Όταν φωτίσαμε την Ερνέστου Εμπράρ

Έτσι φωτίστηκε ο πιο σκοτεινός δρόμος της πόλης. Αφιερωμένος στον άνθρωπο που τη σχεδίασε.

Parallaxi
όταν-φωτίσαμε-την-ερνέστου-εμπράρ-205854
Parallaxi

Ο μικρός δρόμος στα Άνω Λαδάδικα, που τιμά τη μνήμη του ανθρώπου που χάρισε στη Θεσσαλονίκη την  κοσμοπολίτικη όψη της μετά την  πυρκαγιά του 1917 δεν χαράχτηκε ποτέ από καμία υπηρεσία της πολιτείας  και του δήμου και δεν προβλέφθηκε  σε κανένα σχέδιο πόλης. Τι έγινε; Με το πέρασμα του χρόνου και τη δύναμη της συνήθειας, το μικρό ιδιόκτητο πέρασμα που προοριζόταν να στεγάσει μια εμπορική στοά «βαφτίστηκε» οδός Εμπράρ!

Αν κάνετε σήμερα μια βόλτα στο μικρό δρόμο θα παρατηρήσετε εύκολα ότι τα δύο κτίρια που βρίσκονται εκατέρωθεν της οδού έχουν περισσότερες ομοιότητες παρά διαφορές, γεγονός  καθόλου τυχαίο αφού αποτελούν τμήματα  του ίδιου κτιρίου. Ο ενιαίος κτιριακός όγκος φαίνεται καθαρά στο σχέδιο πόλεως του 1928 που δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο εκείνης της χρονιάς στο 13ο φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως με τη σφραγίδα του τότε υπουργού επί της Συγκοινωνίας, Ιωάννη Μεταξά.

Το πολεοδομικό σχέδιο της περιοχής που χρονολογείται από το 1928, δείχνει το ενιαίο το κτίριο που περιβάλλεται από τις οδούς Ολυμπίου Διαμαντή, Βίκτωρος Ουγκό, Βερροίας και Λέοντος Σοφού. Πρόσθετες είναι οι διαγραμμίσεις που τοποθετήθηκαν ενδεικτικά για να δείξουν τις οδούς Ερνέστου Εμπράρ και Ηρώδου.

Από τότε και σύμφωνα με πληροφορίες το κτίριο καταστράφηκε από πυρκαγιά και αργότερα, στα μέσα του ’50 άρχισε η ανέγερση του με σκοπό τη δημιουργία μιας «Μεγάλης Εμπορικής Αγοράς», σύμφωνα με το αρχιτεκτονικό σχέδιο που θεώρησε η πολεοδομία της Θεσσαλονίκης το 1955. Η οικοδομική άδεια που εκδόθηκε λίγο αργότερα προέβλεπε την ανέγερση ισογείου και ενός ορόφου με σκεπαστή στοά προφανώς για τη μεταφορά εμπορευμάτων και τη διέλευση των καταναλωτών.

Τον Ιούνιο του 2010 στο πλαίσιο της πρώτης δράσης του Θεσσαλονίκη Αλλιώς της parallaxi, αποφασίσαμε να ρίξουμε φως στο σκοτάδι του δρόμου. Μαζί με τους Beforlight οργανώσαμε τη δράση Το φωτιστικό σου Αλλιώς, ζητώντας από κατοίκους της πόλης να φέρουν τα παλιά φωτιστικά τους.

Αυτό που δημιουργήθηκε τότε ήταν πρωτόγνωρο και άνοιξε το δρόμο και σε άλλες φωτιστικές εγκαταστάσεις που ακολούθησαν στην Ελλάδα.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα