Θεσσαλονίκη: Τι συμβαίνει φέτος με τις σχολικές εκδρομές;
Γιατί πολλοί μαθητές και μαθήτριες τις στερούνται; - Τι συμβαίνει με τα λεωφορεία
Οι σχολικές εκδρομές είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής ενός μαθητή, ένα πολύ ευχάριστο διάλειμμα από την ρουτίνα των μαθημάτων.
Πόσο μάλλον δε, όταν συνδυάζεται με επίσκεψη σε μουσεία, θέατρα και άλλους τέτοιους χώρους ψυχαγωγίας που συνδυάζουν διαδραστικά τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα με τη διασκέδαση.
Δυστυχώς όμως από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς πολλά σχολεία και παιδιά στερούνται αυτού του προνομίου, των σχολικών ημερήσιων εκδρομών, λόγω αλλαγής στους κανόνες ασφάλειας που πρέπει να φέρουν τα λεωφορεία.
Ταυτόχρονα αυτό δεν αποτελεί μόνο πλήγμα στην ψυχή των παιδιών που περιμένουν πώς και πώς τις σχολικές εκδρομές αλλά ταυτόχρονα μειώνει και τον τζίρο των χώρων που θα υποδέχονταν τα παιδιά. Οι σχολικές επισκέψεις αποτελούν ένα πολύ σημαντικό εισόδημα για εκείνους τους χώρους.
Ο Γιάννης Ζαφειρίου, ιδιοκτήτης του Κινηματοθεάτρου Κολοσσαίον και του Artbox Fargani Theater μιλά στην parallaxi για τη σημαντικότητα και τη μείωση των φετινών σχολικών επισκέψεων:
«Οι σχολικές εκδρομές είναι πάρα πολύ περιορισμένες φέτος λόγω του τεράστιου ζητήματος που έχει ανακύψει με τα λεωφορεία. Υπάρχει θέμα με την ασφάλεια και τις ζώνες που υπάρχουν στα οχήματα αυτά. Από ότι φαίνεται ακόμα δεν τηρούνται τα νέα δεδομένα που υπάρχουν για την ασφάλεια της μεταφοράς των μαθητών. Έτσι η κίνηση των λεωφορείων είναι εξαιρετικά μικρή.
Πιο συγκεκριμένα το πρόβλημα στη μετακίνηση εντοπίζεται στο γεγονός ότι πλέον για να τηρούνται τα νέα δεδομένα-στάνταρ ασφάλειας, όπου τα οχήματα πρέπει να έχουν τουλάχιστον δυο ζώνες σε κάθε θέση. Αυτό είναι αδύνατο για τα σημερινά λεωφορεία που κάνουν τις σχολικές εκδρομές διότι είναι έτσι φτιαγμένα που δε χωράει δεύτερη ζώνη ανά κάθισμα.
Επομένως, αυτό μας πλήττει απίστευτα όλους εμάς που έχουμε χώρους ψυχαγωγίας και θεάματος, διότι οι μικροί μας επισκέπτες είναι πλέον ελάχιστοι. Και το πιο δυσάρεστο είναι πως δε φαίνεται η Πολιτεία μέχρι στιγμής να νοιάζεται, δεν μας βοηθά κάποιος».
Πώς μεταφράζεται η οικονομική ζημιά που έχετε δεχθεί ως τώρα; «Για να καταλάβετε το μέγεθος της οικονομικής ζημιάς που έχουμε δεχθεί, από εκεί που είχαμε 20 θεατρικές παραστάσεις τον μήνα γίνανε μόλις οι 15 και σε αυτές ενώ περιμέναμε 400 θεατές ανά παράσταση, μόλις και μετά βίας φτάνανε τους 200. Προσπαθούμε να βρούμε κάποια λύση αλλά ως τώρα οι τιμές που ζητούνται για τα λεωφορεία, τα οποία πληρούν τις προδιαγραφές είναι εξαιρετικά υψηλές και μάλιστα είναι και μονοπώλιο ως τώρα. Οπότε οι προσπάθειες μας πέφτουν στο κενό και η προσέλευση των μαθητών σημαντικά μικρότερη».
O πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Θανάσης Κοκονάς, αναφέρεται στην πηγή του προβλήματος που έχει προκύψει και στερεί από πολλά παιδιά αυτήν τη στιγμή να πραγματοποιήσουν την εκδρομή τους.
«Έχουμε μερικά εμπόδια που μπαίνουν από τους τουριστικούς πράκτορες για τις ημερήσιες σχολικές εκδρομές, καθώς εφαρμόζουν μια οδηγία που πάρθηκε από το συνδικαλιστικό τους όργανο, η οποία λέει να μην αναλαμβάνουν αυτές τις σχολικές εκδρομές. Και αυτό διότι γίνονται έλεγχοι από την Τροχαία και τους ρίχνουν πρόστιμο επειδή δεν βρίσκουν σωστά και εντελώς νομότυπα τα λεωφορεία στους όρους ασφαλείας.
Από όσο γνωρίζω αυτή η οδηγία αφορά όλη την Κεντρική Μακεδονία. Το σημαντικό είναι ότι για την πόλη της Θεσσαλονίκης εισπράττουμε πολλές αρνήσεις. Δεν είναι εντελώς καθολικό αλλά υπάρχει σε σημαντικό βαθμό. Επίσης υφίσταται και ένα άλλο παράξενο φαινόμενο, να λένε σε συλλόγους γονέων και κηδεμόνων και σε εκπαιδευτικούς, να συμφωνήσουν να μην καλέσουν την Τροχαία για να μη γίνει έλεγχος και αυτό είναι ανησυχητικό».
Τι έχει φέρει σαν αποτέλεσμα αυτή η αυθαιρεσία; «Αυτό σαν επακόλουθο είναι να έχουμε καταγγελίες γονιών, στους οποίους έχει ειπωθεί ότι αν θέλουν ας πληρώσουν παραπάνω για να γίνει η εκδρομή με έλεγχο από την Τροχαία αλλιώς θα γίνει χωρίς τον ενδεδειγμένο έλεγχο σε χαμηλότερη τιμή.
Πριν 10-15 μέρες μάλιστα έμαθα πως είχαμε παρέμβαση εισαγγελέα για αυτό το γεγονός, για πιθανή ύπαρξη «καρτέλ» στα λεωφορεία για τις σχολικές εκδρομές. Όλα αυτά σχετίζονται μεταξύ τους. Το αποτέλεσμα είναι πάντως πως πιθανόν να έχουν γίνει πολλές εκδρομές με μικρά παιδιά τα οποία ταξιδεύουν σε οχήματα τα οποία δεν τηρούν όλα όσα θα έπρεπε.
Οι εκδρομές είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας και δε θα έπρεπε να λείπουν από κανένα παιδί. Προσωπικά βλέπω μια προσπάθεια απόκτησης μεγαλύτερων κομίστρων για μεταφορά των μαθητών όπου εξαναγκάζουν τους γονείς να πληρώσουν μόνο για τη μεταφορά εντός της πόλης 4 και 5 ευρώ συν το εισιτήριο, το οποίο είναι πολύ ακριβό και δυσβάσταχτο για τους γονείς. Δε βλέπω φως στον ορίζοντα, πως θα λυθεί αυτό το θέμα που έχει προκύψει φέτος».
Πού ανήκει κατά τη γνώμη σας το μεγαλύτερο μερίδιο της ευθύνης για την όλη κατάσταση; «Για εμάς είναι ευθύνη του υπουργείο Παιδείας κυρίως. Είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Δυστυχώς το υπουργείο πετάει αλλού το μπαλάκι. Λέει πως το θέμα μεταφορών των μαθητών δεν είναι δικό μας αλλά αρμοδιότητα του υπουργείου Εσωτερικών και Τουρισμού.
Αυτό εν τέλη φυσικά ζημιώνει εμάς τους γονείς εν τέλη».
Μιλώντας στην parallaxi ο πρόεδρος της Ένωση Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας-Θράκης, κ. Θεολόγης Βύρων, επιβεβαίωσε το πρόβλημα που υφίσταται με τα λεωφορεία και τη μεταφορά των μαθητών.
«Είναι μια οδηγία που εφαρμόζεται σε όλη τη Μακεδονία από όσο ξέρω και έχει δημιουργήσει ένα «κόλλημα» όσον αφορά τις σχολικές εκδρομές. Είναι μια εντολή που εφαρμόζεται εδώ και αρκετό διάστημα από το υπουργείο Παιδείας, το οποίο αρκέστηκε σε αυτήν την απόφαση και δεν έχει ξαναεπικοινωνήσει ουσιαστικά μαζί μας για να βρεθεί μια λύση παρά μόνο πετάει την ευθύνη σε άλλα υπουργεία.
Και δε βλέπω πως θα βρεθεί άμεσα λύση όσο δε βοηθάει και η ίδια η Πολιτεία που έδωσε την εντολή, ενώ ταυτόχρονα τα λεωφορεία δεν μπορούν λόγω προδιαγραφών να προσθέσουν επιπλέον ζώνες. Επίσης νέα λεωφορεία να αποκτηθούν φαντάζει κάτι δύσκολο, είναι αρκετά κοστοβόρο».