Που συχνάζουν οι νέοι στη Θεσσαλονίκη;

Τα στέκια μιας γενιάς που έχει περάσει από σαράντα κύματα

Νίκος Γκάγιας
που-συχνάζουν-οι-νέοι-στη-θεσσαλονίκη-961579
Νίκος Γκάγιας

Η Generation Z ή Gen Z, όπως θα δεις να την αναφέρουν είναι η γενιά που έχει ζήσει την μονιμοκρίση αφού γεννήθηκε και ενηλικιώθηκε μέσα σ’ αυτή. Πρόκειται για μία γενιά που μεγάλωσε εν μέσω μεγάλων τεχνολογικών επιτευγμάτων και οι περισσότερες συνήθειες της διαμορφώθηκαν μέσα από το διαδίκτυο. Από τον τρόπο που επικοινωνούν μέχρι τα στέκια που επιλέγουν. Ο ρυθμός ζωής των Gen Zers είναι ταχύς και οι συνήθειες τους αλλάζουν γρήγορα. 

Αν το δω και από τον εαυτό μου, υπάρχουν κάποιες συνήθειες στη διασκέδαση που δεν έχουν αλλάξει μέσα στα χρόνια, όμως σε γενικές γραμμές βαριέμαι εύκολα. Αυτό το παθαίνουν και άλλα παιδιά της ηλικίας μου. Νιώθουν πως οι επιλογές δεν είναι πολλές και ότι «δεν μπορούν να κάνουν όσα θέλουν στη Θεσσαλονίκη». Γεγονός που δεν ισχύει αν κάτσεις να σκεφτείς πως διαρκώς όταν βγαίνουμε επιλέγουμε συγκεκριμένα μαγαζιά, τα οποία είτε μάθαμε από τρίτους είτε αποθηκεύσαμε από το Instagram και το TikTok, ενώ στην πραγματικότητα υπάρχουν δεκάδες επιλογές που απλώς δεν έχουμε ανακαλύψει.

Καφές

Ο καφές ήταν, είναι και θα είναι η αγαπημένη συνήθεια πολλών. Αρκετά πράγματα μπορούν να “κοπούν” στη ζωή, για μερικούς όμως ο καφές δεν συμπεριλαμβάνεται σ’ αυτά. Η ενεργειακή κρίση, οι χαμηλοί μισθοί και τα διαρκή έξοδα έχουν οδηγήσει αρκετούς νέους στο να μην πηγαίνουν αρκετά συχνά στα αγαπημένα τους στέκια καθώς όπως τονίζουν «δεν βγαίνουν» οικονομικά.

Ενδεικτικά η Ελένη, φοιτήτρια, αναφέρει ότι από εκεί που έβγαινε για καφέ 4-5 φορές την εβδομάδα, πλέον έχει περιοριστεί στις 1-2.

«Θα ήθελα πολύ να είμαι κάθε μέρα έξω. Ειδικά τις μέρες που δεν έχω σχολή ή δουλειά αλλά αυτό δεν είναι εφικτό καθώς δεν γίνεται να δίνω όλα τα χρήματα μου στις καφετέριες. Γι’ αυτό το τελευταίο διάστημα είτε κάνω καφέ στο σπίτι μου είτε παίρνω από take away, που μου βγαίνει πιο οικονομικά», αναφέρει.

Σίγουρα για να επιλέξει η Gen Z ένα μαγαζί για τον καφέ της, θα πρέπει πέρα από το κομμάτι της ποιότητας να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή και στην αισθητική του καταστήματος. Ο χώρος, η τοποθεσία και το vibe του cafe είναι σημαντικά συστατικά για να πετύχει κάποιος.

Σταθερά πρώτα στις επιλογές της γενιάς αυτής είναι τα cafe της Λεωφόρου Νίκης, της Βαλαωρίτου, η Αγία Σοφία, η Ικτίνου. Στα δυτικά ο Εύοσμος και η Πολίχνη και στα ανατολικά η Κρήνη, η Καλαμαριά και η Τούμπα μαζεύουν πολύ κόσμο -ειδικά τα σαββατοκύριακα- και αποτελούν must σημεία διασκέδασης για όλη την πόλη.

Επίσης μία εναλλακτική για αρκετούς είναι τα internet cafe ή τα καταστήματα που συνδυάζουν καφέ με επιτραπέζια/χαρτιά/τάβλι. Τα πρώτα απευθύνονται σε εκείνους που θέλουν να βγουν έξω και ταυτόχρονα να παίξουν -συνήθως με φίλους ή με άτομα που βρίσκονται εκεί

Cafe με παιχνίδια θα συναντήσεις αρκετά στην Αγγελάκη και σε μέρη όπου συχνάζουν φοιτητές, οι οποίοι θα πιούν ένα καφέ και θα κάτσουν εκεί μέχρι να τελειώσουν οι αμέτρητες παρτίδες τους. Και στα δύο πληρώνουν ουσιαστικά το τι θα πιούν και μετά τις ώρες που θα παίζουν.

Που πίνουν ποτά;

Η νυχτερινή ζωή – ειδικά μετά από δύο χρόνια πανδημίας- επέστρεψε και αρκετοί νέοι της Gen Z θέλουν να “καλύψουν” τον χαμένο χρόνο. Σίγουρα υπάρχουν οι σπιτόγατοι που δύσκολα παίρνουν την απόφαση να ντυθούν, να φτιαχτούν για να βγουν να διασκεδάσουν και επιλέγουν το σπίτι με την παρέα τους. Άλλωστε για όλους υπάρχουν λύσεις για να περάσουν καλά όπως εκείνοι θέλουν.

Ένα σημείο αναφοράς για τη νυχτερινή ζωή της Θεσσαλονίκης είναι τα Λαδάδικα. Εκεί τόσο νέοι της Gen Z όσο και μεγαλύτεροι δίνουν ραντεβού τις περισσότερες ημέρες της βδομάδας. Οι μέρες που η γενιά αυτή “το ζει” στην πόλη είναι συνήθως από Πέμπτη μέχρι Κυριακή. Βέβαια πάρτι και live “στήνονται” και καθημερινές και όσοι δεν έχουν δουλειά ή σχολή διασκεδάζουν μέχρι το πρώτο φως του ήλιου.

Από εκεί και πέρα η Βαλαωρίτου και πιο δίπλα η Εμπράρ, ο δρόμος που έγινε τάση στη Θεσσαλονίκη, επιλέγονται συχνά από τους Θεσσαλονικείς για τις εξόδους τους.

Ο Αχιλλέας Πλακίδας, μέτοχος του Bar “Γορίλα” και του Steet Comfort Food Store “Το Σάντουιτς”  μιλώντας σε παλαιότερα ρεπορτάζ στη Parallaxi τόνισε πως: «Από την Πέμπτη μέχρι την Κυριακή η κινητικότητα είναι τεράστια. Δεν υπάρχει ηλικιακό target group, ωστόσο είναι η περιοχή των νέων, αφού βγαίνουν και διασκεδάζουν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Θεωρώ πως ο έλληνας καταναλωτής λόγω του COVID που πέρασε περίπου 2 χρόνια στα όρθια, έξω και με πλαστικά ποτήρια έχει μείνει σε αυτή την “κουλτούρα” και είναι κρίμα γιατί υπάρχουν πολλά όμορφα στέκια που μπορούν να σου προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με λίγα χρήματα. Πρέπει να επιστρέψουμε σε αυτή την συνήθεια, να διασκεδάζουμε μέσα στα bars»

Εικόνα: Δήμητρα Κυπριώτη

Ανατολικά άνθρωποι από όλη την πόλη πηγαίνουν στα bar της Σοφούλη, όπως το Shark, ενώ στα δυτικά ο Εύοσμος κυρίως είναι το μέρος που υπάρχει έντονη νυχτερινή ζωή με τα συνοικιακά bar να μένουν ανοιχτά μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.

Βέβαια όπως αναφέρει η Στέλλα, εργαζόμενη 23χρονών, ένας μεγάλος παράγοντας για την επιλογή του μαγαζιού είναι ο τρόπος μετακίνησης.

«Παλαιότερα που δεν είχα αμάξι, αναγκαζόμουν να πάω κάπου κοντά έτσι ώστε να γυρίσω είτε με τα πόδια είτε να με γυρίσει κάποιος. Από τότε που πήρα το δικό μου αυτοκίνητο, λύθηκαν τα χέρια μου και έχω πολλές επιλογές. Βέβαια αν οδηγώ δεν μπορώ να πιώ οπότε περιορίζεται κατά κάποιο τρόπο η έξοδος μου, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν περνάω καλά. Έχω κάποια στάνταρ cafe-bar που επισκέπτομαι τακτικά γιατί ξέρω την μουσική που παίζουν και αρκετά από τα παιδιά που δουλεύουν, οπότε αισθάνομαι οικεία.»

Όπως είχε δηλώσει παλαιότερα στη Parallaxi ο dj Κοσμάς Παναγιωτίδης, γνωστός στην πόλη και ως “Amano”:

«Η νυχτερινή διασκέδαση στη Θεσσαλονίκη, δεν κάνει απλώς #hype στις ζωές μας. Κάνει πολλά περισσότερα. Από το ήσυχο «warm up» ποτό, σε ένα μπαρ όπως το Bulldogs and the Beast μέχρι το «εξουθενωτικό» techno πάρτυ στο υπόγειο της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ, όλοι και όλες επισκεπτόμαστε παρέες και στέκια της πόλης που λειτουργούν ως σημεία αποσυμπίεσης από τις υποχρεώσεις της ημέρας. Οι Θεσσαλονικείς θα επισκεφθούν το καινούργιο μπαρ για να δουν και να ακούσουν τι παίζει, όπως το Romantzo, και το υπόγειο του Γιαπί αλλά πάντα θα επισκέπτονται και την safe επιλογή, όπως τo Ύψιλον, την Αίγλη, το Stereo, το La Doze και το Bord de l’eau.

Θεωρώ ότι οι συνήθειες μας, μετά την πανδημία δεν άλλαξαν. Αυτό που σίγουρα θεωρώ ότι άλλαξε, είναι η ένταση σχετικά με το αίσθημα ικανοποίησης που αναζητούμε από κάθε νυχτερινή μας έξοδο. Γι’ αυτό βλέπουμε πολλοί και πολλές να αλλάζουν μια ή δυο παρέες μέσα σε ένα βράδυ αναλόγως τη διάθεση και την προσδοκίες»

Που πάνε για φαγητό;

Όσο και να έχει ακριβύνει το φαγητό, αποτελεί μία απόλαυση που όλοι αναζητούν μέσα στη βδομάδα τους. Μεζεδοπωλεία με ρετσίνες και τσιμπολογήματα έχουν την τιμητική τους στη Θεσσαλονίκη.

Η Χρυσάνθη, φοιτήτρια, επισημαίνει ότι με την παρέα της βγαίνουν κατά μέσο όρο δύο φορές την εβδομάδα για ρετσίνα σε μεζεδοπωλεία. 

«Το μέρος που επιλέγω συνήθως είναι τα Λαδάδικα αλλά θα πάω σε πιο χαλαρά μαγαζιά και όχι στα πιο κυριλάτα. Επίσης στην Βασιλίσσης Όλγας υπάρχουν πολλές επιλογές όπως και στη Ροτόντα. Στα μαγαζιά αυτών των περιοχών συνήθως βγαίνουν φοιτητές, οπότε οι περισσότεροι είναι συνομήλικοι μου.»

Ακόμα το Μπιτ Μπαζάρ παραμένει ακόμα στις top επιλογές κυρίως των πρωτοετών και δευτεροετών φοιτητών, όπου κάθε Παρασκευή-Σάββατο και Κυριακή πηγαίνουν για να πιούν κυρίως και στη συνέχεια να τσιμπήσουν μεζεδάκια.

Εικόνα: Μάριος Δαδούδης

Βέβαια το οικονομικό κομμάτι είναι ένας σημαντικός παράγοντας που δεν μπορεί να προσπεραστεί. Γι’ αυτό αρκετοί είναι εκείνοι που έχουν περιορίσει τις εξόδους τους και έχουν βάλει ποδιές στις κουζίνες τους προσπαθώντας να εκτελέσουν τις συνταγές που είδαν στο TikTok. Ή πολύ συχνά μπορεί να παραγγείλουν κάτι οικονομικό καθώς όπως τονίζουν αρκετοί νέοι μία έξοδος σε ταβέρνα αγγίζει τα 20 ευρώ κατά μέσο όρο.

Όπως αναφέρει επιχειρηματίας εστίασης στα δυτικά: «οι νέοι συνεχίζουν να βγαίνουν. Κουράστηκαν δύο χρόνια και από τότε που τα μέτρα άρθηκαν, θέλουν να ζήσουν όσα έχασαν. Η μόνη αλλαγή που παρατηρώ εγώ είναι στο κομμάτι της κατανάλωσης που αρκετοί παίρνουν λιγότερα. Βέβαια και αυτό δεν είναι κανόνας γιατί παρατηρώ πολλούς να μην κοιτάνε ούτε τιμές ούτε το πόσα θα πάρουν»

Την τιμητική τους έχουν τα καταστήματα με street food, τα burgerάδικα και οι καντίνες που διανυκτερεύουν για τους ξενύχτες.

Τα πάρκα και το άραγμα στις πλατείες

Οι χαλαρές βόλτες σε πάρκα και πλατείες πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν. Μερικοί άνθρωποι ανεξαρτήτως ηλικίας αγαπούν αυτό τον τρόπο διασκέδασης. Δεν είναι καθόλου σπάνιο για έναν Gen Z το άραγμα έξω. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν ζήσει στο πετσί τους την περίοδο κρίσης και τα οικονομικά προβλήματα οπότε η τσάρκα στην πλατεία με μπίρες και ξηρούς καρπούς είναι μία διέξοδος- ένας διαφορετικός τρόπος διασκέδασης.

Μάλιστα, αρκετοί το προτιμούν όπως και να έχει. Δεν θέλουν να βγουν σε μαγαζιά που πρέπει να είσαι ντυμένος με ένα συγκεκριμένο dress code. Αντιθέτως θέλουν να δουν τους φίλους τους και να συζητήσουν με ηρεμία τα θέματα τους.

Όλο αυτό βέβαια χρόνο με το χρόνο άρχισε να γιγαντώνεται και έγινε μία συνήθεια της γενιάς αυτής.

Μέρη που αράζει η Gen Z είναι η Αγίας Σοφίας, η Ρωμαϊκή Αγορά αλλά και το Πυροβολείο. Επίσης διάφορα πάρκα τόσο στις δυτικές συνοικίες όσο και στις ανατολικές έχουν την τιμητική τους.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα