Smart city – Βρες το δρόμο σου με ένα click
της Κύας Τζήμου Πόσες φορές τη μέρα βρίσκεται στα χείλη σου το ερώτημα: Πώς πάω εκεί τώρα; Και πόσες φορές ζήλεψες την Κάρι Μπράντσο του “Sex and the city” που ήξερε πάντα να πει στον ταξιτζή ποια είναι η πιο σύντομη, εύκολη και χωρίς μποτιλιάρισμα διαδρομή για τον προορισμό της; Αν νομίζεις ότι μπορεί ένα […]
της Κύας Τζήμου
Πόσες φορές τη μέρα βρίσκεται στα χείλη σου το ερώτημα: Πώς πάω εκεί τώρα; Και πόσες φορές ζήλεψες την Κάρι Μπράντσο του “Sex and the city” που ήξερε πάντα να πει στον ταξιτζή ποια είναι η πιο σύντομη, εύκολη και χωρίς μποτιλιάρισμα διαδρομή για τον προορισμό της; Αν νομίζεις ότι μπορεί ένα απλό GPS να σε βγάλει από το πρόβλημά σου, τότε μάλλον δεν έχεις σερφάρει ακόμα στο mobithess. Η πόλη μας είναι ανάμεσα στις ελάχιστες ευρωπαϊκές και η μοναδική στην Ελλάδα που από τις 25 Απριλίου διαθέτει μια καινοτόμο υπηρεσία μέσω της ιστοσελίδας http://www.mobithess.gr/.
Το μικρό αυτό θαύμα της τεχνολογίας λέγεται Ευφυές Σύστημα Διαχείρισης Αστικής Κινητικότητας και Ελέγχου Κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης και είναι μια πλατφόρμα υπηρεσιών μετακίνησης που στόχο έχει να βοηθήσει τον πολίτη να μετακινηθεί ευκολότερα αποφεύγοντας τις συμφορημένες κυκλοφοριακά περιοχές, να διαμορφώσει περιβαλλοντική συνείδηση και να ενισχύσει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλά και εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης (ποδήλατο, πεζή). Τέλος, μέσα από ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης αστικής κινητικότητας, παρέχει τη δυνατότητα διαμόρφωσης μιας νέας κουλτούρας μετακίνησης στην πόλη. Όσοι θέλουν, λοιπόν, να μετακινηθούν γρήγορα και έξυπνα στη Θεσσαλονίκη, πλέον μπορούν χάρη στο Ευφυές Σύστημα Διαχείρισης Αστικής Κινητικότητας και Ελέγχου Κυκλοφορίας που δίνει στοιχεία σε πραγματικό χρόνο για τη πλέον βιώσιμη μετακίνηση.
Η ιστοσελίδα ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο κάποιον που θέλει να μετακινηθεί στη Θεσσαλονίκη με οποιοδήποτε τρόπο (πεζός, οδηγός, με αστική συγκοινωνία ή/και συνδυασμό αυτών), προσφέροντάς του τρεις εναλλακτικές διαδρομές: τη συντομότερη, την οικονομικότερη και την περιβαλλοντικά πιο φιλική, οι οποίες μπορεί να συμπίπτουν, μπορεί και όχι. Για παράδειγμα, η επιλογή μετακίνησης με ΙΧ αυτοκίνητο γίνεται με κριτήρια την απόσταση, το χρόνο, την ελάχιστη κατανάλωση καυσίμου και τη λιγότερη έκθεση σε ρύπους ενώ αντίστοιχα, η μετακίνηση με δημόσιες συγκοινωνίες γίνεται με κριτήρια την απόσταση περπατήματος από 100 έως 300 μέτρα.
Το σύστημα διαχωρίζεται σε δύο επιμέρους ενότητες οι οποίες δρουν συμπληρωματικά και παράλληλα:
1. Σχεδιασμός Μετακίνησης
Μέσω της υπηρεσίας αυτής προτείνεται η βέλτιστη διαδρομή με βάση τα κριτήρια τα οποία καθορίζονται από τον ίδιο το χρήστη. Παράλληλα, ο χρήστης επιλέγει το μέσο με το οποίο θέλει να μετακινηθεί:
* Δημόσιες Συγκοινωνίες: Ο χρήστης επιλέγει την μέγιστη απόσταση περπατήματος μεταξύ των επιλογών 100, 200 ή 300 μέτρα. Οι προσφερόμενες εναλλακτικές διαδρομές εμφανίζονται τόσο με απεικόνιση σε χάρτη όσο και με μορφή διαδραστικού διαγράμματος.
* Αυτοκίνητο: Ο χρήστης ανάλογα με τις επιλογές και ανάγκες του μπορεί να θέσει ως κριτήριο την: • Γρηγορότερη διαδρομή • Κοντινότερη διαδρομή • Περιβαλλοντικά φιλική διαδρομή • Οικονομικότερη σε καύσιμα διαδρομή. Ο χρόνος διαδρομής υπολογίζεται με βάση τις πραγματικές κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν στο οδικό δίκτυο της πόλης.
* Συνδυασμένη μετακίνηση: Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να συνδυάσει την χρήση του ιδιωτικού του οχήματος με δημόσιες συγκοινωνίες με κριτήριο την απόσταση, τον χρόνο, την ελάχιστη κατανάλωση καυσίμου ή την πιο περιβαλλοντικά φιλική διαδρομή.
* Πεζή Μετακίνηση
2. Πληροφόρηση Μετακινούμενων:
*Κατάσταση της κυκλοφορίας στο οδικό δίκτυο, σε πραγματικό χρόνο και πρόβλεψη για την υπόλοιπη μέρα, με διαφορετική χρωματική αναπαράσταση ανάλογα με τα επίπεδα της κίνησης.
*Περιβαλλοντική Επιβάρυνση λόγω της κυκλοφορίας, για συγκεκριμένη μέρα και ώρα διαβαθμισμένη χρωματικά ανάλογα με το επίπεδο ρύπων που καταγράφεται εκείνη τη στιγμή. Ένα απλό παράδειγμα: στο πεδίο Περιβαλλοντικές εκπομπές μπορείτε να ενημερωθείτε για τα επίπεδα των διαφόρων ρύπων σε ημερήσια βάση με στοιχεία που λαμβάνονται από τους πέντε εγκαταστημένους περιβαλλοντικούς σταθμούς στην πόλη της Θεσσαλονίκης καθώς και το ιστορικό των μέσων ημερήσιων εκπομπών για κάποιο χρονικό διάστημα πριν και μετά από την ημερομηνία που έχει ορίσει. Πατήστε πάνω στην ημερομηνία που αναγράφεται στην οθόνη και θα εμφανιστεί ένα νέο παράθυρο στο οποίο εμφανίζεται ένα ημερολόγιο. Κλικάρετε την ημερομηνία που σας ενδιαφέρει και θα εμφανιστούν τα επίπεδα ρύπων.
*Σημεία ενδιαφέροντος: ο χρήστης επιλέγει είτε ανάλογα με την κατηγορία και υποκατηγορία του σημείου που τον ενδιαφέρει, είτε πληκτρολογώντας την διεύθυνση ενδιαφέροντος και την περιμετρική απόσταση από αυτήν.
*Δημόσιες Συγκοινωνίες: ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να πληροφορηθεί για συγκεκριμένες στάσεις και λεωφορειακές γραμμές.
*Πληροφορίες για την πόλη: ο χρήστης ενημερώνεται για το δίκτυο ποδηλατοδρόμων και λεωφορειολώριδων στην πόλη.
*Ατμοσφαιρική ρύπανση: ο χρήστης ενημερώνεται για τα επίπεδα των διαφόρων ρύπων σε ημερήσια βάση με στοιχεία που λαμβάνονται από τους πέντε εγκαταστημένους περιβαλλοντικούς σταθμούς στην πόλη της Θεσσαλονίκης καθώς και το ιστορικό των μέσων ημερήσιων εκπομπών για κάποιο χρονικό διάστημα πριν και μετά από την ημερομηνία που έχει ορίσει.
Οι βασικές υπηρεσίες που τελικά προσφέρονται στο χρήστη είναι μια μεγάλη γκάμα επιλογών για να βελτιώσει την ποιότητα της μετακίνησης του στην πόλη, αλλά και πάσης φύσεως πληροφορίες για τη διαδρομή αυτή, όπως:
1. Στον ίδιο προορισμό με άλλη διαδρομή: Πρόταση πληροφοριών μετακίνησης και προτεινόμενων εναλλακτικών διαδρομών σε καθημερινή βάση με πληροφόρηση και για έκτακτα ή προγραμματισμένα περιστατικά (πχ διοργάνωση ενός αθλητικού/ πολιτιστικού γεγονότος, εκτέλεση εργασιών σε τμήματα του οδικού δικτύου πχ για την κατασκευή Μετρό κτλ).
2. Μετακινούμαι στην πόλη με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Παροχή πληροφοριών μετακίνησης (δρομολόγια, εισιτήρια, κατηγορίες εκπτώσεων κ.α) και προτεινόμενων διαδρομών με χρήση ΜΜΜ για προορισμούς ενδιαφέροντος (πχ μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, Πανεπιστήμιο, χώρους άθλησης κτλ).
3. Κυκλοφορώ και προστατεύω το περιβάλλον (my environmental friendly route): Ανάδειξη της βέλτιστης περιβαλλοντικά διαδρομής για τους χρήστες του Ι.Χ. Προτροπή για τη χρήση των Δ.Σ. στις περιπτώσεις ιδιαίτερα φορτισμένων περιβαλλοντικά διαδρομών.
4. Γνωρίζω την αστική κινητικότητα: Ενημέρωση-εκπαίδευση ειδικών ομάδων (π.χ παιδιών, φοιτητών, ηλικιωμένων, ΑΜΕΑ). Η εκπαίδευση θα αφορά κυρίως στην γνωριμία με τα φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς και στην προώθηση της χρήσης τους.
5. Σταθμεύω γρήγορα στην πόλη μου: υπηρεσίες ενημέρωσης για χώρους στάθμευσης και διαθεσιμότητας θέσεων σε κεντρικούς σταθμούς του Δήμου, χρεώσεις κτλ.
6. Τι συμβαίνει τώρα στο οδικό δίκτυο: παροχή πληροφοριών για αλλαγές στη λειτουργία του συστήματος μεταφορών λόγω έκτακτων συμβάντων όπως πχ έργα κ.α.
7. Μετακινούμαι με ΜΜΜ εκτός της πόλης: πληροφορίες για δρομολόγια και τιμές εισιτηρίων για μεταφορικά μέσα υπεραστικών μεταφορών π.χ. σιδηρόδρομος, ΚΤΕΛ κ.α. και τρόπους μετάβασης σε αυτά.
8. Τουρισμός στη Θεσσαλονίκη: Πληροφορίες για χώρους πολιτιστικού και τουριστικού ενδιαφέροντος καθώς και της προσβασιμότητάς τους με ΙΧ, ΜΜΜ, πεζή μετακίνηση κτλ.
9. Με παρέα στο αυτοκίνητο: Δημιουργία δικτύου μετακινούμενων με στόχο την ενίσχυση του συνεπιβατισμού.
10. Μεταφέρω χωρίς να ενοχλώ: ενημέρωση για ώρες και τοποθεσίες όπου επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση, περιορισμούς οδικού δικτύου, πρόστιμα κτλ. Στόχος της εν λόγω υπηρεσίας είναι η μείωση της επιβάρυνσης στην κυκλοφορία από τις εμπορευματικές μεταφορές.
11. Πάμε πολλοί στο ίδιο μέρος, πάμε μαζί στο ίδιο μέρος: ενημέρωση εργαζομένων σε μεγάλες επιχειρήσεις για την εκμετάλλευση βέλτιστων εναλλακτικών μετακίνησης τους από/προς τον τόποεργασίας τους.
Οι παραπάνω υπηρεσίες θα είναι διαθέσιμες στην ελληνική και αγγλική γλώσσα, για την εξυπηρέτηση πολιτών και τουριστών μέσω:
• της σχετικής ιστοσελίδας που έχει αναπτυχθεί από το Ινστιτούτο Μεταφορών και φιλοξενεί τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες (www.mobithess.gr).
• του ειδικού σταθμού πληροφόρησης (info-point) που έχει στηθεί στο Νέο Δημαρχιακό και ένα ακόμα Σημείο Πληροφόρησης εγκατεστημένο επί της οδού Εγνατίας και συγκεκριμένα στην περιοχή της Καμάρας.
• σχετικών εφαρμογών σε “έξυπνα” κινητά.
Τώρα πια έχουμε ένα χρήσιμο εργαλείο για να αλλάξουμε τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την καθημερινή μας μετακίνηση και να βοηθήσουμε την πόλη, το περιβάλλον και φυσικά εμάς, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης.
H ομάδα που εργάστηκε για τη δημιουργία του Συστήματος Διαχείρισης Αστικής Κινητικότητας στη Θεσσαλονίκη
*Το «Ευφυές Σύστημα Διαχείρισης Αστικής Κινητικότητας και Ελέγχου Κυκλοφορίας για τη βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος στην κεντρική περιοχή του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης» είναι έργο χρηματοδοτούμενο κατά 50% από τις χώρες της Ισλανδίας, Λιχτενστάιν και Νορβηγίας μέσω του το Χρηματοδοτικού Μηχανισμού “Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος” και κατά 50% από Εθνικούς Πόρους και αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσπάθεια των βασικών φορέων της πόλης που ασχολούνται με την αστική κινητικότητα, την κυκλοφορία και το περιβάλλον – δήμος Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κ.Μ., Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, κάτω από τον τεχνικό συντονισμό του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ (ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ)- σε συνεργασία και με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και το Νορβηγικό Ινστιτούτο Οικονομικής των Μεταφορών ΤΟΙ. Το Κέντρο Διαχείρισης της Κυκλοφορίας διαθέτει το «ευφυές» κέντρο ελέγχου του συστήματος φωτεινής σηματοδότησης, 12 ελεγκτές φωτεινής σηματοδότησης που εγκαταστάθηκαν σε σηματοδοτούμενους κόμβους σε όλο το μήκος της οδού Τσιμισκή, καταγραφείς της κυκλοφορίας, κάμερες ανίχνευσης συμβάντων και μετρητές φόρτου κυκλοφορίας που καλύπτουν 65 λωρίδες.
*Ευρωπαικές πόλεις με συστήματα διαχείρισης κινητικότητας και κυκλοφορίας:
Γρατς, Πονγάου, Άισενστατ (Αυστρία), Λιμπουργκ (Βέλγιο), Πράγα (Τσεχία), Κοπενχάγη (Δανία), Αμβούργο, Βερολίνο, Κολωνία, Μόναχο, Φρανκφούρτη, Βουπερταλ, Μούνστερ, Στουτγκάρδη (Γερμανία), Πόρτο (Πορτογαλία), Μπολονια (Ιταλία), Καμντεν (Ηνωμένο Βασίλειο), Γκέτεμποργ (Σουηδία).