Πόσο χρόνο ξοδεύουν οι Θεσσαλονικείς στις καθημερινές μετακινήσεις τους;
Τι δείχνουν τα νεότερα στοιχεία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Numbeo
Το Ι.Χ. παραμένει με διαφορά το πιο συνηθισμένο μέσο μετακίνησης στις καθημερινές διαδρομές των κατοίκων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αυτό προκύπτει από τα νεότερα στοιχεία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Numbeo, που προέρχονται από τους χρήστες των δρόμων της ελληνικής πρωτεύουσας και της Νύφης του Θερμαϊκού.
Συγκεκριμένα, το 46,32% των Αθηναίων μετακινείται προς τον τόπο εργασίας του ή της σχολής του με ιδιωτικό όχημα, το 17,9% επιλέγει τρένο και μετρό, το 14,74% βασίζεται στα… πόδια του, ένα ποσοστό 8,77% προτιμά τις μοτοσικλέτες, χρήση λεωφορείου κάνει το 7,77% και ποδηλάτου το 2,46%, ενώ το τραμ παραμένει στο περιθώριο με ποσοστό μόλις 1,05%.
Η μέση καθημερινή διαδρομή με το Ι.Χ. στην Αθήνα ανέρχεται σε 17,8 χιλιόμετρα και καλύπτεται σε 37,55 λεπτά ή 38,63 λεπτά, αν προσθέσουμε και τον απαιτούμενο χρόνο από το σπίτι έως το σημείο στάθμευσης του οχήματος. Τα στοιχεία αναφέρονται σε απλές διαδρομές χωρίς να έχει υπολογιστεί ο χρόνος και η απόσταση της επιστροφής, γιατί τότε διπλασιάζονται και ο συνολικός μέσος χρόνος ξεπερνάει τα 77 λεπτά.
Η μέση απλή διαδρομή με λεωφορείο στην πρωτεύουσα είναι 10,53 χιλιόμετρα και ο συνολικός χρόνος της διαδρομής ανέρχεται σε 55,46 λεπτά, συμπεριλαμβανομένων 8,4 λεπτών πεζοπορίας, 12,14 λεπτών αναμονής στη στάση, 24,91 λεπτών μέσα στο λεωφορείο και 8,18 λεπτών για μετρό ή ηλεκτρικό!
Στην περίπτωση του μετρό/προαστιακού έχουμε μια μέση διαδρομή της τάξης των 14,8 χιλιομέτρων και έναν συνολικό χρόνο από την πόρτα του σπιτιού μας μέχρι τον τόπο εργασίας ή σπουδών της τάξης των 48,05 λεπτών. Τα 25,83 λεπτά αφορούν τη διαδρομή με το μετρό, ενώ έχουμε 8,65 λεπτά περπάτημα, 7,61 λεπτά αναμονή και 4,37 λεπτά χρήση λεωφορείου.
Η μέση διαδρομή ενός Αθηναίου ποδηλάτη είναι της τάξης των 13,57 χιλιομέτρων, που τα καλύπτει σε σχεδόν μισή ώρα (29,29 λεπτά) και του μοτοσικλετιστή 14,10 χιλιόμετρα με σύνολο χρόνου 23,6 λεπτά!
Όσοι μετακινούνται κατά κύριο λόγο με τα πόδια, καλύπτουν καθημερινά μια απόσταση 3,76 χιλιομέτρων σε 19,81 λεπτά, εφόσον δεν κάνουν ενδιάμεσα χρήση κάποιου άλλου μέσου μεταφοράς. Και εδώ ισχύει -όπως και στις υπόλοιπες περιπτώσεις- ο διπλασιασμός της απόστασης και του χρόνου, αν θελήσουμε να συνυπολογίσουμε την επιστροφή.
Τι ισχύει στη Θεσσαλονίκη
Και στη Θεσσαλονίκη αποτελεί το Ι.Χ. τον αδιαμφισβήτητο βασιλιά των μετακινήσεων με ένα ποσοστό της τάξης του 42,4% επί του συνόλου. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές διαφορές σε σχέση με την Αθήνα λόγω της μικρότερης έκτασης της Θεσσαλονίκης, οπότε πραγματοποιείται το 26,14% των καθημερινών μετακινήσεων με τα πόδια. Επίσης, δεν λειτουργούσε μέχρι πρόσφατα μετρό και έτσι δεν αποτυπώνεται η χρήση του, επειδή τα στοιχεία της πλατφόρμας Numbeo αφορούν τα τελευταία 5 χρόνια με τελευταία ανανέωση τον Δεκέμβριο του 2024.
Αντιθέτως έχουμε στην τρίτη θέση των μεταφορικών μέσων τα λεωφορεία με ποσοστό 18,18%, στην τέταρτη τις μοτοσικλέτες (5,88%) και στην πέμπτη τα ποδήλατα (3,41%).
Οι χρόνοι μετακίνησης είναι επίσης μικρότεροι σε σχέση με την Αθήνα. Για παράδειγμα η απόσταση για τη μονή καθημερινή διαδρομή με το Ι.Χ. ανέρχεται μεν σε 17,27 χιλιόμετρα, δηλαδή περίπου όσο και στην Αθήνα, όμως διανύεται σε 30,0 λεπτά.
Στα λεωφορεία έχουμε μια μέση απόσταση της μονής καθημερινής διαδρομής της τάξης των 7,34 χιλιομέτρων και συνολικό χρόνο διαδρομής 47,06 λεπτά.
Η μέση απόσταση της απλής καθημερινής διαδρομής με τα πόδια ανέρχεται σε 2,74 χιλιόμετρα και απαιτούνται 18,78 λεπτά για την ολοκλήρωση της, ενώ οι μοτοσικλετιστές διανύουν κατά μέσο όρο 10,26 χιλιόμετρα σε 27,6 λεπτά.
Τελειώνοντας να πούμε, ότι η τυπική καθημερινή διαδρομή με ποδήλατο έχει στη Θεσσαλονίκη 3,5 χιλιόμετρα απόσταση και καλύπτεται από τους δικυκλιστές σε 18,33 λεπτά, συμπεριλαμβανομένου ενός λεπτού για περπάτημα μέχρι τον τελικό προορισμό του δικυκλιστή.
Πηγή: ieidiseis.gr