Τα θέατρα του Αυγούστου
Αντιγόνη – 5η ΕΠΟΧΗ ΤΕΧΝΗΣ και ΔH.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας Πρόκειται για μια σύγχρονη σκηνική ανάγνωση της κορυφαίας τραγωδίας του Σοφοκλή, μέσα σε ένα ποιητικό εικαστικό περιβάλλον «ντυμένο» ηχητικά με τη σύγχρονη μουσική εκδοχή του Σταύρου Γασπαράτου. Η Αντιγόνη είναι ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας για την ανάγκη του ελεύθερου ανθρώπου να ζει […]
Αντιγόνη – 5η ΕΠΟΧΗ ΤΕΧΝΗΣ και ΔH.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας
Πρόκειται για μια σύγχρονη σκηνική ανάγνωση της κορυφαίας τραγωδίας του Σοφοκλή, μέσα σε ένα ποιητικό εικαστικό περιβάλλον «ντυμένο» ηχητικά με τη σύγχρονη μουσική εκδοχή του Σταύρου Γασπαράτου. Η Αντιγόνη είναι ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας για την ανάγκη του ελεύθερου ανθρώπου να ζει σύμφωνα με το προσωπικό σύστημα αξιών του που συγκρούεται με την ισχύ μιας αλαζονικής εξουσίας. Διαδραματίζεται στη Θήβα, όπου βασίλευε η οικογένεια των Λαβδακιδών και βρίσκεται σε κατάσταση δεινής πολιτικής κρίσης – συνέπεια εμφύλιας διαμάχης. Οι δυο γιοι του τελευταίου βασιλιά, του Οιδίποδα, που χάθηκε χτυπημένος από τη βαριά κατάρα που κατατρύχει τους Λαβδακίδες, συγκρούστηκαν για τη διαδοχή. Και, ενώ ο Ετεοκλής έμεινε να κυβερνά τη Θήβα, ο Πολυνείκης, εξόριστος, ξεσήκωσε στρατό από το Άργος για να επιτεθεί στην πόλη. Η επίθεση αποτυγχάνει, αλλά στη μάχη ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης αλληλοσκοτώνονται. Δεν απομένουν πλέον στη ζωή παρά οι δυο κόρες του Οιδίποδα, η Αντιγόνη και η Ισμήνη, τελευταίοι κρίκοι της αλυσίδας των Λαβδακιδών. Ο Κρέοντας, που έχει αναλάβει τώρα την εξουσία ως στενότερος συγγενής των γιων του Οιδίποδα, διατάζει να μείνει άταφος ο Πολυνείκης, ως προδότης της πατρίδας του, και ορίζει ποινή θανάτου για όποιον παραβεί τη διαταγή του. Η Αντιγόνη εξεγείρεται εναντίον της σκληρής προσταγής, που καταστρατηγεί τους άγραφους νόμους που προστατεύουν τους νεκρούς και προσβάλλει το ιερό αίσθημα της αδελφικής αγάπης και αψηφώντας τον κίνδυνο, επιχειρεί να θάψει τον αδελφό της. Με τους Nικήτα Τσακίρογλου, Ιωάννα Παππά, Σταύρο Ζαλμά, Νίκο Αρβανίτη, Λουκία Μιχαλοπούλου, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Χρήστο Πλαΐνη, Κώστα Βελέτζα, Γιώργο Παπαπαύλου, Μάνο Καρατζογιάννη, Γιώργο Νούση σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη.
*24-25/8, Ανοικτό Θέατρο Συκεών, Ώρα έναρξης παράστασης: 21.30
Ηλέκτρα – Θέατρο Badminton
Το έργο παρακολουθεί το ανόσιο σχέδιο της Ηλέκτρας και του αδερφού της Ορέστη να εκδικηθούν το θάνατο του πατέρα τους. Βήμα βήμα, τα δυο αδέρφια βάζουν σε εφαρμογή το σχέδιό τους, μέχρι να αποκατασταθεί η ηθική τάξη και να αποδοθεί δικαιοσύνη. Η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος, εραστές, αφού δολοφόνησαν τον Αγαμέμνονα προσπάθησαν να εξουδετερώσουν τα δύο παιδιά του. Τον Ορέστη, που ζει εξόριστος και περιπλανάται ανέστιος, τον έχουν επικηρύξει τάζοντας αμοιβή σε όποιον τον δολοφονήσει. Την Ηλέκτρα, για να την ταπεινώσουν και να την αποκλείσουν από τα βασιλικά δικαιώματα, την παντρεύουν μ΄ έναν ξωμάχο ταπεινό γεωργό, ο οποίος όμως σέβεται την παρθενία της. Ο Ορέστης με τον φίλο του Πυλάδη φτάνουν στο Αργος, ζητούν άσυλο στο φτωχικό της Ηλέκτρας, που όταν τον αναγνωρίζει σχεδιάζουν το φόνο της μητέρας τους και του εραστή της. και τους πραγματοποιούν. Μετά το φόνο, ως από μηχανής θεοί, εμφανίζονται οι Διόσκουροι που προαναγγέλλουν τον χωρισμό των αδελφών και τη δίκη του Ορέστη στον Άρειο Πάγο και την αθώωσή του.
Την Ηλέκτρα σκηνοθετεί ο πανεπιστημιακός δάσκαλος και Ακαδημαϊκός κ. Σπύρος Α. Ευαγγελάτος. Ο σπουδαίος σκηνοθέτης, με 200 και πλέον σκηνοθεσίες – ανάμεσά τους 40 τραγωδίες – σε ελληνικά κρατικά θέατρα, στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και στο εξωτερικό, για πρώτη φορά σκηνοθετεί την Ηλέκτρα του Ευριπίδη, δίνοντάς μας μια νέα συναρπαστική ανάγνωση του κλασσικού μύθου. Τη μετάφραση υπογράφει ο Κ.Χ. Μύρης, το σκηνικό και τα κοστούμια ο Γιώργος Πάτσας, τη χορογραφία η Αντιγόνη Γύρα, τους φωτισμούς ο Λευτέρης Παυλόπουλος και την πρωτότυπη μουσική ο Γιάννης Αναστασόπουλος.Τον ρόλο της Ηλέκτρας ερμηνεύει μια από τις πιο ταλαντούχες ηθοποιούς της νεότερης γενιάς, η κάτοχος του βραβείου «Μελίνα Μερκούρη» Μαρίνα Ασλάνογλου και το ρόλο του Ορέστη ο Θανάσης Κουρλαμπάς. Στη διανομή της παράστασης βρίσκονται δύο κορυφαίες μορφές του ελληνικού θεάτρου, η Ρένη Πιττακή (Κλυταιμνήστρα) και ο Γιάννης Βόγλης (Παιδαγωγός). Μαζί τους ο Θοδωρής Κατσαφάδος (Αγγελιαφόρος), ο Γιώργος Ψυχογιός (Γεωργός), ο Άγγελος Μπούρας (Κάστωρ) και ένας δεκαπενταμελής γυναικείος Χορός.
*Θέατρο Δάσους, Δευτέρα 24 & Τρίτη 25 Αυγούστου, στις 21.00
Εκκλησιάζουσες – Εθνικό θέατρο
Οι Εκκλησιάζουσες, το προτελευταίο έργο του Αριστοφάνη, παρουσιάστηκαν περί το 392 π.Χ. και είναι η πιο χαρακτηριστική ίσως πολιτική κωμωδία-σάτιρα του Αριστοφάνη. Το κείμενο μεταφράζεται από τον Μίνωα Βολανάκη. Μετά την ήττα της Αθήνας στον Πελοποννησιακό πόλεμο, η διαφθορά και οι ανισότητες έχουν ξεπεράσει κάθε όριο. Έτσι οι Αθηναίες, με πρωτοβουλία της Πραξαγόρας, αποφασίζουν να αντιδράσουν δυναμικά. Μεταμφιεσμένες σε άντρες, πηγαίνουν κρυφά στην Εκκλησία του Δήμου και περνούν ένα ψήφισμα που τους δίνει την εξουσία. Επιβάλλουν τις πολιτικές τους μεταρρυθμίσεις και εφαρμόζουν περιουσιακή και ερωτική κοινοκτημοσύνη. Με τους Γιάννη Μπέζο, Πάνο Βλάχο, Μπάμπη Γαλιατσάτο, Γιάννη Ζουγανέλη, Θανάση Ισιδώρου Λαέρτη Μαλκότση, Δανάη Σκιάδη σε σκηνοθεασία Γιάννη Μπέζου.
*4,5/7 – Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, 11/7 – Αμφιθέατρο Σίβηρης, 18/7 -Αρχαίο Θέατρο Δίου, 31/8 – Θέατρο Δάσους
Προμηθέας Δεσμώτης – ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων
Μετά τον επιτυχημένο «Φιλοκτήτη», ο Κώστας Φιλίππογλου σκηνοθετεί στην Επίδαυρο τον Προμηθέα Δεσμώτη, στη νέα μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα Μοναχικός αντάρτης ο Προμηθέας, αντιστέκεται στον Δία χαρίζοντας τη φωτιά στους ανθρώπους. Η τιμωρία είναι αμείλικτη. Ο απείθαρχος Τιτάνας υπομένει μαρτύρια καθηλωμένος σ’ έναν ερημικό βράχο, ώσπου καταποντίζεται, μαζί με τις Ωκεανίδες, από τον κεραυνό του Δία. Τραγωδία με φιλοσοφικό και πολιτικό υπόβαθρο, το ποιητικό αριστούργημα του Αισχύλου μιλά, ανάμεσα σε άλλα, για την ελεύθερη βούληση και την αμφισβήτηση της εξουσίας. Με τους Τάσο Νούσια, Γεράσιμο Γεννατά, Marlene Kaminski, Δημήτρη Κουρούμπαλη σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου.
*26&27/8, Θέατρο Δάσους