Νέα απεργιακή κινητοποίηση στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Οι φωτογραφίες που δημοσιεύει σήμερα η Parallaxi είναι ενδεικτικές του τι συμβαίνει στο χώρο του εργοταξίου της Βενιζέλου όπου εκτελούνται τα αρχαιολογικά έργα.

Φίλιππος Δεργιαδές
νέα-απεργιακή-κινητοποίηση-στο-μετρό-917035
Φίλιππος Δεργιαδές

Σε ετοιμότητα για νέες κινητοποιήσεις βρίσκονται οι εργαζόμενοι του Μετρό Θεσσαλονίκης καταγγέλλοντας την εταιρία που εκτελεί το έργο για χαμηλούς μισθούς και καθυστερήσεις στις πληρωμές, αλλά και ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας και σημαντικές ελλείψεις στα μέτρα ατομικής προστασίας.

Χθες το απόγευμα διοικητικό συμβούλιο του σωματείου των εργαζομένων στις κατασκευές συνεδρίασε και αποφάσισε νέα απεργιακή κινητοποίηση το αμέσως επόμενο διάστημα. Ο χρόνος και η διάρκεια της θα εξαρτηθεί από το αποτέλεσμα της συνάντησης που θα επιδιώξουν να έχουν με εκπροσώπους της αναδόχου εταιρίας.

«Η κατάσταση θυμίζει Κατάρ, δεν τηρούν ούτε τα βασικά μέτρα προστασίας των εργαζομένων, δηλαδή να παρέχουν στους τεχνίτες π.χ, τα παπούτσια ασφαλείας τα οποία αναγκάζονται να προμηθεύονται οι ίδιοι και σε τιμές λιανικής», τονίζει η διοίκηση του Σωματείου Κατασκευαστικού Τομέα.

Ανάλογα και οι εργαζόμενοι στις αρχαιολογικές εργασίες περιγράφουν μία αφόρητη κατάσταση εντατικοποίησης και πίεσης στο χώρο εργασίας. 

«Πριν από λίγες ημέρες κατέβασαν στο «κέλυφος» όπου γίνονται τα αρχαιολογικά έργα, δύο μικρά σκαπτικά μηχανήματα (διαβολάκια), για να ανοίξουν τα φρεάτια στις δύο άκρες του χώρου. Δουλεύαμε σε συνθήκες Νταχάου, με το καυσαέριο από το ντίζελ να μας κόβει την ανάσα. Την ίδια ώρα ήταν σε εξέλιξη διάφορες άλλες βαριές εργασίες. Η κατάσταση θύμισε κόλαση, κοντέψαμε να πάθουμε ασφυξία», αναφέρει στην Parallaxi ένας από τους συμβασιούχους των αρχαιολογικών έργων.

Στις 12 Μαΐου οι 120 εργαζόμενοι του Κατασκευαστικού Τομέα πραγματοποίησαν 4ωρη στάση εργασίας διαμαρτυρόμενοι για τους χαμηλούς μισθούς και τις άθλιες κατά τη γνώμη τους συνθήκες εργασίας.

Τους ακολούθησαν και οι περισσότεροι από τους 220 συμβασιούχους εργαζόμενους στις αρχαιολογικές εργασίες, με την συνδικαλιστική υποστήριξη του Συνδικάτου Οικοδόμων, καθώς δεν διαθέτουν σωματείο, για το οποίο ήδη έχουν ξεκινήσει τις νομικές διαδικασίες για την ανασύσταση του.

Προβληματισμός στο ΣΕΠΕ για τη νυχτερινή βάρδια

Στις αρχές της εβδομάδας και προφανώς μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε, πραγματοποιήθηκε στο εργοτάξιο της Βενιζέλου, αυτοψία του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, προκειμένου να καταγραφούν και να διερευνηθούν όσα καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι.

Η παρουσία του ΣΕΠΕ στο εργοτάξιο προκάλεσε αναστάτωση στους υπευθύνους της αναδόχου εταιρίας. Τα «διαβολάκια» φρόντισαν να αποσυρθούν ενώ κάποιοι εργαζόμενοι βρέθηκαν αιφνιδίως με καινούργιες ζώνες ασφάλειας ενώ οι υπεύθυνοι ασφαλείας της εταιρίας εμφανίσθηκαν ενήμεροι για την «επίσκεψη» του ΣΕΠΕ.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ελεγκτές του ΣΕΠΕ, με τις δύο αυτοψίες που πραγματοποίησαν, κατέγραψαν διάφορα προβλήματα και ελλείψεις ενώ έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ανησυχία για τις συνθήκες εργασίας, ιδίως στη νυχτερινή βάρδια. Οι ίδιες οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ελεγκτές του ΣΕΠΕ φέρεται ότι πρότειναν η νυχτερινή βάρδια να καταργηθεί.

Οι φωτογραφίες που δημοσιεύει σήμερα η Parallaxi είναι ενδεικτικές του τι συμβαίνει στο χώρο του εργοταξίου της Βενιζέλου όπου εκτελούνται τα αρχαιολογικά έργα.

img-20220514-145716.jpg
received-17199612683471801.jpeg

 

Σύμφωνα πάντως με μέλη της διοίκησης του Σωματείου Κατασκευαστικού Τομέα του Μετρό Θεσσαλονίκης, από την ανάδοχο εταιρία του ΑΚΤΩΡΑ, όπως και από τον φορέα υλοποίησης του έργου την Αττικό Μετρό, την οποία καλούν να αναλάβει τις ευθύνες της για τα προβλήματα, δεν υπήρξε καμία προσπάθεια επικοινωνίας και συνεννόησης με το σωματείο για το μισθολογικό ή για τα μέτρα βελτίωσης των συνθηκών εργασίας.

Όπως τόνισε στην Parallaxi, ο πρόεδρος του σωματείου Θωμάς Μιχόπουλος, «μετά τη στάση εργασίας στις 12/5, δυστυχώς δεν υπήρξε καμία αντίδραση από την εταιρία, παρότι εμείς προβάλλαμε μέσω της κινητοποίησης συγκεκριμένα αιτήματα».

«Δεν γνωρίζω πως σκέφτονται αλλά μέχρι σήμερα δεν έγινε καμία επαφή με την εταιρία, δεν έχει αλλάξει τίποτα» αναφέρει και προσθέτει πως «το σωματείου μετά τις αποφάσεις της γενικής συνέλευσης νομιμοποιείται να προχωρήσει σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεων».

Όσο για τις συνθήκες εργασίας και τα ατομικά μέτρα προστασίας αναφέρει πως η εταιρία οφείλει να εφαρμόσει και να βελτιώσεις τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας τονίζοντας πως «όσοι φεύγουμε από τα σπίτια μας και ερχόμαστε στα εργοτάξια άλλοι τόσοι θέλουμε να επιστρέψουμε».

Ανάλογα και ο γραμματέας του σωματείου Γιώργος Σπανούδης αναφέρει χαρακτηριστικά πως η εταιρία ενώ συμβατικά πρέπει να παρέχει στους εργαζόμενους παπούτσια, εργασίας, γυαλιά, κράνη αδιάβροχα κ.α μόνο εν μέρει και αποσπασματικά τα παρέχει.

«Οι εργαζόμενοι το τελευταίο 8μηνο έχουν αγοράσει από μόνοι τους 2- 3 ζευγάρια παπούτσια. Ειδικά σε κάποιους τεχνίτες, όπως οι ηλεκτροσυγκολλητές, είναι απαραίτητα διότι αν πέσει καυτό μέταλλο στο πόδι πρέπει να φοράς ειδικό παπούτσι προστασίας» τονίζει και αναφέρει ότι η τελευταία παραγγελία έγινε τον Ιανουάριο για να παραδοθεί τον Μάιο. «Και τελικά όπως αποκαλύφθηκε είχαν παραγγείλει μόλις 12 ζευγάρια ενώ στο συγκεκριμένο τομέα χρειαζόταν 50 ζευγάρια», τόνισε.

280832609-321761363469710-9017473091773375176-n-m77xb.jpg

Το θέμα των συνθηκών εργασίας στο Μετρό Θεσσαλονίκης στη Βουλή

Στο μεταξύ χθες μετρά τη σωρεία αναφορών και καταγγελιών σχετικά με τις συνθήκες που επικρατούν στα εργοτάξια του Μετρό Θεσσαλονίκης, το θέμα ετέθη στη Βουλή μέσω σχετικής ερώτησης προς τα συναρμόδια υπουργεία την οποία συνυπογράφουν 26 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.

Όπως ο αναφέρει ο βουλευτής Θεσσαλονίκης Χρήστος Γιαννούλης, η ερώτηση εστιάζει «στις επικίνδυνες συνθήκες εργασίας, στα ελλιπή μέτρα ασφαλείας αλλά και στον ανεπαρκή εξοπλισμό, των εργαζομένων στο σκάμμα Βενιζέλου του Μετρό στη Θεσσαλονίκη» και καλεί τους υπουργούς να ενημερώσουν σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε:

  • Να ελεγχθούν οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων ως προς την τήρηση των απαραίτητων όρων για την υγεία και την ασφάλειά τους.
  • Να εξεταστεί εάν οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων είναι σύμφωνες με τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει, τη ΣΣΕ και τις διατάξεις του εργατικού δικαίου;
  • Να ελεγχθεί εάν η ανασκαφή και απόσπαση των αρχαίων μέχρι τη μεταφορά τους στους χώρους φύλαξης είναι σύμφωνη με την απόφαση έγκρισης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου;

Επίσης οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν να διευκρινιστεί ποιο είναι τελικά το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Ολοκληρώνεται η μεταφορά των αρχαιοτήτων

Όσον αφορά τις αρχαιότητες, η αποξήλωση και η μεταφορά τους βρίσκεται σε εξέλιξη. Όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι στις αρχαιολογικές εργασίες η απομάκρυνση και μεταφορά των αρχαιοτήτων από το εργοτάξιο της Βενιζέλου έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό και σε ποσοστό αγγίζει το 90%.

280135960-692544118697078-3371012499500623597-n.jpg
280518403-369845791781254-6375367847318476075-n.jpg
280664803-4977266059052829-2002368809245299535-n.jpg
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα