Θεσσαλονίκη: Εγκρίθηκε η εισήγηση για το master plan του λιμανιού – Τι περιλαμβάνει
Πράσινο φως από την πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου - Αρνητικά και λευκό ψήφισε η αντιπολίτευση
Εγκρίθηκε, κατά πλειοψηφία, η εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας για το master plan του λιμανιού, από το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης.
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας Μάκης Κυριζίδης υπενθύμισε ότι «το 2016 το δημοτικό συμβούλιο είχε ήδη γνωμοδοτήσει θετικά» και ότι το σχετικό ΦΕΚ εκδόθηκε το 2018, ενώ αναφέρθηκε στις επτά παρατηρήσεις της υπηρεσίας σχετικά με το σχέδιο.
Αρνητικά και λευκό ψήφισε η αντιπολίτευση. Το λόγο πήραν η δημοτική σύμβουλος της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί» Ρία Καλφακάκου, ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Σωτήρης Ζαριανόπουλος, ο επικεφαλής της «Θεσσαλονίκη πόλη Ελληνική» Ιωάννης Κουριανίδης, ο δημοτικός σύμβουλος της «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη» Ανδρέας Κουράκης, ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Σάκης Τζακόπουλος, η δημοτική σύμβουλος και γραμματέας του δημοτικού σύμβουλίου Χριστίνα Αρχοντή.
Στη «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης Master Plan ΟΛΘ» που κατέθεσε ο ΟΛΘ περιλαμβάνονται τα κάτωθι:
Η πρώτη ζώνη – ο επιβατικός λιμένας
Η πρώτη ζώνη καλύπτει έκταση 385,5 στρεμμάτων, εκτείνεται στην ανατολική πλευρά του λιμένα και περιλαμβάνει τους Προβλήτες Νο 1, Νο 2 και Νο 3 (ανατολική πλευρά).
Για τη συγκεκριμένη ζώνη, η ΣΜΠΕ προτείνει χρήσεις γης σχετικές με λιμενικές δραστηριότητες ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας, καθώς και χρήσεις γης σχετικές με τον τουρισμό, την ψυχαγωγία και τον πολιτισμό. Τα πιο σημαντικά έργα για τη Ζώνη Α του λιμένα είναι τα εξής:
- Αποκατάσταση και αξιοποίηση του Κτιρίου Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού (νυν Επιβατικού Σταθμού), συνολικής επιφάνειας περίπου 12.250,00 τ.μ., με αλλαγή της υφιστάμενης χρήσης του για χρήση ξενοδοχείου με εμπορικά καταστήματα, χρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος και γραφεία.
- Αναστήλωση και αποκατάσταση των διατηρητέων κτισμάτων του συγκροτήματος Στάβλων, αναδεικνύοντας την ιστορικότητά τους, και επανάχρηση αυτών με στόχο τη φιλοξενία λειτουργιών πολιτιστικού χαρακτήρα, όπως πνευματικών, καλλιτεχνικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων, κέντρων έρευνας και καινοτομίας, πρότυπων γραφειακών χώρων και θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων. Η ανάπτυξη των νέων χρήσεων των Στάβλων θα συνδέεται με τη διάδοση, την εκπαίδευση, την έρευνα ή/και την αναψυχή όσον αφορά πολιτιστικά στοιχεία.
- Κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων νέου Επιβατικού Σταθμού κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας και λοιπών χρήσεων.
Επιπλέον, στη Ζώνη Α του λιμένα προβλέπονται έργα υποδομής στη χερσαία και θαλάσσια ζώνη, στο πλαίσιο της βέλτιστης εξυπηρέτησης διαφορετικών τύπων πλοίων, καθώς και για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση της επιβατικής κίνησης.
Σε αυτά υπάγεται και η βυθοκόρηση, η κατασκευή νέων τμημάτων κρηπιδότοιχου και διαμόρφωση ραμπών για την εξυπηρέτηση πλοίων ακτοπλοΐας επιβατών και οχημάτων (Ro-Pax) και οχηματαγωγών πλοίων (Ro-Ro) εκατέρωθεν των Προβλητών της Ζώνης Α.
Η δεύτερη ζώνη – ο εμπορικός λιμένας
Η δεύτερη ζώνη (Ζώνη Β) έχει έκταση 1.164,5 στρέμματα και θα διευρυνθεί στα 1.687,0 στρέμματα με το πέρας των εργασιών.
Ο εμπορευματικός λιμένας καλύπτει τους προβλήτες Νο 3 (δυτικό κρηπίδωμα), Νο 4, Νο 5 και Νο 6. Στη συγκεκριμένη ζώνη προτείνονται χρήσεις σχετικές με τη μεταφορά, διακίνηση, διαχείριση και αποθήκευση συμβατικών, χύδην φορτίων και εμπορευματοκιβωτίων. Ειδικότερα, τα πιο σημαντικά έργα που προβλέπονται στη Ζώνη Β είναι:
- H επέκταση του κρηπιδώματος του Προβλήτα 6 κατά περίπου 800-1.000 μέτρα προς τη νότια πλευρά, με επίχωση σε όλο το πλάτος του. Επίσης, περιλαμβάνεται η βυθοκόρηση/εκβάθυνση του διαύλου προσέγγισης και της περιοχής ελιγμού των πλοίων, η δημιουργία Η/Μ υποδομών και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις-εξοπλισμός για την εξυπηρέτηση της διαδικασίας και η διεύρυνση υποδομών σιδηροδρομικού σταθμού.
- Κατασκευή νέου Logistics Center (αποθήκες Logistics) στη βάση του 6ου Προβλήτα μέγιστης επιφάνειας 60.000 m2 και χώρων στάθμευσης που θα εξυπηρετούν το εν λόγω κτίριο.
- Κατασκευή νέων ΣΙΛΟ για την αποθήκευση δημητριακών στην περιοχή του 4ου Προβλήτα.
- Κατασκευή νέων δεξαμενών για την αποθήκευση υγρού φορτίου στην περιοχή του 3ου, του 4ου Προβλήτα και στην περιοχή της βάσης του 6ου Προβλήτα.
- Κατασκευή νέων δεξαμενών πετρελαιοειδών στην περιοχή της βάσης του 6ου Προβλήτα.
- Κτιριακές Εγκαταστάσεις στον Σταθμό Ε/Κ, που θα αφορούν τη διοικητική και λειτουργική χρήση του ΣΕΜΠΟ.
- Κτιριακές Εγκαταστάσεις στον Τερματικό Σταθμό Συμβατικού Φορτίου, που θα αφορούν τη διοικητική και λειτουργική χρήση του Σταθμού Συμβατικού Φορτίου.
Όπως αναφέρεται, η παρούσα Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων υποβάλλεται κατ’ εφαρμογή του Ν.4938/2022 (ΦΕΚ 109Α/06.06.2022) και αφορά τη περιβαλλοντική εκτίμηση του Αναπτυξιακού Προγράμματος & Μελέτης Διαχείρισης (Μaster Plan) της ΟΛΘ ΑΕ, το οποίο πραγματεύεται:
→τη χωρική οργάνωση του Λιμένα Θεσσαλονίκης, (μέσω του καθορισμού των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων της ζώνης λιμένα, των χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης στη χερσαία ζώνη του λιμένα),
→τα προγραμματιζόμενα έργα και δράσεις ανάπτυξης του λιμένα, καθώς επίσης και
→την κυκλοφοριακή οργάνωσή του.
Ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης του υπό εξέταση Αναπτυξιακού Προγράμματος & Μελέτης Διαχείρισης (Μaster Plan) της ΟΛΘ ΑΕ που περιγράφεται στην παρούσα, είναι 25 έτη και απώτερος στόχος του είναι η διάγνωση των αναγκών και των δυνατοτήτων του λιμένα, ο καθορισμός της ανάπτυξής του, ώστε ο Λιμένας Θεσσαλονίκης να αναβαθμιστεί σε κόμβο του παγκοσμίου συστήματος μεταφορών.
Η παρούσα Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που καθορίζονται στο Παράρτημα ΙΙΙ της ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ.107017/2006 (ΦΕΚ 1225/Β/15.09.2006) ΚΥΑ όπως ισχύει, για την εκτίμηση των επιπτώσεων στο περιβάλλον ορισμένων σχεδίων και/ή προγραμμάτων και προβλέπει την καταγραφή και αποτύπωση των υφιστάμενων περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τις υπάρχουσες δράσεις και δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στο πεδίο εφαρμογής της, ενώ επιπλέον ασχολείται και με τον εντοπισμό, την περιγραφή και αξιολόγηση των ενδεχομένων σημαντικών επιπτώσεων που μπορεί να επιφέρει η εφαρμογή του προτεινόμενου προγράμματος στο ευρύτερο περιβάλλον (φυσικό, ανθρωπογενές και δομημένο), προτείνοντας ταυτόχρονα μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων αυτών.