Ο ΟΛΘ επαναπροκηρύσσει τον διαγωνισμό για την επέκταση του 6ου Προβλήτα
Άκυρος ανακηρύχθηκε ο διαγωνισμός που είχε προκηρυχθεί στα τέλη του 2019. Άλλο ένα μεγάλο ναυάγιο...
Νέα διαγωνισμό για την επέκταση του 6ου Προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης προκηρύσσει η ΟΛΘ ΑΕ, μετά την ακύρωση του διαγωνισμού του 2019, «λόγω των νέων απαιτήσεων που προέκυψαν από τη νομοθετική μεταβολή του τρόπου αδειοδότησης», όπως αναφέρει η εταιρία.
Η ακύρωση σηματοδοτεί μία αρνητική εξέλιξη για το λιμάνι της πόλης και μεγαλύτερο της Β. Ελλάδας, καθώς από τον διαγωνισμό του 2019, το 2022 είχε αναδειχτεί προσωρινός ανάδοχος για το έργο με προϋπολογισμό 150 εκατομμύρια ευρώ. Να σημειωθεί ότι ανάδοχος είχε αναδειχθεί η κοινοπραξία «MYTILINEOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA».
Τι αναφέρει η εταιρία
Σε σχετική της ανακοίνωση η ΟΛΘ ΑΕ αναφέρει τα εξής:
Η «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.» («ΟΛΘ Α.Ε.» ή η «Εταιρεία»), ενημερώνει το επενδυτικό κοινό ότι δυνάμει της υπ’ αριθμ. 7789/10.11.2023 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, αποφασίστηκε η Επαναπροκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή Αναδόχου του Έργου «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής» (το «Έργο»), το οποίο εντάσσεται στις Υποχρεωτικές Επενδύσεις βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης της Εταιρείας με το Ελληνικό Δημόσιο, με τη δημοσίευση Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος προς τις ενδιαφερόμενες Εργοληπτικές Επιχειρήσεις για συμμετοχή στο 1ο Στάδιο «Προεπιλογή του Διαγωνισμού».
Η εν λόγω απόφαση για την υλοποίηση του Έργου λήφθηκε λόγω των νέων απαιτήσεων που προέκυψαν από τη νομοθετική μεταβολή του τρόπου αδειοδότησης, ώστε να επιτευχθούν οι βέλτιστοι όροι για την Εταιρεία.
Το Διοικητικό Συμβούλιο συνεπώς, με την ίδια απόφασή του, ενέκρινε την ακύρωση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας για την επιλογή αναδόχου του Έργου, σύμφωνα με τους όρους 4.2. της Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την συμμετοχή στο 1ο Στάδιο της Προεπιλογής και τους όρους 4.2.7 και 4.4. της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών για συμμετοχή στο 2ο Στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Η Εταιρεία θα ενημερώνει το επενδυτικό κοινό για οποιαδήποτε εξέλιξη.
ΤΟ ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ
Βρισκόμαστε στα 1975. Η πρώτη αεροφωτογραφία της εποχής δείχνει την αρχή της κατασκευής της περίφημης 6ης προβλήτας.
Αεροφωτογραφία του 1975 H 6η προβλήτα έχει αρχίσει να σχηματίζεται. Το κτίριο κάτω δεξιά βρίσκεται μεταξύ της 4ης και της 5ης προβλήτας. Από το λεύκωμα του ΟΛΘ «Στη γραμμή των οριζόντων»
Τη δεκαετία του 1990 ολοκληρώθηκε το μεγαλύτερο μέρος των έργων εκβάθυνσης – αφαίρεσης ιλύος και επιχωμάτωσης της βάσης του 6ου προβλήτα, αναβαθμίζοντας περιβαλλοντικά την περιοχή και αυξάνοντας σημαντικά την αποθηκευτική ικανότητα του λιμανιού. Επίσης κατασκευάστηκε η απευθείας, με παράκαμψη της πόλης, οδική σύνδεση του λιμένα με το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας. Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων διέθετε πλέον δύο γερανογέφυρες και η ανάπτυξη του ήταν ραγδαία, ενώ ο συμβατικός λιμένας γενικού και χύδην φορτίου παρέμεινε ο πιο σημαντικός στη χώρα.
Το έργο που θα καμαρώναμε το 2015
Σύμφωνα με την έκδοση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης το έργο θα ξεκινούσε το 2011 και θα το βλέπαμε αποπερατωμένο το 2015.
Το Φεβρουάριο του 2018 το λιμάνι πουλιέται και αρχίζουμε να ελπίζουμε
”Μέχρι τις αρχές της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ) στην εταιρεία ειδικού σκοπού “South Europe Gateway Thessaloniki”, που συγκρότησε η κοινοπραξία “Deutsche Invest Equity Partners GmbH”, “Belterra Investments Ltd” και “Terminal Link SAS”. ‘Οπως επισήμανε ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ, Κωνσταντίνος Μέλλιος, αύριο αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή το σχετικό κυρωτικό νομοσχέδιο, “το οποίο εκτιμάται ότι θα πάει για ΦΕΚ μέχρι την Παρασκευή”, ώστε την ερχόμενη Τρίτη ή Τετάρτη να γίνει εκτός απροόπτου η μεταβίβαση και το αργότερα στις αρχές Μαρτίου να “μπει” στο λιμάνι ο ιδιώτης επενδυτής, βάζοντας τέρμα σε μια μακρά περίοδο συζητήσεων για την αξιοποίηση του λιμανιού. ‘Οπως χαρακτηριστικά το έθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Δημήτρης Μακρής, “από το 2000 μέχρι το 2018 χάναμε την ώρα μας με το λιμάνι”.
Αναλυτικότερα, στη διάρκεια σημερινής συνάντησης της διοίκησης του ΟΛΘ -που σύντομα αναμένεται να παραδώσει τα ηνία- με δημοσιογράφους της Θεσσαλονίκης, ο κ.Μέλλιος σημείωσε ότι η περίοδος που μεσολάβησε από τον Μάιο του 2015 μέχρι σήμερα ήταν “πολύ δύσκολη για όσους επωμίσθηκαν την ευθύνη να διεκπεραιώσουν τη διαδικασία (της ιδιωτικοποίησης)”. Όπως είπε, ενώ οι απόψεις στο διοικητικό συμβούλιο δεν ταυτίζονταν πάντα όλα αυτά τα χρόνια, ωστόσο έγινε γόνιμος διάλογος και τελικά ελήφθησαν κοινές αποφάσεις για το business plan, το master plan και το σχέδιο παραχώρησης του 67%. “Από το 2016 και μετά καταλήξαμε πολύ γρήγορα και πολύ πιο ολοκληρωμένα, σε σχέση με τον ΟΛΠ, στα προαπαιτούμενα για να προχωρήσει η διαδικασία” σημείωσε ο κ.Μελλιος και πρόσθεσε: “Θέλουμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να αποτελέσει κινητήρια δύναμη για να αλλάξει η οικονομική κατάσταση στη Βόρεια Ελλάδα”.
Υπενθύμισε ότι οι υποχρεωτικές επενδύσεις από πλευράς του ιδιώτη επενδυτή προβλέπεται να φτάσουν στην επταετία τα 180 εκατ. ευρώ και έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην επέκταση της 6ης προβλήτας, καθώς -όπως χαρακτηριστικά είπε- χωρίς αυτή ο ΟΛΘ “δεν θα ήταν λιμάνι αλλά αλιευτικό καταφύγιο”. Από την πλευρά του, ο κ.Μακρής επισήμανε ότι κατά την πρώτη επίσημη επαφή της διοίκησης του ΟΛΘ με το ΤΑΙΠΕΔ τον Οκτώβριο του 2015 , οι υποχρεωτικές επενδύσεις που είχαν προταθεί από πλευράς των συμβούλων του Ταμείου ήταν μόλις 85 εκατ. ευρώ και δεν περιλάμβαναν την επέκταση της 6ης προβλήτας, η οποία είχε κριθεί ώς μη αναγκαία (σ.σ. στην 6η προβλήτα, η οποία αποτελεί τον πυρήνα του επενδυτικού προγράμματος που έχει αναλάβει ο ιδιώτης επενδυτής, βρίσκεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του λιμένος). Αντί για τα 85 εκατ. ευρώ όμως και το αρχικά προτεινόμενο τίμημα των 80 εκατ. ευρώ, η αγορά “έδωσε” τελικά 232 εκατ. ώς τίμημα για το 67% και 180 εκατ. για ελάχιστες επενδύσεις στην επταετία.
Το διπλό στοίχημα Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ επισήμανε ακόμη ότι σε μια πενταετία ή δεκαετία από σήμερα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα μπορεί να παίζει σημαντικό ρόλο στην περιοχή, αν κερδηθεί το στοίχημα, το οποίο συνδέεται άμεσα με την επέκταση της έκτης προβλήτας: το στοίχημα έγκειται στην προσέλκυση μεγάλων πλοίων, δυναμικότητας 13.000-14.000 TEUs (σ.σ. μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων), τα οποία θα επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη ώς απευθείας λιμάνι- κόμβο κι όχι αποκλειστικά ώς λιμάνι όπου φτάνουν μόνο τα λεγόμενα feeders (σ.σ. μικρότερα πλοία, στα οποία ξεφορτώνουν τμήμα του φορτίου τους τα μεγαλύτερα καράβια). Aλλωστε, το ίδιο είχε επισημάνει προ ολίγων μηνών και ο συντονιστής της κοινοπραξίας, Σωτήρης Θεοφάνης, ο οποίος -δίνοντας το στίγμα των προθέσεων των επενδυτών- είχε σημειώσει ότι “αν δεν δημιουργήσεις υποδομές για να σου έρθουν μεγαλύτερα πλοία, δεν έχεις καμία πιθανότητα να παίξεις γεωστρατηγικό ρόλο στις μεταφορές. Αν είσαι εντελώς αποκλεισμένος από τα λεγόμενα mainliners -τις κύριες γραμμές- και εξυπηρετείσαι μόνο από feeders -τροφοδοτικές γραμμές- δεν έχεις καμία ελπίδα να ξεπεράσεις τη στενή σου ενδοχώρα κι αυτό είναι μια πραγματικότητα, που δεν μπορεί κανείς να την αρνηθεί σήμερα”.
“Σήμερα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετεί μια ζώνη 350 χιλιομέτρων, που απλώνεται από την πΓΔΜ και τη Βουλγαρία μέχρι το κάτω μέρος της Σερβίας, με ανταγωνισμό από λιμάνια όπως το Δυρράχιο και η Βάρνα ώς προς τα εμπορευματοκιβώτια. Το στοίχημα είναι να πάει στα 800 χλμ, δηλαδή πάνω από τον Δούναβη και μέχρι το Βελιγράδι, δηλαδή να αυξήσει το μερίδιό του σε αυτές τις αγορές από μόλις 0,5% σήμερα μέχρι και σε 6%-7% έως και 10%” σημείωσε ο κ.Μακρής και πρόσθεσε ότι ο στόχος αυτός, που προϋποθέτει μεταξύ άλλων την αναβάθμιση σιδηροδρομικών και οδικών συνδέσεων κτλ, είναι ρεαλιστικός, αν ένας σημαντικός επενδυτής με ισχυρό brand name τον θέσει ώς προτεραιότητα για την παρουσία του στην περιοχή.
“Εκεί θα κριθεί το μέλλον του ΟΛΘ, μετά από καθυστερήσεις 20 ετών. Η υλοποίηση φυσικά θα είναι δύσκολη, γιατί δεν μπήκαμε στο παιχνίδι αυτό πριν από 10 χρόνια, όταν μπήκαν άλλα λιμάνια της περιοχής, αλλά μπαίνουμε στις σημερινές συνθήκες” σημείωσε ο κ.Μακρής και, αφού αναφέρθηκε στις παλινωδίες που σημειώθηκαν γύρω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αρχής γενομένης από το 2000, όταν ξεκίνησε η προσπάθεια για την α’ φάση τη επέκτασης της 6ης προβλήτας, και μέχρι σήμερα, τόνισε: “Τέτοιες επιλογές στην Ελλάδα πρακτικά πρέπει να φτάνουν μέχρι τον πρωθυπουργό για να υλοποιηθούν”.
Επενδύσεις 250 εκατ. ευρώ σε μια δεκαετία;
Ο κ.Μακρής εξέφρασε ακόμη την πεποίθηση ότι σε μια δεκαετία από σήμερα η κοινοπραξία των ιδιωτών θα χρειαστεί να επενδύσει στο λιμάνι τουλάχιστον 250 εκατ. ευρώ, καθώς χρειάζεται να γίνουν πολλά πέραν της επέκτασης της 6ης προβλήτας. “Πρόκειται για μια καλή επένδυση, με θετική προοπτική” κατέληξε.
Στα οικονομικά στοιχεία του λιμένος αναφέρθηκε, τέλος, ο αντιπρόεδρος της ΟΛΘ, Δημήτρης Ρούτος. Όπως είπε, “αν κάποιος δει τους ισολογισμούς της ΟΛΘ θα δει μια εταιρεία που δεν θα ήθελες με τίποτα να την πουλήσεις”, με μηδενικό δανεισμό, περιθώριο EBITDA 50%, σημαντική κερδοφορία και χρηματικά διαθέσιμα ύψους 92 εκατ. ευρώ.
Τον Ιούνιο το 2019 μαθαίναμε ότι κοντεύει ο καιρός…
Μέσα στο τέταρτο τρίμηνο 2019 εκτιμάται ότι θα έχει εγκατασταθεί ο ανάδοχος, που θα αναλάβει την επέκταση της 6ης προβλήτας στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης. Αυτό γνωστοποίησαν χθες, στη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του OΛΘ ΑΕ, Σωτήρης Θεοφάνης και στελέχη της εταιρείας, στη διάρκεια παρουσίασης των οικονομικών μεγεθών της σε αναλυτές. Ο κ. Θεοφάνης εξέφρασε την ελπίδα η ολοκλήρωση του έργου της 6ης προβλήτας, που θα επιτρέψει την προσέγγιση μεγάλων πλοίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, να συμπέσει χρονικά με εκείνη των σιδηροδρομικών συνδέσεων του λιμένος, ώστε το τρένο να εξυπηρετεί επαρκώς τις μεταφορικές ανάγκες του αναβαθμισμένου λιμανιού.
Το έργο στην 6η προβλήτα αφορά ουσιαστικά την επέκταση του κρηπιδώματος 26 και τη συνακόλουθη αύξηση της δυναμικότητας υποδοχής εμπορευματοκιβωτίων και προβλέπεται να ολοκληρωθεί νωρίτερα από τη συμβατική υποχρέωση της κοινοπραξίας (που είναι η επταετία από την απόκτηση του 67% του OΛΘ), ουσιαστικά ανοίγοντας τον δρόμο για την υποδοχή πλοίων κύριων γραμμών (mainliners) στα νερά του Θερμαϊκού.
Το Δεκέμβριο του 2019 παίρνουμε ανάσα…
Δημοσιεύτηκε η προκήρυξη διαγωνισμού για τoν 6η προβλήτα του ΟΛΘ
Σήμερα Τρίτη, 31 Δεκεμβρίου 2019, δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα της ΟΛΘ ΑΕ, μετά από την έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή στο 1ο Στάδιο-Προεπιλογή του Διαγωνισμού για την ανάδειξη Αναδόχου του Έργου «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής». Εντός του 1ου τριμήνου του 2020 και μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του 1ου Σταδίου, η ΟΛΘ ΑΕ αναμένεται να διαβιβάσει στους προεπιλεγέντες την Πρόσκληση Υποβολής δεσμευτικών προσφορών για συμμετοχή στο 2ο Στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, που αφορά στην εκτέλεση και ολοκλήρωση του συνόλου του Έργου «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής». Το έργο αυτό αποτελεί το σημαντικότερο μέρος των Υποχρεωτικών Επενδύσεων που έχει αναλάβει η ΟΛΘ ΑΕ, σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο.
Το Σεπτέμβριο του 2020 μας καθυσηχάζει ο Κώστας Καραμανλής…
Παράλληλα, με στόχο πάντα την ανάπτυξη και βέλτιστη αξιοποίηση του λιμένα της Θεσσαλονίκης, υπάρχουν σημαντικές εξελίξεις αναφορικά με το έργο της επέκτασης του 6ου Προβλήτα του Λιμένα, Προϋπολογισμού 180 εκ. €, που θα αναδείξει το λιμάνι σε νέο μεταφορικό κόμβο για την Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Βαλκανική.
Οι σχετικές διαδικασίες προχωράνε με ικανοποιητικούς ρυθμούς και θα έχουμε ανάδοχο έως τα τέλη Δεκεμβρίου.
Το Φεβρουάριο του 2020 είχαν ανακοινωθεί οι ενδιαφερόμενοι.
Σε επτά ανήλθαν οι εταιρείες και τα κοινοπρακτικά σχήματα, που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την ανάληψη του έργου της 6ης προβλήτας- επέκτασης της λιμενικής υποδομής στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του πρώτου σταδίου (προεπιλογής) του σχετικού διαγωνισμού. Τα έργα στην 6η προβλήτα, που θα δώσουν στο λιμάνι τη δυνατότητα να υποδέχεται πλοία μεγάλου βυθίσματος και χωρητικότητας, τύπου «Super Post New Panamax», αναβαθμίζοντας τον ρόλο του στην ευρύτερη περιοχή, είναι ενδεικτικού προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ). Αποτελούν δε, το σημαντικότερο μέρος των υποχρεωτικών επενδύσεων, τις οποίες έχει αναλάβει ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ), βάσει της σύμβασης παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο.
Οι επτά ενδιαφερόμενοι, μεταξύ αυτών σημαντικά ονόματα του κλάδου των κατασκευών και των λιμενικών έργων από την Ελλάδα, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ιταλία και την Πορτογαλία, είναι: 1. EIFAGGE- TERNA, 2. ARCHIRODON, 3.Ενωση INTRAKAT – VITTADELLO – SALES, 4.Κοινοπραξία «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – ROVER MARITIME S.L. – ΧΔΚ Α.Ε.», 5. Κοινοπραξία «ΑΒΑΞ Α.Ε. – ETERMAR S.A. – NV BESIX SA», 6. Κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – ΤΕΚΑΛ Α.Ε και 7.ACCIONA CONSTRUCCION.
Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του πρώτου σταδίου, που υπολογίζεται ότι θα πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του Μαρτίου, οι προεπιλεγέντες θα κληθούν από την ΟΛΘ Α.Ε. να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές για τη συμμετοχή τους στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού, που αφορά στην εκτέλεση του έργου.
Βάσει της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος (https://www.thpa.gr/files/procurement/PGR40_el.pdf), που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα της ΟΛΘ ΑΕ, το έργο περιλαμβάνει τουλάχιστον τις παρακάτω εργασίες: Πρώτον, την κατασκευή ενός νέου επιπρόσθετου κρηπιδότοιχου, ως ευθείας προέκτασης του ήδη υφιστάμενου (κρηπιδότοιχου 26), με ελάχιστο συνεχές μήκος 440 μέτρων, εκ των οποίων τα 400 μέτρα τουλάχιστον θα παρέχουν ελάχιστο βάθος -17,60 μέτρων από τη Μέση Στάθμη της Θάλασσας (ΜΣΘ). Δεύτερον, την κατασκευή επιπρόσθετου χερσαίου χώρου, πλάτους τουλάχιστον 300 μέτρων, παράλληλα με τον πιο πάνω νέο κρηπιδότοιχο και τρίτον την εκτέλεση όλων των συμπληρωματικών έργων υποδομής, που απαιτούνται για την πλήρη λειτουργία του νέου κρηπιδότοιχου και του αντίστοιχου χερσαίου χώρου, συμπεριλαμβανομένων: της βυθοκόρησης του διαύλου ναυσιπλοΐας και του κύκλου ελιγμών των πλοίων με ελάχιστο βάθος – 17,60 μέτρα από ΜΣΘ, τα δάπεδα του χερσαίου χώρου, καθώς και τα απαραίτητα δίκτυα επικοινωνιών και υπηρεσιών.
Υπενθυμίζεται ότι η χερσαία ζώνη του λιμένος Θεσσαλονίκης καλύπτει έκταση περίπου 1.550.000 τετραγωνικών και εκτείνεται σε μήκος περίπου 3.500 μέτρων. Διαθέτει 6.150 μέτρα κρηπιδωμάτων, έξι προβλήτες, κτήρια διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης, αποθήκες και υπόστεγα, ειδικό εξοπλισμό και λοιπές εγκαταστάσεις.
Είναι ο μεγαλύτερος λιμένας διαμετακομιστικού εμπορίου της χώρας και εξυπηρετεί τις ανάγκες των 15 περίπου εκατομμυρίων κατοίκων της διεθνούς ενδοχώρας του.
Ο Πρωθυπουργός δηλώνει αισιόδοξος…
Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι «προχωρούν με ταχύτητα τα έργα βελτίωσης στην 6η προβλήτα και αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2024. Η πορεία του λιμανιού είναι ανοδική και οι προοπτικές του είναι εξαιρετικά ευοίωνες». Είμαστε την 1η Σεπτεμβρίου του 2021…
Λίγους μήνες αργότερα επισκέπτεται το Λιμάνι και ο υπουργός Κώστας Καραμανλής τον διαβεβαιώνει μπροστά στις κάμερες ότι το έργο τελειώνει στο τέλος του 2023…
Το Φεβρουάριο του 2022 ανακοινώνεται ο ανάδοχος
Η ΟΛΘ Α.Ε. ανακοινώνει ότι η κοινοπραξία «MYTILINEOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA» αναδείχθηκε ανάδοχος του έργου «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής» προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, κατά το παρόν στάδιο του διαγωνισμού. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί το σημαντικότερο μέρος των Υποχρεωτικών Επενδύσεων που έχει αναλάβει η ΟΛΘ Α.Ε. βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο και πρόκειται να αναβαθμίσει τη θέση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης στη λιμενική βιομηχανία παρέχοντας τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας έως 24.000 TEU.
Σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές, το έργο “6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής” περιλαμβάνει:
- Κατασκευή νέου πρόσθετου κρηπιδώματος μήκους 513 μέτρων, εκ των οποίων τα 470 μέτρα έχουν ωφέλιμο βάθος -17,7μ.
- Κατασκευή πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους 306,5 μέτρων, κατά μήκος του νέου πρόσθετου κρηπιδώματος.
- Συμπληρωματικά έργα υποδομής ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητα του νέου κρηπιδώματος και της αντίστοιχης χερσαίας ζώνης.
Η υλοποίηση αλλά και η ολοκλήρωση του έργου, συμβάλλει ουσιαστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη με ποικίλα και πολλαπλασιαστικά οφέλη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, το έργο επέκτασης του Προβλήτα 6 κατά την περίοδο υλοποίησης του (2022-2025) σύμφωνα με έρευνα της Deloitte έχει υπολογιστεί ότι:
- Δημιουργεί ετήσια έσοδα άνω των 230 εκατ. ευρώ σε όλο οικοσύστημα του λιμένα που επηρεάζεται άμεσα ή έμμεσα από την επέκταση του Προβλήτα 6 – το ποσό αυτό αφορά στον λιμένα, σε συνεργαζόμενες εταιρείες, προμηθευτές, αλλά και σε άλλες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον κλάδο των μεταφορών.
- Ενισχύει σημαντικά τα έσοδα του δημοσίου από άμεσους και έμμεσους φόρους άνω των 35 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
- Παράγει προστιθέμενη αξία άνω των 90 εκατ. ευρώ ετησίως κατά την περίοδο κατασκευής, συνεισφέροντας στο ΑΕΠ της χώρας.
- Στηρίζει άμεσα και έμμεσα τη δημιουργία περισσότερων από 3.300 θέσεις εργασίας, ενισχύοντας σημαντικά τον κρίσιμο κοινωνικό τομέα της απασχόλησης.
Επιπλέον, κατά την περίοδο 2026-2035, η δεκαετής πλήρης λειτουργία του «Προβλήτα 6» αναμένεται να:
- Δημιουργήσει ετήσια έσοδα 272 εκατ. ευρώ σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας του λιμένα, η οποία περιλαμβάνει συνεργαζόμενες εταιρείες όπως προμηθευτές και άλλες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον κλάδο των μεταφορών.
- Ενισχύσει σημαντικά τα έσοδα του δημοσίου από άμεσους και έμμεσους φόρους άνω των 55 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
- Παράξει προστιθέμενη αξία άνω των 177 εκατ. ευρώ ετησίως, συνεισφέροντας σημαντικά στο ΑΕΠ της χώρας.
- Στηρίξει άμεσα και έμμεσα την δημιουργία άνω των 4.000 θέσεων εργασίας, ενισχύοντας σημαντικά τον κρίσιμο κοινωνικό τομέα της απασχόλησης.
Ο Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε. κ. Αθανάσιος Λιάγκος επεσήμανε τα εξής: «Η υλοποίηση του έργου επέκτασης του Προβλήτα 6, συμβάλλει ουσιαστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, προσφέροντας ποικίλα και πολλαπλασιαστικά οφέλη, για την ΟΛΘ Α.Ε. αλλά και ευρύτερα για τις επιχειρήσεις που συνδέονται με τις λιμενικές δραστηριότητές, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Η ολοκλήρωση του έργου σηματοδοτεί την ουσιαστική αναβάθμιση της θέσης του Λιμένα της Θεσσαλονίκης στην παγκόσμια λιμενική βιομηχανία και στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας ενισχύοντας τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στην εξωστρέφεια της χώρας».
Τον Απρίλιο του 2022 όλα έμοιαζαν να κυλούν καλά…
”Μέσα στο επόμενο τετράμηνο αναμένεται να υπογραφεί με τον ανάδοχο («MYTILINEOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA») η σύμβαση για το μεγάλο πρότζεκτ της επέκτασης της 6ης προβλήτας του λιμένος της Θεσσαλονίκης, βάζοντας στην αφετηρία τα έργα, προβλεπόμενης διάρκειας 32 μηνών, που μετά την ολοκλήρωσή τους, το 2025, θα επιτρέψουν την υποδοχή και εξυπηρέτηση ακόμα μεγαλύτερων πλοίων στο Θερμαϊκό Κόλπο.”
Τα προβλήματα έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες.
Το Μάιο του 2023 κυκλοφορούσε η είδηση ότι η διαδικασία θα επισπευσθεί και ότι καθυστέρησε λόγω των εκλογών. Συγκεκριμένα σε ρεπορτάζ του ΑΠΕ τότε σημειώνονταν: Μετά τον Σεπτέμβριο αναμένεται να εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα που θα ανοίξει τον δρόμο για το έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς η εκλογική περίοδος εκτιμάται ότι ενδέχεται να «πάει πίσω» την όλη διαδικασία και άρα και το πολυαναμενόμενο πρότζεκτ, το οποίο θα επιτρέψει να κάνουν την εμφάνισή τους στα νερά του Θερμαϊκού μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα λεγόμενα «Ultra Large Container Vessels».