Θεσσαλονίκη: Tο σημείο-καρμανιόλα στο κέντρο που περιμένει… λύση
Μετά από δεκάδες τροχαία, έχουν παρθεί κάποια μέτρα, όμως το πρόβλημα δεν έχει λυθεί οριστικά
Viral —για πολύ λάθος λόγο— έχει γίνει εδώ και περίπου δύο χρόνια η συμβολή των οδών Ολυμπιάδος και Σοφοκλέους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Αιτία τα πολλαπλά τροχαία που έχουν λάβει χώρα στο συγκεκριμένο σημείο, αρκετά από τα οποία έχουν καταγραφεί και σε βίντεο, συγκεντρώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες προβολές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η συχνότητα των ατυχημάτων φαίνεται πως οφείλεται σε μία σειρά παραγόντων, που δημιουργούν ελλιπή ορατότητα στους οδηγούς.
Ο Διονύσης Ντισό, ιδιοκτήτης καταστήματος ακριβώς στο επίμαχο σημείο, προσπαθεί εδώ και χρόνια να αναδείξει το ζήτημα. Αναρτά βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τους αρμόδιους, από την Τροχαία μέχρι το Δήμο, ώστε να βρεθεί λύση. Παραδέχεται ότι, μετά από μεγάλες πιέσεις, έχουν παρθεί κάποια μέτρα, αλλά το πρόβλημα παραμένει.
«Τώρα το καλοκαίρι, που ήταν άδεια η πόλη, ευτυχώς δεν συνέβη κάποιο περιστατικό. Όμως, λίγο πιο πριν πριν, Μάιο με αρχές Ιουνίου, έτυχε να έχουμε τρία απανωτά ατυχήματα σε 10 μέρες. Θεωρώ πως τα περιστατικά είναι πολύ περισσότερα από αυτά που καταγράφει η Τροχαία, γιατί σε πολλές περιπτώσεις απλώς οι εμπλεκόμενοι αποχωρούν σιωπηρά από το σημείο και συνεχίζουν τη διαδρομή τους», περιγράφει. «Ευτυχώς τα περισσότερα τροχαία περιορίζονται σε υλικές ζημιές, όμως σε κάποια από αυτά υπάρχουν και τραυματίες. Σε ένα, μάλιστα, που είχε γίνει ανάμεσα σε μηχανάκι και Ι.Χ., μου είπαν οι συγγενείς του αναβάτη ότι δυστυχώς έφυγε από τη ζωή».
@2nisos Το δημοτικό συμβούλιο αποφασισε ΟΜΟΦΩΝΑ εργασιες επισκευης και διαβασης πεζων απο 27/9/2023. #2nisos #δημοσιαδιοικηση #δημοσθεσσαλονικησ #τροχαια #θεσσαλονικη #fyp ♬ πρωτότυπος ήχος – Διονύσης Ντισό
Ενώ μιλάμε έξω από το κατάστημα του κ. Ντισό, ένα αυτοκίνητο βγαίνει από τη Σοφοκλέους στην Ολυμπιάδος και αποφασίζει τελευταία στιγμή να κάνει επιτόπια αναστροφή για να μπει στο άλλο ρεύμα. Ο εμφανής εκνευρισμός του οδηγού που ερχόταν από την Ολυμπιάδος και που τελευταία στιγμή πρόλαβε να πατήσει φρένο ήταν ευτυχώς η μόνη συνέπεια…
Όλα είναι… θέμα οπτικής
Αν και ένα απλό στενό, η Σοφοκλέους αποτελεί σταθερή επιλογή για όσους οδηγούς επιθυμούν να ανέβουν από την Κασσάνδρου προς την Ολυμπιάδος. Εκεί, αφού κοντοσταθούν λόγω υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOP), μπορούν να στρίψουν είτε αριστερά είτε δεξιά επί της Ολυμπιάδος.
Ως έχει σήμερα, το σημείο διαμορφώθηκε πριν περίπου 20 χρόνια, με την κατασκευή νησίδας στο κέντρο της Ολυμπιάδος και τη δημιουργία προεξοχής στη γωνία των πεζοδρομίων, στο ύψος όπου οι δύο δρόμοι συναντιούνται. Από την προεξοχή και προς τα πίσω, πηγαίνοντας δυτικά, προβλέπονται χώροι κάθετης στάθμευσης.
Κανονικά αυτή η προεξοχή θα έπρεπε να μένει άδεια. Έτσι, οι πεζοί που θέλουν να διασχίσουν κάθετα την Ολυμπιάδος θα είχαν λιγότερο πλάτος οδοστρώματος να διαβούν, αλλά και όσοι οδηγοί βγαίνουν από τη Σοφοκλέους θα μπορούσαν να κοιτούν ανεμπόδιστα αν έρχεται κάποιο αμάξι από αριστερά πριν βγουν στον κεντρικό δρόμο. Φυσικά, αυτό στην πράξη δεν συμβαίνει σχεδόν ποτέ. Μέχρι και πριν δύο χρόνια υπήρχε ένας μεγάλος κάδος απορριμμάτων, που περιόριζε την ορατότητα. Πλέον, έχει απομακρυνθεί, όμως παραμένει στη γωνία ένα καλαθάκι απορριμμάτων. Φυσικά, συχνά παρκάρουν και μηχανάκια πάνω στο πεζοδρόμιο, φράζοντας ακόμα περισσότερο την ορατότητα.
Μία από τις προτάσεις που συζητιέται τώρα από τις αρμόδιες υπηρεσίες είναι η τοποθέτηση κάποιας ζαρντινιέρας στην προεξοχή, ώστε να αποτρέπεται η στάθμευση δικύκλων. Φυσικά, με αυτόν τον τρόπο υπάρχει το ενδεχόμενο το ένα οπτικό εμπόδιο να αντικατασταθεί απλώς με ένα άλλο (!).
«Ο μεγάλος κάδος απομακρύνθηκε, μετά από οχλήσεις μας, στα τέλη του 2023, την περίοδο των δημοτικών εκλογών. Αυτομάτως η ορατότητα βελτιώθηκε αλλά παρέμενε κακή», θυμάται ο κ. Ντισό. «Όταν ανέλαβε η νέα δημοτική αρχή, δώσαμε έναν με ενάμιση χρόνο προσαρμογής και πριν μερικούς μήνες ξεκινήσαμε τις προσπάθειες για ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση της ορατότητας, συνεχίζοντας και τη δημοσιοποίηση του ζητήματος στα ΜΜΕ. Ως αποτέλεσμα, μπήκαν πασαλάκια στις γωνίες, σύριζα με τις προεξοχές των πεζοδρομίων, ώστε να μην παρκάρουν αμάξια πάνω στις γωνίες και κλείνουν και αυτά την ορατότητα. Κοινώς, έγιναν πάλι κάποιες “πινελιές” και το πρόβλημα μειώθηκε αλλά δεν λύθηκε».
Τι άλλο θα μπορούσε να γίνει
Με απόφασή του το Σεπτέμβριο του 2023, το συμβούλιο της ΄Γ Κοινότητας Θεσσαλονίκης πρότεινε μία σειρά μέτρων για την αποφυγή ατυχημάτων στη συγκεκριμένη διασταύρωση. Αυτά ήταν:
- η αλλαγή των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της περιοχής
- η δημιουργία διαβάσεων σε όλο το μήκος της οδού Ολυμπιάδος, καθώς και στην οδό Σοφοκλέους, με σκοπό τη μείωση ταχύτητας των διερχόμενων οχημάτων.
- η δυνατότητα τοποθέτησης προειδοποιητικού κίτρινου σηματοδότη επί της Σοφοκλέους.
- η τοποθέτηση ενός μεγαλύτερου καθρέφτη κυκλοφορίας πάνω στη νησίδα, για ακόμα καλύτερη ορατότητα
- η τοποθέτηση αποτρεπτικών πασάλων στις γωνίες, για να αποτρέπεται το παρκάρισμα.
Από τα παραπάνω, μέχρι στιγμής έχει υλοποιηθεί η τοποθέτηση των πασάλων και του καθρέφτη, καθώς και η δημιουργία διάβασης επί της Σοφοκλέους, λίγο πριν αυτή συναντήσει την Ολυμπιάδος.
Σύμφωνα με τον κ. Ντισό, το πρόβλημα θα λυθεί οριστικά μόνο αν υλοποιηθούν η πρώτη και η τρίτη πρόταση: η αλλαγή των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του σημείου και η τοποθέτηση σηματοδότηση.


«Έτσι όπως είναι διαμορφωμένα τα πεζοδρόμια, οι οδηγοί που “ξεμυτίζουν” από τη Σοφοκλέους πρέπει να βγάλουν το αυτοκίνητο πολύ μπροστά, ώστε να μπορούν να κοιτάξουν αριστερά προς Ολυμπιάδος. Αυτό σημαίνει ότι θα κλείσουν αναγκαστικά ένα κομμάτι της Ολυμπιάδος, περίπου 1,5 μέτρο σε φάρδος, τη στιγμή που όλο το ένα ρεύμα της έχει συνολικά 3 μέτρα φάρδος. Εκει ξεκινάει το πρόβλημα. Τα οχήματα που έρχονται από Ολυμπιάδος βλέπουν ξαφνικά ένα όχημα να τους φράζει το μισό ρεύμα και έχουν ελάχιστο χρόνο απόκρισης να κάνουν μανούβρα για να το αποφύγουν, έχοντας μάλιστα και μια νησίδα στα αριστερά τους», εξηγεί.
«Η τελική λύση θα έρθει μόνο αν αλλάξει η διαμόρφωση των πεζοδρομίων, αν δηλαδή λυθεί τελείως το θέμα με την οριατότητα στην προεξοχή και αν η στάθμευση από κάθετη γίνεται οριζόντια, ώστε οι όγκοι των παρκαρισμένων να μην επιβαρύνουν και αυτοί το οπτικό πεδίο όποιου κοιτά αριστερά προς την Ολυμπιάδος. Δευτερευόντως, θα πρέπει να μπει φωτεινός σηματοδότης στη διασταύρωση και να γίνουν και άλλες διαβάσεις επί της Ολυμπιάδος, για να κρατάνε χαμηλές ταχύτητες οι διερχόμενοι και οι πεζοί να μην πηγαίνουν απ’ όπου να ‘ναι».
Με έγγραφό του τον περασμένο Ιούλιο προς ενδιαφερόμενους κατοίκους, το Τμήμα Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού και Οδικής Σήμανσης του Δήμου Θεσσαλονίκης ενημέρωσε ότι:
«Κατά την άποψη της Υπηρεσίας μας, η πρόταση εγκατάστασης συστήματος φωτεινού σηματοδότη δεν είναι η πλέον ενδεδειγμένη, για λόγους κυκλοφορίας και γεωμετρίας του κόμβου (πρόκειται για διασταύρωση τύπου Τ). Επιπλέον, επειδή σε κοντινή απόσταση περί τα 135μ. λειτουργεί ήδη σύστημα φωτεινής σηματοδότησης στον κόμβο Ολυμπιάδος με Θεοτοκοπούλου.
Όσον αφορά στις διαβάσεις πεζών, έχουν διαγραμμισθεί επί της οδού Σοφοκλέους, ώστε οι πεζοί να χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια και να προσεγγίζουν ασφαλέστερα σημεία για να διασχίσουν την οδό Ολυμπιάδος, με χρήση των διαβάσεων πεζών στις οποίες λειτουργούν σηματοδότες. Πλησιέστερος στη διασταύρωση του θέματος είναι ο κόμβος Ολυμπιάδος με Θεοτοκοπούλου σε απόσταση περί τα 135μ., αλλά και δυτικότερα λειτουργεί το σύστημα φωτεινής σηματοδότησης του κόμβου Ολυμπιάδος -Στ. Δραγούμη και Κ. Γκράτσιου με διαβάσεις πεζών. Στην υφιστάμενη κατάσταση δεν ενδείκνυται επιπλέον διάβαση πεζών για τη διάσχιση της οδού Ολυμπιάδος, παρά μόνο σε περίπτωση που εξεταστεί και τεκμηριωθεί στο πλαίσιο κυκλοφοριακής μελέτης, καθώς δεν αιτιολογείται λόγω σχολικών συγκροτημάτων όπως στις δύο προηγούμενες περιπτώσεις. Στην περίπτωση αυτή θα έπρεπε να αλλάξει και η γεωμετρία του κόμβου, καθώς η νησίδα έχει κατασκευαστεί ως διαχωριστική ρευμάτων κυκλοφορίας».
Μιλώντας στην Parallaxi, και ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του Δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης, δηλώνει γνώστης του θέματος, καθώς χρησιμοποιεί και ο ίδιος ως οδηγός την οδό Σοφοκλέους καθημερινά. «Έχει μπει καθρέφτης, έχουν μπει τα πασαλάκια, γράψαμε δύο φορές “STOP” στο οδόστρωμα πάνω στη Σοφοκλέους. Εκτιμώ το ενδιαφέρον και τις προτάσεις των κατοίκων, αλλά μέτρα όπως την αλλαγή των γεωμετρικών χαρακτηριστικών και την τοποθέτηση σηματοδότη θα πρέπει να τα αποφασίσουν και να τα σχεδιάσουν συγκοινωνιολόγοι. Αυτo;i είναι οι μόνοι που μπορούν να έχουν άποψη. Εμείς, ως Δήμος, θεωρώ πως έχουμε κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσαμε σε αυτήν τη φάση».