Ψηφιακό Πελατολόγιο: Αναβρασμός σε συνεργεία και φανοποιεία της Θεσσαλονίκης – Στο τραπέζι λουκέτο 4 ημερών
«Σοβαρή απειλή, θα γίνουμε αφερέγγυοι στους πελάτες μας» - Γιατί αντιδρούν και τι ζητούν - Πανελλαδικές συγκεντρώσεις την Παρασκευή και στο βάθος κλείσιμο επιχειρήσεων
Αναβρασμό σε ιδιοκτήτες συνεργείων αυτοκίνητων και φανοποιείων στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στην υπόλοιπη χώρα, προκαλεί η υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού πελατολόγιου από την 1η Ιουλίου, μέτρο που ξεκίνησε προαιρετικά από τις 14 Απριλίου.
Επαγγελματίες του κλάδου σε όλη την Ελλάδα είναι έτοιμοι για δυναμικές κινητοποιήσεις κλείνοντας ακόμη και τις επιχειρήσεις τους, καθώς θεωρούν ότι αν εφαρμοστεί οριστικά το συγκεκριμένο μέτρο, μπορεί να φέρει ακόμα και λουκέτα σε συνεργεία αυτοκινήτων και φανοποιεία.
Το νέο μέτρο επιβάλλει την ηλεκτρονική καταγραφή εισόδου κάθε οχήματος και τεχνικής εργασίας, ακόμα και για απλές ή σύντομες παρεμβάσεις, σε πραγματικό χρόνο μέσω ειδικής πλατφόρμας.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή παρουσιάζοντας αρχικά τους κλάδους επιχειρήσεων που από την 1η Ιουλίου είναι υπόχρεες για την τήρηση του Ψηφιακού Πελατολογίου Οχημάτων.
Πρόκειται για:
- συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων
- φανοποιεία
- επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα
- χώροι στάθμευσης
- πλυντήρια αυτοκινήτων
- επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.
Τι αλλάζει για τις επιχειρήσεις
Από την 1η Ιουλίου θα πρέπει να καταγράφουν online και σε πραγματικό χρόνο τα στοιχεία συναλλαγών που πραγματοποιούνται από τη στιγμή που, για παράδειγμα, σε ένα συνεργείο ένα όχημα εισέρχεται και σταθμεύσει στο χώρο του και αποχωρήσει ο οδηγός του ή αρχίσει η εργασία επισκευής μέχρι και την ολοκλήρωση των εργασιών και την αποχώρησή του από το χώρο.
Στο σχετικό ΦΕΚ αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Το Ψηφιακό Πελατολόγιο αποτελεί την εφαρμογή εγγραφής και απεικόνισης συναλλαγών χονδρικής ή λιανικής των υπόχρεων οντοτήτων του άρθρου 2 με λήπτες των σχετικών υπηρεσιών, σε πραγματικό χρόνο και σε κάθε περίπτωση πριν την έναρξη παροχής των υπηρεσιών αυτών.
2. Οι συναλλαγές χονδρικής που καταγράφονται στην εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου αφορούν υπηρεσίες που παρέχονται:
α) Άπαξ.
β) Επαναλαμβανόμενα (έκδοση συγκεντρωτικού τιμολογίου).
γ) Διαρκώς (είτε με τη μορφή λήψης δικαιώματος/καταβολής συνδρομής είτε με τη μορφή μίσθωσης).
3. Οι συναλλαγές λιανικής που καταγράφονται στην εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου αφορούν υπηρεσίες που παρέχονται:
α) Άπαξ.
β) Διαρκώς (είτε με τη μορφή λήψης δικαιώματος/καταβολής συνδρομής είτε με τη μορφή μίσθωσης)».
Το πρόστιμο
Για την ΑΑΔΕΚ, κάθε εγγραφή συνιστά υποβολή πληροφοριακής δήλωσης. Έτσι, κάθε εκπρόθεσμη εγγραφή θεωρείται ως εκπρόθεσμη υποβολή πληροφοριακής δήλωσης, κάθε ελλιπής εγγραφή ως ελλιπής υποβολή πληροφοριακής δήλωσης και κάθε μη εγγραφή ως παράλειψη υποβολής πληροφοριακής δήλωσης. Το πρόστιμο που προβλέπεται σε αυτές τις περιπτώσεις είναι 100 ευρώ ανά παράβαση.
Διαβάστε αναλυτικά το σχετικό ΦΕΚ πατώντας ΕΔΩ.
«Σοβαρή απειλή» – Έτοιμοι για τις κινητοποιήσεις οι επαγγελματίες του κλάδου στη Θεσσαλονίκη
Έξω από τα γραφεία της ΑΑΔΕ στη Θεσσαλονίκη θα συγκεντρωθούν την Παρασκευή 27 Ιουνίου και ώρα 12:00 τα σωματεία της Ε.Ο.Β.Ε.Α.Μ.Μ τα σωματεία από Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις της Β. Ελλάδας, της Μαγνησίας και της Θεσσαλίας.
Σε περίπτωση που δεν υπάρξουν τα επιθυμητά αποτελέσματα οι επαγγελματίες του κλάδου έχουν αποφασίσει να κρατήσουν κλειστά τα συνεργεία τους από τις 1 έως τις 4 Ιουλίου.
Πριν από τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας της Παρασκευής και ενόψει των οριστικών αποφάσεων που θα ληφθούν, το Σωματείο Αδειούχων Βιοτεχνών Φανοποιών Βαφέων Αυτοκινήτων Νομού Θεσσαλονίκης έχει προγραμματίσει για το βράδυ της Τρίτης στις 20:00 συνάντηση στην αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης» στη ΔΕΘ εκεί όπου και θα παρουσιαστούν όλα τα τελευταία δεδομένα σχετικά με το θέμα.
Στη συνάντηση θα δώσουν το παρών ο Σύλλογος Πτυχιούχων Ηλεκτρολόγων Καταστηματαρχών Οχημάτων Ν. Θεσσαλονίκης και ο Σύλλογος Πτυχιούχων Μηχανικών Ιδιοκτητών Συνεργείων Επισκευής Αυτοκινήτων Ν. Θεσσαλονίκης.
«Η ανάγκη για άμεση και αποφασιστική αντίδραση είναι επιτακτική, ώστε να ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις για τον συντονισμό των ενεργειών των σωματείων μας απέναντι στη σοβαρή απειλή που συνιστά η εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου» σημειώνει το σχετικό κάλεσμα.
Έτσι το βλέπουν οι επαγγελματίες
Μιλήσαμε με ιδιοκτήτες συνεργείων και φανοποιείων ανά τη Θεσσαλονίκη οι οποίοι μας εξέφρασαν τους σοβαρούς προβληματισμούς τους για την εφαρμογή του μέτρου.
«Είναι περίπλοκο μέτρο. Δεν είναι όπως όταν είχαμε το βιβλίο εισερχομένων. Μόνο όταν σηκώναμε το αμάξι γράφαμε τα στοιχεία του αυτοκινήτου και του κατόχου του στο βιβλίο αυτό καθώς και την εργασία που κάναμε.
Αλλά επαναλαμβάνω μόνο όταν σηκώναμε το αμάξι. Τώρα θέλουν με το που μπει ένα αμάξι να καταγράφεται. Φανταστείτε και εσείς οι ίδιοι πόσες φορές έχετε σταματήσει σε ένα συνεργείο για να ελέγξετε απλώς τον αέρα από τα λάστιχα, να ζητήσετε διευκρίνιση για ένα λαμπάκι που σας άναψε στο ταμπλό ή για να πάρετε προσφορά για κάποια ζημιά που σας έχει τύχει και θέλετε να την επισκευάσετε.

Τι θα τους κάνουμε αυτούς; Το σύστημα θα τους καταγράφει ότι μπήκαν στην επιχείρηση και έφυγαν. Εμείς τι θα πρέπει να καταγράφουμε στην εφαρμογή; Δεν θα τους βάλουμε τους ανθρώπους αέρα στα λάστιχα; Θα πρέπει να τους καταγράφουμε ακόμη και για το πιο απλό;» μας αναφέρει ιδιοκτήτης συνεργείου αυτοκινήτων στη δυτική Θεσσαλονίκη.
Ένα άλλο ζήτημα που θέτουν στο τραπέζι οι επαγγελματίες του κλάδου έχει να κάνει με το τεχνολογικό κομμάτι του ζητήματος.
«Υπάρχει μεγάλο ποσοστό μαστόρων, κυρίως στην περιφέρεια, που δεν έχουν γνώση από υπολογιστές, εφαρμογές, κινητά. Τι θα κάνουν αυτοί οι άνθρωποι; Θα αναγκαστούν να κλείσουν. Λειτουργούν σε βάρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για να βγουν κερδισμένες οι αντιπροσωπείες» σημειώνει ιδιοκτήτης φανοποιείου και προσθέτει:
«Θα πρέπει πέρα από το προσωπικό μέσα στο συνεργείο να έχουμε και άτομο για… υποδοχή. Να μην μπαίνουν δηλαδή τα αμάξια στην επιχείρηση, να περιμένουν στο απέναντι πεζοδρόμιο και να πηγαίνουμε για να δούμε τι θέλουν και πώς θα τους εξυπηρετήσουμε. Σε μια επιχείρηση που δουλεύει με δύο άτομα ποιος θα κάνει αυτή τη δουλειά; Άρα παραπάνω το κόστος για εμάς».
«Δεν έχουμε πρόβλημα με τη ψηφιακή μετάβαση. Φυσικά θέλουμε να γίνει για να φύγει και αυτή η… ρετσινιά περί φοροδιαφυγής του κλάδου, γιατί η πλειοψηφία των συνεργείων δεν είναι έτσι, αλλά όλοι τσουβαλιαζόμαστε από μια κακή εμπειρία που είχε κάποιος που δεν εξυπηρετήθηκε σωστά ή πλήρωσε περισσότερα από όσα περίμενε. Θέλουμε όμως η μετάβαση αυτή να γίνει μέσα από διάλογο και διαβούλευση» υπογραμμίζουν επαγγελματίες του κλάδου.
«Θα γίνουμε αφερέγγυοι σε βάρος των πελατών μας. Για σκεφτείτε εάν εγώ πρέπει να βγαίνω να καταγράφω κάθε αμάξι που έρχεται στην επιχείρησή μου, ταυτόχρονα να κάνω μικροεπισκευές σε αυτοκίνητα όπως για παράδειγμα αέρα ή κάποια αλλαγή λάμπας και παράλληλα να πρέπει να παραδώσω έγκαιρα ένα αυτοκίνητο που έχω σηκωμένο έχει μεγάλη βλάβη και πρέπει να επισκευαστεί. Τι θα προλαβαίνουμε να κάνουμε από όλα αυτά. Και ξέρετε ότι πολλά συνεργεία λειτουργούν με σταθερή πελατεία ετών. Το σύστημα θα βλέπει είτε ότι βάζουμε… αβέρτα αυτοκίνητα μέσα στο συνεργείο και κάνουμε εργασίες χωρίς να κόβουμε αποδείξεις, είτε ότι δεν τα φτιάχνουμε και φεύγουν έτσι, ενώ μπορεί να είναι μια δουλειά που χρειάζεται ζήτημα δυο λεπτά όπως του να βάλεις λίγο αέρα στα λάστιχα».
Αθέμιτος ανταγωνισμός εις βάρος των μικρότερων επιχειρήσεων
Την άμεση αναστολή της υποχρεωτικής εφαρμογής του Ψηφιακού Πελατολογίου για τα συνεργεία επισκευής οχημάτων, ζητάει το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο της Αθήνας (ΒΕΑ), επισημαίνοντας ότι η εφαρμογή του μέτρου, χωρίς προσαρμογή στις ιδιαίτερες ανάγκες και δυνατότητες των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων του κλάδου, θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά τους, επιβαρύνοντάς τες με νέα, δυσανάλογα διοικητικά και τεχνικά βάρη.
Με επιστολή προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κ. Πιερρακάκη και τον διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), Γ. Πιτσιλή, το ΒΕΑ κατέθεσε παρατηρήσεις και προτάσεις, με στόχο την τροποποίηση του πλαισίου εφαρμογής του ψηφιακού πελατολογίου, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας των μικρών συνεργείων.
Ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας Κωνσταντίνος Δαμίγος, δηλώνει σχετικά ότι: «Η ψηφιακή μετάβαση είναι στρατηγικός στόχος της ελληνικής οικονομίας και ως Επιμελητήριο τη στηρίζουμε ενεργά. Ωστόσο, δεν μπορεί να επιβάλλεται με οριζόντιους και τιμωρητικούς όρους, αγνοώντας την πραγματικότητα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της αγοράς».
Τι ζητά το ΒΕΑ για τα μέλη του:
– Η εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου στα συνεργεία αυτοκινήτων, χωρίς πρόβλεψη για τις τεχνικές, οργανωτικές και λειτουργικές ιδιαιτερότητες του κλάδου, δημιουργεί νέα βάρη και σοβαρούς κινδύνους για την επιβίωση χιλιάδων επιχειρήσεων.
– Ζητούμε άμεσα, την αναστολή της υποχρεωτικής εφαρμογής του μέτρου και τη διαμόρφωση ενός πιο λειτουργικού, δίκαιου και αναλογικού πλαισίου. Η πολιτεία οφείλει να σχεδιάζει μεταρρυθμίσεις με τη συμμετοχή των επαγγελματιών – όχι ερήμην τους ώστε η ψηφιακή πρόοδος να μην εξελίσσεται σε εργαλείο αποκλεισμού.
– Ειδικά στον τομέα της συντήρησης και επισκευής οχημάτων, τα μικρά συνεργεία λειτουργούν με εντελώς διαφορετικές δυνατότητες και ροές εργασίας, συγκριτικά με τις μεγάλες και πλήρως ψηφιοποιημένες επιχειρήσεις.
Τα σημεία που αναδεικνύει το ΒΕΑ στη επιστολή, προς τον υπουργό είναι τα εξής παρακάτω:
• Ανεπάρκεια τεχνικής υποδομής σε πολλές επιχειρήσεις του κλάδου, ιδιαίτερα ατομικές ή οικογενειακές, που δεν διαθέτουν εξοπλισμό ή γνώση, για την άμεση συμμόρφωση. Παράλληλα, δεν έχει προβλεφθεί καμία ουσιαστική τεχνική ή εκπαιδευτική υποστήριξη, ιδίως για τους επαγγελματίες μεγαλύτερης ηλικίας ή χωρίς ψηφιακή εξοικείωση.
• Περίπλοκη καθημερινότητα λειτουργίας των συνεργείων, που δεν επιτρέπει την αυστηρή τυποποίηση μέσω ψηφιακής φόρμας: περιστατικά όπως προσωρινή είσοδος οχήματος, παραπομπή σε άλλο τεχνικό (π.χ. ηλεκτρολόγο, φανοποιείο) ή μικρές δωρεάν παρεμβάσεις, καθιστούν τη χρήση του ψηφιακού πελατολογίου ανεφάρμοστη στην πράξη χωρίς να παρεμποδίζεται η εργασία.
• Αυξημένος διοικητικός φόρτος και γραφειοκρατία, με ασαφή όρια ως προς τις εργασίες που πρέπει να καταχωρούνται, προκαλώντας σύγχυση και νομική επισφάλεια.
• Ανησυχία για τη χρήση των καταγεγραμμένων δεδομένων από τις φορολογικές αρχές, χωρίς σαφή κριτήρια ή περίοδο προσαρμογής, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει σε άνιση μεταχείριση και αίσθημα ανασφάλειας.
• Ενίσχυση των ήδη ισχυρών, καθώς το μέτρο ευνοεί επιχειρήσεις με λογιστήρια, τεχνικό προσωπικό και έτοιμη υποδομή, εντείνοντας τον ανταγωνισμό εις βάρος των μικρών και λιγότερο οργανωμένων μονάδων.
Σε αυτό το πλαίσιο, το ΒΕΑ προτείνει τη διαμόρφωση ενός νέου λειτουργικού και ρεαλιστικού πλαισίου, που να περιλαμβάνει:
1 Αναστολή της υποχρεωτικής εφαρμογής του ψηφιακού πελατολογίου για τα μικρά συνεργεία.
2 Τεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση των επαγγελματιών, με παράλληλη ενίσχυση μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων για αναβάθμιση υποδομών.
3 Διαχωρισμό των καταχωρήσεων σε εκείνες που αφορούν εσωτερική διαχείριση και σε εκείνες που σχετίζονται με ελεγκτικούς ή φορολογικούς σκοπούς.
4 Θεσμική συμμετοχή των εκπροσώπων του κλάδου στον σχεδιασμό, την αξιολόγηση και την παρακολούθηση της εφαρμογής.
Παράταση για την εφαρμογή και άμεσες διευκρινίσεις
Ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ, κ. Γιάννης Μπρατάκος, εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του σχετικά με την επικείμενη υποχρεωτική εφαρμογή του «Ψηφιακού Πελατολογίου» από την 1η Ιουλίου 2025, καθώς και τις συνεχιζόμενες ασάφειες που αφορούν τα Ψηφιακά Παραστατικά Διακίνησης.
Σε επιστολή του προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, και τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κ. Γιώργο Πιτσιλή, ο κ. Μπρατάκος ζητά εύλογη παράταση για την εφαρμογή του μέτρου και άμεσες διευκρινίσεις στα εκκρεμή ζητήματα.
Ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ στην επιστολή του επισημαίνει ότι η μετάβαση σε ένα πλήρως ψηφιακό κράτος αποτελεί πάγιο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου, αναγνωρίζοντας την πρόοδο που έχει επιτευχθεί μέσω του Gov.gr και των ψηφιακών υπηρεσιών του Taxisnet.
Ωστόσο, τονίζει πως η επιτυχία τέτοιων μεταρρυθμίσεων εξαρτάται άμεσα από την τεχνική ωριμότητα των συστημάτων, την επαρκή ενημέρωση και εκπαίδευση των επιχειρήσεων, αλλά και την πλήρη συμμόρφωση με τις αρχές του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (GDPR).
Ειδικότερα, για το «Ψηφιακό Πελατολόγιο», ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ επισημαίνει σοβαρά ζητήματα συμμόρφωσης με τον GDPR. Το μέτρο προβλέπει την καταγραφή και αποθήκευση προσωπικών δεδομένων πελατών, ακόμα και περιστασιακών, από διάφορες επιχειρήσεις (όπως συνεργεία, πλυντήρια και ενοικιάσεις οχημάτων), χωρίς να τεκμηριώνεται πάντα η ύπαρξη έννομου συμφέροντος.
Αυτή η καθολική εφαρμογή εκθέτει τους επιχειρηματίες (οι οποίοι αναμένεται να προχωρήσουν σε απεργία από 1 Ιουλίου) στον κίνδυνο παραβίασης του GDPR, λόγω της συλλογής υπερβολικών ή αχρείαστων δεδομένων, της αδυναμίας τεκμηρίωσης του έννομου σκοπού, και της έλλειψης εγγυήσεων για την ασφάλεια των δεδομένων, δεδομένης της μη επάρκειας τεχνικών εργαλείων και υποδομών.
Επιπλέον, ο κ. Μπρατάκος αναδεικνύει τεχνικά και επιχειρησιακά προβλήματα. Ειδικότερα, ο χρόνος προσαρμογής είναι ελλιπής, καθώς το πιλοτικό περιβάλλον ανακοινώθηκε καθυστερημένα και οι τεχνικές προδιαγραφές συνεχώς διαφοροποιούνται.
Υπάρχουν ασυμβατότητες μεταξύ των ΦΕΚ και της τεχνικής τεκμηρίωσης, ενώ απουσιάζουν βασικές λειτουργίες. Επιπλέον, η ασυμβατότητα μεταξύ δοκιμαστικού και παραγωγικού περιβάλλοντος δημιουργεί αστάθεια, ενώ η ανεπάρκεια ενημέρωσης και εκπαίδευσης καθιστά ανέφικτη την έγκαιρη εφαρμογή.
Όσον αφορά τα Ψηφιακά Παραστατικά Διακίνησης, παραμένουν αναπάντητα κρίσιμα ερωτήματα, όπως η ακύρωση παραστατικών μέσω παρόχων ΥΠΑΗΕΣ, ο χειρισμός δωροεπιταγών και ο τρόπος χειρισμού πολλαπλών παραστατικών ανά είσοδο. Παρά τον έγκαιρο εντοπισμό αυτών των προβλημάτων, δεν έχουν δοθεί σαφείς οδηγίες, με αποτέλεσμα να έχει ήδη χαθεί σχεδόν το ήμισυ της δίμηνης παράτασης χωρίς δυνατότητα ουσιαστικής προετοιμασίας.
Για τους λόγους αυτούς, ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ ζητά τη χορήγηση εύλογης παράτασης της εφαρμογής του μέτρου, ώστε να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες τεχνικές προσαρμογές και η εκπαίδευση, καθώς και την επίσημη και άμεση ανταπόκριση στα ανοιχτά ζητήματα που σχετίζονται με τα ψηφιακά παραστατικά διακίνησης.
Ο κ. Μπρατάκος καταλήγει τονίζοντας ότι το ΕΒΕΑ έχει καταστήσει σαφή τη βούλησή του για συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, για συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς της Πολιτείας, με στόχο την ουσιαστική ψηφιοποίηση των διοικητικών διαδικασιών που αφορούν την επιχειρηματική δραστηριότητα, καθώς πιστεύει ότι η επιτυχία κάθε μεταρρύθμισης προϋποθέτει ρεαλιστικό σχεδιασμό, διαφάνεια και ασφάλεια.