Πρόταση Β. Πατουλίδου: To νέο σχέδιο για την τουριστική προβολή της Θεσσαλονίκης
Η πρόταση της Βούλας Πατουλίδου για την «πόλη κάτω από την πόλη».
Ένα νέο σχέδιο για την τουριστική προβολή της Θεσσαλονίκης, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και την ιστορία της πόλης με την εμφάνιση ενός νέου συγκοινωνιακού μέσου, του Μετρό, παρουσιάζει η αντιπεριφερειάρχης της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου.
Σε άρθρο της που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επισημαίνει ότι τα τελευταία δώδεκα χρόνια, οι ανασκαφές που έγιναν κάτω από την επιφάνεια της γης προκειμένου να κατασκευαστεί το Μετρό έριξαν φως στο κεντρικό δρόμο γύρω από τον οποίο είχε αναπτυχθεί η Θεσσαλονίκη, στα χρόνια του Καίσαρα Γαλέριου. Ο δρόμος με την ονομασία «Decumanus maximus» είχε πλάτος 16 μέτρα, ήταν μαρμαροστρωμένος, με κιονοστοιχίες σε κάθε πλευρά, μεγαλοπρεπής και εντυπωσιακός.
Επικαλούμενη τις σχετικές αναφορές των αρχαιολόγων, η κ. Πατουλίδου τονίζει ότι οι ανασκαφές έφεραν στο φως νέες πληροφορίες για το πώς ο Γαλέριος ανάπλασε το κέντρο διοίκησης στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, καθώς και στοιχεία για την πολεοδομική και διοικητική αναδιοργάνωση που επιχείρησε ο Μέγας Κωνσταντίνος, πριν τελικά αποφασίσει να ιδρύσει την Νέα Ρώμη στο Βυζάντιο και να χτίσει εκεί την Κωνσταντινούπολη, ως έδρα της νέας αυτοκρατορίας. Παράλληλα «o Ιουστινιανός πραγματοποίησε μεγάλα έργα στην Θεσσαλονίκη, αντάξια της Κωνσταντινούπολης που επιβεβαιώνουν το πόσο ισότιμη και ισάξια ήταν με την πρωτεύουσα της νέας αυτοκρατορίας και γιατί κάποιοι, ιστορικοί και λόγιοι, την αποκαλούσαν και Συμβασιλεύουσα».
Με αφορμή τη σχετική αυτή επισήμανση, η αντιπεριφερειάρχης της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, υπογραμμίζει ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα νέο και πολλά υποσχόμενο τουριστικό project με την ονομασία «η πόλη κάτω από την Πόλη» ή «η Θεσσαλονίκη κάτω από την Εγνατία Οδό, δηλαδή τον δρόμο που ένωνε στους Ρωμαϊκούς Χρόνους τη Ρώμη με την Κωνσταντινούπολη και διέσχιζε τη Θεσσαλονίκη». Σημειώνει, μάλιστα, ότι για το σχέδιο αυτό προετοιμάζονται οι τουριστικοί φορείς της Θεσσαλονίκης.
Δείτε Επίσης: Αστικοί μύθοι: Η πόλη κάτω απ΄την πόλη
«Τι άλλο να ζητήσει από την Ιστορία της μια πόλη που χτίστηκε στα χρόνια ενός Μεγάλου της Ιστορίας Αλεξάνδρου, αναπλάστηκε από έναν σημαντικό Ρωμαίο Αυτοκράτορα, δύο άλλους μεγάλους άνδρες (Μέγα Κωνσταντίνο και τον Μέγα Θεοδόσιο που την οχύρωσε) και τον Ιουστινιανό έναν από τους σημαντικότερους αυτοκράτορες στη Βυζαντινή Ιστορία;» σημειώνει χαρακτηριστικά η κ. Πατουλίδου.
Για το Μετρό θυμίζει ότι, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο δοκιμαστικές διαδρομές και σ΄ ένα χρόνο θα λειτουργεί πλήρως. «Οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης όταν το μετρό ξεκινήσει να λειτουργεί κανονικά, θα μπορούν κινούμενοι στην κεντρική γραμμή του και σε μήκος 9-10 χιλιομέτρων να βιώνουν μια συγκλονιστική εμπειρία, αγγίζοντας την Ιστορία της Θεσσαλονίκης και μαζί της ένα τεράστιο κεφάλαιο από την Ιστορία του Κόσμου», τονίζει.
Αναφέρει, ακόμη, ότι οι αρχαιολογικές ανασκαφές θα συνεχιστούν για ένα, δύο ή και περισσότερα χρόνια και στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αξιοποιηθεί τουριστικά αυτή η ευκαιρία ώστε οι επισκέπτες της πόλης να βλέπουν πως έρχονται στο φως μέσα από το χώμα νέα ευρήματα. Προτείνει, συγκεκριμένα, να γίνουν οι ανασκαφές επισκέψιμες και να συνδυαστούν οι επισκέψεις αυτές με τις κατακόμβες των πρώτων Χριστιανών και τις συγκλονιστικές ιστορίες των στοών. Σε κάθε περίπτωση χαρακτηρίζει ξεχωριστούς τους σταθμούς «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας». Για τον πρώτο σημειώνει ότι πρόκειται για ένα τοπόσημο του Μετρό, και της πόλης, που θα αποτελέσει έναν μοναδικό στον κόσμο ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο και ταυτόχρονα υπερσύγχρονο σταθμό. Για το σταθμό «Αγίας Σοφίας» επισημαίνει ότι είναι ένας νέος αρχαιολογικός χώρος με μαρμαρόστρωτη βυζαντινή πλατεία που θα διατηρηθεί όπως βρέθηκε, μαζί με το κρηναίο οικοδόμημα που βρέθηκε σε αυτόν.
«Αυτό που είναι σήμερα αντιληπτό απ όλους είναι ότι αυτές οι ανασκαφές γράφουν νέα κεφάλαια της Ιστορίας και της σημασίας της Θεσσαλονίκης σε όλο τον Αρχαίο, Βυζαντινό και Μεταβυζαντινό κόσμο ακόμα και για τον 20ο αιώνα!» προσθέτει η κ. Πατουλίδου.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η μυστική υπόγεια Θεσσαλονίκη που κρύβεται κάτω από το 34ο Δημοτικό Σχολείο
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ