Τελικά ποια μαγνητάκια αγοράζουν οι τουρίστες;
Τι ψάχνουν να κρατήσουν από την πόλη μας.
Εικόνες: Ανδρέας Μιχελάκης
Βρισκόμαστε πλέον στην καρδιά της άνοιξης, και ήδη οι πρώτοι τουρίστες καταφτάνουν στη Θεσσαλονίκη, που αποτελεί κορυφαίο city break προορισμό. Ως γνωστόν, οπουδήποτε κι αν πας, αν δεν αγοράσεις ένα μαγνητάκι – σουβενίρ είναι σαν να μην έχεις πάει.
Έτσι, κάνοντας μια βόλτα στην παραλία, στην Πλατεία Αριστοτέλους και στα στενά της Πλατείας Ναυαρίνου, επισκεφθήκαμε μερικά τουριστικά μαγαζιά, ώστε να συλλέξουμε εντυπώσεις για τα πρώτα κύματα τουρισμού στην πόλη και τις επιλογές τους.
Οι περισσότεροι τουρίστες θέλουν στο μαγνητάκι τους και γενικότερα στα σουβενίρ τους, να αναγράφεται το όνομα της πόλης με θέμα Λευκό Πύργο, και μάλιστα πολλοί τα θέλουν με την ελληνική αλφάβητο, πράγμα δυσεύρετο και δείγμα ότι επιθυμούν να πάρουν κι ένα κομμάτι της γλώσσας μαζί τους, επιστρέφοντας στον τόπο τους με καλά φυλαγμένες τις αναμνήσεις από το ταξίδι.
Μετά το “Thessaloniki”, δεύτερο στη λίστα έρχεται το “Greece” ενώ μερικές φορές αναζητούν και σουβενίρ από άλλες πόλεις π.χ. την Αθήνα, καθώς στο μυαλό τους οι πόλεις είναι ένα ενιαίο σύνολο κάτω από την ελληνική «ομπρέλα».
Διαβάστε ακόμα | Τα μαγαζιά με σουβενίρ από τη Θεσσαλονίκη: Από το κιτς στο design
Σύμφωνα με τους ανθρώπους που δουλεύουν στα μαγαζιά με τα αναμνηστικά, οι εντυπώσεις των τουριστών από την πόλη είναι πολύ θετικές. Δείχνουν πως την αγαπούν. Αυτό που ψάχνουν και τους το προσφέρει απλόχερα η Θεσσαλονίκη είναι ο ήλιος, το καλό φαγητό και η θάλασσα. Η φιλοξενία και η ευγένεια των ανθρώπων της πόλης μας είναι κάτι πολύ θετικό που εισπράττουν και τους ωθεί και για μελλοντικές επισκέψεις.
«Πάντα όμως, ό,τι κατάστημα και να έχεις, θα έρθεις αντιμέτωπος με πελάτες λίγο πιο ιδιότροπους», μας λένε οι ιδιοκτήτες των μαγαζιών. Αν και οι περισσότεροι είναι ευγενικοί, χαμογελαστοί και “χαριτωμένοι”, όπως μας τους περιγράφουν, έχει τύχει να υπάρξουν και πελάτες ιδιαίτερα αγενείς. «Χλευάζουν τις εικονογραφίες των σουβενίρ, δεν ενημερώνουν για τυχόν φθορές και σπασίματα στα προϊόντα που κάνουν, ενώ μερικοί έχουν αφήσει στους πάγκους των καταστημάτων τα σκουπίδια τους, όπως μπουκαλάκια από νερό, χρησιμοποιημένα χαρτομάντιλα, και περιτυλίγματα από σνακς».
Μετά τους αγενείς πελάτες, σειρά έχουν οι απαιτητικοί. Από τις απαιτήσεις, που δεν μπόρεσαν δυστυχώς τα καταστήματα να ικανοποιήσουν, ήταν τα αρχαία ελληνικά κεραμικά βάζα, μινιατούρες από διάφορα πράγματα όπως ζωάκια και κιθάρες, παντόφλες, μαγνητάκια από ελληνικά νησιά, ενώ μερικοί δε δίστασαν να ζητήσουν και… βαφή μαλλιών. «Μια φορά ήρθε ένα κύριος και μου ζήτησε ό,τι πιο κιτς κυκλοφορεί», αναφέρει μια πωλήτρια. Γούστα είναι αυτά…
Αυτή την περίοδο το μεγαλύτερο μέρος του τουρισμού προέρχεται από τις Βαλκανικές χώρες (Βουλγαρία, Σερβία, Σκόπια), την Τουρκία, τη Ρωσία και την Αμερική. Υπάρχουν επίσης αρκετοί Γάλλοι και Γερμανοί, σύμφωνα με τα όσα συναντούν στα μαγαζιά με τα σουβενίρ.
Αρκετοί τουρίστες, που μένουν ικανοποιημένοι από την εξυπηρέτηση των καταστημάτων εκδηλώνουν την αγάπη τους με ευγενικές χειρονομίες. «Αρκετοί μας στέλνουν καρτ ποστάλ. Έχει τύχει μάλιστα, να μπαίνουν πελάτες να ψωνίζουν, και επειδή έμειναν τόσο ευχαριστημένοι, πήγαν στο διπλανό μαγαζί και μας αγόρασαν δώρα», μας λέει μια υπάλληλος γνωστού τουριστικού μαγαζιού της Ναυαρίνου.
«Κάποια στιγμή ένας Αμερικάνος είχε χάσει το πορτοφόλι του, και επειδή τον βοήθησα να το βρει, μετά από λίγο καιρό μου έστειλε 100 δολάρια», δηλώνει ιδιοκτήτης καταστήματος.
Αδιαμφισβήτητα, η ελληνική οικονομία βασίζεται αρκετά στον τουρισμό. Το σημαντικότερο είναι να προβάλουμε όσο το δυνατό γίνεται, μια όμορφη εικόνα της Ελλάδας, γιατί πραγματικά δεν έχει να ζηλέψει τίποτα (σε φυσική ομορφιά) από καμία χώρα.