ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Τι πάει λάθος με τον τουρισμό της;

Εγκλωβισμένη, για ένα ακόμα καλοκαίρι, στις ροές του οδικού τουρισμού από τα Βαλκάνια προς τη Χαλκιδική

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
θεσσαλονικη-τι-πάει-λάθος-με-τον-τουρι-902681
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Εγκλωβισμένη, για ένα ακόμα καλοκαίρι, στις ροές του οδικού τουρισμού από τα Βαλκάνια προς τη Χαλκιδική, φαίνεται να παραμένει η Θεσσαλονίκη, παρά την γενικότερη αισιοδοξία που εκφράζονταν για καλύτερη εικόνα ως προς τις αφίξεις σε σύγκριση με το 2019 και αφού μεσολάβησε μια διετία – εφιάλτης λόγω της πανδημίας.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που έδωσε η Fraport Greece στη δημοσιότητα, στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» τον Ιούλιο του 2022 έφτασαν 520.684 επιβάτες από το εξωτερικό, αριθμός μειωμένος κατά 12,2% σε σχέση με αυτόν του 2019.

Ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας όπως είναι φυσικό διαδραματίζει και αυτός σημαντικό ρόλο στη μείωση των αεροπορικών αφίξεων στην πόλη, καθώς τους τελευταίους μήνες έχουν σβηστεί τελείως από τον χάρτη των επισκεπτών, ταξιδιώτες από τις δύο συγκεκριμένες χώρες.

Είναι μια σημαντική παράμετρος, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως η βασική για να αιτιολογήσουμε την πτώση που παρατηρήθηκε τον προηγούμενο μήνα.

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά, πέρα των Σποράδων και της Λέσβου, είναι ανύπαρκτη. Είναι απολύτως λογικό επομένως όσοι αποφασίζουν να περάσουν τις διακοπές τους σε ένα ελληνικό νησί να ταξιδεύουν απευθείας για την Αθήνα και μέσω του «Ελ. Βενιζέλος» να πηγαίνουν στον Πειραιά ώστε να επιβιβαστούν στο πλοίο για τον τελικό προορισμό τους.

Την ίδια ώρα, η Θεσσαλονίκη παραμένει αεροπορικά αποκλεισμένη από τις ΗΠΑ, αλλά και από πολλές άλλες αγορές.

Η απευθείας σύνδεση με την Αμερική παραμένει ευχολόγιο, και πολλές διεθνείς πτήσεις έρχονται στην πόλη μέσω Αθηνών, κάτι που σημαίνει ότι αυξάνεται και το κόστος.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό το παράδειγμα που αναφέρει η Δέσποινα Μαργωμένου, καθηγήτρια στις ΗΠΑ.

”Το να φύγει με αεροπλάνο ένας ταξιδιώτης από τη Θεσσαλονίκης προς τις ΗΠΑ είναι… μαραθώνιος, καθώς δεν υπάρχουν ανταποκρίσεις με αποτέλεσμα να χρειάζονται τουλάχιστον τρεις ενδιάμεσες πτήσεις. Όλα αυτά την ώρα που από την Αθήνα θα «πετάξεις» απευθείας για τον προορισμό σου.”

Η Χαλκιδική για μια ακόμα τουριστική σεζόν προσελκύει τον οδικό τουρισμό από τα Βαλκάνια και φαντάζει απωθητική για άλλες αγορές.

Χωρίς νέες ξενοδοχειακές μονάδες, με κορεσμό στο μοντέλο «ήλιος – θάλασσα» και με σοβαρά διαχρονικά προβλήματα στο κομμάτι των υποδομών.

Όλα τα παραπάνω, την ώρα που η Θεσσαλονίκη αναζητά και μια κοινή γραμμή όσον αφορά την τουριστική της προβολή, καθώς αντί Δήμος, Περιφέρεια και οι Οργανισμοί Τουρισμού να συνεργαστούν για το καλό της πόλης, ακολουθούν ο καθένας τη δική του ατζέντα.

Η parallaxi έδωσε το λόγο σε ανθρώπους που γνωρίζουν καλά τα όσα συμβαίνουν στο συγκεκριμένο χώρο, για να καταθέσουν τις απόψεις τους για τους λόγους για τους οποίους συμβαίνουν όλα τα παραπάνω και τι θα μπορούσε να γίνει για να αντιστραφεί το κλίμα.

Πέγκας: Παθητική προβολή της πόλης

Ο επικεφαλής της συμβουλευτικής εταιρίας στον τουριστικό τομέα Wiseram, Σπύρος Πέγκας, σχολίασε στην parallaxi για το θέμα.

«Δεν υπήρξε καμία μερίμνα για τα οδικά περάσματα στη Βόρεια Ελλάδα. Ενώ ξέραμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας ότι το επόμενο τουριστικό κύμα που θα περιμέναμε θα ήταν κατά βάση τουριστικό δεν εκμεταλλευτήκαμε το “νεκρό” διάστημα” για να τα φροντίσουμε και να τα βελτιώσουμε. Αντιθέτως, όλο το ενδιαφέρον εστιάστηκε στις επαφές με την TUI και τους υπόλοιπους operators.

Δεν υπάρχει επίσης κανένα ενδιαφέρον για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Μόνο σε όσα διαχειρίζεται η Fraport υπάρχουν εξειδικευμένοι μάνατζερς, δίνεται βαρύτητα στο κομμάτι του μάρκετινγκ.

Αεροδρόμια όπως των Ιωαννίνων, της Κοζάνης, της Καστοριάς δεν έχουν καμία απολύτως δικτύωση. Δεν επιτρέπεται ένα αεροδρόμιο όπως των Ιωαννίνων να μην έχει διεθνή πτήση, παρά μόνο τσάρτερ και αυτό με ενέργειες από το ίδιο το αεροδρόμιο.

Η αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις ΗΠΑ ενώ συζητήθηκε δεν έγινε ποτέ.

Υπάρχει πολιτική αδιαφορία και σε εθνικό και σε τοπικό επίπεδο.

Εμείς τα προηγούμενα χρόνια πηγαίναμε στις αγορές, χτυπούσαμε πόρτες. Τότε μας κορόιδευαν, όμως υπήρχε αποτέλεσμα.

Δεν είναι μόνο αποτελεσματικό να πηγαίνεις σε εκθέσεις, να φωτογραφίζεσαι και τέλος.

Είναι σημαντικό που η πόλη πήρε από την UNESCO το χρίσμα της γαστρονομικής πρωτεύουσας, αλλά πρέπει να το πουλήσεις στο εξωτερικό. Να γίνει μια καμπάνια προβολής στοχευμένη, με τουριστικούς πράκτορες, δημοσιογραφικά μέσα, ομάδες που ασχολούνται με τα γαστρονομικά ταξίδια.

Δεν υπάρχει ενεργητική προβολή της πόλης, παρά μόνο παθητική.

Πώς γίνεται η Τουρκία να είναι κάτω από την δεκάδα των επισκεπτών; Πού πάνε αυτοί που έρχονται με τις πτήσεις της Turkish Airlines;

Οι δηλώσεις του Μπουτάρη στο παρελθόν για την Τουρκία είχαν κάνει επικοινωνιακό γκελ στο εσωτερικό της χώρας και πριν μια δεκαετία οι επισκέπτες από τη γειτονική χώρα ήταν στο νούμερο ένα της λίστας.

Επίσης, τα προηγούμενα χρόνια είχε έρθει στη Θεσσαλονίκη η Qatar Airways που αποχώρησε λόγω της πανδημίας, αλλά κανείς δεν ενδιαφέρθηκε για να τη φέρει πίσω. Είχε ανοίξει διόδους σε αγορές όπως η Αυστραλία, οι Φιλιππίνες, η Κορέα. Μια τελείως διαφορετική δεξαμενή πελατών.

Πρέπει να υπάρχει πολιτική βούληση. Είτε μιλάμε για την αγορά της Τουρκίας, είτε του Ισραήλ, που ναι μεν βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των κορυφαίων επισκεπτών, αλλά και πάλι τα νούμερα είναι χαμηλά, καθώς υπάρχει στη συγκεκριμένη αγορά σκληρό πρέσινγκ και μάρκετινγκ και από άλλες χώρες.

Χρειάζονται στρατηγικές κινήσεις τακτικής, διαπραγματεύσεις με τις αεροπορικές εταιρίες. Η Fraport επιζητά και αυτή από την πλευρά της τέτοιες συνεργασίες, που όμως δεν υπάρχουν.

Τορνιβούκας: Κυριαρχία οδικού τουρισμού σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική

Ο Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, ιδιοκτήτης ξενοδοχείων και αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, σχολιάζει στην parallaxi.

«Η κίνηση στα ξενοδοχεία της πόλης είναι καλύτερη και αυτό φάνηκε. Ο οδικός τουρισμός κυριαρχεί και στη Θεσσαλονίκη και στη Χαλκιδική. Οι αριθμοί ήταν ικανοποιητικοί για τον Ιούνιο, τον Ιούλιο, αλλά και τον Αύγουστο που διανύουμε, με εξαίρεση το δεκαήμερο 10-20 Αυγούστου που υπάρχει μια κάμψη αλλά είναι πολύ μικρή.

Οι μειώσεις στις αφίξεις μέσω του «Μακεδονία» δεν αντικατοπτρίζονται πάντως στις επιδόσεις των ξενοδοχείων της πόλης.

Φυσικά και οι Ρώσοι με τους Ουκρανούς λείπουν πολύ και σε αυτό οφείλεται σε μεγάλο μέρος η μείωση των πτήσεων από τις δύο χώρες προς τη Θεσσαλονίκη, ιδιαίτερα αν σκεφτούμε ότι τα προηγούμενα χρόνια η πόλη δεχόταν έξι με επτά πτήσεις την εβδομάδα».

Σωτηρίου: Δεν φτάνει στα επίπεδα του 2019 ο συνεδριακός τουρισμός

Η parallaxi απευθύνθηκε και στην Managing Director του TCB Ελένη Σωτηρίου για να καταθέσει την άποψη της από τη σκοπιά του συνεδριακού τουρισμού και τα δεδομένα που υπάρχουν στην πόλη, μετά από μια διετία που ο συγκεκριμένος κλάδος γνώρισε μεγάλο πλήγμα.

«Ο συνεδριακός τουρισμός ανακάμπτει στην πόλη, πιο αργά βέβαια σε σχέση με τον τουρισμό όπως τον ξέρουμε.

Έγιναν συνέδρια στην πόλη και τον Μάιο, και τον Ιούνιο και στις αρχές Ιουλίου, ενώ υπάρχουν προγραμματισμένα και για τα τέλη Αυγούστου και φυσικά για τον Σεπτέμβριο. Δεν φτάνουν όμως στα επίπεδα του 2019, αφού αρκετά από αυτά είναι και ακυρωμένα συνέδρια των προηγούμενων ετών λόγω της πανδημίας.

Ωστόσο, η ανάκαμψη μπορεί να χαρακτηριστεί αργή, αλλά σταθερή.

Όσον αφορά τους αριθμούς που καταγράφηκαν στις αεροπορικές αφίξεις του Ιουλίου στην πόλη από μία πλευρά μπορεί να θεωρηθεί και αναμενόμενο καθώς λίγες είναι οι πόλεις που απευθύνονται αποκλειστικά σε τουρίστες τους καλοκαιρινούς μήνες.

Είναι σίγουρο όμως ότι η πόλη θα μπορούσε να κινηθεί διαφορετικά».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα