Οι δύο λόγοι που το Μετρό Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζεται το πιο ασφαλές
Το ζήτημα της ασφάλειας εξακολουθεί να απασχολεί μεγάλη μερίδα των πολιτών της Θεσσαλονίκης
Το Μετρό Θεσσαλονίκης μπαίνει και επίσημα στη ζωή της πόλης από την 30η Νοεμβρίου και ένα από τα ζητήματα που εξακολουθεί να απασχολεί μεγάλη μερίδα των πολιτών είναι αυτό της ασφάλειας.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας σε πρόσφατες δηλώσεις του στον ΑΝΤ1 αναφέρθηκε στο παραπάνω θέμα και στάθηκε σε δύο βασικές ιδιαιτερότητες που έχει το Μετρό της Θεσσαλονίκης σε σχέση με αυτό της Αθήνας.
«Έχουμε δύο σήραγγες (σ.σ στο Μετρό Θεσσαλονίκης) οπότε ο φόβος που μπορεί να έχουν κάποιοι πολίτες ότι θα μετακινούνται και το τρένο θα έρχεται αντίθετα από την ίδια σήραγγα δεν ισχύει.
Άλλη μια ιδιαιτερότητα είναι ότι στο Μετρό Θεσσαλονίκης έχουμε δύο πόρτες. Απομονώνεται η σήραγγα από την αποβάθρα σε αντιδιαστολή από την Αθήνα.
Έτσι, αν θέλει κάποιος να μπει στο τρένο θα πρέπει να φτάσει το τρένο και να ανοίξουν ταυτόχρονα δύο πόρτες.
Μία που ούτως η άλλως είναι κλειστή και ανοίγει αυτόματα μαζί με το συρμό όταν φτάνει στην αποβάθρα».
Υψηλά πρωτόκολλα ασφαλείας στην λειτουργία έργου εγγυάται η Thema
Nα μεγιστοποιήσει τα επίπεδα ασφαλείας στην λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, προσφέροντας ένα αναβαθμισμένο επίπεδο μετακινήσεων στους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης, στοχεύει η ιταλογαλλική κοινοπραξία Thema που έχει αναλάβει την λειτουργία και συντήρηση του έργου για τα επόμενα χρόνια.
Η εταιρεία Ειδικού Σκοπού που δημιουργήθηκε από την ιταλική ΑΤΜ και την γαλλική Egis, διαθέτει πολύχρονη εμπειρία και εξειδίκευση στη λειτουργία υπερσύγχρονων συστημάτων μετρό παγκοσμίως.
Βασικό χαρακτηριστικό του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το Αυτόματο Σύστημα που διαθέτει, το οποίο καλύπτει τις υψηλότερες προδιαγραφές ασφαλείας καθώς περιλαμβάνει τα ακόλουθα σημαντικά στοιχεία:
- Τεχνολογικό σχεδιασμό, κατασκευή και λειτουργία του Δικτύου με βάση τα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Απουσία της πιθανότητας ανθρώπινου σφάλματος καθώς οι κρίσιμες εργασίες του συστήματος είναι πλήρως αυτοματοποιημένες.
- Απόλυτη προστασία των επιβατών κατά την παραμονή τους στους Σταθμούς με το «Αυτόματο Σύστημα Θυρών στις Αποβάθρες» που απομονώνει και αποκλείει την πρόσβαση στις σήραγγες και προφυλάσσει από πτώσεις.
- Χαρακτηριστικό του υψηλού επιπέδου ασφάλειας του το Αυτόματου Συστήματος Μετρό είναι η μηδενική καταγραφή θανατηφόρων περιστατικών στα 40 χρόνια λειτουργίας του Συστήματος παγκοσμίως. (πηγή: UITP -Union Internationale des Transports Publics)
Βασική παράμετρος της ασφάλειας που διαθέτει το Αυτόματο Σύστημα του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το Σύστημα Σηματοδότησης CBTC (Communication -Based Train Control).
To CBTC δίνει τη δυνατότητα σε κάθε συρμό να εκπέμπει και να προσδιορίζει συνεχώς την ακριβή θέση του στην Κεντρική Μονάδα Ελέγχου (Zone Controller). Στη συνέχεια η μονάδα ελέγχει, καθορίζει και εφαρμόζει τις αποστάσεις για κάθε επόμενο συρμό. Πρόκειται επομένως για ένα σύστημα που τροφοδοτείται και ελέγχει την ασφαλή ροή των συρμών μέσα από αλλεπάλληλες, διαδοχικές και σε πραγματικό χρόνο ενημερώσεις.
Το Σύστημα Σηματοδότησης του Μετρό Θεσσαλονίκης κατατάσσεται στην κατηγορία SIL 4 σύμφωνα με τα πρότυπα IEC 61508, EN 50128, EN 50129, όπου η πιθανότητα κρίσιμης αστοχίας (σε ένα σύστημα σηματοδότησης SIL 4) είναι μικρότερη από 1 στα 100.000 χρόνια.
Επιπλέον της κορυφαίας τεχνολογίας του Αυτόματος Συστήματος, η διεθνής τεχνογνωσία και εμπειρία της ΤΗΕΜΑ σε συνδυασμό με τις άριστες εκπαιδεύσεις του προσωπικού της διασφαλίζουν την άρτια τεχνική γνώση του συστήματος αλλά και την εξυπηρέτηση και υποστήριξη των επιβατών.
Μία στα 100.000 χρόνια η πιθανότητα αστοχίας του συστήματος σηματοδότησης
«Μία στα 100.000 χρόνια είναι η πιθανότητα αστοχίας του συστήματος σηματοδότησης στο μετρό Θεσσαλονίκης», επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας της THEMA, Κάρλο Μπιάνκο, με τον υφυπουργό Μεταφορών, Νίκο Ταχιάο να σημειώνει ότι δεν υπάρχει περίπτωση να λειτουργήσει το μετρό χωρίς να υπάρχουν απόλυτες διασφαλίσεις ασφαλείας. «Ούτε η κατασκευάστρια κοινοπραξία, ούτε η λειτουργός θα αναλάμβαναν τέτοιο ρίσκο», υπογράμμισε.
«Κάθε τι σχεδιάστηκε στο μέγιστο της ασφάλειας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπιάνκο, επισημαίνοντας ότι σήμερα υπάρχουν 2.000 χλμ δικτύου μετρό που κινείται αυτοματοποιημένα.
Κατά τον ίδιο, ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης έγιναν με βάση τα πρότυπα της Ε.Ε, το αυτόματο σύστημα θυρών αποτελεί το κορυφαίο μέσο προστασίας των επιβατών που απομονώνει τις σήραγγες, έχει διασφαλιστεί η απουσία ανθρώπινου σφάλματος και οι κρίσιμες επαναλαμβανόμενες λειτουργίες είναι πλήρως αυτοματοποιημένες. «Έχουμε μηδέν θανατηφόρα περιστατικά σε 40 χρόνια», επισήμανε, λέγοντας ότι το αυτόματο σύστημα μετρό της Θεσσαλονίκης διατηρεί ένα εντυπωσιακό ιστορικό ασφάλειας.
Αναφορικά με την αυτοματοποιημένη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης είπε -μεταξύ άλλων- ότι χρησιμοποιείται ένα από τα πιο προηγμένα συστήματα CBTC (communication based train control), ενώ τόνισε ότι οδόμετρο και σηματοδότες στo μπροστινό τρένο στέλνουν 10 φορές κάθε δευτερόλεπτο σήμα με το πού βρίσκεται και αυτό μεταδίδεται στο κέντρο ελέγχου και τόνισε εμφατικά ότι «σε περίπτωση οποιουδήποτε λάθους, το σύστημα φρενάρει».