Πώς επηρεάζει το προσφυγικό την αγορά της πόλης
Το εύρος της επιρροής του προσφυγικού ζητήματος στους Θεσσαλονίκείς αποφάσισε να καταμετρήσει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.
Το προσφυγικό είναι ένα ζήτημα που ειδικά τον τελευταίο χρόνο παίζει κυρίαρχο ρόλο στην καθημερινότητά μας, έχοντας γίνει πια σταθερό κομμάτι της ζωής μας. Το εύρος της επιρροής του ζητήματος στους Θεσσαλονίκείς αποφάσισε να καταμετρήσει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, πραγματοποιώντας μια έρευνα, σύμφωνα με την οποία οι πολίτες φαίνονται ανήσυχοι για τις εξελίξεις στη χώρα εξαιτίας του προσφυγικού προβλήματος, ενώ κάποιοι επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν το πρόβλημα ως ευκαιρία.
Το ΕΒΕΘ, για την καταγραφή των στοιχείων, έκανε ad hoc ερωτήσεις σε καταναλωτές και επιχειρηματίες, παράλληλα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας, βαρόμετρο του επιμελητηρίου, που διενεργήθηκε κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων, αποτελούμενο από 800 επιχειρήσεις και 700 καταναλωτές. Δείτε τα αποτελέσματα.
Tο προσφυγικό πρόβλημα
Οσον αφορά στο προσφυγικό, 8 στους 10 καταναλωτές στο νομό Θεσσαλονίκης δηλώνουν ότι τους ανησυχούν οι εξελίξεις στο συγκεκριμένο πρόβλημα στη χώρα μας, είτε «Πολύ» (50%) είτε «Αρκετά» (30%). Ωστόσο, μόνο το 25% των καταναλωτών δηλώνουν ότι οι εξελίξεις στο προσφυγικό έχουν επηρεάσει τη ζωή τους «Πολύ» (13%) ή «Αρκετά» (12%), ενώ η συντριπτική πλειοψηφία δηλώνει ότι δεν έχει επηρεαστεί («Καθόλου» 62%, «Λίγο» 12%).
Για το ίδιο θέμα, 7 στις 10 επιχειρήσεις ανέφεραν ότι ανησυχούν για τις εξελίξεις στη χώρα μας «Πολύ» (43%) ή «Αρκετά» (28%), ωστόσο μόνο το 29% δηλώνουν ότι οι εξελίξεις αυτές έχουν αντίστοιχα επηρεάσει «Πολύ» (13%) ή «Αρκετά» (16%) την επιχειρηματική δραστηριότητα, ποσοστό πάντως που δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο, καθώς αφορά περίπου 3 στις 10 επιχειρήσεις στο νομό Θεσσαλονίκης. Αξιοσημείωτο είναι ότι περίπου μία στις 10 επιχειρήσεις (11%) αντιμετωπίζει τις εξελίξεις στο προσφυγικό ως επιχειρηματική ευκαιρία, με την πλειοψηφία ωστόσο (43%) να θεωρεί ότι το προσφυγικό πρόβλημα είναι απειλή για τις επιχειρήσεις στο νομό Θεσσαλονίκης.
Στο εξωτερικό για δουλειά
Στην ίδια έρευνα τέθηκαν στους κατανωτές ερωτήματα που αφορούν επίσης τη μετακίνηση στο εξωτερικό για εύρεση εργασίας, την αγορά ελληνικών προϊόντων και τη λειτουργία της αγοράς τις Κυριακές. Εντυπωσιακό εύρημα της μέτρησης είναι ότι το 58% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι υπάρχει στον στενό τους οικογενειακό κύκλο κάποιο άτομο ή κάποια άτομα που είτε έχουν ήδη μετακινηθεί στο εξωτερικό για λόγους εύρεσης θέσης εργασίας (40%), είτε το σκέφτονται (18%).
Ακόμη δυο στους τρεις καταναλωτές του νομού Θεσσαλονίκης δηλώνουν διατεθειμένοι να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για την αγορά κάποιου προϊόντος με την προϋπόθεση να είναι ελληνικής κατασκευής ή παραγωγής. Η μεγάλη πλειοψηφία δηλώνουν διατεθειμένοι να πληρώσουν μέχρι 10% επιπλέον (67%), με τον σταθμισμένο μέσο όρο να διαμορφώνεται στο 15% περίπου.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (75%) στο νομό Θεσσαλονίκης δεν θα επιθυμούσε τη λειτουργία της αγοράς όλες τις Κυριακές του έτους. Επίσης, η συντριπτική πλειοψηφία (87%) θεωρεί ότι το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων στην αγορά της Θεσσαλονίκης τους εξυπηρετεί απόλυτα και η αγορά της πόλης διαθέτει όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που χρειάζονται (88%). Μάλιστα, η μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών θεωρεί ότι οι τιμές στην αγορά της Θεσσαλονίκης είναι ανταγωνιστικές σε σχέση με άλλες πόλεις της Ελλάδας (56% ή 72% όσων έχουν γνώμη).
Φορολογικό- ασφαλιστικό
Τέλος, στις επιχειρήσεις τέθηκαν ερωτήσεις για το φορολογικό και το ασφαλιστικό. Σύμφωνα με την έρευνα οι μέχρι στιγμής προτάσεις της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό και το φορολογικό, όπως αυτές παρουσιάζονται στον Τύπο, αντιμετωπίζονται καθολικά αρνητικά από τον επιχειρηματικό κόσμο: το 90% θεωρούν ότι οι προτάσεις αυτές κινούνται σε λάθος κατεύθυνση στο φορολογικό. Επίσης το 83% δηλώνουν ότι οι προτάσεις σχετικά με το ασφαλιστικό βρίσκονται επίσης σε λάθος κατεύθυνση.