Θεσσαλονίκη updated: Το παρακάτω μιας πόλης
Οκτώ άνθρωποι που ξέρουν από... πρώτο χέρι την πόλη δίνουν το στίγμα για τη Θεσσαλονίκη του σήμερα και της επόμενης μέρας
Η Θεσσαλονίκη ανανεώνεται. Ακολουθεί τα ρεύματα. Υποδέχεται τους επισκέπτες της. Άλλοτε, ταξιδεύει. Εντός κι εκτός. Ξεσηκώνει ιδέες. Επεκτείνεται. Κατοικεί στις πιο όμορφες γειτονιές. Επιχειρεί να πρωτοπορήσει. Άλλοτε τα καταφέρνει. Άλλοτε όχι. Παρακολουθεί με όλες τις αισθήσεις της όσα συμβαίνουν. Υιοθετεί μόδες. Τις ανασκευάζει. Τις προσαρμόζει. Συνδέεται. Ενημερώνεται. Διασκεδάζει. Κάποτε υπαναχωρεί. Και μετά επανέρχεται. Θυμάται και ξεχνάει. Παντρεύει το παλιό κατεστημένο με τις σύγχρονες προσδοκίες της. Ελπίζει. Βάζει στοιχήματα. Συχνά τα κερδίζει. Συχνά τα χάνει.
Οκτώ επαγγελματίες -και γνώστες του αντικειμένου του ο καθένας- σε νευραλγικούς τομείς της ζωής στην πόλη καταγράφουν τη σύγχρονη πραγματικότητα και διαβλέπουν τη συνέχεια.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης & CEO του TOR Hotel Group
Αν ρίξει κανείς μια ματιά στα ποσοστά εθνικοτήτων των επισκεπτών της πόλης, θα καταλάβει πως είναι εσωστρεφής. Η πελατεία των ξενοδοχείων αποτελείται από 60% Έλληνες, 6% Ισραηλινούς και λιγότερο από 5% Βαλκάνιους και Κύπριους. Οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές έχουν ποσοστά κάτω του 3%. Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται επειγόντως μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα, καθώς έχει όλα τα χαρακτηριστικά μίας σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης: καταπληκτικό location, 3 ώρες πτήση απ’ όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις κι ένα αεροδρόμιο σύγχρονο, που έχει την υποδομή απογείωσης και προσγείωσης μεγαλύτερων αεροπλάνων -κάτι που δεν έχουμε δει. Χρειάζεται να φέρει πιο κοντά την αμερικανική και αραβική αγορά.
Πρέπει, όμως, να προηγηθεί μια στοχευμένη προβολή, βασισμένη σ’ ένα στρατηγικό πλάνο. Εμείς, ως Ένωση ξενοδόχων, προσπαθούμε να παροτρύνουμε την Περιφέρεια μέσω του Οργανισμού Τουρισμού να ξεκινήσει να υλοποιεί ένα ανάλογο πλάνο. Όσον αφορά στο ξενοδοχειακό δυναμικό της, βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο. Έχουν ανοίξει περισσότερα από 10 5* και 4* ξενοδοχεία τα τελευταία 2-3 χρόνια. Χρειαζόμαστε να προσελκύσουμε καινούριες αγορές και να ενισχύσουμε τις υπάρχουσες. Αν συγκρίνει κανείς τη Θεσσαλονίκη με αντίστοιχες ευρωπαϊκές πόλεις, έχει τη χαμηλότερη μέση τιμή δωματίου, και παρότι φέτος είχαμε μείωση αφίξεων στο Αεροδρόμιο (σε σχέση με το 2019), ήταν μια χρονιά που ανέβηκε η μέση τιμή κατά 10%. Αυτήν τη στιγμή, οι επισκέπτες έχουν μια δυναμική χαμηλή -περίπου τη μισή σε σχέση με την Αθήνα- αναφορικά με το πόσα χρήματα διαθέτουν για να διανυκτερεύσουν. Επίσης, η γαστρονομία έχει ανεβεί αρκετά -η Θεσσαλονίκη διακρίθηκε ως γαστρονομική πόλη της UNESCO.
Το μέλλον εξαρτάται από έργα που έχουν ανακοινωθεί και δρομολογηθεί, όπως το Μουσείο του Ολοκαυτώματος. Ακόμα, η αύξηση των δρομολογίων από το Λιμάνι θα φέρει μεγαλύτερη κίνηση. Βλέπουμε απευθείας πτήσεις από το Αεροδρόμιο. Είναι σημαντικό όσοι έρχονται για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, να παραμένουν στην πόλη και να την επισκέπτονται πριν κατευθυνθούν στον τελικό τους προορισμό. Είναι χρονιά δημοτικών εκλογών, γι’ αυτό πρέπει η πόλη να γίνει πιο καθαρή, με καλύτερες συγκοινωνίες, λιγότερα παρκαρισμένα αυτοκίνητα σε λάθος σημεία, λιγότερα μηχανάκια στα πεζοδρόμια, τακτοποιημένα τραπεζοκαθίσματα, διαθέσιμα parking και λιγότερη ηχορύπανση.
ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Ιωάννης Πολίτης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Διευθυντής Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ.
Η Θεσσαλονίκη μέσα από σημαντικές πρωτοβουλίες έχει καταγράψει και ιεραρχήσει τις ανάγκες της για την ανάπτυξη των μεταφορικών της υποδομών. Ενδεικτικά, αναφέρεται η Έκθεση Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το προκαταρκτικό Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης Υποδομών Μεταφορών “MASTERPLAN 2020”, τα τοπικά Σχέδια Βιώσιμων Αστικών Μετακινήσεων και το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2014-2020, ως σχέδιο δράσης, με το μεγαλύτερο χρηματοδοτικό πακέτο -σχεδόν 38% του συνολικού προϋπολογισμού των 947,1 εκ. ευρώ- να κατέχει ο Άξονας Προτεραιότητας 7: προώθηση των βιώσιμων μεταφορών και άρσης των προβλημάτων σε βασικές υποδομές δικτύων. Οι υποδομές αυτές αποσκοπούν να βελτιώσουν την προσβασιμότητα της πόλης με όρους οικονομίας, άνεσης, ταχύτητας και ασφάλειας για τις μετακινήσεις. Στις αστικές μετακινήσεις, πρέπει να περιορίσουμε τον φαύλο κύκλο των επιλογών, που οδηγούν στην αλόγιστη χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου. Πρόσφατες μετρήσεις δείχνουν ότι οι κυκλοφοριακοί φόρτοι στην Περιφερειακή έχουν αυξηθεί κατά 30% σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας.
Το πρόβλημα, λοιπόν, παραμένει -η χρήση των δημοσίων συγκοινωνιών μειώνεται 10% κάθε 10ετία. Το μετρό αποτελεί το μεγαλύτερο έργο αντιστροφής του κύκλου επιλογών, χρειάζεται, όμως, υποστηρικτικές παρεμβάσεις τόσο στην ανάπτυξή του (δυτικά, σύνδεση με Αεροδρόμιο) όσο και στην αλληλοσυμπληρωματικότητά του (αναδιάρθωση λεωφορειακών γραμμών, υποδομές μικροκινητικότητας, λειτουργία αστικών κέντρων ενοποίησης εμπορευμάτων κ.λπ). Στις υπεραστικές μετακινήσεις, το πρόβλημα είναι ότι η πόλη δεν είναι ο τελικός προορισμός, αλλά ένα κομμάτι της μεταφορικής αλυσίδας. Ο εντοπισμός των κόμβων διαμεταφοράς (Λιμάνι, Αεροδρόμιο, Σιδηροδρομικός σταθμός κ.λ.π.), η ομαλή διασύνδεσή τους και η σύνδεσή τους με τα υπεραστικά δίκτυα μεταφορών θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα, χωρίς να διαταράσσεται η ομαλή καθημερινή λειτουργία.
Ένα από τα έργα που θα απασχολήσει τα επόμενα χρόνια τον δημόσιο διάλογο θα εξυπηρετήσει αυτού του είδους τις οδικές μετακινήσεις είναι ο υπερυψωμένος αυτοκινητόδρομος, γνωστός και ως Fly Over. Το έργο αναμένεται να αποτελέσει τον μοναδικό διαμπερή άξονα παράκαμψης της πόλης.
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Παναγιώτης Ραφαηλίδης, CEO Dromeas Consultants
Στις ημέρες μας, αποτελεί γεγονός η ενεργειακή κρίση και οι συνέπειες αυτής, τόσο στον οικονομικό όσο και στον ψυχολογικό τομέα. Η τεράστια άνοδος των τιμών της ενέργειας έχει αυξήσει το κόστος παραγωγής των προϊόντων και της μεταφοράς αυτών, έχει οδηγήσει σε μεγάλη πτώση του λιανικού εμπορίου, καθώς ολοένα και περισσότερα καταστήματα στην πόλη κλείνουν ή είναι έτοιμα να πτωχεύσουν. Ο κόσμος δικαιολογημένα έχει περιορίσει τις αγορές του στις απολύτως αναγκαίες. Παράλληλα, καταγράφεται και η μετατόπιση στις προτιμήσεις των καταναλωτών, που στρέφονται στις ηλεκτρονικές αγορές. Από την άλλη, πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια, πέρα από τον τουριστικό τομέα καταγράφεται άνοδος και σε επιχειρήσεις στον τομέα της μεταποίησης και στροφή προς το εξωτερικό με άνοδο των εξαγωγών. Εδώ, ολοένα και περισσότεροι νέοι δραστηριοποιούνται στον χώρο των επιχειρήσεων, είτε, με πιο παραδοσιακή σκέψη, στην εστίαση, αλλά και σε franchise αυτών, με πιο σύγχρονες δομές και στρατηγικές διοίκησης και προώθησης. Αξιοσημείωτο είμαι το γεγονός της ανόδου δραστηριοποίησης των γυναικών στις επιχειρήσεις, σε πολλούς και διαφορετικούς κλάδους. Η νεανική επιχειρηματικότητα, στην προσπάθεια να ακολουθήσει τις τάσεις της αγοράς σήμερα και μελλοντικά, είναι ορατή και στον τριτογενή τομέα. Πολλοί στρέφονται -και αναμένεται να αυξηθούν ακόμα περισσότερο- σε επιχειρήσεις πληροφορικής και προγραμματισμού. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στον τομέα αυτόν εμφανίζονται και θα εμφανίζονται συνεχώς νέες ξένες επενδύσεις, που εκμεταλλεύονται το υψηλό επίπεδο υπηρεσιών που διαθέτουμε στην πληροφορική και μηχανική και στη χαμηλότερη τιμή του εργατικού δυναμικού.
ΑΚΙΝΗΤΑ
Κώστας Γεωργάκος, Μεσίτης & Πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Τιμών και Εκτιμήσεων Ακινήτων Ν.Α. Ευρώπης
Πώς από τη μεγάλη προσφορά ακίνητων προς πώληση και μίσθωση φτάσαμε να συζητάμε για στεγαστική κρίση και μεγάλες αυξήσεις στις τιμές, είτε αφορούν στην αγορά είτε στην ενοικίαση; Οι τρεις σημαντικότεροι λόγοι έλλειψης ακίνητων στην αγορά είναι η σχεδόν μηδενική ανοικοδόμηση επί μια δεκαετία, τα πολλά κλειστά ακίνητα -περίπου 28% στον νομό με τα περισσότερα να ανήκουν στα χαρτοφυλάκια των funds και να μην έχουν προωθηθεί στην αγορά- και η μετέγκατασταση οικογενειών από την περιφέρεια στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης για μείωση των εξόδων.
Αυτό θα αλλάξει σταδιακά τα επόμενα πέντε χρονιά. Ήδη έχει ξεκινήσει η οικοδομική δραστηριότητα και τα funds άρχισαν να διαθέτουν τα ακίνητά τους προς πώληση -κατέχουν στα χαρτοφυλάκιά τους πάνω από 700.000 ακίνητα! Η αύξηση των τιμών και η έλλειψη κατοικιών προκύπτει από τα παραπάνω και όχι από τις επενδύσεις των ξένων στη Θεσσαλονίκη. Οι ξένοι επενδυτές πραγματοποιούν αγορές σε πρώην βιοτεχνικούς χώρους και παλιά κτίρια. Σήμερα, οι αυξήσεις των τιμών αφορούν σε ολόκληρη την πόλη και ο βασικός λόγος είναι η μικρή προσφορά ακινήτων και η αυξημένη ζήτηση, χωρίς αυτή η αύξηση να δικαιολογείται από τα εισοδήματα των Ελλήνων. Η περιοχή που παρουσιάζει την υψηλότερη αύξηση είναι το κέντρο της πόλης, που, σε κάποιες περιπτώσεις, έχει ξεπεράσει και τις τιμές πώλησης της δεκαετίας του 2000!
Οι τιμές σταδιακά θα ομαλοποιηθούν, καθώς αυτήν τη στιγμή βρίσκονται στο ανώτατο σημείο. Το δύσκολο παγκόσμιο οικονομικό κλίμα, με την πτώση των τιμών στην Αμερική, αλλά και σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, σε ποσοστό πάνω από 20%, σε συνδυασμό με την αύξηση των επιτοκίων δανεισμού, λογικά θα επιφέρουν και σε εμάς μείωση των τιμών. Ακόμη ένας σημαντικός παράγοντας για τη διαμόρφωση των τιμών είναι και το νέο πρόγραμμα δανεισμού, που αφορά σε 10.000 νέους περίπου.
AIRΒΝΒ
Δημήτρης Καραγκούνης, CEO Far & Beyond Hospitality
Η αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης ξεκίνησε να ανθίζει το 2017 στη Θεσσαλονίκη και σταθεροποιήθηκε το 2019. Την περίοδο της πανδημίας, υπήρξαν αρκετές εισροές νέων ακινήτων και παράλληλα, αποχώρηση υπαρχόντων. Οι αριθμοί δείχνουν σήμερα πως μετά από αυτές τις εναλλαγές, ο αριθμός καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης ξεπερνάει τα 3000 στην ευρύτερη περιοχή. Για μία καλύτερη προσέγγιση στη σημερινή εικόνα, αξίζει να εστιάσουμε στους αριθμούς: οι 6 στους 10 οικοδεσπότες διαθέτουν πάνω από ένα ακίνητο στην αγορά των short term rentals.
Ο μέσος αριθμός επισκεπτών που μπορούν να φιλοξενηθούν σ’ ένα κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης στη Θεσσαλονίκη πλησιάζει τους τέσσερις και η χαμηλότερη μέση ημερήσια χρέωση το 2022 ήταν 55€, ενώ η υψηλότερη 65€. Η συγκεκριμένη επιλογή διαμονής είναι εξαιρετικά δημοφιλής στην πόλη και συνεχώς εξελίσσεται. Η ανάπτυξη αυτού του τομέα έχει δημιουργήσει νέες τάσεις στον Τουρισμό και τη φιλοξενία και αξίζει να σημειωθεί ότι η πόλη μας προσελκύει ένα ευρύ φάσμα επισκεπτών -από ταξιδιώτες με μικρό προϋπολογισμό ταξιδιού μέχρι πλούσιους τουρίστες, που αναζητούν την πολυτέλεια. Οι πιο δημοφιλείς περιοχές για τους επισκέπτες Airbnb καταλυμάτων είναι το κέντρο, η ανατολική πλευρά και τα παράλια προάστια.
Σε ό,τι αφορά στον σχεδιασμό τους στη Θεσσαλονίκη, παρατηρείται πλέον μια αυξανόμενη προσπάθεια στη δημιουργία καλαίσθητων χώρων και μια τάση για καταλύματα με ιδιαίτερη διακόσμηση, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και των πιο απαιτητικών. Όσον αφορά στην επίδρασή τους στην κουλτούρα φιλοξενίας της πόλης, οι απόψεις διίστανται. Ωστόσο, είναι προφανές ότι τα Airbnb έχουν αλλάξει κα θα συνεχίζουν να διαμορφώνουν τη δυναμική της αγοράς, προσφέροντας εναλλακτικές επιλογές διαμονής.
ΜΜΕ
Dr. Νίκος Παναγιώτου, Αναπληρωτής Καθηγητής Ερευνητικός Υπότροφος Google, DAAD, Chevening, στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Α.Π.Θ.
Η Θεσσαλονίκη διαθέτει ένα ποικιλόμορφο τοπίο μέσων ενημέρωσης που είναι διακριτό από την υπόλοιπη Ελλάδα: ΕΡΤ3, Δημοτική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση, υψηλή δημοφιλία ραδιοφώνου, εφημερίδα κι εναλλακτικά έντυπα και ποιοτικά διαδικτυακά μέσα. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικά προβλήματα, όπως ότι το μέγεθος των περισσότερων μέσων είναι μικρό και οριακά βιώσιμο, ενώ σε πολλά από αυτά απουσιάζει ο απαιτούμενος επαγγελματισμός.
Η ΕΡΤ3 αγωνίζεται να ανακτήσει τα βήματά και τον ρόλο της μετά το κλείσιμό της το 2013, η Δημοτική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση έχει αποκτήσει -μετά από σημαντικές επενδύσεις και προσπάθειες- μια διακριτή και πολύ σημαντική παρουσία, Κρίσιμο, όμως, ζητούμενο είναι το θέμα της οικονομικής της αυτοτέλειας. Τα αθλητικά ραδιόφωνα κυριαρχούν στις προτιμήσεις του κοινού, ενώ πολλά διαμορφώνουν ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από την πόλωση, που δεν περιορίζεται μόνο στα αθλητικά. Η Μακεδονία στην έντυπη έκδοσή της αντιμετωπίζει ζητήματα που είναι παρόμοια για το σύνολο του Τύπου, ωστόσο η πορεία της διαδικτυακής της έκδοσης συνηγορεί για την επόμενη μέρα. Τα εναλλακτικά έντυπα και τα περιοδικά αναδεικνύουν αυτό που, κατά τη γνώμη, μου αναδεικνύει και τις προτεραιότητες της επομένης ημέρας. Η παράλληλη αξιοποίηση έντυπης και διαδικτυακής παρουσίας, που απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό.
Το μέλλον των μέσων ενημέρωσης στη Θεσσαλονίκη είναι αβέβαιο, αλλά υπάρχουν αρκετές τάσεις που είναι πιθανό να διαμορφώσουν το τοπίο. Πρώτον, τα ψηφιακά μέσα θα αποκτήσουν μεγαλύτερη σημασία, καθώς όλο και περισσότεροι θα στρέφονται σε διαδικτυακές πηγές για ειδήσεις και ψυχαγωγία. Οι οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν πολλά ιδιωτικά μέσα ενημέρωσης είναι πιθανό να συνεχιστούν, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ενοποίηση ή κλείσιμο ορισμένων εξ αυτών. Αναπόφευκτα, προκύπτει το ερώτημα αν υπάρχει μέλλον για τα ΜΜΕ. Υπάρχει, όταν επενδύσουν στο να είναι μέσα ενημέρωσης που δεν απευθύνονται σε μαζικό κοινό ή σε μαζικό θυμικό!
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χρίστος Γαλιλαίας, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης
Η τελευταία τριετία ήταν ιδιαίτερη για όλο τον πλανήτη. Είχαμε να διαχειριστούμε μία πρωτοφανή συνθήκη, που έμελλε να αλλάξει τη ζωή μας και να επηρεάσει όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς μας. Δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση και ο χώρος του πολιτισμού, και ιδιαίτερα αυτός των παραστατικών τεχνών και ζωντανών θεαμάτων. Οι φορείς πολιτισμού της πόλης κλήθηκαν να διαχειριστούν αυτήν τη νέα πραγματικότητα χωρίς καμία πρότερη εμπειρία. Υπάρχει, όμως, και η άλλη πλευρά του νομίσματος. Οι δυσκολίες αποτελούν ευκαιρία να γίνει κάποιος καλύτερος, να εξελιχθεί.
Η αναγκαιότητα της προσαρμογής σε νέα δεδομένα αναδεικνύει την ευρηματικότητα, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και αναπτύσσει νέες δεξιότητες, στοιχεία απαραίτητα για τους καλλιτέχνες. Σαν μία συνολική αποτίμηση, θα έλεγα ότι ο πολιτισμός στη Θεσσαλονίκη βγήκε πιο δυνατός. Είδαμε τον κόσμο να διψάει για επιστροφή στις αίθουσες συναυλιών, θεάτρου και κινηματογράφου. Οι φορείς πολιτισμού, από τη μεριά τους, επέδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά και είδαμε με χαρά να έρχονται στην πόλη μας κορυφαία σύνολα και καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο. Είδαμε αξιολογότατες ελληνικές παραγωγές, όπου το ταλέντο ξεχείλιζε. Υπάρχει σίγουρα πολυάριθμο και απαιτητικό κοινό στη Θεσσαλονίκη, φτάνει να δέχεται τα κατάλληλα ερεθίσματα. Οι συνεργασίες των πολιτιστικών φορέων ήταν, επίσης, ένα πολύ θετικό στοιχείο. Ήταν πολλές οι περιπτώσεις όπου δύο ή και περισσότεροι οργανισμοί ένωσαν τις δυνάμεις τους και το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό.
Οι δια-καλλιτεχνικές δράσεις άνθισαν και δείχνουν τον δρόμο για την επόμενη ημέρα. Εδώ, έχουμε το σημαντικότατο προνόμιο του δημόσιου χαρακτήρα του πολιτισμού. Οι μεγαλύτεροι και σπουδαιότεροι φορείς επιδοτούνται από το κράτος. Αν καταφέρουμε να αυξήσουμε και τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα θ’ αγγίξουμε το τέλειο. Τέλος, πρέπει να δώσουμε έμφαση στην εκπαίδευση και καλλιέργεια των νέων, που αποτελούν το μελλοντικό κοινό.
ΕΣΤΙΑΣΗ
Ντίνα Κουτσού, Μέλος της ομάδας των Cin Cin, Giulietta Spritzeria, Mariél, Picco
Θεωρώ πως η κατάσταση στην εστίαση και στην παροχή υπηρεσίας -σε επίπεδο εξυπηρέτησης πελατών- στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε πάρα πολύ ψηλά επίπεδα -ίσως υψηλότερα από κάποιες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Όσον αφορά στο φαγητό, κυριαρχούν δύο τάσεις. Η «σχολή» της Θεσσαλονίκης, που τα τελευταία χρόνια την αντιγράφουν ακόμα και Αθηναίοι επιχειρηματίες, με στροφή στην ελληνική, ποιοτική πρώτη ύλη με twists -οι γαστρο-ταβέρνες είναι πρώτες στην επιλογή των τουριστών, και όχι μόνο. Αυτό οφείλεται στην οικονομική κρίση με τη ραγδαία αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, που ώθησε τους σεφ να στρέψουν το βλέμμα στην εγχώρια παραγωγή. Έτσι, αναδείξαμε τη γεύση της πόλης και στράφηκαν προς αυτήν την κατεύθυνση ακόμα και πιο mainstream εστιατόρια.
Η δεύτερη τάση είναι τα νέα, high-end εστιατόρια που λειτουργούν υπό την αιγίδα των ξενοδοχείων. Το ερμηνεύω ως ένα πολύ θετικό δείγμα. Στην bartending σκηνή, είμαστε μια πόλη με πολύ δυνατά ονόματα και τάσεις. Η ποιότητα του αλκοόλ -είτε λέγεται fine drinking είτε ένα απλό τσίπουρο- που σερβίρεται είναι άριστης ποιότητας. Η τάση είναι τα χαμηλά αλκοολικά και θερμιδικά ποτά και η επιστροφή στα κλασικά κοκτέιλ, με κάποια twist και νέες τεχνικές.
Το μέλλον της εστίασης, αν δεν το φροντίσουν άμεσα πολιτεία και Δήμος, δεν ξέρω ποιο μπορεί να είναι. Αναρωτιέμαι πόση αντοχή έμεινε στους επιχειρηματίες για να συνεχίζουν να επενδύουν. Η φιλοξενία είναι ίσως η μοναδική βιομηχανία στην Ελλάδα με θετικό πρόσημο και θα πρέπει να την εξελίξουμε. Θα πρέπει να κάνουμε τη Θεσσαλονίκη τουριστικό προορισμό για όλο το χρόνο. Πρέπει να ξαναγίνει η πόλη πρωτοπόρος και μπορεί να ξαναγίνει, γιατί υπήρξε στο παρελθόν. Η ανάπτυξη της εστίασης/φιλοξενίας θεωρώ ότι γίνεται πετυχημένα, με σταθερά βήματα. Το κοινό της πόλης πρέπει να τη στηρίξει έμπρακτα.
ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ
Βασίλης Σαίτης, Συνιδιοκτήτης Pelosof
Η νυχτερινή ζωή στη Θεσσαλονίκη ήταν ανέκαθεν έντονη. Σήμερα, δεν έχουν αλλάξει πολλά στον χάρτη της νύχτας. Όπως και παλιότερα, υπάρχει η πρωτοπορία, η αντιγραφή, το elegance και το trash. Ο κόσμος ανάλογα με την αισθητική και τη διάθεσή του κάνει αντίστοιχες επιλογές. Οι περισσότεροι εξακολουθούν να κάνουν σ’ ένα βράδυ πέρασμα από διάφορα μαγαζιά, είτε μικρά bars, είτε πιο high volume, με ξένη ή ελληνική μουσική.
Ίσως η ελληνική μουσική να έχει κερδίσει ένα μεγαλύτερο κομμάτι. Οι Θεσσαλονικείς και οι επισκέπτες της πόλης έχουν την τύχη να έχουν πολλές επιλογές και τις περισσότερες συγκεντρωμένες στο κέντρο. Λειτουργούν μαγαζιά με ταυτότητα, πετυχημένα projects, που προάγουν την υψηλή παροχή υπηρεσίας και διασκέδασης. Στις ημέρες μας, οι θαμώνες είναι πολύ πιο συγκρατημένοι στην κατανάλωση σε σχέση με τη δεκαετία του ’90, αλλά αν διασκεδάζουν πραγματικά, τότε δε θα σκεφτούν το κόστος.
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε μια μεταβατική φάση. Η ανάπτυξη του real estate και του Τουρισμού είναι μια νέα συνθήκη. Υπάρχει μεγάλη εισροή επισκεπτών κι εν δυνάμει πελατών. Το μέλλον της νυχτερινής διασκέδασης εξαρτάται από τους επιχειρηματίες που δημιουργούν τις τάσεις στην πόλη. Αυτό που χρειάζεται είναι πρωτοπόρα, τολμηρά μυαλά, με υψηλή αισθητική και καινοτόμες ιδέες, να αποκτήσουν πρόσβαση σε κεφάλαια και το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας των κέντρων να συνεχίσει να τους δίνει τη δυνατότητα μιας βιώσιμης διαδρομής.