Παλιά Θεσσαλονίκη: Τα βιομηχανικά κτίρια του τότε και του σήμερα

Η ιστορία πέντε βιομηχανικών κτιρίων της πόλης.

Μαρία Πλεξίδα
παλιά-θεσσαλονίκη-τα-βιομηχανικά-κτί-416600
Μαρία Πλεξίδα
Εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος

Η σημαντική θέση που κατείχε η Θεσσαλονίκη στην εμπορική και οικονομική ζωή της ανατολικής Μεσογείου, την καθιστούσε μια πόλη με πολλές βιομηχανικές μονάδες και εγκαταστάσεις. Τα περισσότερα κτίρια είναι συγκεντρωμένα στον δυτικό τομέα, αλλά τα πιο παλιά και σημαντικά από αυτά βρίσκονται στην ανατολική πλευρά της πόλης. Κάποια λειτουργούν διαφορετικά πλέον, ενώ άλλα είναι ερημωμένα ή δεν υπάρχουν πια. Ας δούμε πέντε από αυτά τα κτίρια.

Μύλος Αλλατίνη

Εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος

Το 1854 ο Βιταλιάνο Ποζέλι σχεδίασε τον πρώτο αλευρόμυλο. Στο βιβλίο “Η Θεσσαλονίκη εκτός των τειχών” του Βασίλη Κολώνα, αναφέρεται ότι το 1857 ιδρύθηκε ο πρώτος ατμόμυλος της Θεσσαλονίκης από τον Γάλλο Ντάρμπλεϊ με τη συνδρομή των οίκων Μοδιάνο και Αλλατίνη. Το 1883 η οικογένεια Αλλατίνη αγοράζει το μερίδιο των Μοδιάνο και Ντάρμπλεϊ και γίνεται ο κύριος ιδιοκτήτης του συγκροτήματος. Το 1898 ο κεντρικός μύλος καίγεται και τη θέση του παίρνει το πενταόροφο κτίριο σε σχέδια του Β. Ποζέλι.

Εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος

Ο μύλος Αλλατίνη είναι ο μεγαλύτερος της Ανατολικής Ευρώπης, απασχολεί 250 εργάτες και η παραγωγή του φτάνει τους 100 τόνους. Το κτίριο του 1898 περιελάμβανε εκτός από τον κεντρικό μύλο, το κτίριο διοίκησης, την κατοικία του διευθυντή, τις αποθήκες Α και Β, έναν κυλινδρικό μύλο, φούρνους, μηχανουργείο, και την τεράστια καμινάδα δίπλα στους φούρνους.

Ακόμα μια πυρκαγιά το 1950 καταστρέφει σε μεγάλο ποσοστό τον κεντρικό μύλο, αλλά συνέχισε να λειτουργεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990. Το 1991 ολόκληρο το πρώην βιομηχανικό συγκρότημα αποκτούν επίσημο του ιστορικά διατηρητέου μνημείου.

Εικόνα του Μύλου από το 1903. Ανάρτηση facebook από: Viron Papadopoulos στην ομάδα “Παλίες φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης – Old photos of Thessaloniki”

Μέχρι σήμερα το συγκρότημα Αλλατίνη παραμένει άδειο και ανεκμετάλλευτο. Ο εκσυγχρονισμός και η επανένταξή του δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμη. Οι εγκαταστάσεις του μύλου Αλλατίνη σήμερα, ανήκουν στις “Αστικές Αναπτύξεις Θεσσαλονίκης Α.Ε.”.

Κεραμοποιείο Αλλατίνη

Εικόνα: Στιγμιότυπο youtube

Σύμφωνα με το βιβλίο “Η Θεσσαλονίκη εκτός των τειχών” του Β. Κολώνα, ιδρύθηκε το 1880 κοντά στον χείμαρρο του Κυβερνείου και απασχολούσε 400 εργάτες. Το εργοστάσιο κατασκεύαζε τούβλα και κεραμίδια, αλλά και άλλα είδη κεραμοποιίας, όπως πλακάκια, πλάκες δαπέδου και σωλήνες από πηλό ή τσιμέντο. Από το 1898 ανήκει μαζί με τον μύλο στην ομώνυμη εταιρεία των αδελφών Αλλατίνι, που μετατρέπεται στην ανώνυμη “Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρεία Θεσσαλονίκης”.

Εικόνα ανάρτησης του Thomas Latis στην ομάδα του facebook “Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης – Old photos of Thessaloniki”

Το 1935 καταστράφηκε από πυρκαγιά και ξανακτίστηκε το 1939 στη σημερινή του θέση στην Χαριλάου, απέναντι από το σημερινό πάρκο της νέας Ελβετίας, από Ελβετούς αρχιτέκτονες και εξοπλίστηκε με γερμανικά μηχανήματα άριστης ποιότητας.

Ανώνυμος Οθωμανική Εταιρεία Υφασμάτων και Φεσίων

Στο βιβλίο “Η Θεσσαλονίκη εκτός των τειχών” του Β. Κολώνα η ίδρυση του αναγράφεται το 1909, ως διάδοχος τη εταιρείας Καζάζη – Καπαντζή – Γιαχέλ που είχε ιδρυθεί το 1908. Το εργοστάσιο κτίστηκε στα 1909 – 1911, στη θέση του εργοστασίου της προηγούμενης εταιρείας που κάηκε το 1909. Την επαναλειτουργία των παλαιών εγκαταστάσεων ανέλαβε το 1912 η εταιρεία “Εργάνη”. Λειτούργησε ξανά το 1925 και το 1926 συγχωνεύτηκε με την “Ανώνυμο Εταιρεία Βιομηχανίας Υφασμάτων ΥΦΑΝΕΤ”. Το 1936 η παραγωγή του ανερχόταν σε 300.000 μ. ύφασμα και απασχολούσε 550 εργαζόμενους.

Αεροφωτογραφία της ΥΦΑΝΕΤ το 1930. Εικόνα από ανάρτηση του Anestis Polymeris στην ομάδα του facebook “Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης – Old photos of Thessaloniki”

Το 1951, το εργοστάσιο κάηκε στο μεγαλύτερο τμήμα του. Έκτοτε δεν μπόρεσε να ορθοποδήσει και τελικά διέκοψε τη λειτουργία της τον Δεκέμβριο του 1964.

Τον Μάρτιο του 2004 ορισμένες συλλογικότητες αναρχοαυτόνομων καταλαμβάνουν το παλιό εργοστάσιο της ΥΦΑΝΕΤ. Η κατάληψη είναι αυτή που κρατάει ζωντανό το χώρο για πολλά χρόνια, οργανώνοντας συναυλίες, συζητήσεις και εκθέσεις, συλλογική κουζίνα, θεατρικά δρώμενα, το «πάρκο BMX» που στήνεται μέσα σ’ ένα από τα κτίρια με συλλογική εργασία συγκεντρώνει νέα παιδιά στο χώρο, με ράμπες ακροβατικών.

Μουσείο Ύδρευσης
εικόνα Petros Antoniadis
Το συγκρότημα κατασκευάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα (1890-94) από Βέλγους τεχνικούς, καθώς την υδροδότηση της Θεσσαλονίκης είχε αναλάβει η Οθωμανική Εταιρεία Ύδρευσης, ιδρυθείσα από Βέλγους. Τα νερά σε αυτό το κτίριο έφταναν με φυσική ροή από τους γύρω χειμάρρους, κι αυτό το κτίριο ήταν το κεντρικό αντλιοστάσιο.
Το συγκρότημα του κεντρικού περιελάμβανε τρία κτίρια: την κεντρική αίθουσα μηχανημάτων, το λεβητοστάσιο και μια στεγασμένη αποθήκη κάρβουνου. Μέχρι το 1929 το αντλιοστάσιο λειτούργησε με δύο ατμοκίνητες αντλίες.Το 1929 εγκαταστάθηκε πετρελαιοκίνητος κινητήρας που σήμανε το τέλος εποχής για την ατμοκίνηση. Το αντλιοστάσιο λειτούργησε μέχρι και το 1978 και το 1980 αποφασίστηκε η μετατροπή του σε μουσείο.

Το εργοστάσιο του ηλεκτροφωτισμού
Εικόνα από ανάρτηση του Αναστάσιου Πολάτογλου στο facebook στην ομάδα “Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης – Old photos of Thessaloniki”
Σύμφωνα με το βιβλίο “Η Θεσσαλονίκη εκτός των τειχών” του Β. Κολώνα, το 1905 παραχωρείται στην εταιρεία των τροχιοδρόμων το δικαίωμα κατασκευής εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος για την κίνηση των τραμ και τον ηλεκτροφωτισμό της πόλης. Στις αρχές του 1907 τα σχέδια του κτιρίου εγκρίνονται από το Υπουργείο Δημοσίων Έργων.
Τον Φεβρουάριο του 1908 το εργοστάσιο είναι έτοιμο και διενεργούνται γενικές δοκιμές για τον έλεγχο των εγκαταστάσεων. Την ίδια χρονιά, εγκαινιάζεται ο ηλεκτρικός τροχιόδρομος, ενώ ο ηλεκτροφωτισμός της πόλης θα ολοκληρωθεί το 1909, μετά την παραλαβή του έργου το ίδιο έτος.
Το εργοστάσιο του ηλεκτροφωτισμού βρισκόταν στη θέση του σημερινού υποσταθμού της Δ.Ε.Η. στην αρχή της νέας παραλιακής λεωφόρου.

Πηγές: mixanitouxronou.gr, thessarchitecture.wordpress.gr, Η Θεσσαλονίκη εκτός των τειχών, Βασίλης Κολώνας (2016)
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα