Μεγάλη έρευνα για την καταναλωτική εμπιστοσύνη στη Θεσσαλονίκη
Τι δείχνουν τα αποτελέσματα της έρευνας.
Στο καλύτερο επίπεδο της δεκαετίας που μεσολάβησε από την έναρξη των μετρήσεων της έρευνας οικονομικής συγκυρίας “Βαρόμετρο ΕΒΕΘ”, βρέθηκε τον φετινό Μάρτιο ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, που καταγράφει τις προσδοκίες των καταναλωτών στον νομό Θεσσαλονίκης, αποτυπώνοντας περαιτέρω μείωση της απαισιοδοξίας. Πάντως, σύμφωνα με την έρευνα, που διενεργείται δις ετησίως από την εταιρεία Palmos Analysis για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) σε δείγμα 1500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών), η βελτίωση αυτή δεν “μεταφράζεται” ακόμη σε αισθητή στροφή στην κατανάλωση και σε επενδύσεις σε σημαντικές αγορές -αν και υπάρχει ελαφρά βελτίωση στην πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου και πραγματοποίησης εργασιών ανακαίνισης/επισκευής κατοικίας.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, που διενεργήθηκε στο δεύτερο μισό του Μαρτίου και παρουσιάστηκε σήμερα στο πολυσυνέδριο Money Show, στη Θεσσαλονίκη, σε ένα φάσμα από το +100 (όλοι περιμένουν βελτίωση ή αύξηση) έως -100 (όλοι προβλέπουν επιδείνωση ή πτώση), ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στον νομό διαμορφώθηκε τον περασμένο μήνα στις -23 μονάδες (-25 στην προηγούμενη μέτρηση, του Σεπτεμβρίου), σε καλύτερο επίπεδο σε σχέση με τον αντίστοιχο Εθνικό δείκτη (-31 μονάδες), ενώ ο δείκτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης “έκλεισε” στις -7 μονάδες. Σε σχέση με τον περασμένο Σεπτέμβριο, οπότε έγινε η προηγούμενη έρευνα, παρατηρείται βελτίωση του κλίματος μεταξύ των καταναλωτών στον νομό Θεσσαλονίκης (-23 από -25), ενώ σαφώς σημαντικότερη βελτίωση του κλίματος εμφανίζεται σε Εθνικό επίπεδο (-31 από -45).
“Πρέπει να τονιστεί ότι η μόνη περίοδος που ο συγκεκριμένος δείκτης εμφάνισε ίδια επίδοση (με την τρέχουσα) ήταν τον Μάρτιο του 2015, στην πρώτη μετεκλογική περίοδο των εκλογών του Ιανουαρίου 2015, όπου οι προεκλογικές υποσχέσεις και η ανάδειξη νέας κυβέρνησης είχαν δημιουργήσει στους καταναλωτές προσδοκίες για ευνοϊκότερο οικονομικό περιβάλλον. Σήμερα, η ολοκλήρωση του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής τον Αύγουστο, η εφαρμογή κάποιων μέτρων ελάφρυνσης φόρων και ενίσχυσης των εισοδημάτων που έχουν δρομολογηθεί, αλλά κυρίως η προεκλογική περίοδος – που συχνά δημιουργεί προσδοκίες – έχουν συμβάλει στην βελτίωση του κλίματος και τη μείωση της απαισιοδοξίας” αναφέρουν οι ερευνητές.
Οι καταναλωτές του Νομού Θεσσαλονίκης αναφέρουν:
*Λιγότερο αρνητική αξιολόγηση της οικονομικής τους κατάστασης για το διάστημα που προηγήθηκε, με μείωση της απαισιοδοξίας (σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2018) για την περαιτέρω εξέλιξή της. Στην πλειονότητά τους (47%) εκτιμούν ότι θα υπάρξει σταθεροποίηση της οικονομικής κατάστασής τους κατά το επόμενο δωδεκάμηνο, με σαφή μείωση όσων προβλέπουν επιδείνωση (25% έναντι 33% τον προηγούμενο Σεπτέμβριο). Το δε ποσοστό όσων δηλώνουν ότι αναμένουν επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης του νοικοκυριού για τους επόμενους 12 μήνες μειώθηκε σημαντικά σε σχέση με τον Μάρτιο του 2018 (από 44% σε 25%).
*Σταθερά αρνητική αξιολόγηση για την οικονομική κατάσταση της χώρας κατά το τελευταίο έτος και παράλληλα σταθερή απαισιοδοξία για το μέλλον
*Σταθερή, σε σχέση με τον περασμένο Σεπτέμβριο, ελαφρά απαισιοδοξία για την εξέλιξη της ανεργίας. Μάλιστα, το επίπεδο της απαισιοδοξίας στον νομό Θεσσαλονίκης σε αυτό το πεδίο, είναι χαμηλότερο (+14) σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Εθνικό δείκτη (+21), με τάσεις όμως σύγκλισης.
Δεν σχεδιάζουν σημαντικές αγορές, δεν προτίθενται να αποταμιεύσουν
Ελαφρά επιδείνωση παρουσιάζει ο δείκτης για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών προς το παρόν, παραμένοντας μάλιστα σε πολύ αρνητικό επίπεδο, αλλά εμφανίζεται βελτίωση του δείκτη πρόθεσης για την πραγματοποίηση τέτοιων αγορών στο μέλλον, σε απόλυτη συμφωνία με την αντίστοιχη τάση σε εθνικό επίπεδο.
Σταθερά χαμηλή πρόθεση παραμένει η πρόθεση για αποταμίευση. Σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2018, παρατηρείται σταθεροποίηση του ποσοστού όσων δηλώνουν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ (17% από 18%), ενώ το 33% (32% τον Σεπτεμβριο) υποστηρίζει ότι “τραβάει” από τις αποταμιεύσεις ή χρεώνεται όλο και περισσότερο για να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του. Σχεδόν οι μισοί, τέλος (ποσοστό 49%) δηλώνουν ότι “τα φέρνουν πέρα ίσα – ίσα” με τα εισοδήματά τους (ακριβώς όσο και τον “Σεπτέμβριο 2018”).
Παρά την ελαφρά επιδείνωση του δείκτη για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών, πάντως, η αγορά αυτοκινήτου στον Νομό Θεσσαλονίκης θα εμφανίσει ενδεχομένως -σύμφωνα πάντα με το “Βαρόμετρο”- κάποια βελτίωση στο ορατό μέλλον.
Σταθερά καθηλωμένη εκτιμάται ότι θα παραμείνει η αγορά ακινήτων, ωστόσο η οικοδομική δραστηριότητα γενικότερα ενδεχομένως να ενισχυθεί από τον τομέα των ανακαινίσεων ή/και επισκευών-βελτιώσεων σπιτιών, όπου ο σχετικός δείκτης εμφανίζει μικρή αλλά σαφή βελτίωση, σύμφωνα με τους μελετητές.
Στο μεταξύ, στο πλαίσιο της αποτελεσματικότερης αξιοποίησης του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ” – ως ερευνητικού εργαλείου- και για την πληρέστερη πληροφόρηση του επιχειρηματικού κόσμου του Νομού Θεσσαλονίκης, ενσωματώθηκαν στα ερωτηματολόγιά του “ad-hoc” ερωτήσεις, σχετικά με την αξιολόγηση και την εικόνα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, τόσο από τους καταναλωτές όσο και από τις επιχειρήσεις του νομού.
Εξι στους δέκα δηλώνουν ότι προϊόντα-“μαϊμού” δεν θα προσέλκυαν το ενδιαφέρον τους
Με βάση τα στοιχεία της ad hoc έρευνας, η πλειονότητα των καταναλωτών (60%) στον νομό Θεσσαλονίκης δηλώνουν ότι ένα απομιμητικό προϊόν μάλλον δεν θα προσέλκυε το ενδιαφέρον τους (46% απαντούν ότι δεν θα τους προσέλκυε “Καθόλου” και 14% ότι θα τους προσέλκυε “Λίγο”). Ωστόσο, περίπου ένας στους πέντε καταναλωτές δηλώνει ότι θα τον προσέλκυε “πολύ” (9%) ή “αρκετά” (10%), ενώ για ένα περαιτέρω 19% η στάση έναντι του απομιμητικού προϊόντος θα ήταν ουδέτερη. Δυνητικά, λοιπόν, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η αγορά στην οποία απευθύνονται τα απομιμητικά προϊόντα φτάνει -ως “οροφή”- στο 40% των καταναλωτών.
Η αξιολόγηση, ωστόσο, των απομιμητικών προϊόντων από τους καταναλωτές, ειδικά σε σχέση με την ασφάλεια και την ποιότητα, είναι πολύ κακή, καθώς σε μια κλίμακα αξιολόγησης από το 1 (Καθόλου ικανοποιητικά) μέχρι και το 5 (Πολύ ικανοποιητικά), εμφανίζουν βαθμολογίες κάτω από τη βάση (3). Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με την ασφάλεια προϊόντος αξιολογούνται με 1,9 με “άριστα” το 5, σε σχέση με την ποιότητα λαμβάνουν 2 στα 5 και σε ό,τι αφορά την τιμή 2,8 στα 5.
Περίπου οι μισοί καταναλωτές του νομού Θεσσαλονίκης (47%), δηλώνουν ότι η παρουσία και η δράση του παρεμπορίου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, λειτουργούν αποτρεπτικά ως προς την πρόθεσή τους να πραγματοποιήσουν αγορές εκεί, ενώ μόνο το 8% δηλώνουν ότι η ύπαρξη του παρεμπορίου στο κέντρο της πόλης ενισχύει την καταναλωτική τους διάθεση και το 39% επισημαίνουν πως δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από τη δράση του παρεμπορίου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ