Μια υποβαθμισμένη γειτονιά αλλάζει πρόσωπο

της Κύας Τζήμου Εικόνες: Ελένη Βράκα Η ανάπλαση περιοχής μεταξύ των οδών Μοναστηρίου – 26ης Οκτωβρίου – Αισώπου – Ταντάλου – Σαπφούς, προϋπολογισμού (1.490.000 €) ενός εκατομμυρίου τετρακοσίων ενενήντα χιλιάδων ευρώ με Φ.Π.Α. ήταν ανάμεσα στα πέντε σημαντικά έργα ανάπλασης, νέων κατασκευών και ανάδειξης περιοχών του δήμου Θεσσαλονίκης συνολικού προϋπολογισμού 7,5 εκατομμυρίων ευρώ που ψηφίστηκαν […]

Κύα Τζήμου
μια-υποβαθμισμένη-γειτονιά-αλλάζει-π-25754
Κύα Τζήμου
9.jpg

της Κύας Τζήμου Εικόνες: Ελένη Βράκα

Η ανάπλαση περιοχής μεταξύ των οδών Μοναστηρίου – 26ης Οκτωβρίου – Αισώπου – Ταντάλου – Σαπφούς, προϋπολογισμού (1.490.000 €) ενός εκατομμυρίου τετρακοσίων ενενήντα χιλιάδων ευρώ με Φ.Π.Α. ήταν ανάμεσα στα πέντε σημαντικά έργα ανάπλασης, νέων κατασκευών και ανάδειξης περιοχών του δήμου Θεσσαλονίκης συνολικού προϋπολογισμού 7,5 εκατομμυρίων ευρώ που ψηφίστηκαν από το δημοτικό συμβούλιο έναν χρόνο πριν. Πέντε εργολαβίες που ενέκρινε το Δημοτικό Συμβούλιο στην κατασκευή πεζοδρόμων και στην διεύρυνση των πεζοδρομίων, με παράλληλη φύτευση δένδρων, σε 48 δρόμους σε όλες τις δημοτικές κοινότητες της πόλης. Τα άλλα 4 έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι: Ανάπλαση της οδού Κίμωνος Βόγα και κάθετων οδών, Ανάπλαση περιοχής μεταξύ των οδών Μαβίλη – Κάλβου – Παπαρηγοπούλου (περιοχή Δώδεκα Αποστόλων), Ανάπλαση περιοχής Κήπου Καλού – Γυμνασιάρχου Μικρού – Διστόμου – Παπάφη, Ανάδειξη Ιστορικών Περιοχών 2ης και 3ης Δημοτικών Κοινοτήτων.

Στο άδειο οικόπεδο στη γωνία των οδών Σαπφούς και Ταντάλου (πίσω ακριβώς από την ανακαινισμένη βίλλα Πετρίδη επί της Αναγεννήσεως) έχουν συγκεντρωθεί οι παλιοί κυβόλιθοι που υπήρχαν κάτω από την άσφαλτο της Αισώπου και της Σαπφούς. Οι παλιοί γρανιτοκυβόλιθοι ύστερα από τη συντήρηση και τον καθαρισμό τους θα επανατοποθετήθουν στις οδούς αυτές.

Το έργο της περιοχής της Κινέζικης αγοράς, προϋπολογισμού δαπάνης 1.490.000 ευρώ, αφορά στην ανάπλαση της περιοχής που περικλείεται από τις οδούς Μοναστηρίου–26ης Οκτωβρίου–Αναγεννήσεως–Καζαντζάκη και Ταντάλου και συγκεκριμένα για τις οδούς: Αισώπου (26ης Οκτωβρίου-Ταντάλου), Προμηθέως, Ενωτικών, Οδυσσέως, Ταντάλου (από την οδό Μοναστηρίου έως την Καζαντζάκη) Λιβανόβου και Σαπφούς (από την οδό 26ης Οκτωβρίου έως την Λιβανόβου). Περιλαμβάνει τον επανασχεδιασμό της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και των πεζών και την αναδιάρθρωση των στοιχείων του αστικού εξοπλισμού με στόχο την αισθητική αναβάθμιση της περιοχής, την εξασφάλιση άνετης και ασφαλούς κυκλοφορίας των πεζών και τη διευκόλυνση της κάθε είδους δραστηριότητας που λαμβάνει χώρα κατά μήκος των οδικών αξόνων της περιοχής.

Στην περιοχή αυτή κυριαρχούν οι επαγγελματικές χρήσεις, ενώ διάσπαρτα συναντούμε και μεμονωμένα κτίρια πολυκατοικιών. Πρόκειται για την κατεξοχήν περιοχή όπου έχει εγκατασταθεί η «Κινέζικη αγορά» της Θεσσαλονίκης, με κεντρικό άξονα την οδό Αισώπου. Στην περιοχή αυτή συναντά κανείς πολλά βιοτεχνικά κτίρια, μάντρες ανταλλακτικών, μηχανουργεία, συνεργεία, λίγα καφενεία και μια σημαντική συγκέντρωση οίκων ανοχής. Εντός της περιοχής εντοπίζονται πολλοί χώροι στάθμευσης ιδιωτικής χρήσης, είτε υπόγειοι, είτε υπαίθριοι. Στην περίμετρο της περιοχής (επί των οδών Μοναστηρίου και 26ης Οκτωβρίου) λειτουργούν τρία ξενοδοχεία. Το βράδυ που οι επαγγελματικές χρήσεις είναι κλειστές, παρατηρούνται φαινόμενα εγκληματικότητας που δημιουργούν έντονη ανασφάλεια στους κατοίκους της περιοχής. Η γενική εντύπωση είναι αυτή μιας υποβαθμισμένης περιοχής χωρίς χαρακτήρα, με άναρχη στάθμευση και οχήματα παντού, με δυσχερή την κίνηση των πεζών, λόγω των πολλαπλών εμποδίων που συναντά κανείς στην όδευση.

Οδός Αισώπου… αναμένοντας τη συνέχεια

Με βάση την υφιστάμενη κατάσταση της κυκλοφορίας των πεζών και των αυτοκινήτων, η μελέτη ξεκίνησε με την επαναχάραξη των οδών και των πεζοδρομίων. Συγκεκριμένα, ορίστηκε σταθερό ελάχιστο πλάτος οδοστρώματος 3,20μ., με μια λωρίδα κυκλοφορίας των οχημάτων, εκτός της οδού Οδυσσέως με δύο λωρίδες κυκλοφορίας 3μ. η κάθε μία. Απαγορεύτηκε η στάθμευση των αυτοκινήτων σε όλες τις οδούς, εκτός της οδού Αισώπου που δημιουργήθηκε χώρος στάθμευσης εκατέρωθεν της οδού, διαμορφωμένη ζώνη πλάτους 2,00μ.

Για να διατηρηθεί η φυσιογνωμία της περιοχής.επιλεχθηκε η αποξήλωση της υπάρχουσας ασφάλτου και η αποκάλυψη και επανατοποθέτηση μετά από συντήρηση, των παραδοσιακών γρανιτένιων κυβόλιθων. Συγκεκριμένα για τις οδούς Αισώπου και Σαπφούς επιστρώνονται εκ νέου οι παλιοί γρανιτοκυβόλιθοι ύστερα από συντήρηση και καθαρισμό τους, με κολυμβητή τοποθέτηση πάνω σε υπόβαση ελαφρά οπλισμένου σκυροδέματος. Για τον επανασχεδιασμό των υπολοίπων οδών της περιοχής ανάπλασης επιλέχθηκε μια συνεχής ομοιόμορφη πλακόστρωση, συναφή με τους παραδοσιακούς γρανιτοκυβολίθους, ώστε να προκύπτει το ίδιο αισθητικό αποτέλεσμα σε όλη την υπόλοιπη έκταση του διαμορφούμενου χώρου.

Αισώπου και Ενωτικών… προχωράμε ταχέως

Σημαντικό στοιχείο της διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων είναι η δημιουργία της «ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών» ελάχιστου πλάτους 1,50μ. Στις οδούς Ενωτικών, Προμηθέως και Σαπφούς, λόγω μικρού πλάτους των δρόμων έγινε μετατόπιση του άξονα 45 εκ. προς την μία πλευρά. Έτσι προέκυψε σε κάθε δρόμο ένα πεζοδρόμιο φαρδύτερο από το απέναντι του, και στο οποίο τοποθετούνται οι εσοχές των κάδων απορριμάτων, ώστε να διασφαλίζεται εκατέρωθεν η «ελεύθερη ζώνη όδευσης των πεζών» πλάτους 1,50μ.

Το κομμάτι της Αισώπου που βλέπει προς την 26ης Οκτωβρίου έχει σχεδόν ολοκληρωθεί

Στην οδό Αισώπου που τα πεζοδρόμια είναι φαρδύτερα, πλάτους 4,40μ. τοποθετείται και λωρίδα όδευσης τυφλών, σύμφωνα με την πρόσφατη νομοθεσία για την κυκλοφορία ΑΜΕΑ στους κοινόχρηστους χώρους της πόλης. Το υπόλοιπο πλάτος του πεζοδρομίου, ως το κράσπεδο, καταλαμβάνεται από τα διάφορα στοιχεία του αστικού εξοπλισμού. Οι διαπλατύνσεις πεζοδρομίων εκατέρωθεν των οδικών αξόνων και των συμβολών τους με τις κάθετες οδούς, εφαρμόζονται και στα σημεία όπου τοποθετούνται κάδοι απορριμμάτων, ράμπες εισόδων καθώς και διαβάσεις πεζών καθορίζοντας τις θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και διευκολύνοντας ταυτόχρονα την κίνηση των πεζών.

Είναι τελικά μεγάλος δρόμος η Αισώπου. Εδώ η πλευρά της προς την Γιαννιτσών.

Τέλος, προβλέπεται η αναβάθμιση της ποιότητας του φωτισμού της οδού με τοποθέτηση νέων φωτιστικών (ιστοί και φωτιστικά σώματα). Στην οδό Αισώπου θα τοποθετηθούν νέα φωτιστικά ανά 20,00 μ. περίπου, στη μια πλευρά της οδού, ύψους 7μ. Στο σύνολο των υπόλοιπων οδών προτείνονται μονά φωτιστικά, ύψους 6μ. Ανά 18μ. περίπου, ενώ στην οδό Λιβανόβου που είναι πεζόδρομος προτείνονται φωτιστικά ύψους 4μ. ανά 15μ.

Όσον αφορά τέλος το φυτικό δυναμικό της περιοχής μελέτης, αυτό διατηρείται και προστατεύεται με τη δημιουργία δενδροδόχων, ενώ για την συμπλήρωση των δενδροστοιχιών επί των πεζοδρομίων, όπου υπάρχει ανάγκη, προβλέπεται η φύτευση νέων δέντρων.

Η Αισώπου συναντά την 26ης Οκτωβρίου

Διαβάστε επίσης: Ο συνοικισμός Χιρς 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα