Μπερδεμένη η αγορά της πόλης

Μεταξύ Black Friday και Χριστουγέννων σε μια προσπάθεια να... φωτίσουν τις «μαύρες» ημέρες από πλευράς εσόδων

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
μπερδεμένη-η-αγορά-της-πόλης-933898
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Εικόνες: Δήμητρα Κυπριώτη

Κάνοντας μια βόλτα στο κέντρο της πόλης δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε όλοι μας ότι τα καταστήματα είναι… χωρισμένα στα τρία, κάτι που φυσικά αποτυπώνεται και στις βιτρίνες τους.

Εκείνα, που μετρούν αντίστροφα για την Black Friday λανσάροντας φέτος τις… Black Days, εκείνα που από νωρίς έχουν φροντίσει να ντυθούν στα χριστουγεννιάτικα και εκείνα που δεν έχουν ακόμα αλλάξει τις βιτρίνες τους ενόψει εορτών και παραμένουν σε φθινοπωρινό mood ενημερώνοντας για τις προσφορές τους.

Με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις να έχουν καταργηθεί και το άνοιγμα των καταστημάτων μία Κυριακή του μήνα (κάτι που προέκυψε από το… παράθυρο) να μετατίθεται από εβδομάδα σε εβδομάδα, και εμείς σαν καταναλωτικό κοινό είναι η αλήθεια ότι έχουμε μπερδευτεί.

Η φετινή Black Friday είναι στις 25 Νοεμβρίου, όμως οι καταστηματάρχες βλέποντας τις… μαύρες ημέρες να συνεχίζονται στον τζίρο τους, αποφάσισαν να παίξουν το χαρτί των Black Days και να προσελκύσουν με προσφορές τους καταναλωτές.

«Όποιος θέλει να κάνει προσφορές, ας τις κάνει, του το επιτρέπει ο νόμος, αλλά να είναι πραγματικές προσφορές» σημειώνουν καταστηματάρχες του κέντρου, κυρίως για τις μεγάλες αλυσίδες που στρέφονται σε τέτοιες πρακτικές.

Την ίδια ώρα και το κοινό μοιάζει να είναι επιφυλακτικό, τόσο απέναντι στις προσφορές, όσο και ως προς τη χρησιμότητα της ημέρας.

«Μόδα ήταν και πάει… Θα είναι ακόμα μια ημέρα συνωστισμού. Δεν πιστεύουμε ότι οι εκπτώσεις τιμών είναι πραγματικές. Ανεβάζουν τις τιμές λίγο καιρό πριν, τις κατεβάζουν και μας τις παρουσιάζουν σαν προσφορές, ενώ επί της ουσίας πληρώνουμε τα ίδια χρήματα» αναφέρουν πολίτες που κάνουν τις βόλτες τους στην αγορά της Θεσσαλονίκης.

«Η Black Friday έχει συνδεθεί περισσότερο στο μυαλό του καταναλωτή με προϊόντα που έχουν να κάνουν με τη τεχνολογία, το gaming, τις οικιακές συσκευές. Εάν θέλει κάποιος να ψωνίσει ένα ρούχο δε θα περιμένει την Black Friday να το κάνει. Ή θα το αγοράσει ή θα το αφήσει για την παραδοσιακή περίοδο των εκπτώσεων» υπογραμμίζει ιδιοκτήτης καταστήματος ένδυσης στο κέντρο της πόλης.

Τελικά, τα καταστήματα θα λειτουργήσουν την Κυριακή 27/11, ενώ θα ακολουθήσει και η Cyber Monday για όσους καταναλωτές επιλέξουν να κάνουν τις αγορές τους μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Αρκετοί καταστηματάρχες δε θεωρούν ότι η Black Friday θα μπορέσει να τους προσφέρει κάτι αξιόλογο από πλευράς εσόδων, πέρα ίσως από κάποια «ανάσα» και γι’ αυτό το λόγο φέρνουν τα Χριστούγεννα από νωρίς στην πόλη.

Με το «φάντασμα» της ενεργειακής κρίσης να πλανάτε, καθημερινά πληθαίνουν τα καταστήματα στο κέντρο που βάζουν τα γιορτινά τους, ανάβουν χριστουγεννιάτικα λαμπάκια στις βιτρίνες και ευελπιστούν ότι θα αλλάξουν το κλίμα στην αγορά.

Και σε αυτήν την περίπτωση πάντως το καταναλωτικό κοινό δείχνει να κρατάει στάση αναμονής, αφού πέρα από την κλασική ατάκα του «μια ματιά θα ρίξω», λίγοι είναι εκείνοι που προχωρούν και σε αγορές.

«Προέχουν άλλα έξοδα τώρα. Όμως είναι καλό να κάνεις την έρευνα σου στην αγορά και να δεις εάν θα σου περισσέψουν χρήματα για να αγοράσεις καινούρια στολίδια. Μπορεί να είναι νωρίς, αλλά και μόνο που βλέπεις τις χριστουγεννιάτικες βιτρίνες για λίγο τουλάχιστον ξεχνιέσαι από το βαρύ κλίμα της καθημερινότητας» προσθέτει πολίτης.

Στη «μάχη» και τα ζαχαροπλαστεία

Την εμφάνισή τους στις βιτρίνες των ζαχαροπλαστείων έχουν αρχίσει να κάνουν και οι κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα που παραδοσιακά συνδέονται με τις εορταστικές ημέρες των Χριστουγέννων.

Η άνοδος στις τιμές των πρώτων υλών, αλλά και στο ενεργειακό κόστος, όπως είναι φυσικό επηρεάζει προς τα πάνω και την τελική τιμή με την οποία θα τα αγοράσουμε, όμως οι ζαχαροπλάστες προσπαθούν να βάλουν… πλάτη και να μην μετακυλήσουν όλο το κόστος προς το καταναλωτικό κοινό.

Σε ορισμένες περιπτώσεις πάντως παρατηρούνται αυξήσεις του 1 ευρώ, ίσως και λίγο παραπάνω, σε σχέση με πέρσι.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα