Μυλόπουλος: Ανοιχτή επιστολή στον πρωθυπουργό με πέντε αιτήματα για την Κ. Μακεδονία
Ενόψει της επικείμενης παρουσίας του στη ΔΕΘ
Ανοικτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στέλνει ο υποψήφιος περιφερειάρχης με την παράταξη «Αλλαγή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας», καθηγητής και πρώην πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος, ενόψει της επικείμενης παρουσίας του στη ΔΕΘ, θέτοντάς του πέντε μείζονος σημασίας αιτήματα για τη Θεσσαλονίκη και για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Συγκεκριμένα στην επιστολή του ο κ. Μυλόπουλος αναφέρεται σε:
- Επίσπευση της λειτουργίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Όχι άλλες αποζημιώσεις σε εργολάβους
- Άμεση έναρξη της υλοποίησης των επεκτάσεων του Μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο
- Αναστολή εκτέλεσης του Flyover περιφερειακού μέχρι τη λειτουργία του Μετρό
- Άμεση αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου
- Όχι στην ιδιωτικοποίηση της περιουσίας του ΑΠΘ
Αναλυτικά η επιστολή:
«Αξιότιμε κε Πρωθυπουργέ,
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας την οποία θα επισκεφτείτε με αφορμή τα εγκαίνια της ΔΕΘ αυτή την εβδομάδα, είναι μια πάλαι ποτέ ακμάζουσα οικονομικά περιφέρεια η οποία σήμερα παρακμάζει. Με διπλάσια ανεργία (19,9%), από τη μέση καταγεγραμμένη ανεργία στη χώρα μας, (10,8%) και με ΑΕΠ μόλις στο 80% του μέσου εθνικού ΑΕΠ και στο 50% του μέσου περιφερειακού ΑΕΠ της ΕΕ, κατατάσσεται σήμερα στις δύο χειρότερες περιφέρειες της χώρας από την άποψη της απασχόλησης, με την πλειοψηφία του εργατικού της δυναμικού να βρίσκεται στα όρια της φτώχειας.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα παιδιά μας φεύγουν, μετά τις σπουδές τους, για την Αθήνα ή για το εξωτερικό για την επαγγελματική τους αποκατάσταση.
Με διαλυμένη την οικονομία λόγω αποβιομηχάνισης, λόγω εγκατάλειψης του πρωτογενούς τομέα, λόγω απουσίας επενδύσεων και λόγω ενός υπερτουρισμού που υπερβαίνει τη φέρουσα ικανότητα των οικοσυστημάτων και των δικτύων και ο οποίος ενώ αυξάνει τις αφίξεις δεν αυξάνει αντίστοιχα και την πρόσοδο, η Περιφέρεια υποφέρει από ύφεση, ακρίβεια και ανεργία.
Με το μεγαλύτερο μέρος του εργατικού δυναμικού της Περιφέρειας να βρίσκεται στο όριο της φτώχειας.
Για την αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων που σας ανέφερα, σας υποβάλλω πέντε σημαντικά αιτήματα για την Ανάπτυξη και την Οικονομία, για το κυκλοφοριακό πρόβλημα, για το Περιβάλλον, για την ασφάλεια των πολιτών και για την Παιδεία στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που μπορούν, αν εκτελεστούν, να θέσουν τις βάσεις για την βελτίωση της ζωής των πολιτών.
- Επίσπευση της λειτουργίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Όχι άλλη αιμορραγία δημόσιου χρήματος λόγω αποζημιώσεων στους εργολάβους
Τέσσερα ακριβώς χρόνια πριν από σήμερα, τον Σεπτέμβριο του 2019, από το βήμα της ΔΕΘ αλλάξατε τον σχεδιασμό της εκτέλεσης του Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο σύμφωνα με το μέχρι τότε χρονοδιάγραμμα θα λειτουργούσε στο τέλος του 2020 χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου, ο οποίος θα εντάσσονταν στο Μετρό το 2023.
Η Θεσσαλονίκη όμως θα είχε Μετρό από το 2021 μέχρι σήμερα και θα είχε λύσει το τεράστιο κυκλοφοριακό της πρόβλημα.
Σύμφωνα με την υπόσχεσή σας τότε, η ολοκλήρωση και λειτουργία του Μετρό θα συνέβαινε τον Απρίλιο του 2023, τον Απρίλιο δηλαδή που μας πέρασε. Είχατε μάλιστα υποσχεθεί ότι ο νέος σχεδιασμός που εσείς επιβάλατε χωρίς τεχνική τεκμηρίωση, θα ήταν φτηνότερος και πιο σύντομος όσον αφορά στην ολοκλήρωση του έργου.
Σήμερα το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του έργου βρίσκεται στον αέρα καθώς η λειτουργία του διαρκώς αναβάλλεται με αόριστο τελικό χρόνο περάτωσης, αφού ακόμη σήμερα, Σεπτέμβριος του 2023, ούτε η σύμβαση για τη λειτουργία του έργου δεν έχει ακόμη υπογραφεί.
Επιπλέον, το έργο επιβαρύνθηκε αυτά τα τέσσερα χρόνια με περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ δημόσιου χρήματος επιπλέον του προϋπολογισμού του, λόγω των αποζημιώσεων που το δημόσιο καταβάλλει στους εργολάβους, εξ αιτίας των καθυστερήσεων που το ίδιο προκαλεί.
Τέλος, ολέθρια συνέπεια του νέου σχεδιασμού που επιβάλατε στο Μετρό, όπως συμφωνεί η διεθνής επιστημονική κοινότητα, είναι η καταστροφή του μνημείου της Βενιζέλου. Η ακεραιότητα και η αυθεντικότητα του οποίου χάθηκαν εξ αιτίας του τεμαχισμού και της απομάκρυνσής του από τη θέση όπου βρίσκονταν επί 18 αιώνες. Τη στιγμή που υπήρχε τεχνική λύση για την παραμονή του μνημείου στη θέση του, η οποία μάλιστα είχε αρχίσει να εφαρμόζεται. Και η οποία ήταν η ίδια τεχνική λύση που είχε εφαρμοστεί στο σταθμό Μοναστηράκι του Μετρό της Αθήνας στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Το ελάχιστο που μπορείτε να κάνετε αυτή τη στιγμή, εδώ που έχει φτάσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, είναι να επισπεύσετε την υπογραφή της σύμβασης λειτουργίας του Μετρό και να ανακοινώσετε, επιτέλους, ένα αξιόπιστο χρονοδιάγραμμα συμφωνημένο με τους εργολάβους του έργου που να υποστηρίζεται από τεχνική τεκμηρίωση, αντί των διαρκών αόριστων υποσχέσεων και των διαρκών αναβολών της λειτουργίας του έργου στο διηνεκές.
- Άμεση έναρξη της υλοποίησης των επεκτάσεων του Μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο
Το διάστημα 2016 – 2019 εκτελέστηκε το 45% του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ συγχρόνως σχεδιάστηκαν και συμφωνήθηκαν με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους φορείς της πόλης οι δύο επεκτάσεις του Μετρό, μια δυτικά και μια προς αεροδρόμιο.
Επειδή η επέκταση δυτικά θα συνδέσει μεταξύ τους, αλλά και με το κέντρο της πόλης και με την ανατολική Θεσσαλονίκη πολυπληθείς δήμους με χαμηλό κατά βάση εισόδημα πολιτών και επειδή η σύνδεση του Μετρό με το αεροδρόμιο έχει ιδιαίτερη οικονομική και αναπτυξιακή σημασία για την πόλη, γίνεται προφανές ότι η άμεση ένταξη σε χρηματοδοτικά πρωτόκολλα και η έναρξη κατασκευής των δύο επεκτάσεων είναι υπόθεση πνοής για το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, αλλά και για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας γενικότερα.
Ο σχεδιασμός είναι από το 2019 έτοιμος και περιμένει την πολιτική σας απόφαση για να ξεκινήσει.
Μην το καθυστερείτε άλλο.
- Αναστολή εκτέλεσης του Flyover περιφερειακού μέχρι τη λειτουργία του Μετρό
Το έργο της υπερυψωμένης περιφερειακής οδού Flyover είναι ένα έργο που ξεκινά σε απολύτως λάθος χρονική στιγμή και πάσχει από ολοκληρωμένες κυκλοφοριακές μελέτες που θα λαμβάνουν υπόψη τους την ένταξη του Μετρό στο δίκτυο του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Κι ακόμη, η κατασκευή του Flyover είναι εκτός ολοκληρωμένου κυκλοφοριακού σχεδιασμού, γιατί αντιστρατεύεται την βασική επιδίωξη του Μετρό και των επεκτάσεών του, που είναι η δραστική μείωση του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων στους δρόμους.
Είναι γνωστό ότι όσο περισσότεροι δρόμοι κατασκευάζονται, τόσο δίνεται κίνητρο σε περισσότερα αυτοκίνητα να κυκλοφορούν. Σε αντίθεση με τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, που μειώνουν δραστικά την κυκλοφορία στους δρόμους.
Η λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό, η οποία μπορεί να συμβεί, αν την επισπεύσετε, νωρίτερα από την ολοκλήρωση του Flyover, θα μειώσει κατά 80.000 τα αυτοκίνητα στους δρόμους. Μια μείωση που ασφαλώς θα έχει συνέπειες και στην κυκλοφορία των περιφερειακών οδών. Κι ακόμη η ένταξη της επέκτασης προς Καλαμαριά, 6 μήνες μετά τη βασική γραμμή και η ένταξη των άλλων δύο επεκτάσεων αργότερα, θα μειώσουν δραστικά την κυκλοφορία στις περιφερειακές οδούς.
Τότε, όταν λειτουργήσει το σύνολο του δικτύου του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, θα κριθεί αν ένας επιπλέον υπερυψωμένος περιφερειακός είναι σκόπιμο κυκλοφοριακά να κατασκευαστεί ή όχι.
Αν συνεχίσει η κατασκευή του όπως την έχετε εξαγγείλει, το μόνο που θα κάνει είναι να ακυρώσει τη συμβολή του Μετρό στη δραστική μείωση της κυκλοφορίας στους δρόμους.
- Άμεση αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου
Το δυστύχημα των Τεμπών αποκάλυψε τις μεγάλες παθογένειες και ελλείψεις, όσον αφορά στην ασφάλεια των μετακινήσεων, του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Η αποκατάσταση της ασφάλειας της γραμμής Θεσσαλονίκης – Αθήνας, αλλά και των υπολοίπων σιδηροδρομικών γραμμών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θα δώσει λύση στο κυκλοφοριακό, στο οικονομικό, στο ενεργειακό, στο περιβαλλοντικό και στο πρόβλημα της ποιότητας ζωής σε 1,800,000 κατοίκους της περιφέρειας που αυτή τη στιγμή αναγκάζονται να κυκλοφορούν οδικώς.
- Όχι στην ιδιωτικοποίηση της περιουσίας του ΑΠΘ
Όπως κατ’ επανάληψη σας έχει ζητήσει η Σύγκλητος του ΑΠΘ και μάλιστα και πρόσφατα, η υπουργική απόφαση που συγχωνεύει την περιουσία του πανεπιστημίου και συγκεκριμένα τα τρία ΝΠΔΔ, την Πανεπιστημιακή Φοιτητική Λέσχη, το Ταμείο Διοίκησης και Διαχείρισης Αγροκτήματος και το Ταμείο Διοίκησης και Διαχείρισης Πανεπιστημιακών Δασών, πρέπει να ανασταλεί άμεσα.
Και αυτό γιατί η κατάργηση της αυτοτέλειας των ΝΠΔΔ που διοικούν την περιουσία του ΑΠΘ, σε συνδυασμό με την ένταξή τους στις αρμοδιότητες του Συμβουλίου Διοίκησης με τη συμμετοχή εξωπανεπιστημιακών, απειλεί σοβαρά την περιουσία του πανεπιστημίου με σχέδια αξιοποίησης μέσω ιδιωτικοποίησης.
Μια πράξη που θα ακυρώσει τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα των τριών αυτών περιουσιακών στοιχείων του ΑΠΘ, εισάγοντας στη διαχείρισή τους κριτήρια αγοράς αντί για καθαρά ακαδημαϊκά κριτήρια. Η σίτιση των φοιτητών χωρίς οικονομικές σκοπιμότητες και η εκπαίδευση των φοιτητών και η έρευνα των καθηγητών στα δάση και στο αγρόκτημα κινδυνεύουν να ακυρωθούν, αν ισχύσουν κριτήρια αγοράς αντί για ακαδημαϊκά κριτήρια στη διαχείριση αυτών των δομών.
Το γεγονός ότι η Σύγκλητος του ΑΠΘ κατ’ επανάληψη έχει εκδώσει αποφάσεις για την αναστολή της εφαρμογής αυτής της υπουργικής απόφασης είναι ένα γεγονός που πρέπει να σας κάνει να προβληματιστείτε για την ακαδημαϊκή σκοπιμότητα μιας τέτοιας αλλαγής στη διοίκηση ακαδημαϊκών μονάδων.
Ελπίζοντας να εισακούσετε τις τεχνοκρατικές πλευρές των επιχειρημάτων των πέντε αιτημάτων που σας υποβάλλω, ευελπιστώ σε διορθωτικές εξαγγελίες σας στα ζητήματα αυτά, στην κατεύθυνση της ικανοποίησης του δημόσιου συμφέροντος σε μια βαριά πληττόμενη περιφέρεια της χώρας».
Με τιμή,
Γιάννης Α. Μυλόπουλος
Καθηγητής, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ
Υποψήφιος Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας με την παράταξη «Αλλαγή στην Κεντρική Μακεδονία»».