Θεσσαλονίκη: Γιατί το πάρκινγκ αποτελεί τη Νο1 «πληγή» στο κέντρο της πόλης

Από την επίσημη παραδοχή του δημάρχου για το «Νο1 πρόβλημα της πόλης» και το μαρτύριο των κατοίκων, στον οικονομικό «στραγγαλισμό» της αγοράς και των ενοικίων - Συγκοινωνιολόγοι, φορείς και δήμος ανοίγουν τα χαρτιά τους στην parallaxi

Θωμάς Καλέσης
Θωμάς Καλέσης

Σε καθημερινό κυνήγι θυσαυρού εξελίσσεται η προσπάθεια εύρεσης μιας θέσης στάθμευσης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Με τις εργασίες του Flyover να βρίσκονται σε εξέλιξη, τις διαπλατύνσεις των πεζοδρομίων αλλά και τις πεζοδρομήσεις (όπως στην Αγίας Σοφίας) να μειώνουν τον ζωτικό χώρο των οχημάτων και τον αποκλεισμό της στάθμευσης σε κεντρικές αρτηρίες όπως η Εγνατία, η πόλη μοιάζει να έχει εξαντλήσει τα όρια της στο ζήτημα “πάρκινγκ”.

Εξάλλου, την ωμή πραγματικότητα που βιώνει η πόλη, επιβεβαίωσε με τον πιο επίσημο τρόπο ο ίδιος ο δήμαρχος Θεσσαλονικης, Στέλιος Αγγελούδης, ο οποίος σε πρόσφατη τοποθέτησή του παραδέχτηκε ανοιχτά πως «αυτό το διάστημα οι χώροι στάθμευσης αποτελούν το Νο1 πρόβλημα της πόλης» κάνοντας λόγο για ένα τεράστιο έλλειμα θέσεων που καθιστά την καθημερινότητα αφόρητη για κατοίκους και επισκέπτες.

Πού σταματά όμως η αντικειμενική αδυναμία της πόλης και πού ξεκινά η ευθύνη της νοοτροπίας μας; Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην αγορά ακινήτων και στο λιανεμπόριο; Αναζητώντας απαντήσεις (μέσα και από τις εντυπωσιακές εικόνες που καταγράψαμε με drone σε ώρες αιχμής) η parallaxi συνέθεσε ένα ολοκληρωμένο «μωσαϊκό» απόψεων, μιλώντας με την επιστημονική κοινότητα, τη διοίκηση του δήμου, τους εκπροσώπους της αγοράς, αλλά και τους ίδιους τους κατοίκους που βιώνουν το πρόβλημα στο πετσί τους.

Η «συμφωνία παρανομίας» και τα αυτοκίνητα…αέρια

«Η πόλη, για να λειτουργήσει στο κέντρο της, κάνει μια άτυπη συμφωνία παρανομίας» τονίζει με αφοπλιστική ειλικρίνεια ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΑΠΘ, Γιάννης Πολίτης. Όπως εξηγεί, οι νόμιμες θέσεις στάθμευσης που διαθέτει σήμερα το αστικό κέντρο δεν επαρκούν για να ικανοποιήσουν ούτε το ένα δέκατο (1/10) της πραγματικής ζήτησης.

«Για να λειτουργήσει η πόλη, πρέπει όλοι μας να στείλουμε το πρόβλημα “μέσα”. Κάπου θα σταθμεύσουμε παράνομα, κάπου θα διπλοπαρκάρουμε, για να μπορέσουμε να εξυπηρετηθούμε», αναφέρει ο κ. Πολίτης.

Ο καθηγητής αρνείται να ρίξει το ανάθεμα αποκλειστικά στους οδηγούς, εξηγώντας ότι οι πολίτες έχουν μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον που ουσιαστικά τους προτρέπει να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητό τους. «Οι οδηγοί παίζουν με τις πιθανότητες κάθε φορά. Ξέρουν ότι θα φτάσουν στο κέντρο, θα ψάξουν 5, 10 ή 20 λεπτά. Όσο η πολή εκπέμπει το μήνυμα «έλα από τα ανατολικά ή τα δυτικά και κάπου θα βρεις», ο οδηγός θα παίρνει το αυτοκίνητο».

Παράλληλα ο κ. Πολίτης εισάγει μια ενδιαφέρουσα συγκοινωνιακή θεωρία: «Η φύση των οχημάτων είναι στέρεα, αλλά λειτουργούν σαν αέρια. Όσο χώρο τους δώσεις, τόσο χώρο θα καταλάβουν». Το πρόβλημα εντείνεται δε και από τη ραγδαία πτώση του «δείκτη πλήρωσης» των οχημάτων. Ενώ πριν από τρεις δεκαετίες ο δείκτης ήταν στο 1,4, σήμερα έχει πέσει στο 1,1. Έχουμε μετρατραπεί σε solo drivers – κατεβαίνουμε στο κέντρο σχεδόν πάντα μόνοι μας.

Απαντώντας στον αν λύσεις όπως π.χ. ο Δακτύλιος θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Πολίτης εμφανίζεται κατηγορηματικός: «Ο Δακτύλιος δεν μπορεί να λειτουργήσει εδώ. Η Αθήνα έχει ακτινική δομή και παράλληλους δακτυλίους που επιτρέπουν εναλλακτικές διαδρομές. Η Θεσσαλονίκη είναι μια στενοπός, εγκλωβισμένη ανάμεσα στο θαλάσσιο μέτωπο και το Σέιχ Σου. Δεν υπάρχουν παρακαμπτήριοι άξονες. Η μόνη ρεαλιστική λύση είναι η αυστηρή ποσοστικοποίηση του κέντρου και ο σαφής διαχωρισμός των αναγκών μεταξύ μόνιμων κατοίκων, επισκεπτών και επαγγελματιών».

Το «μαρτύριο» των μόνιμων κατοίκων

Η θεωρία, ωστόσο, γίνεται καθημερινός εφιάλτης για όσους διαμένουν στην ευρύτερη περιοχή του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης. Η μόνιμη κάτοικος της περιοχής Αχειροποίητου (Αγίας Σοφίας), Μαρία Κωνσταντινίδου περιγράφει στην parallaxi την κατάσταση που βιώνει με μελανά χρώματα:

«Η αναζήτηση για μια θέση στάθμευσης διαρκεί τουλάχιστον μια ώρα κάθε μέρα. Και το χειρότερο είναι ότι, μετά από αυτή την Οδύσσεια, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα βρεις τελικά να παρκάρεις».

Όπως καταγγέλλει η ίδια, το πρόβλημα έχει «χτυπήσει κόκκινο» και στον ιδιωτικό τομέα, καθώς ακόμα κι αν κάποιος έχει την οικονομική δυνατότητα και τη διάθεση να πληρώσει, οι θέσεις στα ιδιωτικά πάρκινγκ είναι σχεδόν πάντα εξαντλημένες και κατειλημμένες, ενώ όσοι από τους μόνιμους κατοίκους βρίσκουν τελικά να παρκάρουν σπάνια αποφασίζουν να χρησιμοποιήσουν ξανά το όχημα τους σε σύντομο χρονικό διάστημα υπό το φόβο ότι δεν θα ξαναβρούν. Αυτό σημαίνει ότι οι λιγοστές θέσεις καταλαμβάνονται είτε από τυχερούς, είτε από αυτούς που ξεπαρκάρουν δύσκολα το όχημά τους μετά από μέρες ή ακόμα και μήνες.

Όσο για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης (THESi) και τις ειδικές κάρτες των μόνιμων κατοίκων, η πραγματικότητα απέχει πολύ από τον σχεδιασμό στα χαρτιά: «Οι κάρτες στάθμευσης δεν εξασφαλίζουν τίποτα. Στην πράξη, βρίσκεις ελεύθερη θέση μόνιμου κατοίκου μόνο αν προηγουμένως η Δημοτική Αστυνομία ή η Τροχαία έχει περάσει από τον δρόμο και έχει γράψει όσους παρανομούν. Αν δεν υπάρχει συνεχής έλεγχος, οι θέσεις καταλαμβάνονται αμέσως από επισκέπτες» σημειώνει με απόγνωση η κ. Κωνσταντινίδου.

«Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν»

Στην ανάγκη του ελέγχου συμφωνεί και ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Γιώργος Δημαρέλος, ο οποίος φέρει και ο ίδιος την ιδιότητα του συγκοινωνιολόγου. Ο κ. Δημαρέλος καταρρίπτει μια διαδεδομένη κοινωνική ψευδαίσθηση:

«Δεν είναι υποχρέωση κανενός δήμου να εξασφαλίσει το θέμα της στάθμευσης των πολιτών του μετα αυτοκίνητα τα οποία επιλέγουν να αγοράζουν. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Οι θέσεις είναι συγκεκριμένες, δεν μπορούν να γεννηθούν νέες από το μηδέν».

Ο αντιδήμαρχος εξηγεί ότι το μεγάλο «αγκάθι» στο κέντρο είναι η έλλειψη εναλλαγής (rotation). Πολλοί κάτοικοι παρκάρουν το αυτοκίνητό τους και το αφήνουν ακίνητο στο ίδιο σημείο για πολλές ημέρες. «Είναι άλλο να έχεις 800 θέσεις και τα οχήματα να ανακυκλώνονται, και άλλο οι θέσεις αυτές να είναι κατειλημμένες σε μόνιμη βάση» επισημαίνει.

Η στρατηγική της Δημοτικής Αστυνομίας επικεντρώνεται στην προστασία των μόνιμων κατοίκων και στον έλεγχο των διπλοπαρκαρισμένων τις ώρες αιχμής της αγοράς (10.00 – 14.00) σε κρίσιμους άξονες όπως η Παύλου Μελά και η Μητροπόλεως.

Όσο για τη δικαιολογία του «5 λεπτά θα κάνω»; Ο κ. Δημαρέλος σχολιάζει πως πρόκειται για μια βαθιά ριζωμένη ελληνική νοοτροπία, την οποία προσπαθούν να αντιμετωπίσουν με κατανόηση αλλά και αυστηρότητα, καθώς τα πρόστιμα του ΚΟΚ είναι πλέον τσουχτερά.

Η ακτινογραφία του Real Estate: Το πάρκινγκ ως Νο1 ζητούμενο

Το κυκλοφοριακό χάος φέρεται πως έχει αναδιαμορφώσει πλήρως και την αγορά ακινήτων της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Μεσιτών Θεσσαλονίκης, Θάνο Τσουλκανάκη, η έναρξη των εργασιών του Flyover «καθάρισε» μεν τους κεντρικούς άξονες, αλλά ανάγκασε χιλιάδες αυτοκίνητα να «πλημμυρίσουν» τους στενότερους δρόμους της πόλης.

«Οι όποιες μικρές “ενέσεις” γίνανε με την αλλαγή χρήσης σε κάποια ισόγεια ή παλιά μαγαζιά για να γίνουν θέσεις στάθμευσης, αποδείχθηκαν απλώς ασπιρίνες μπροστά στο μέγεθος του προβλήματος» αναφέρει ο κ. Τσουλκανάκης.

Στις αγορές κατοικιών, το πάρκινγκ είναι πλέον ο απόλυτος ρυθμιστής. «Ο κόσμος ζητάει επίμονα μια θέση, έστω στην πυλωτή, έστω στην αυλή. Οι αγοραστές είναι διατεθειμένοι να κάνουν έκπτωση στον όροφο ή σε άλλα χαρακτηριστικά του ακινήτου, προκειμένου να εξασφαλίσουν πάρκινγκ».

Ωστόσο στο στενό ιστορικό κέντρο (πυρίκαυστος ζώνη), η έλλειψη θέσεων στάθμευσης δεν έχει μειώσει τις τιμές. Όπως εξηγεί ο κ. Τσουλκανάκης, οι μόνιμοι κάτοικοι σε αυτές τις περιοχές είναι συχνά μεγαλύτερης ηλικίας, οι επιχειρήσεις ή τα ιατρεία τους βρίσκονται στην ίδια περιοχή, και έχουν μάθει να ζουν χωρίς να μετακινούν καθημερινά το ΙΧ τους. Ο ίδιος πάντως μοιράζεται τη δική του εμπειρία, ενδεικτική της κατάστασης. «Έχω γραφείο στην Αγίας Σοφίας και εδώ και τρία χρόνια δεν έχω καταφέρει να βρω μια μόνιμη θέση στάθμευσης για να νοικιάσω κάπου».

Ο «στραγγαλισμός» της αγοράς και η σύγκριση με τα μεγάλα εμπορικά

Για «οικονομικό διωγμό» του καταναλωτή από το κέντρο της πόλης κάνει λόγο στην parallaxi ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης. Ο κ. Φιλιππίδης ασκεί δριμεία κριτική για την έλλειψη σχεδιασμού δεκαετιών, τονίζοντας ότι το αυτοκίνητο για τον Έλληνα δεν είναι χόμπι, αλλά άμεση ανάγκη.

«Η έλλειψη πάρκινγκ αποτρέπει τον κόσμο από το να κατέβει στο κέντρο. Κι αν βρει θέση, είναι πανάκριβη. Ελεύθερο πάρκινγκ στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει πουθενά. Ακόμα και στο πεζοδρόμιο, υπάρχει το σύστημα του δήμου που σου παίρνει 1,70 ευρώ την ώρα, με τον περιορισμό ότι σε δύο ώρες πρέπει να φύγεις. Αν μείνεις ή κινείσαι στο κέντρο χωρίς δικό σου πάρκινγκ, ζεις ένα πραγματικό μαρτύριο», δηλώνει ξεσπώντας ο κ. Φιλιππίδης.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα εμπορικά καταστήματα, καθώς ο καταναλωτής στρέφεται αναγκαστικά στα περιφερειακά malls (εμπορικά κέντρα). «Εκεί ο πολίτης θα πάει και θα βρει θέση στάθμευσης για όλο το διάστημα με 1,5 ή 2 ευρώ. Στο κέντρο θα πληρώσει 4 ευρώ την ώρα σε ιδιωτικό πάρκινγκ. Τι θα προτιμήσει; Είναι απλά τα πράγματα, ο κόσμος δεν θα κατέβει στην αγορά του κέντρου υπό αυτές τις συνθήκες».

Ο κ. Φιλιππίδης καταγγέλλει τη διαχρονική απροθυμία των κυβερνήσεων και των δημοτικών αρχών να δημιουργήσουν μεγάλους υπόγειους χώρους στάθμευσης. «Το ακούμε από την εποχή του Λαλιώτη στο ΥΠΕΧΩΔΕ ότι χρειαζόμαστε 11.000 θέσεις πάρκινγκ στο κέντρο. Πέρασαν τόσα χρόνια που σκάβαμε για το Μετρό. Δεν μπορούσαν να σκάψουν κάπου κάτω και να κάνουν ένα μεγάλο πάρκινγκ 1.000 θέσεων; Ακόμα και στην ανάπλαση της ΔΕΘ, το αρχικό σχέδιο προέβλεπε 1.000 θέσεις και τώρα το νέο σχέδιο μιλάει για μόλις 600. Όλες οι προβλέψεις είναι ανάποδες».

Όσο για το Μετρό, ο κ. Φιλιππίδης σημειώνει ότι δεν μπορεί ακόμα να αποδώσει εμπορικά: «Πρέπει πρώτα να γίνει βίωμα στον κόσμο. Αυτή τη στιγμή πολλοί το χρησιμοποιήσαν για τη βόλτα ή τη διασκέδασή τους, όχι για να κατέβουν να κάνουν δουλειά. Επιπλέον, το Μετρό καλύπτει έναν συγκεκριμένο άξονα. Αν θέλω να πάω στην παραλία, θα πρέπει να περπατήσω 500 μέτρα για να ανέβω στο Μετρό. Μέχρι να το κάνω αυτό, πηγαίνω στο κέντρο με τα πόδια».

Οι 400 «ανάσες» από τα εγκαταλελειμμένα οχήματα

Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό και πολυεπίπεδο πρόβλημα που επιβεβαιώνει ο δήμαρχος, η τρέχουσα διοίκηση επιχειρεί να βρει άμεσες λύσεις εκμεταλλευόμενη κάθε διαθέσιμο εκατοστό ασφάλτου. Στο πλαίσιο αυτό ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, Λάζαρος Ζαχαριάδης σε δηλώσεις παρουσίασε πρόσφατα τα επίσημα στοιχεία μιας μεγάλης και επίμονης επιχείρησης που εξελίσσεται αθόρυβα στις γειτονιές.

Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο κατά τη διάρκεια του 2025, οι υπηρεσίες του δήμου απέσυραν από το οδικό δίκτυο 352 εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα και 725 δίκυκλα ή τρέιλερ. Η προσπάθεια συνεχίζεται με αμείωτη ένταση και το πρώτο πεντάμηνο του 2026, με την απομάκρυνση επιπλέον 43 ΙΧ και 48 μοτοσικλετών.

«Σε ενάμιση χρόνο έχουμε δημιουργήσει 400 θέσεις πάρκινγκ μόνο από αυτή τη διαδικασία» υπογράμμισε ο κ. Ζαχαριάδης. «Πρόκειται για μια επίπονη και δύσκολη προσπάθεια, με γραφειοκρατικές και πρακτικές δυσκολίες, την οποία όμως η υπηρεσία καταφέρνει να ολοκληρώσει, επιστρέφοντας στους δημότες ζωτικό χώρο».

Με όλα τούτα είναι δεδομένο πως η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Διότι μπορει η απομάκρυνση των εγκαταλελλειμμένων οχημάτων να προσφέρει κάποιες λύσεις, όμως δεν αρκεί για να λύσει ένα δομικό πρόβλημα δεκαετιών που απειλεί τον εμπορικό και κοινωνικό ιστό του κέντρου, όπως παραδέχεται και η ίδια η δημοτική αρχή.

Η δημιουργία μεγάλων υπόγειων ή υπέργειων υποδομών παραμένει το μεγάλο ζητούμενο των φορέων, την ώρα που η διοίκηση στρέφεται στη διαχείριση της υπάρχουσας χωρητικότητας και στη δημιουργία περιφερειακών υπαίθριων πάρκινγκ. Όπως συμφωνούν όλες οι πλευρές, το πραγματικό στοίχημα για το μέλλον της πόλης είναι η δραματική μείωση χρήσης του ιδιωτικού ΙΧ τουλάχιστον στο ιστορικό κέντρο της, αλλά και του φαινομένου των solo drivers (ένας άτομο, ένα αυτοκίνητο). Μέχρι να συμβούν όλα αυτά σε συνδυασμό (πάντα) με την αλλαγή νοοτροπίας του «πέντε λεπτά θα κάνω», η μάχη για μια θέση στάθμευσης στη Θεσσαλονίκη θα συνεχίσει να αποτελεί έναν πόλεμο υπομονής ή νεύρων.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα