Στη Θεσσαλονίκη το πρώτο σούπερ μάρκετ για άτομα με οπτική αναπηρία
Ποιες δράσεις/παρεμβάσεις έχουν γίνει στον χώρο.
«Τώρα επιτέλους, ο κάθε άνθρωπος με προβλήματα στην όραση του, θα μπορεί να πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ όποτε θέλει προκειμένου να κάνει τα ψώνια του και δεν θα χρειάζεται να διαμορφώνει το πρόγραμμά του ανάλογα με το πότε μπορεί κάποιος να τον συνοδέψει και να τον βοηθήσει», υπογράμμισε η 26χρονη «Τικ Τόκερ», Άννα Μπαλάν, εκ γενετής τυφλή, δηλώνοντας ενθουσιασμένη με τη μετατροπή και λειτουργία του πρώτου και μοναδικού στην Ελλάδα, πρότυπου καταστήματος της Δ. Μασούτης ΑΕ στη Θεσσαλονίκη, για άτομα με οπτικά προβλήματα.
«Η ύπαρξη και λειτουργία ενός τέτοιου σούπερ μάρκετ, είναι ένα ακόμη βήμα προς την κατεύθυνση των ίσων δικαιωμάτων για όλους, με αναπηρία ή μη», τόνισε χαρακτηριστικά στη διάρκεια των εγκαινίων του καταστήματος σήμερα, το οποίο βρίσκεται στην περιοχή της Σχολής Τυφλών στην ανατολική Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στην οδό Αλμπέρτο Ναρ 6-8 και Κύπρου.
Προέτρεψε δε τους παρευρισκόμενους σχεδιαστές του Project, να συμβουλεύονται σε κάθε βήμα του σχεδιασμού και υλοποίησης αντίστοιχων έργων, τα άτομα για τα οποία προορίζεται η χρήση τους, ενώ στο επίμονο αίτημά της να λειτουργήσει ένα τέτοιο κατάστημα και στην Αθήνα, ο γενικός διευθυντής της Δ. Μασούτης ΑΕ, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, σε δηλώσεις του στο περιθώριο της τελετής των εγκαινίων, αποκάλυψε ότι «εντός του 2023 θα λειτουργήσουμε αντίστοιχο κατάστημα σούπερ μάρκετ στην περιοχή της Καλλιθέας Αττικής».
Μεταξύ άλλων, ο ίδιος σημείωσε ότι με την ανάληψη και υλοποίηση ενός τέτοιου Project, η εταιρεία βγάζει στην επιφάνεια της ανθρωποκεντρική της μορφή, κάνοντας για ακόμη μια φορά πράξη το σύνθημά της «εδώ για εσένα, εδώ για κάθε οικογένεια».
Το πρότυπο και μοναδικό κατάστημα σούπερ μάρκετ για άτομα με οπτικά προβλήματα της Δ. Μασούτης ΑΕ στη Θεσσαλονίκη, λειτουργεί εδώ και έξι μήνες, διάστημα στο οποίο οι 120 επισκέπτες του με προβλήματα στην όρασή τους, έκαναν τις δικές τους συστάσεις για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Πρόκειται για έναν χώρο περί τα 500 τετραγωνικά μέτρα, που διαθέτει 30.000 κωδικούς και το ύψος της επένδυσης ανήλθε στα 70.000 ευρώ, σύμφωνα με τον analytic manager της εταιρείας, Κυριάκο Παντουβάκη, υπεύθυνο του Project, ο οποίος μάλιστα ανέφερε ότι οι υπάλληλοι που εργάζονται στο πρότυπο κατάστημα είναι «όλοι τους εκπαιδευμένοι».
Το «παρών» στα εγκαίνια έδωσε και ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας και λέγοντας ότι «με τη χρήση της τεχνολογίας και τη σύναψη συνεργασιών, όλα είναι εφικτά». Τόνισε ότι «στόχος μας είναι η βελτίωση της όδευσης σε κάθε γειτονιά της πόλης, για διευκόλυνση των ατόμων, πολιτών και επισκεπτών, με αναπηρία». Μεταξύ άλλων γνωστοποίησε ότι με «όπλο» την τεχνολογία, σύντομα στο δημαρχείο, αλλά και στα ΚΕΠ θα μπορούν να αυτοεξυπηρετούνται οι άνθρωποι με προβλήματα ακοής. Υπογραμμίζεται ότι το αρμόδιο τμήμα του δήμου Θεσσαλονίκης, ανέλαβε τη βελτίωση των υποδομών γύρω από το κατάστημα, ώστε να είναι ασφαλής και απόλυτα προσβάσιμη η διέλευση σε αυτό.
Το προαναφερόμενο project, εντάσσεται στο πρόγραμμα ενίσχυση αυτονομίας ανθρώπων με προβλήματα όρασης «MasVision» της εταιρείας, ενώ υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, με την εταιρεία Tandem και του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
Το πρότυπο κατάστημα της Δ. Μασούτης ΑΕ στην ανατολική Θεσσαλονίκη, παρέχει όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες οι οποίες δημιουργούν στα άτομα με οπτική αναπηρία, ένα περιβάλλον όπου μπορούν να πραγματοποιούν τις αγορές τους με την ίδια ευκολία και άνεση που μπορεί να το κάνει οποιοσδήποτε άνθρωπος.
Το project βασίστηκε στην ενίσχυση αυτονομίας σε δύο επίπεδα προσβασιμότητας με τις αντίστοιχες δράσεις/παρεμβάσεις:
Περιπατητική Προσβασιμότητα
*Επισήμανση με έντονο κίτρινο χρώμα κύριων σημείων του καταστήματος (είσοδος, χερούλια πορτών (ψυγείων, τουαλέτας κτλ)
*Εγκατάσταση οδηγού όδευσης στο πάτωμα ολόκληρου του καταστήματος ο οποίος και είναι αποτυπωμένος σε απτικοακουστικό χάρτη.
*Απτικοακουστικός χάρτης ο οποίος βρίσκεται μπροστά από τη reception του καταστήματος . Με τη χρήση γραφής μπραιγ καθώς και με τη βοήθεια ενός στυλού (pen friend) που μπορεί να διαβάζει φωνητικά, δίνεται στον αναγνώστη μια νοητική κάτοψη ολόκληρου του καταστήματος.
Προϊοντική Προσβασιμότητα
*Απτικά στα καρτελάκια τιμών κάθε προϊόντος
*Χρήση εφαρμογής σε Smartphone για αναγνώριση των προϊόντων και ενημέρωση προσφορών.
Πηγή: ΑΠΕ