Θεσσαλονίκη: Προσβάσιμη σε ΑμεΑ η Βίλα Μορντώχ
Η ανάρτηση του Π. Νικηφορίδη για τις ενέργειες που έγιναν
Προσβάσιμη σε ΑμεΑ είναι πλέον η Βίλα Μορντώχ στη Θεσσαλονίκη, με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομο Νικηφορίδη, να αναφέρεται με ανάρτησή του στο θέμα.
Όπως επισημαίνει ο κ. Νικηφορίδης οι ενέργειες ξεκίνησαν μετά από ένα δημοσίευμα λίγες ημέρες μετά την ανάληψη της διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης από τη νέα δημοτική αρχή.
Σε αυτό καταγράφονταν το γεγονός ότι εκλεγμένη δημοτική σύμβουλος στην 5η κοινότητα, δεν είχε πρόσβαση στην έδρα της κοινότητας, που βρίσκεται στη Βίλα Μορντώχ.
Έτσι, ακολουθήσε μία σειρά ενεργειών που οδήγησε προς την επίλυση του ζητήματος, με τον κ. Νικηφορίδη να τονίζει ότι «είναι ιδιαίτερα σημαντικό να βελτιώνουμε την καθημερινότητα όλων μας και ακόμα πιο σημαντικό να διευκολύνουμε την καθημερινότητα αυτών που η καθημερινότητα έχει μόνο εμπόδια» προαναγγέλλοντας και νέες ανάλογες δράσεις το επόμενο διάστημα.
Η Βίλλα Μορντώχ κτίστηκε για τον Τούρκο μέραρχο Σεϊφουλάχ πασά, σε σχέδια του γνωστού αρχιτέκτονα Ξ. Παιονίδη, το 1905. Η χρονολογία αυτή επαληθεύεται και από την υπογραφή του Τούρκου καλλιτέχνη των τοιχογραφιών του κτιρίου που φέρουν το έτος κατασκευής τους σε αραβική γραφή: «Νουρεντίν 1905». Για το όνομα «Μορντώχ» ευθύνεται η οικογένεια Μορντώχ που κατοίκησε εκεί από το 1930 ως το 1940.
Όπως ολόκληρη η περιοχή των εξοχών της Βασιλίσσης Όλγας με τους περίφημους «πύργους» που εμφανίστηκαν κατά τα τέλη του 19ου αιώνα, έτσι και η Βίλλα Μορντώχ που ανήκει σε αυτήν την περιοχή αποτελεί δείγμα εκλεκτικιστικής αρχιτεκτονικής. Είναι διώροφη και κεραμοσκεπής ενώ έχει ημιυπόγειο και σοφίτα. Χαρακτηριστική είναι η συνύπαρξη νεοκλασικών, αναγεννησιακών, baroque και art-nouveaux στοιχείων τα οποία μάλιστα διαφοροποιούνται στις όψεις, υπογραμμίζοντας έτσι στον επισκέπτη το μορφολογικό πλουραλισμό του κτηρίου.
Επιπλέον, η γωνιακή πυργοειδής διαμόρφωση με τον τρούλο προσδίδει μια ιδιαιτερότητα στη Βίλλα. Ενδιαφέρον βέβαια παρουσιάζει και η ζωγραφική διακόσμηση του αρχοντικού, που σε ορισμένες αίθουσές του σώζεται σε μεγάλη έκταση. Εντύπωση προκαλούν τα αραβικά που είναι γραμμένα στο αέτωμα της πρόσοψης του κτιρίου και γράφουν «μασαλά» που σημαίνει «τι ωραίο».
Το «ωραίο» αυτό κτίριο χρησιμοποιήθηκε από την Γκεστάπo κατά τη διάρκεια του πολέμου, αργότερα από την ΕΛΑΣ, ενώ στη συνέχεια και γύρω στο 1947 από την ελληνική βασιλική αεροπορία. Από το 1947 ως το 1950 λειτούργησε εκεί η παιδόπολη «Αγία Ειρήνη» και από το 1952 ως το 1973 νοικιάστηκε στο ΙΚΑ.
Το κτίριο ανήκει στον δήμο Θεσσαλονίκης και από το 1986 και για αρκετά χρόνια στέγαζε τη Δημοτική Πινακοθήκη που ιδρύθηκε το 1966 και το Ε’ Δημοτικό διαμέρισμα.