κανονικά να εξέλθει από τον χώρο όπου έχει σταθμεύσει, ιε) αν το ελεύθερο μέρος της οδού που απομένει είναι ανεπαρκές για την κυκλοφορία των οχημάτων, ιστ) προ της εισόδου και εξόδου που προορίζεται για τη διακίνηση ασθενών προς και από νοσοκομεία, κλινικές και σταθμούς πρώτων βοηθειών γενικά, ιζ) αν εμποδίζει τη χρήση χώρων στάθμευσης που σημαίνονται κατάλληλα, ιη) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης επιβατηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (TAXI), ιθ) στις εισόδους και εξόδους των πεζόδρομων. κ) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης και αφετηρίες υπεραστικών λεωφορείων, τουριστικών λεωφορείων και τουριστικών λεωφορείων ανοιχτού τύπου, κα) σε χώρους λιμένων και χερσαίας ζώνης λιμένων που χρησιμοποιούνται για την επιβίβαση/αποβίβαση ατόμων και τη φορτοεκφόρτωση σε πλοία και σκάφη.
Τα πρόστιμα
– Για τις παραβάσεις που προβλέπονται στον ΚΟΚ επιβάλλονται οι προβλεπόμενες στον ΚΟΚ διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα. Δηλαδή, 40 ευρώ για μη χρήση κράνους, υπέρβαση ορίου ταχύτητας 100 ευρώ, συν 200 ευρώ εάν κυκλοφορεί σε δρόμο που δεν επιτρέπεται, κυκλοφορία σε δρόμο που δεν επιτρέπεται 100 ευρώ, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη 350 ευρώ κ.ο.κ.
– Για την μαζική κατάληψη μη εγκεκριμένων χώρων από ΕΠΗΟ πέραν των κυρώσεων που προβλέπονται στον ΚΟΚ αρ. 34 παρ.11Α δύναται να διενεργείται απομάκρυνση των ΕΠΗΟ, κατόπιν 2ης παράβασης εντός 3ώρου.
– Για μη τήρηση των διαγραμμίσεων επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ ανά σημείο.
– Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων της κανονιστικής και έπειτα από δύο παραβάσεις εντός έξι μηνών, η παραχώρηση ανακαλείται, χωρίς η εταιρία να διατηρεί δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.
Οι υποχρεώσεις των εταιρειών
α) Τα διατιθέμενα προς εκμίσθωση Ε.Π.Η.Ο. να πληρούν τις προδιαγραφές που ορίζει ο ΚΟΚ και η λοιπή κείμενη νομοθεσία, β) Να διατηρούν το σύνολο του εκμισθούμενου στόλου τους σε κατάλληλη κατάσταση για χρήση, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΟΚ και της λοιπής κείμενης νομοθεσίας, γ) Να εφαρμόζουν κατάλληλη υποδομή λογισμικού στο στόλο εκμισθούμενων Ε.Π.Η.Ο. για την διασφάλιση τήρησης των ορίων ταχύτητας, απαγόρευσης και περιορισμό στάθμευσης και περιορισμούς κίνησης, δ) Να διαγραμμίσουν τους χώρους που τους παραχωρούνται,
Επίσης απαγορεύεται:
α) Να σταθμεύουν τα διατιθέμενα Ε.Π.Η.Ο. σε κοινόχρηστους χώρους που δεν τους έχουν παραχωρηθεί, β) Να επιτρέπουν τη στάθμευση σε χώρους εκτός των προκαθορισμένων με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού, γ) Να επιτρέπουν την κίνηση σε οδούς όπου απαγορεύεται με την παρούσα, με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού.