Πραγματογνώμονες για τα αρχαία της Βενιζέλου: η μεθοδολογία της απόσπασης θα επιφέρει ανεπανόρθωτη βλάβη
Η Αττικό Μετρό μπλόκαρε εν μέρει την αυτοψία, μην επιτρέποντας τη βιντεοσκόπηση των αρχαιοτήτων
Σοβαρές αμφιβολίες κι επιφυλάξεις για το αν οι εργασίες απόσπασης των αρχαιοτήτων στο σκάμμα του σταθμού Βενιζέλου του μετρό, διασφαλίζουν την ακεραιότητα και εγγυώνται την επαναφορά τους σε ποσοστό 92%, όπως έχει ορίσει το υπουργείου Πολιτισμού, διατυπώνει το κλιμάκιο των πραγματογνωμόνων που το πρωί διενήργησε αυτοψία, με απόφαση δικαστηρίου.
Να θυμίσουμε ότι η αυτοψία πραγματοποιήθηκε μετά από προσφυγή 316 πολιτών της Θεσσαλονίκης στα πολιτικά δικαστήρια υπέρ της παραμονής των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου και κατά της απόσπασης και της επανατοποθέτησης τους. Το δικαστήριο αποδέχθηκε το αίτημα της αυτοψίας, παρά τις επίμονες προσπάθειες της Αττικό Μετρό και της κυβέρνησης, να μπλοκάρουν με προσωρινές διαταγές και ασφαλιστικά μέτρα τον έλεγχο των αρχαιοτήτων και των εργασιών απόσπασης.
Ο καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας Αριστοτέλης Μέντζος, ο οποίος επισκέφθηκε και επιθεώρησε το μνημείο στη Βενιζέλου για περίπου 1,5 ώρα και το φωτογράφησε με 114 πλάνα, σε δηλώσεις του μετά το πέρας του πρώτου μέρους της αυτοψίας, ανέφερε πως «έχω αμφιβολίες για την αξιοπιστία της απόσπασης και την πιστότητα της επανατοποθέτησης», και εκτίμησε πως το ποσοστό των αρχαιοτήτων που έχει αποσπαστεί, είναι πολύ λιγότερο από το 52% που υποστηρίζει του υπουργείο ότι έχει ήδη αποσπαστεί. «Η αυτοψία έχει νόημα και θα διαπιστώσουμε την ακριβή κατάσταση των αρχαιοτήτων όταν θα αναλύσουμε το υλικό που έχουμε καταγράψει», τόνισε και πρόσθεσε πως όπως έχει διαπιστώσει, “η μεθοδολογία που ακολουθείται θα επιφέρει ανεπανόρθωτες βλάβες στα αρχαία». Επίσης ανέφερε ότι «το αρχαιολογικό έργο στο σκάμμα της Βενιζέλου γίνεται σε πίεση χρόνου, γεγονός που θα αποβεί σε βάρος του αρχαιολογικού αντικειμένου».
Αυτά που έχουν απομακρυνθεί κυρίως είναι πλάκες και πέτρες και όχι η τοιχοποιία, η οποία, όπως είπε, επειδή πρόκειται για πλίνθους ή λασπότοιχους, αποκλείεται η επαναφορά τους σε ικανοποιητικό βαθμό. «Αυτό που μπορώ να εκτιμήσω ότι αυτά που μένει να αποσπαστούν και να μεταφερθούν είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό, υλικά χαλαρά και εύθραυστα, και η απόσπαση τους θα είναι διάλυση και μεταφορά αδρανών υλικών. Τα μαρμάρινα τμήματα, το πλακόστρωτο και κάποιοι πεσσοί είναι μικρό ποσοστό. Οι ασβεστότοιχοι και οι λασπότοιχοι δεν μπορούν να αναπαρασταθούν, είναι σα να χτίζεις με παλιά υλικά », τόνισε και σημείωσε ότι για τις επανατοποθετήσεις έχει ισχυρές αμφιβολίες για το αποτέλεσμα, καθώς το έργο συντελείται υπό ισχυρή πίεση.
Επίσης «κατήγγειλε» ότι οι υπεύθυνοι της Αττικό Μετρό δεν τους επέτρεψαν να επισκεφθούν όλο τον αρχαιολογικό χώρο, επικαλούμενοι λόγους ασφαλείας ενώ ανέφερε ότι οι υπεύθυνοι του έργου, σύμφωνα με τεχνικό της εταιρίας, μετά την απόσπαση των αρχαιοτήτων του 7ου και 4ου αιώνα, θα προχωρήσουν την αρχαιολογική έρευνα μόνο για 1- 1,5 μέτρο, και το υπόλοιπο χώμα, μέχρι το ταβάνι της σήραγγας, θα αφαιρεθεί με τεχνικό τρόπο δηλαδή με σκαπτικά μηχανήματα. Επί της ουσίας η αρχαιολογική ανασκαφή δεν θα ολοκληρωθεί όπως ορίζουν οι κανόνες της αρχαιολογίας και η νομοθεσία για την προστασία των αρχαιοτήτων, προκειμένου να επισπευσθούν οι εργασίες του μετρό, με κίνδυνο να χαθούν πολύτιμες αρχαιότητες της ρωμαικής και ελληνιστικής περιόδου.
Μπλόκαραν την ολοκλήρωση της αυτοψίας
Πάντως η σημερινή αυτοψία που έγινε με απόφαση δικαστηρίου, δεν ολοκληρώθηκε και στο δεύτερο μέρος της, που περιελάμβανε βιντεοσκόπηση του χώρου.
Οι υπεύθυνοι της Αττικό Μετρό κωλυσιέργησαν τόσο όσο χρειαζόταν ώστε τελικά να μη δοθεί ο κατάλληλος χρόνος στο Γεώργιο Φουστέρη, επίκουρο καθηγητή Βυζαντινής Αρχαιολογίας να επισκεφθεί το χώρο και να αποτυπώσει με βίντεο την κατάσταση των αρχαιοτήτων. Όπως ανέφερε ο παριστάμενος δικηγόρος Γιάννης Ηλιάδης που εκπροσωπεί τους πολίτες που έχουν καταθέσει την αγωγή «οι υπεύθυνοι του δεν έδωσαν την άδεια χρονοτριβώντας μέχρι το πέρας της χρονικής προθεσμίας που είχαμε για την αυτοψία».
Να αναφέρουμε ότι στο αρχικό κλιμάκιο για την αυτοψία μετείχαν ο καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας Αριστοτέλης Μέντζος και η Ευαγγελία Καμπούρη, αρχιτέκτων μηχανικός, πρώην προϊσταμένη ΥΠΠΟΑ και επικουρικά ο Γεώργιος Φουστέρης,επίκουρος καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας και ο Νικόλαος Τζημόπουλος, πολιτικός μηχανικός.
Το υλικό που έχει συλλέξει το κλιμάκιο των πραγματογνωμόνων, αύριο θα κατατεθεί υπόψη του δικαστηρίου που εκδικάζει την αγωγή των 316 πολιτών και διέταξε την αυτοψία, προκειμένου να διαπιστωθούν τυχόν ζημιές και παραβάσεις στις διαδικασίες απόσπασης των αρχαιοτήτων.
Τις επόμενες 15 ημέρες οι δύο πλευρές, οι δύο πλευρές, πολίτες και Αττικό Μετρό θα καταθέσουν τις αντικρούσεις τους και κατόπιν θα οριστεί η τελική δικάσιμος.
Δείτε επίσης: