Σχέδιο αποσυμφόρησης ενός προβληματικού κόμβου του Κέντρου

Είναι γνωστό το μποτιλιάρισμα που παρατηρείται τις ώρες αιχμής στο κομμάτι από την αρχή της Λεωφόρου Βασιλέως Γεωργίου και το Δημαρχείο μέχρι την Πλατεία ΧΑΝΘ, που έχει ονομαστεί οδός Μανώλη Ανδρόνικου όπου ο λεωφορειόδρομος διακόπτεται και σε ώρα αιχμής συχνά κάνεις και 15 λεπτά για να διασχίσεις ένα μήκος δρόμου που δε υπερβαίνει τα 500 […]

Κύα Τζήμου
σχέδιο-αποσυμφόρησης-ενός-προβληματ-193752
Κύα Τζήμου

Είναι γνωστό το μποτιλιάρισμα που παρατηρείται τις ώρες αιχμής στο κομμάτι από την αρχή της Λεωφόρου Βασιλέως Γεωργίου και το Δημαρχείο μέχρι την Πλατεία ΧΑΝΘ, που έχει ονομαστεί οδός Μανώλη Ανδρόνικου όπου ο λεωφορειόδρομος διακόπτεται και σε ώρα αιχμής συχνά κάνεις και 15 λεπτά για να διασχίσεις ένα μήκος δρόμου που δε υπερβαίνει τα 500 μέτρα. Η υπάρχουσα λεωφορειολωρίδα είναι μια μισοσβησμένη κίτρινη γραμμή, η οποία δεν τηρείται και επιπροσθέτως δεν έχει συστήματα εποπτείας και έχει άτυπα εγκαταλειφθεί.

DSC03707

Ξεκινάει μέσα στους επόμενους μήνες λοιπόν ένα έργο πρώτης διερεύνησης που θα ανοίξει το δρόμο για τη μελέτη και τον σχεδιασμό ενός έργου απαραίτητου στην πόλη και αίτημα χρόνων. Δεν περιμένουμε βέβαια να έχουμε τον νέο wanna be κυκλοφοριακό κόμβο σε καμία περίπτωση πριν την Παράδοση του Μετρό, αλλά είναι καλό που έστω γίνεται μια αρχή στο δρόμο προς τη βελτίωση του κυκλοφοριακού χάους της πόλης. Βέβαια η Θεσσαλονίκη είναι καμμένη από μελέτες που σκονίζονται στα συρτάρια, αλλά οι συμβαλλόμενοι φορείς και η ένταξη σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα μας κάνουν να ελπίζουμε.

Το επιμέρους αυτό έργο που θα υλοποιηθεί αρχικά στο σημείο αυτό δρομολογείται ως προτεραιότητα στο πλαίσιο του έργου «Εφαρμογή καινοτόμων συγκοινωνιακών λύσεων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος σε πόλεις της Μεσογείου» (*REMEDIO: REgenerating mixed – use MED urban communities congested by traffic through Innovative low carbon mobility sOlutions”) που έχει ως στόχο την προώθηση λύσεων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, στον άξονα  από την περιοχή του Φοίνικα έως την πλατεία της ΧΑΝΘ και το σχεδιάζει η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκη (ΜΑΘ*).

Η σύμβαση υπεγράφη την Τρίτη 2/5, ανάμεσα στην Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ**), στην Εγνατία Οδός Α.Ε., στο Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ και στη Δημοτική Εταιρία Πληροφόρησης και Θεάματος (ΔΕΠΘΕ) που είναι φορείς του Δημόσιου Τομέα με εξειδικευμένη και μοναδιαία τεχνογνωσία και εξοπλισμό.

Κατά την υλοποίηση του έργου προβλέπεται ευρεία διαβούλευση με φορείς και αρχές άμεσα ή έμμεσα εμπλεκόμενους στον σχεδιασμό της Οδικής κυκλοφορίας (Δημόσιες Υπηρεσίες, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Υπηρεσίες Προστασίας του Περιβάλλοντος, Οργανισμούς Δημόσιων Συγκοινωνιών, Ένωση Ιδιοκτητών Ταξί, Εμπορικούς συλλόγους) καθώς και το κοινό, ώστε να διερευνηθούν και να διατυπωθούν λύσεις που θα έχουν την ευρύτερη δυνατή αποδοχή.

Οι λύσεις που θα προταθούν και στη συνέχεια θα υλοποιηθούν πειραματικά σε συνεργασία με το ΑΠΘ (Εργαστήριο Φυσικής της Ατμόσφαιρας Τμήμα Φυσικής), πρέπει να βελτιώνουν την κυκλοφοριακή ροή και άρα να συμβάλλουν στην μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην αστική κλίμακα και ειδικότερα στην κλίμακα του Ανατολικού οριζόντιου οδικού άξονα της Θεσσαλονίκης από την απαρχή του που είναι η περιοχή του Φοίνικα έως την πλατεία της ΧΑΝΘ, ο οποίος σε μεγάλα τμήματά του παρουσιάζει χαρακτηριστικά αστικής χαράδρας με υψηλές ατμοσφαιρικές επιβαρύνσεις.

manoli andronikou

Το έργο

Με βάση τα παραπάνω η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ θα προβεί σε αναγνωριστική διερεύνηση και διατύπωση εναλλακτικών προτάσεων – σεναρίων για την τεχνική επίλυση και τους όρους κατασκευασιμότητας του κυκλοφοριακού κόμβου της περιοχής του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης έως την πλατεία της ΧΑΝΘ, με στόχο την βελτίωση της κυκλοφοριακής ροής και άρα την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του άξονα της Βασιλίσσης Όλγας – Βασιλέως Γεωργίου με πρόταση για ενοποίηση σε αστική κλίμακα του Μητροπολιτικού πάρκου της Θεσσαλονίκης με την περιοχή των μουσειακών κτιρίων και του περιβάλλοντα χώρου τους (Αρχαιολογικό – Βυζαντινό Μουσείο) για την δημιουργία ενιαίου χώρου πρασινισμού και ήπιων κοινωνικών δραστηριοτήτων Μητροπολιτικής κλίμακας που θα επηρεάσει θετικά τον νέο αστικό κεντροβαρισμό της πόλης με την δημιουργία ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟΥ ως χώρο τοπόσημο με χαρακτηριστικά στοιχεία χαμηλού ενεργειακού αποτυπώματος.

Ειδικότερα η ΕΟΑΕ (Ενατια Οδός ΑΕ) θα αναλάβει : Τη διενέργεια αναγνωριστικής τεχνικής διερεύνησης της ευρύτερης περιοχής Βασ. Γεωργίου – Μ. Ανδρόνικου – Πλατεία ΧΑΝΘ, με την οποία θα μελετηθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, θα αναφερθούν και θα αναλυθούν οι εφικτές τεχνικές λύσεις και θα γίνει η αποκωδικοποίηση των προβλημάτων που θα αντιμετωπιστούν, των εναλλακτικών τεχνικών λύσεων που θα πρέπει να δοθούν και του κόστους / οφέλους που θα έχουν οι προταθείσες λύσεις. Σκοπός της Αναγνωριστικής Διερεύνησης Κυκλοφοριακής Διευθέτησης της περιοχής θα είναι η καταγραφή και η παρουσίαση των εφικτών τεχνικά εναλλακτικών λύσεων, ώστε να μπορέσει να γίνει αξιολόγηση του κόστους οφέλους των προτεινόμενων λύσεων, να ωριμάσει η επιλεγείσα λύση και αφού γίνει κοινωνικά αποδεκτή μέσα από διαδικασίες διαβούλευσης να αποδώσει την τελική πρόταση η οποία θα προχωρήσει σε διαδικασίες εκπόνησης μελετών και κατασκευής στο μέλλον  ώστε να επιτευχθεί η δημιουργία συνεχούς ροής κυκλοφορίας στον άξονα Βασ. Γεωργίου – Μ. Ανδρόνικου και η μείωση του χρόνου διαδρομής από την Ανατολική Θεσσαλονίκη προς το κέντρο της πόλης καθώς και μείωση των εκπομπών καυσαερίων από την κίνηση αυτή, εφόσον η περιοχή αποτελεί την απόληξη του ενιαίου άξονα Εθνικής Αντιστάσεως – Βασ. Όλγας – Βασ. Γεωργίου και αποτελεί τον Ανατολικό λειτουργικό άξονα της πόλης όπου μέσω αυτού διοχετεύεται ο κύριος κυκλοφοριακός όγκος στης πόλης από τις Ανατολικές περιοχές προς το κέντρο της πόλης και την Περιφερειακή οδό και συγκεκριμένα η πλατεία της ΧΑΝΘ και η 3η Σεπτεμβρίου διανέμει την κυκλοφορία προς το κέντρο και την Περιφερειακή οδό, άρα η δημιουργία ελεύθερης ροής κυκλοφορίας στο σημείο αυτό θα μειώσει τον χρόνο μετακίνησης και παραμονής των αυτοκινήτων στο ευαίσθητο σημείο αυτό της πόλης, μειώνοντας την ρύπανση, ατμοσφαιρική, ακουστική, αισθητική. Η μελέτη και η κατασκευή ενός έργου κλίμακας θα αλλάξει προς το θετικό την δομή της κυκλοφορίας και άρα θα βελτιώσει την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της.

Οι προτάσεις

Πρόταση Modulo Λεωφορειολωρίδας 2ης γενιάς με προτάσεις σχετικά με: -τη βελτίωση της ποιότητας των υλικών του οδοστρώματος (πχ αντιθορυβικό – αντιγλιστρικό οδόστρωμα), με στόχο την μείωση του αστικού θορύβου, της φθοράς των οχημάτων, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του ενεργειακού κόστους της κυκλοφορίας των οχημάτων

-την αύξηση της διακριτικότητας και των διαχωριστικών στοιχείων του διαδρόμου από την λοιπή κυκλοφορία, με τοποθέτηση μηχανικών, ηλεκτρονικών ή συμβατικών συστημάτων παρεμπόδισης, με στόχο την κατά το δυνατόν εξάλειψη του φαινομένου της καταπάτησης και στην πράξη κατάργησης της λειτουργίας του διαδρόμου

-την αύξηση της ασφάλειας των οχημάτων – επιβατών – οδηγών με την εξομάλυνση των συνθηκών οδήγησης (επικίνδυνες διασταυρώσεις με άλλα οχήματα – απότομη πέδηση κλπ)

-τον πλήρη διαχωρισμό του Λεωφορειακού Διαδρόμου από άλλες λειτουργίες (Χώροι στάθμευσης ΤΑΞΙ, χώροι φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων, χώροι στάθμευσης τουριστικών οχημάτων)

– τη βελτίωση της οριζόντιας και κάθετης σήμανσης για την αύξηση της ασφάλειας πεζών και των οχημάτων της λοιπής κυκλοφορίας, με την χρήση σύγχρονων υλικών που καθιστούν απολύτως διακριτή την λειτουργία του λεωφορειακού διαδρόμου

– τη βελτίωση των προδιαγραφών ασφαλούς κυκλοφορίας ομάδων του πληθυσμού με μειωμένες δυνατότητες (παιδιά – μαθητές – Αμεα – Ηλικιωμένοι)

– την πρόβλεψη μετατροπής του σε διάδρομο έκτακτης ανάγκης και κινδύνου (σεισμού – ατυχημάτων κλίμακας) για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστάσεων και την αύξηση της αστικής ανθεκτικότητας

-τον εκσυγχρονισμό του συστήματος των στάσεων με τοποθέτηση κλειστών στεγάστρων και την ύπαρξη συστημάτων έκδοσης εισιτηρίου σε αυτά

-την εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων για την εποπτεία – έλεγχο και προστασία την δημιουργία μηχανισμού άμεσης παρέμβασης για την επίλυση προβλημάτων και εμποδίων λειτουργίας.

Προϋπολογισμός

Ειδικότερα το σύνολο του  προϋπολογισμού της διερεύνησης που ανέρχεται στις 70.000 ευρώ θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από την ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ με πόρους που προέρχονται από τις πιστώσεις του συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας «REMEDIO» στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας INTERREG MED, ως εξής:

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ προϋπολογισμός 30.000 Ευρώ για τη διερεύνηση, στο ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΔΙΚΤΥΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ του ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ προϋπολογισμός 30.000 Ευρώ για την πραγματοποίηση προσομοιώσεων για την λειτουργική και τεχνολογική αναβάθμιση των αστικών λεωφορειολωρίδων για την μετατροπή τους σε λεωφορειακό διάδρομο ταχείας διέλευσης τύπου “dedicated bus lines”   και στην ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΘΕΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (Δ.Ε.Π.Θ.Ε.) προϋπολογισμός 10.000 Ευρώ για ενέργειες δημοσιότητας με συνεχή διακρατική & συμμετοχική  δημόσια ενημέρωση.

Για την παρακολούθηση της εκτέλεσης της Προγραμματικής Σύμβασης συστήνεται όργανο με την επωνυμία «Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης. Η Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης αποτελείται από:  1. έναν εκπρόσωπο με τον αναπληρωτή του, του Κυρίου Συμβαλλόμενου και Κυρίου του Έργου που είναι η ΜΑΘ ΑΕΕ/ΟΤΑ ο οποίος Προεδρεύει της ΚΕΠ. 2. από έναν εκπρόσωπο με τον αναπληρωτή του των άλλων Συμβαλλόμενων Ε.Ο.Α.Ε. – ΙΜΕΤ /ΕΚΕΤΑ και Δ.Ε.Π.Θ.Ε. Αντικείμενο της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης είναι ο συντονισμός και η παρακολούθηση των εργασιών που απαιτούνται για την εκτέλεση της Προγραμματικής Σύμβασης.

………………………………………………………………………………………………………………….

*Το έργο REMEDIO έχει ως αντικείμενο την προώθηση λύσεων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος στο κυκλοφοριακό πρόβλημα των Μεσογειακών πόλεων. Στο πλαίσιο του έργου θα διερευνηθούν αστικές διαδρομές με υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο που δημιουργεί προβλήματα στην εσωτερική διασύνδεση της πόλης και θα μελετηθεί η δυνατότητα ρύθμισης του κυκλοφοριακού προβλήματος με καινοτόμες δράσεις με σκοπό την βελτίωση μετακίνησης του κοινού και των εμπορευματικών εφοδιαστικών μεταφορών, στη βάση μέτρων προστασίας της ποιότητας της ατμόσφαιρας. Στο Έργο συμμετέχουν φορείς των πόλεων Θεσσαλονίκη, Τρεβίζο (Ιταλία), Λισαβόνα (Πορτογαλία), Σεβίλλης (Ισπανία), Σπλίτ (Κροατία),  οι οποίοι υποστηρίζονται από επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς με εμπειρία στην μελέτη της ποιότητας της ατμόσφαιρας, στην ενεργειακή αποδοτικότητα και στον σχεδιασμό στρατηγικών για την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος.  Οι φορείς είναι: 1. Regional Agency for Environment Protection in Veneto Region (επικεφαλής Εταίρος) 2. Municipality of Treviso 3. Aristotle University of Thessaloniki ( συμμετέχει ως ισότιμος εταίρος με τον ρόλο του Επιστημονικού Φορέα (SCIENTIFIC EXPERT) το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) – Εργαστήριο Φυσικής της Ατμόσφαιρας) Τμήμα Φυσικής 4. Metropolitan Development Agency of Thessaloniki S.A. 5. Instituto Superior Técnico – Lisbon 6. Municipality of Loures – Lisbon 7. University of Seville 8. City of Split.

**Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΑΕ/ΟΤΑ (ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ) είναι η  Διαδημοτική Εταιρεία Οργανισμών Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης της ευρύτερης Μητροπολιτικής Αστικής Θεσσαλονίκης και ειδικότερα των Δήμων ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ, ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ, ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ – ΜΕΝΕΜΕΝΗΣ, ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ – ΕΥΟΣΜΟΥ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ – ΣΥΚΕΩΝ, ΔΕΛΤΑ, ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ, ΘΕΡΜΗΣ, ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ, ΠΥΛΑΙΑΣ- ΧΟΡΤΙΑΤΗ και λειτουργεί στη βάση του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης & της Αποκεντρωμένης Διοίκησης» με στόχο την παροχή Τεχνικής στήριξης για τον Αναπτυξιακό Σχεδιασμό και την προετοιμασία, ωρίμανση και προώθηση σε χρηματοδοτικά μέσα Δημοτικών έργων και σχεδίων με σημαντική Διαδημοτική και υπερδημοτική επίπτωση, Διαδημοτικών έργων και σχεδίων συνεργασίας καθώς και έργων και σχεδίων Υπερδημοτικής κλίμακας σε συνεργασία με άλλους φορείς του Δημόσιου και Κοινωνικού Τομέα. Εκπροσωπεί την πόλη της Θεσσαλονίκης στο παγκόσμιο Δίκτυο των 100 Ανθεκτικών πόλεων 100 Resilient Cities το οποίο χρηματοδοτείται από το Rockefeller Foundation και προωθεί την μεθοδολογία της Αστικής Ανθεκτικότητας στην βάση διεθνών προτύπων αστικής ανάπτυξης στα σύνθετα υλικά & άυλα αστικά συστήματα και εργάζεται για την παραγωγή και διάδοση μεθοδολογικών προτύπων στο επίπεδο του τοπικού και υπερτοπικού σχεδιασμού στην ευρύτερη αστική κλίμακα, στους τομείς στους οποίους άμεσα ή έμμεσα ασκεί πολιτική η Τοπική Αυτοδιοίκηση κατά την άσκηση του Αναπτυξιακού της έργου. Στο πλαίσιο αυτό συνεργάζεται με την World Bank, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το D.G. REGIO της Ε.Ε.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα